Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:43

Hier de afgelopen weken ook weer 50 lammetjes mogen verwelkomen. Helaas zijn we er alweer doorheen.
En heb er nog vrijwillig 4 aan de fles, 3 ooien en een rammetje.

[ img ]

Hoewel ik me af en toe eens afvraag waar ik aan begonnen ben, zijn ze ook echt wel geweldig <3
Eens zien of er dit jaar 1 bij zit die kan blijven als fokschaap.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:10

Assenderp schreef:
Als je zelf twee schapen wil houden voor de hobby mag je ze dan ook chippen ipv een oornummer?

:n Oornummers zijn verplicht, helaas.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:30

Ze willen ze het liefst met nummers zien als ze net geboren zijn.. Maar dat vinden heel veel mensen te vroeg, en drukken er dus pas nummers in als ze verkocht worden/naar buiten gaan.

Alles zonder nummers is illegaal ja.. Kun je een mooie boete voor krijgen als de AIVD daar achter komt.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:23

elselianta schreef:
Ik dacht dat het bij schapen niet meer verplicht was. Anders even googlen. ;)

Geen idee waar je die wijsheid vandaan hebt, maar die klopt niet. ;)
https://mijn.rvo.nl/merken-voor-schapen-en-geiten

ALLE schapen en geiten zonder oornummers zijn hartstikke illegaal. Er is al zoveel moeite gedaan om die dingen weer af te schaffen, maar dat willen ze niet. Want dan kunnen de aivd'ers/controleurs vanuit hun auto niet meer zien of ze geregistreerd zijn en moeten ze te veel moeite doen. Want schaap voor schaap met een chip reader uitlezen is geen doen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:33

Hebben ze hooi tot hun beschikking? Zo gauw ze daar aan beginnen scheelt dat al een hoop in de diarree.
En eventueel het poeder wat minderen op de hoeveelheid melk.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:20

Wow, ze zijn hier ook alle 4 3 weken oud, maar drinken 500ml per keer :oo 4x per dag

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:27

Sja, ze drinken het op en bij minder zijn ze absoluut niet stil. Dus ze doen hun best maar. Geen diarree oid en hartstikke vrolijk, ze zullen het wel nodig hebben.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:03

Hier gaat het prima, het drinkt poept/plast, speelt en het allerbelangrijkste ze groeien :))

Heb 3 ooien en een rammetje zitten. De ram moet sowieso weg, en voor de ooien moet ik nog even kijken. Ze zijn van onszelf, dus beslis lekker zelf.
Denk dat er 1 aanhoud, en de rest ook verkocht wordt.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:18

En ineens heb ik er geen 4 maar 7 aan de fles. -O-
5 ooien en 2 rammen.
Moeder schaap heeft ineens zo'n grote uier ontsteking dat melkgeven onmogelijk geworden is.. Fijn als je er dan een 3ling bij hebt lopen.

Vind het wel heel verwonderlijk dat ze, bijna 4 week oud, geen moeite hebben met de fles en zo beginnen te drinken. De meeste lammetjes die nog nooit fles hebben gehad moeten eerst even wennen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:32

Hoe zijn jullie er eigenlijk opgekomen om flessenlammeren van iemand anders te verzorgen? Daar ben ik echt heel benieuwd naar :=

Hier de 4 flessenkinders vanochtend naar buiten gedaan, en daar blijven ze nu 's nachts ook, eens zien hoe ze dat doen.
De 3ling kun je echt aan merken dat ze bijna 4 weken bij hun moeder gelopen hebben, doodsbang voor mensen. Het is gewoon sneu om te zien hoe ze van je schrikken als je er met de fles aankomt. :(:) Gelukkig maakt de fles veel goed als ik ze eenmaal te pakken heb.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:55

Voor de lol dus, leuk! :D
Nog geen spijt van?

Zat net even te rekenen, er gaat hier gewoon 14 liter melk per dag door.. Tis bijna belachelijk :=
Moet zeggen dat ik er nu wel een beetje klaar mee begin te raken, ipv dat het aantal minder wordt (omdat ze oud genoeg zijn), komen er alleen maar meer bij.

Maar het is voor het goede doel, en als je na het voeren er even bij gaat zitten en ze kruipen allemaal bij je kruipen om te slapen maakt dat veel goed.
<3
[ img ]

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:34

Niet zelf penciline spuiten als je er geen ervaring mee hebt! Dat wordt z'n dood als je te veel geeft.
Dan liever even naar de veearts idd.


De bende van ellende... Vanmiddag maar even opzoek naar een wat meer hufterproof omheining voor buiten, vannacht hebben ze de heining die er stond gesloopt en zijn toen aan de wandel gegaan. :n
[ img ]

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:25

Hier knarstanden ze ook wel eens,de volwassen schapen ook. Volgens mij is het meer een verkeerde beweging tijdens het herkauwen dan dat ze ongemak of pijn hebben.
Ze doen het allemaal wel eens een keer.

Als het nou herhaaldelijk gebeurt moet je je gaan afvragen of er iets is, maar af en toe 1x is nou niet iets om je druk over te maken.

Ja, ik schrok ook behoorlijk. We hebben een weg recht voor het huis en ik zag het al helemaal voor me.. Gelukkig zijn het flessenlammeren en moesten ze net de fles hebben, dus ze huppelden vrolijk achter me aan de stal in. Als ze al drinken hadden gehad had ik iedereen uit bed kunnen trommelen vrees ik..

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:47

De bende loopt weer buiten, eens zien of ze vanacht blijven waar ze zitten.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:16

Hoe gaat het nu kerstkransje?

Hier is de coccidiosis ook toegeslagen.. 1 is er echt goed ziek van en ik vraag me af of hij het overleefd. Ze zijn vanmiddag nog behandeld, en ineens is ie nog slechter dan voor het behandelen -O-

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:25

Fijn!

Ja, dood is dood en dan heeft het zo moeten zijn, maar als ze zo ziek zijn is het absoluut niet fijn..
Ze staan altijd alle 7 aan het hek en nu miste ik er 1, dan is het toch even naar om om het hoekje te moeten kijken, bang voor wat je aantreft.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:37

1x blauw spray/violet spray sprayen is makkelijker :)) Ben je er in 1x vanaf.

Hier is meneer er wonder boven wonder weer helemaal bovenop. 2 maaltijden overgeslagen en hij was weer happy. Snapte er niets van, maar ben allang blij dat ie er weer is.

Morgen ben ik door mijn melkpoeder heen.. Theoretisch gezien zijn ze oud genoeg om naar de grote wei te gaan, maar zit te twijfelen of ik niet nog een klein zakje zal halen zodat ze nog wat langer aan de melk kunnen zitten.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:48

Haha, groot gelijk! Hoe ze eraan komen is altijd weer de vraag, het is hier ook standaard elk jaar raak. Dit jaar maar 4 op de 55. Vorig jaar hebben ze het haast allemaal gehad. ^)

Ja hoor, als ze maar goed hooi en gras eten is er weinig aan de hand! Helemaal als ze al 3 maanden oud zijn.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:43

Lekker bezig Kuggur, het scheelt idd een hele hoop tijd! Met die 140 ga je uit van 70 schapen en elk 2 lammeren?
Hier hadden we ook alles binnen een week, het is even afzien, maar daarna ben je blij dat je er klaar mee bent. :j

Sneeuwstormen, brrr. Ben allang blij dat de zon hier weer schijnt en de schapen en lammeren weer buiten lopen. :=

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:47

Hier worden ze 1maal(bij hele vashoudende blaasjes 2x) in gesprayd met violet spray en dan is het zo weer klaar. Moet ook wel behandeld worden, anders slaat het over op de uier van de schaap en als je daar te laat mee bent kun je je schaap naar de slager brengen, want dan is het/gaat het hele uier stuk.
Vreselijk pijnlijk ook.

Ben door de melk heen. Toch maar een neiuwe zak gehaald. Ondanks dat ze oud genoeg zijn, zijn ze nog best wel klein. Ze eten trouwens wel als slootwerkers, met 7 lammetjes gaan er 3 voerscheppen biks door per dag :=

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:01

Coccidiose?

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:39

Zo, jullie gaan lekker Kuggur! Inmiddels erdoor?

Hier doen de lammetjes het goed, langzaam wat aan het afbouwen met de melk. Even zien wat het weer doet, met slecht weer nog maar een zag poeder halen. Maar als het goede weer doorzet kunnen ze de wei wel in bij de rest. Ze zijn verdorie 8 weken oud, heb nog nooit lammeren gehad die zolang aan de melk hebben gezeten :')

Ook besloten dat er 2 van de 7 blijven. Vind ze te leuk om te verkopen O:)

[ img ]

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:13

Pff, ik heb de kinders los moeten laten. Ze lopen nu in de grote wei bij de rest.
Emo doos die ik ben moest nog een traantje laten ook toen ze zo hartverscheurend aan het jammeren waren toen ik weg liep..

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:38

Geld verdienen met wol kun je wel vergeten, daar moet je tegenwoordig haast geld op toe leggen.
Wij draaien hier voornamelijk op de lammeren die verkocht worden voor de slacht. Al gaan er ook wel ooilammeren weg voor de opfok om later als fok ooi te worden gebruikt.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:45

Kleine kindjes worden groot..
[ img ]

Omdat ze zo aan me vast geplakt zaten ben ik er weken niet geweest nadat ze het land in gegaan zijn. Vandaag wezen kijken en ze kwamen er gelijk weer aangerend. Er kroop er zelfs 1 bijna op schoot.
Ze zijn alleen zo groot geworden dat ik verrekte goed moest kijken wie wie nou was.. :=

Hoe gaat het met de andere flessenlammeren? Groeien ze goed?

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers