Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:28

Ik meld mij hier ook. Ik heb samen met mijn vader een klein koppeltje texelaar kruisingen lopen en een Nederlands bonte die ik sinds zaterdagavond heb geadopteerd van mijn vaders neef aangezien mijn twee eigenlijk lammetjes het alle twee niet hebben gehaald (1 was met een paar dagen dood en de andere na 9 dagen) Hebben nu 11 oudere schapen (incl. ram) en 6 lammeren. En er moeten ook nog een stuk of 4 lammeren.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht


nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:33

Hier wel goed nieuws mijn schaapje heeft haar bonte pleegkind (vier weken oud) nu na een week volledig geaccepteerd. Drinken gaat nu ook goed zonder dat je moeders vast moet houden :D

Bij ons wordt er nog wel eens gewisseld tussen de lammeren van dit jaar en dan oudere schapen. Vaak gaan de schapen die niet fijn aflammeren of het uier kapot hebben weg en dan blijven er in die plaats weer lammeren van dit jaar. Rammen gaan altijd weg bij ons, kopen altijd nieuw bloed in, want wij hebben altijd wel oma's, moeders, (half)zusjes enz... van elkaar lopen. Een potnat de ooien dus om een eigen ram er op te doen vind ik te riskant met inteelt.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:25

Zere bekjes kan ook door middel van inbreng van een nieuwe ram worden ingebracht en als je het eenmaal hebt komt je er ook niet meer van af helaas, het blijft dan binnen de koppel. Hier hebben we het sinds een paar jaar, door insleep van een nieuw ram helaas.

Myiasis helaas bijna altijd wel last van met het warme weer. Hebben er gelukkig een goedje voor die in het water moet en dan over de plekken heen gieten, kruipen ze er zo uit.

Mijn pleeglam wordt nu volledig geaccepteerd en geen hulp meer nodig. Nu heb ik wel een drieling die geen van drieën genoeg krijgen, dus aan de fles zijn. Achja houd je van de straat.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:33

@manie Ik heb werkelijk geen idee. Is volgens mij ook niet echt legaal denk ik. Wij hebben het via via weer gekregen, maar het is wonderspul.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:00

Hier is het koppel ernstig in gedund. Mijn vader is er mee gestopt en heeft alles op één na weg gedaan. Al is die er ook niet meer aangezien ze vast is komen te zitten in het net met der kop en heeft zich dood gevochten om vrij te komen, wat mislukt is. Nu heb ik alleen nog twee schaapjes met onze texelaar ram.

En nog een paar vraagjes. Zijn er hier mensen die hun koppel zwoeger en scrapie vrij hebben? Zo ja, waarom hebben jullie hiervoor gekozen en hebben jullie nog bepaalde dingen moeten aanpassen?

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:28

Dat groeit wel weer mooi bij hoor Ingrid. Ik had er dit jaar ook één waar ze al wel iets naar binnen waren. Kaal geknipt, behandeld en zo gelaten. Rest van de wol valt uit naar kaal en uiteindelijk zit er nu al weer een mooie laag wol op

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:12

Bij deze ben ik jaloers Froukje. Hier dit jaar geen lammetjes helaas.

Is overigens een bewuste keuze in verband met zwangerschap van mijzelf.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers