Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elleen
Berichten: 568
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 00:05

Ik heb ook het eerste lam thuis.. Doet het tot nu toe goed! Het is een mooie karakul ooi :D hopelijk blijft ze het goed doen!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 01:58

We zijn over de 140 lammeren nu (precieze tel even kwijt, hectisch...). Er moeten slechts nog 13 volwassen schapen en 4 jaarlingen. Het zit er dus bijna op.
Waanzinnig weer hier; eind april besloot de winter terug te komen en er is nog geen verandering in het vooruitzicht; vorst en sneeuw. We hadden gehoopt de eerste al buiten te kunnen hebben.
Nou ja, in ieder geval geen myasis hier.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:39

Zo, jullie gaan lekker Kuggur! Inmiddels erdoor?

Hier doen de lammetjes het goed, langzaam wat aan het afbouwen met de melk. Even zien wat het weer doet, met slecht weer nog maar een zag poeder halen. Maar als het goede weer doorzet kunnen ze de wei wel in bij de rest. Ze zijn verdorie 8 weken oud, heb nog nooit lammeren gehad die zolang aan de melk hebben gezeten :')

Ook besloten dat er 2 van de 7 blijven. Vind ze te leuk om te verkopen O:)

Afbeelding

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:34

Hier is mn ene kereltje er niet meer. Na de 3e longontsteking net laten inslapen |(

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:42

ach wat sneu kerstkransje, maar je hebt in elk geval je best gedaan.
mijn lammetjes zien er goed uit, ze groeien als kool hahha.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:15

Wat ik altijd vind van mijn pappers dat ze na de voeding echt een dik buikje hebben (lees puilt uit) terwijl degene die drinken bij moeders dit niet hebben, die zijn mooier om te zien hoe los ik dit op?

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:21

rumay schreef:
Wat ik altijd vind van mijn pappers dat ze na de voeding echt een dik buikje hebben (lees puilt uit) terwijl degene die drinken bij moeders dit niet hebben, die zijn mooier om te zien hoe los ik dit op?


Is bij alle fleslammeren zo, ik denk dat, dat komt omdat lammeren die bij de moeder drinken regelmatig kleine beetjes drinken.
Fles lammeren krijgen wat meer melk om de zoveel uur een aantal keer per dag. Ze krijgen dus meer melk binnen in een keer waardoor ze een bol buikje krijgen.
Onze joep krijgt bevoorbeeld 3 keer per dag de fles, terwijl de lammeren bij de ooien zovaak kunnen drinken als ze willen, in kleine beetjes.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:25

Dat idee had ik al maar soms denk ik ze ploffen zowat, de volgende keer ze maar aan de lammerenbar wennen kunnen ze het zelf meer reguleren.

aniquegraaf
Berichten: 647
Geregistreerd: 02-12-12
Woonplaats: Overijssel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:54

Wij hebben ook een aantal geiten thuis en ook 2 jonge geitjes geboren. Die vermaken zich prima :D

Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:13

Pff, ik heb de kinders los moeten laten. Ze lopen nu in de grote wei bij de rest.
Emo doos die ik ben moest nog een traantje laten ook toen ze zo hartverscheurend aan het jammeren waren toen ik weg liep..

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:18

:(:) Komt goed , is even lastig


Chrisje en Bami gaan waarschijnlijk volgende week naar de wei , even 1x per dag fles brengen (eerst 2 en dan afbouwen tot ik) . Hopelijk redden ze het tegenover de andere geitjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:47

Chrisje en Bami staan lekker op de wei :) , is even aftasten maar ze drinken water en eten biksjes en ofcourse hooi!

Afbeelding

2 April

Afbeelding
Afbeelding

22 mei <3


En de rest van de gang :

Afbeelding

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:08

Hier zijn nu onderhand alle lammeren geboren, hebben 2 flessenkinders, eentje flessen we bij, maar die drinkt ook bij de moeder en loopt gewoon mee in de kudde.
Veel tweelingen bij de schnucken dit jaar, meer als in verhouding tot andere jaren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:46

Sassy schreef:
Hier zijn nu onderhand alle lammeren geboren, hebben 2 flessenkinders, eentje flessen we bij, maar die drinkt ook bij de moeder en loopt gewoon mee in de kudde.
Veel tweelingen bij de schnucken dit jaar, meer als in verhouding tot andere jaren.

Hier is herhaaldelijk minder dan twee (eerste dracht niet meegerekend) een reden een ooi te slachten.
Wij zijn trouwens ook klaar nu, er zijn 166 lammeren geboren, eentje daarvan heeft het niet gehaald, en we hebben drie flessenlammeren, één onder een drieling vandaan gehaald en van de andere twee is de moeder aan uierontsteking overleden.

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:31

Hier een met zere bekjes ziekte, helaas heb ik t zelf ook gekregen, wat een pijnlijke plekken |(
Met t schaap gaat en inmiddels weer goed, mijn wonden worden ook weer wat "mooier"
verder doen ze t alle 3 prima :)

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:32

Kuggur schreef:
Sassy schreef:
Hier zijn nu onderhand alle lammeren geboren, hebben 2 flessenkinders, eentje flessen we bij, maar die drinkt ook bij de moeder en loopt gewoon mee in de kudde.
Veel tweelingen bij de schnucken dit jaar, meer als in verhouding tot andere jaren.

Hier is herhaaldelijk minder dan twee (eerste dracht niet meegerekend) een reden een ooi te slachten.
Wij zijn trouwens ook klaar nu, er zijn 166 lammeren geboren, eentje daarvan heeft het niet gehaald, en we hebben drie flessenlammeren, één onder een drieling vandaan gehaald en van de andere twee is de moeder aan uierontsteking overleden.

Als je daar bij dit ras op uit selecteerde dan bleven er heel weinig heidschnucken over met een normaal doorsnee gemiddelde van 1,2 lam. Deden we het hier nog niet slecht met 1,8 ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:37

Inderdaad, goede score.
Het was ook beslist niet bedoeld als negatief commentaar ;) .
Mooi ras trouwens heideschnucken.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:17

Hey wat leuk, een schapentopic! Wij krijgen ook schaapjes, Ouessantjes. Onze buren hebben er een paar, waar wij een ooitje van overnemen. Wil er dan nog graag een ooi bij,lijkt me helemaal leuk. We zijn nu bezig de omheining voor ze te maken.
Ik lees dat sommigen hier professioneel schapenhouder zijn. Wat interessant! Ik vraag me altijd af of daar nou geld aan te verdienen is en hoe. Verkopen jullie dan de wol? Of gaat het meer om het vlees?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:36

Het draait hier om de vleesproductie, daar wordt ook gericht op gefokt.
We verkopen ook de wol, en daar kunnen we de scheerder van betalen, is dus financieel niet interessant.
wij zijn trouwens hoogstens semi profs; een uit de hand gelopen hobby, het lijkt wel werk.... :D

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:38

Geld verdienen met wol kun je wel vergeten, daar moet je tegenwoordig haast geld op toe leggen.
Wij draaien hier voornamelijk op de lammeren die verkocht worden voor de slacht. Al gaan er ook wel ooilammeren weg voor de opfok om later als fok ooi te worden gebruikt.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:49

Diablo schreef:
Hey wat leuk, een schapentopic! Wij krijgen ook schaapjes, Ouessantjes. Onze buren hebben er een paar, waar wij een ooitje van overnemen. Wil er dan nog graag een ooi bij,lijkt me helemaal leuk. We zijn nu bezig de omheining voor ze te maken.
Ik lees dat sommigen hier professioneel schapenhouder zijn. Wat interessant! Ik vraag me altijd af of daar nou geld aan te verdienen is en hoe. Verkopen jullie dan de wol? Of gaat het meer om het vlees?

Niet echt, de lammeren moeten vaak de kosten dekken.
Wol brengt tegenwoordig niks meer op, en al zeker die van onze schapen niet, die kun je hooguit gebruiken om te vilten of er worden tapijten van gemaakt.

Wat dat betreft is wol van alpaca's veel lucratiever.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:06

Diablo schreef:
Hey wat leuk, een schapentopic! Wij krijgen ook schaapjes, Ouessantjes. Onze buren hebben er een paar, waar wij een ooitje van overnemen. Wil er dan nog graag een ooi bij,lijkt me helemaal leuk. We zijn nu bezig de omheining voor ze te maken.
Ik lees dat sommigen hier professioneel schapenhouder zijn. Wat interessant! Ik vraag me altijd af of daar nou geld aan te verdienen is en hoe. Verkopen jullie dan de wol? Of gaat het meer om het vlees?

Hier geen schapen maar geiten.
wij hebben ze voor de melk. :)

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:49

Vanmiddag kwam manlief, als verrassing, volkomen onverwachts met drie Ouessantjes aanzetten! Een ooi met twee lammetjes, en ram en een ooitje. Ik ben helemaal blij!
De moeder het Eva, de kleintjes hebben nog geen naam.

No_Fears
Berichten: 444
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:09

Leuk, ik heb ook foto's gemaakt van de lammies! :) Ik vind ze altijd zo aandoenlijk! <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 07:04

Gister is bij ons de laatste ooi bevallen wat voor ons een leuke verrassing was.
Wij twijfelde al of ze wel drachtig was. de datum die wij uit gerekend hadden dat ze moest bevallen was 18-5.
Dinsdag nog met de beheerdster over gehad en wij dachten allebei dat ze niet meer zou bevallen.
Wel dus!
Ze heeft 1 ooitje gekregen en doen het allebei goed :)
Vandaag is het bij ons nationale kinderboerderijen dag en worden alle schapen geschoren.
Nu maar hopen dat het weer mee zit :)