Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:34

Hier ook een schapengek haha.

Ik vang elk jaar fleslammeren op die intensieve zorg nodig hebben, tot nu toe voor 2 stallen. Heb er nu nog 3 zitten, 1 van 8 weken en 2 van 2 weken.

Dodo(had een tik, bijna gestorven aan kou)
[ img ]

Deedee en Vlekkie(Deedee was bijna dood, compleet uitgedroogd, Vlekkie sterk uitgedroogd)
[ img ]


Daarnaast heb ik nog een flessenlam van 2012, die me dit jaar 2 grote ramlammetjes gebracht heeft.

Roos in 2012 met mijn melkschaap, Anna (ook zelf grootgebracht, helaas vorig jaar moeten laten inslapen)
[ img ]

Roos nu(loopt bij kudde van goede vrienden)
[ img ]

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:43

Grote schapen zijn ook leuk *\o/* Lammetjes gaan waar je ze juist niet wil hebben -O- .

Als ik naar de kudde ga van onze vrienden, heb ik een rij schapen achter me aan, maar die lammetjes, niks hoor.

De flessers, da's weer een ander verhaal.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:57

Ik heb gehoord dat geiten dat meer eten. Schapen zijn best wel wat kieskeurig.

Hier (weiland van vrienden) worden 'stekels' doodgespoten of we halen ze uit met zo'n onkruidding. Geweldig werk...not -O- Krijgen altijd wel gezelschap

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:58

Jaa, inderdaad. Plantinga heeft haar van me overgenomen en Roos mag bij hen in de kudde lopen.

Anna was echt een schat van een beest en maf.

Toen ik haar nog bij mijn pony had, speelde we in de bak en dan zeiden we: pak het meisje! Ging ze met hertensprongen achter mijn dochter aan.

Haar dochter is trouwens ook zo'n lieverd en die is niet eens geflest

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:54

@elselianta Alle schapen heten Sietske en de rammen zijn altijd Sietse hahaha. Maar bokje liep vorig jaar toch ff bij de schapen in de stal en is naar Ouwesyl gegaan, naar dochter van zoon van Plantinga?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:15

@elselianta Ik las op je profiel dat je nog geen foto's had.

Bij deze, Sietse de Bok, vader van kindjes van Diva
[ img ]

[ img ]

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:34

Ik heb eergisteren mijn lammeren(die van mijn schaap, de flessers nog niet) getagd.

Gister ook weer duidelijk geval waarom fleslammeren hebben gevaarlijk kan wezen. Ik heb gezette tijden voor mijn lammeren waarop ze melk krijgen.

Nu kreeg mijn oudste lam wat melk in de emmer en mijn moeder wilde de 2 jongste ff bekijken. Die waren al helemaal gek en sabbelde mijn moeders vingers af. En ze zegt, aww, ze hebben honger. Ik zo erm nee, ze hebben net een uurtje terug fles gehad.

Ze bletteren je de oren van het hoofd, ook al hebben ze bolle buik van melk en daar zit hem het gevaar van overvoeren met ziekte, zwakte en vaak dood als gevolg.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:18

Ik heb die van mezelf gemerkt met 2 weken oud. Dan zijn ze hanteerbaarder en niet zo zwaar nog.

Oudste fleslam zal ik ff de merken van vragen, want ze is nu idd illegaal. Binnenkort mag ze ook het land op en dan is het het beste dat ze al gemerkt zijn. Scheelt weer stress van vangen later

De jongste flessers wacht ik even tot ze sterker zijn, want ze hebben zo'n slag van de molen gehad dat ik bang ben voor infectie op deze leeftijd.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:25

Assenderp, ik heb 2 jaar terug een Sietske gehad. Dat beestje had me toch een rare zenuw trek. Trillen, knipperen met de ogen, beetje spastisch. Er door heen gehaald en later is ze jammer genoeg met de veekoopman meegegaan.

Heb nog geprobeerd te pleiten voor haar, maar bazin was veel te bang dat de tik terug zou komen.

Dan is het wel jammer dat ik niet meer grond heb. Fleslammetjes is leuk, maar wil mijn echte eigen kudde^^

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:46

Ingrid_92, dat lijken me blauwe en witte texelaars

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:18

Zo Dodo(oudste lam) is vandaag de tuin aan het verkennen. De kippen vinden het maar niks, dat hupsende ding in de tuin hahah.

Vlekkie en Deedee worden vandaag aan de emmer gewend. Deedee is lekker koppig en probeert de stal uit te springen als ze me ziet. Het werd dus echt tijd voor de emmer, anders was ze vervelend schaapje geworden.

Anna het melkschaap had het al een keer gepresteerd om uit het weiland te springen omdat ze bij mij wilde zijn. Liep ze over de weg te bleren, ik roepen, kwam ze gelukkig gelijk.
Dus nu gaan ze zodra ze goed op de fles drinken aan de emmer. Dan krijg je meer de rol van verzorger in plaats van 'moeder' (vind ik).

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:59

Pfff, wat zijn lammetjes koppig...

Deedee is nog zo gefixeerd op mij, zet ik haar aan de emmer en laat los, hup, bekkie los en gelijk naar mij draaien: blet ~~}>

Vlekkie gaat wel, maar die zit in de achterste gedeelte. Misschien toch het voorste schot wat hoger maken.

Dodo ging toen ze in de peuterstal zat gelijk aan de emmer zodra ze me hoorde. Was ook wel makkelijk.

Kwestie van volhouden, aanzetten, weggaan, laat maar bletteren, maar in 1 keer zou gewoon leuk zijn |o

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:13

kerstkransje Dat is mij heel goed bekend(breng al paar jaar intensive care lammetjes groot) Of was het niet voor mij bedoelt?

Het houdt me echt van de straat en dan ook nog een pony met een vreemde eczeem/allergie blah blah en een jonge merel die in onze tuin belandt. Gelukkig heb ik daar ook ervaring mee. En dan nog de reguliere dingen :j

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:13

*\o/* Dee Dee is eindelijk aan de emmer. Ik kan er weer ff bij om ze een aaitje te doen. Worden ze gelijk rustiger van.

Ik zit in dubio. Ik wil Vlekkie eigenlijk wel houden (en Dee Dee misschien ook), maar dan moet ik de boer waar ze wegkomen overhalen en ik zit met stukje land. Mijn andere schaap loopt bij goede vrienden, maar liefst zou ik mijn eigen stukje willen voor mijn clubje.

Iig zijn Vlek en Dee nog 2-3 maanden bij me. Tijd genoeg om te zien hoe en wat

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:08

Ik ben begonnen met 2 fleslammeren die ik kocht en het plan was ze te houden, maar toen had ik te weinig ervaring met en lammeren en schapen. Die zijn terug gegaan na afspenen en hebt centjes weer terug gehad.

Toen kwam het melkschaap. Die kon ik gewoon niet weg doen, zo'n karakter en later kwam daar een texel mix bij.

Ik vind het flessen hartstikke leuk en toen we dus bij de mensen kwamen waar nu mijn schaap loopt, hadden ze een keer een fleslam en ik bood aan om te helpen. Dat jaar werd het hem niet, maar later hadden ze een lam wat veel zorg nodig had. Ik ben me gaan inlezen en succesvol diertje er door gehaald en weer terug gedaan. Ik heb een beetje kosten terug gekregen na verkoop van de lammeren en zo doen we het nu. Vorig jaar was het een ramlam wat door zijn benen heen leek te gaan. Heel week in de pootjes. Die was mooi vet hahah

De andere 'boer' is mijn stalbaas en nadat ik vorig jaar succes had met een stel zwakkelingen kreeg ik dit jaar weer. Stalbaas is heel nuchter, dus ik ben heel blij dat ze me de kans geven.

Ik ben voorstander van lam bij schaap, dat is altijd het beste, maar soms hebben die echt zwakke meer nodig en daar kom ik in beeld. Tenminste bij deze 2 'boeren' dan.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:41

Rumay, peniciline toedienen of even bij de veearts langs. Durf je het anders aan om te sondevoeren? Dan weet je zeker dat hij zijn hoeveelheid binnen krijgt.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:55

Meestal wel. Stoppen met herkauwen is een teken dat er iets mis is en knarsetanden vaak ook.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:42

Hier gaat alles goed. De oudste gaat morgen het land op en ik krijg 2 lammetjes mee terug. Hun moeder is vandaag dood gevonden, de arme dinkjes.

Vanmiddag nog alledrie in de tuin gehad. De 2 jongsten zaten alleen al zo lang binnen dat ze beetje blind waren, de zielen. Ze hebben heerlijk gespeeld toen ze eenmaal gewend waren. Prachtig na zoveel intensieve verzorging ze lekker te zien buitelen.

Sterkte met de coccidiose. De jongsten hebben het ook gehad. Welke penicilline gebruiken jullie?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:31

Zo druk bezig geweest in de schuur/stal en de weeslammetjes zijn ook geïnstalleerd. Ze pakken de emmer heel snel op. DeeDee en Vlekkie moesten even wennen aan hun nieuwe stal en het was dan ook gemekker van jewelste. De weesjes omdat ze hun moeder nog miste en de melk en Dee en Vlek omdat ze verhuisd waren en nog geen melk kregen.

eldora, klinkt me niet bekend. Ik vermoed dat Dee ook geen biest heeft gehad, want ze is echt een beetje tja miskleun. Staat wat briek op de pootjes en heb haar nu Biodyl gespoten.
Maar plots dood gaan. Misschien een bacterie? Zoals E. Coli. In mijn begin jaren is daar ook 1 aan dood gegaan. Toen was ik nog niet bekend met de ziektes en behandeling en sonde voeren en sinds ik me dat heb aangeleerd, haal ik de meesten er wel door, want ze krijgen dan gewoon hun voedingsstoffen.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:57

En bij koeienbiest van meerdere koeien biest hebben, want er zit een stof in sommige koeienbiest waar lammetjes bloedarmoede van kunnen krijgen en alsnog dood gaan.
Dan ga ik nog liever voor de kunstbiest van Kubilam oid

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:31

De border leicester zijn prachtig!!

Hier gaat het zijn gang al doet de heren tweeling het niet zo goed met de lammerbar. Fles gaat wel, dus dan die maar. Dee heeft waarschijnlijk zere bekjes, dus wordt weer veel handen wassen tussen door en smeren maar met de zilverzalf. Vlek doet gewoon haar ding

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:41

Ik heb de zalf nog liggen, dus maak hem op :D . Dee drinkt wel gelukkig. Vind het alleen zo raar dat ze het heeft. Mijn stal is schoon en ben niet in contact geweest met zere bekkie. En alleen Dee he? Vlek heeft niks. Heb wel een schot tussen de beide dames gezet zodat ze Vlek niet kan besmetten.

Dodo zat op 250 ml, 3 keer per dag. Heb haar de laatste dag hier nog 2 keer 150 ml gegeven en ze is naar het stukje gegaan. Gaat zo mooi als wat. Ze leert van de ooi die daar staat en heeft een speelmaatje in het jongere lam van die ooi. Als ze goed kuil en/of biks eten moet het kunnen toch? Dodo is volgende week 3 maanden oud.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:34

Vorig jaar heeft zelfs mijn man zere bekkies gehad haha. Dikke bult op zijn voorhoofd. Heb wel 10 keer gezegd, was je handen, denk erom, zoönose en toch kreeg hij het. Hooiruif tegen zijn hoofd waar de besmette schapen waren geweest.

Dit jaar zijn die schapen allemaal ingeënt. Bedrijf waar Dee vandaan komt heeft nooit zere bekkie, wel heel vaak myasis. Dat vind ik echt een poedersuiker aandoening.
Melkschaap Anna was er bijna in gebleven paar jaar terug, haalde toen 20 maden uit haar lies en later leek ze goed, zat er nog een lading onder een korst op haar rug...bleh smerig

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:16

Ik heb een vraag.

Ik ken een schaap wat in maart moet lammeren, ze werd mank en haar knie linksvoor zit op slot. Ze eet wel, is heel alert, herkauwt. Ze ligt alleen veel en kan alleen staan met hulp.

Wat is dit ziekte beeld? Is ze nog te helpen?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:42

pillow-----------------------------------------------------------------
Als het probleem in de knie zit heeft het knippen van de hoeven geen zin. Bovendien is het niet zo zinvol om daar een dierenarts voor te laten komen. Heeft geen meerwaarde en kost nogal wat. Als je het zelf niet kunt kun je beter een schapenhouder uit de buurt even vragen om de hoefjes te doen. Is de knie ook warm en dik? kan best ontstoken zijn, en is het ms zinvol er zwarte trekzalf op te smeren om het open te krijgen. Als er meerdere pijnlijke gewrichten zijn kan het duiden op zwoegerziekte. Maar de meeste gevallen van keupelheid komt voort uit de hoeven.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pillow schreef:
Froukje schreef:
Als je zelf geen idee hebt wat te doen kun je toch echt beter de DA bellen, die kan ook nog wat spuiten tegen eventuele ontstekingen. Want dat kan schaap wel gebruiken als het al even duurt.
Niet iedereen met schapen voor de hobby heeft schapenhouders in de buurt. En al heb je die wel, die gaat echt zijn medicatie in ander mans schapen spuiten. Wij niet iig, dat spul is al duur zat voor eigen gebruik.

En ja, dat zal best wat kosten, als je geen geld wilt uitgeven moet je een hobbelpaard in de gang zetten, die schijt en vreet ook niet.

Ik krijg ook niet het idee dat het haar eigen schaap is.


Klopt, ze is van kennissen. Ik heb een reputatie van zwak, ziek en misselijk helpen. Normaal lammetjes, maar nu een 4-jarige logee.

Het probleem zit echt alleen in de linkervoorknie. Ze komt overeind, maar zodra ze wil lopen zakt ze voor weer door de knieën. Ze is heel helder, eet, drinkt en beweegt ook wel, maar ligt het grootste gedeelte. Ik hou haar paar keer per dag omhoog, maar als ze dan wil lopen glipt ze beetje weg. Wil een soort harnas maken zodat ze wat langer kan blijven staan en misschien ook beetje bewegen. Is ook makkelijk als haar lammeren straks geboren zijn.

Ik dacht eerst vitamine D gebrek, maar de knie lijkt wel vast in dezelfde positie. Ze krijgt brok 2 keer per dag en kuil. 1 keer per dag krijgt ze pyrogenium om onderliggende zaken uit te sluiten.

De oorzaak is nu dus nog niet helder. Ik heb gevraagd om een bloedtest, maar dat duurt ff.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 2 bezoekers