Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:20

Heerlijk al die lammetjes! Helaas waren mijn Drenten niet drachtig :(
Ik ga vd week kijken bij een schaapskudde om daar wat schapen te kopen, dat zijn grote heide schapen (Schoonebekers, Veluwse heideschapen etc)
Ook wil ik er nog 2 coburger fuchsen bij of solognotes

Solognote: Afbeelding
Coburger fuchs: Afbeelding

Van deze kudde kan ik er een paar kopen
Afbeelding

Een Beauceron met zijn kudde in Frankrijk
Afbeelding

En mijn eigen Beauceron met ons eerste demotje, waar ze heel moeilijke obstakels opgelost heeft. Langs mensen, langs auto's, fietsers, trailers. Knap voor zo n jonge hond! Die er zelf tussen ging lopen zodat de schapen niet tussen de "obstakels" kwamen (zie je ook al op de eerste foto)
Afbeelding
Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:14

Een nieuwsgierig vraagje aan de kenners hier: ik heb dus een klein groepje van 4 ouessantjes, waarvan de oudste dame het afgelopen jaar overduidelijk de leider was. Verder zijn het 1 volwassen ooi en 2 lammeren van vorig jaar. Waar de bejaarde liep, was de rest ook en ze keken ook altijd naar haar bij twijfel. Sinds een paar weken is dat aan het veranderen en negeren ze haar soms gewoon. Staat zij te blaten naar de rest omdat ze bijv binnen wil en de anderen reageren niet eens en grazen doodleuk door. Het lijkt nu haast 3 tegen 1 ipv een eenheid van 4. Is dit een normale gang van zaken? Wisseling van de posities in de kudde? Ik vind het zo sneu om te zien en ze blaat me de oren van de kop momenteel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:35

Oh heerlijk Essie je hond! , zit er goed in het drijven

Afbeelding

Dikkie , dan `1 van een tweeling en nog 1 van andere tweeling en Chris. Chris is het oudst van deze 4 , dan de 1 van de tweeling naast Dikkie dan Dikkie en dan de bonte. Wat een verschil :')

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:44

Zwerte, ik kan je niet helpen, ik ben zelf een echte beginner op schapen gebied :D .

Ik geniet van mijn kleintjes, ik vind ze toch zo leuk! We moeten alleen nog namen verzinnen. De moeder heet Eva, iemand leuke suggesties voor de twee lammetjes?


Afbeelding

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:36

Kuggur, jij moest in mijn andere topic toch zo lachen omdat we acht draden (en nog dicht op elkaar ook) hadden staan voor de schaapjes? Nou, het rammetje is er vanmorgen vol doorheen gegaan. Hij bedacht zich geen moment en ramde er zo doorheen.
Daarna had hij paniek natuurijk, want terug kon dan weer niet.
Tot overmaat van ramp liepen de honden ook nog buiten en ik weet echt niet wat ze zullen doen. Gelukkig luisterden ze goed en kwamen ze meteen naar binnen.
Het rammetje rende in volle paniek langs de draden. Gelukkig is hij behoorlijk tam en hij kwam meteen toen ik het hek voor hem open deed en hij rende zo weer terug.
Maar pfffff,dat moet hij toch niet te vaak doen!

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:45

Kleine kindjes worden groot..
Afbeelding

Omdat ze zo aan me vast geplakt zaten ben ik er weken niet geweest nadat ze het land in gegaan zijn. Vandaag wezen kijken en ze kwamen er gelijk weer aangerend. Er kroop er zelfs 1 bijna op schoot.
Ze zijn alleen zo groot geworden dat ik verrekte goed moest kijken wie wie nou was.. :=

Hoe gaat het met de andere flessenlammeren? Groeien ze goed?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:00

Als schapen leek heb ik en vraag, moeten schapen binnen een bepaalde tijd een oormerk?
Mensen uit mijn omgeving schijnen de lammeren voor een bepaalde tijd van de hand te doen en dan weet niemand hoeveel er eigenlijk jaarlijks geboren worden want ze zijn nog niet geregistreerd.

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:03

Ik meld me! Wij hebben twee geiten. Foto's staan in mijn profiel :)

Onze buren hebben schapen, die zet ik wel eens op de foto

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:07

Lammeren moeten voor het vervoeren gemerkt zijn. Mogen het erf niet af zonder.
Lammeren weg doen zonder nummer is dus verboden.


Pfff, hier gaan de eerste lammeren van de week ook weg. Zullen ook een aantal flessenlammeren tussen zitten vrees ik. Toch altijd even slikken, gelukkig was vaders het er mee eens dat ik mijn 2 favorieten zou houden. Al baalde hij wel, die 2 zijn haast net zo dik als de oudste ooien die bij hun moedder lopen. Verkopen zou dus goed voor de portemonnee zijn, maar ik wil ze houden. :=

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:08

KittyDylan schreef:
Ik meld me! Wij hebben twee geiten. Foto's staan in mijn profiel :)

Onze buren hebben schapen, die zet ik wel eens op de foto

Vraag wel even toestemming voor je iemand anders zijn schapen op internet zet. ;)

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:08

Kabouterdans schreef:
Als schapen leek heb ik en vraag, moeten schapen binnen een bepaalde tijd een oormerk?
Mensen uit mijn omgeving schijnen de lammeren voor een bepaalde tijd van de hand te doen en dan weet niemand hoeveel er eigenlijk jaarlijks geboren worden want ze zijn nog niet geregistreerd.


Mogen ze oppassen. Je bent verplicht de schapen en geiten te registreren. Waar brengen ze de lammeren heen als ik vragen mag? Je mag ze namelijk niet vervoeren of verkopen als ze niet geregistreerd staan. zelfs als je ze naar de slager wilt brengen moeten ze geregistreerd staan. Om ze te kunnen registreren moeten zij ook een ubn-nummer hebben (uniek bedrijfs nummer) kost volgens mij niks om aan te vragen.
Binnen wat voorn tijd ze geoormerkt moeten zijn weet ik zo niet, wij doen het altijd ongeveer na 2 a 3 weken.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:55

amy_luna schreef:
Kabouterdans schreef:
Als schapen leek heb ik en vraag, moeten schapen binnen een bepaalde tijd een oormerk?
Mensen uit mijn omgeving schijnen de lammeren voor een bepaalde tijd van de hand te doen en dan weet niemand hoeveel er eigenlijk jaarlijks geboren worden want ze zijn nog niet geregistreerd.


Mogen ze oppassen. Je bent verplicht de schapen en geiten te registreren. Waar brengen ze de lammeren heen als ik vragen mag? Je mag ze namelijk niet vervoeren of verkopen als ze niet geregistreerd staan. zelfs als je ze naar de slager wilt brengen moeten ze geregistreerd staan. Om ze te kunnen registreren moeten zij ook een ubn-nummer hebben (uniek bedrijfs nummer) kost volgens mij niks om aan te vragen.
Binnen wat voorn tijd ze geoormerkt moeten zijn weet ik zo niet, wij doen het altijd ongeveer na 2 a 3 weken.
Is het na te gaan of ze een ubn- nummer hebben?

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:59

Je kunt het hun zelf vragen, maar weet niet of ze daar antwoord op willen geven.
En ik denk ook niet dat GD zomaar hun ubn nummer weggeeft.
Zijn de volwassen schapen wel genummerd?

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:02

De geiten op de wei zijn niet gemerkt , alles kwa papieren en merken liggen op de spreekwoordelijke plank .

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:31

Tot de nVWA langskomt.. Nummers horen er gewoon in te zitten, dat ze op de plank liggen maakt ze geen bal uit. Krijg je gewoon een boete voor.

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:35

Ik bemoei me er niet meer mee , zinloos. Tsja dan wie niet horen wil moet maar voelen

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:37

Froukje schreef:
Tot de nVWA langskomt.. Nummers horen er gewoon in te zitten, dat ze op de plank liggen maakt ze geen bal uit. Krijg je gewoon een boete voor.


Precies, en dat zijn volgens mij beste boetes.
2 jaar geleden bij de q-koorts controle hebben wij een waarschuwing gehad dat er 2 schapen waren die maar 1 oornummer in hadden. Die andere oornummer waren ze verloren. Die zelfde dag hebben we ze nog moeten omnummeren.
Dus zelfs als ze maar 1 nummer in hebben kun je een boete verwachten.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:16

Het is al weer even stil hier!

Wij hebben inmiddels de bokken alweer een paar weken bij de geiten lopen.
1e dekgroep zijn ongeveer 230 geiten. :)

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:35

Idd :j

Ben ivm verhuizen gestopt op de wei , mis Chris eigenlijk wel de schat is ook gecastreerd en de geiten blijven jaar gust. Teveel ellende dit lammer seizoen gehad , ben nu druk opzoek naar werk het liefste met beesten

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:35

Ik heb sinds een tijdje 6 drentse heideschapen lopen. Ik ben echt nog een beginnend Schapen houder maae ik vind het geweldig haha.
We willen de kudde langzaam aan wat uitbreiden

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:39

Ik spring even binnen zou even wat willen vragen. We hebben ongeveer 12.000 meter en er zijn heel veel stukken waar de paarden niet kunnen grazen, wat zou dan beter zijn: een schaap of een geit? Wat voor ziektes kunnen ze krijgen en ook ongedierte? sorry, ben echt een leek. :)

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:32

ik heb schapen lopen, geiten gaan werkelijk over al doorheen waar hun kop door heen past. Een schaap is iets makkelijker te houden vindt ik.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:57

Nu de bok er al bij, lekker op tijd!

Hier moeten de dames nog even wachten, was even druk met van alles en nog wat dus we moeten de ram eerst nog halen :=

Wel gister 89 rammen verkocht die vandaag geslacht zijn voor het Natashaofferfeest, gelukkig zat daar geen flessenlam bij. Anders had ik wel even moeten slikken vrees ik.

Nu dat achter de rug is, en de nieuwe schuur gebouwd is kunnen we ons ook weer richten op het dekseizoen.
Moeten eerst nog even het een en ander scheiden, lopen nog wat ooien tussen die niet drachtig mogen worden.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:00

Ja, in februari de eerste lammeren!
En dan april de 2e ronde.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:02

Dat hadden wij ook altijd, ben je er lekker op tijd door!
Maar nadat m'n vader ziek geweest is hebben we het maar wat opgeschoven, nu zitten we rond april.