Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sandra_H
Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 08:50

Nikass schreef:
Ja klopt zeker dat het overal anders is!
Ik heb ook lange tijd met veel plezier in het Amsterdamse bos gewandeld, maar dat is totaal anders.


In het Amsterdamse bos wil je nu, zeker in het weekend, echt niet meer lopen denk ik. Is bijna geen doen meer. Met paard kwam ik er alleen nog in de vroege avond. Met onze hond ga ik er niet eens heen.

En wat me nog te binnen schoot: ik dacht dat (o.a.) jij het was die het over bepaalde types mensen had, icm HR honden. Wat voor type bedoel je daar eigenlijk precies mee? Want ik bedacht me ineens dat ik juist met mensen die door anderen als "bepaald type" worden aangeduid de ervaring heb dat ze met veel verantwoordelijkheid met hun hond(en) omgaan. De paar honden (specifiek een amerikaanse stafford en een engelse) die ik op mijn vaste routes nog wel eens tegenkom waarmee het nog wel eens mis (als in laat maar op een ander afrennen, vindt ie leuk) gaat lopen juist met wat oudere, nettere dames die dan ook nog flink verontwaardigd reageren als de andere partij aangeeft dat niet op prijs te stellen. Daarentegen lopen hier ook best veel mensen in de categorie tattoos/hoodies, die hun honden (HR) ook op de stukken waar het losloop is netjes aan de lijn hebben, niet met hun ogen op de telefoon lopen, een gepaste afstand houden en ook nog eens altijd vriendelijk gedag zeggen. Een paar van die honden (teven, dat gaat nl altijd goed) zijn nu zelfs vriendinnen van mijn hond.

.


Lisitano
Berichten: 4932
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 09:24

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft waar je die mensen tegen komt.
Als ik een rondje loop naar de stad, is de gemiddelde magere persoon met slechte huid en vet haar in joggingbroek met SPA niet de meest verantwoordelijke persoon met hun hond. Ik denk dat die mensen helemaal niet in de auto stappen om de halve dag met de hond op pad te gaan. Maar dat is een aanname. En op een of andere manier zie ik die SPA zelden tot nooit bij de beige jassenclub. Af en toe wel zo’n Engelse Stafford (moet bekennen dat ik die ook zelf vreselijk leuk vind <3 ).
Ik woon in een kakdeel van de stad. Daar zijn de teckels, grote jachthonden en de doodles sterk vertegenwoordigd. Of juist de onherleidbare mixen uit het buitenland. Inclusief baasjes met beige jassen en bakfietsen :)) Ik moet zeggen dat ik nog geen enkele vervelende ben tegengekomen. Maar we wonen hier ook pas 2 maanden dus wie weet komt het nog.

En natuurlijk staat bovenstaande vol oordelen op basis van uiterlijk. Helaas heb ik door schade en schande wel geleerd dat het vooroordeel vaak klopt en ik riskeer het gewoon niet meer.
Soms wel hoor, als ik iemand vaker tegenkom. Er loopt hier ook iemand met een Dogo Argentino reu. Een kalf van een hond, breed en groot. Heel gespierd. De man die ermee loopt heeft vaak een sjekkie in de mond, loopt in een werkbroek en is kaal. Hij loopt breed maar is het niet. Ook zo’n type :)) En die twee zijn me een partij gezellig. Die hond is dikke maten met mijn twee reuen, hoe bizar ook want hij is alles wat mijn oudere reu meestal haat.

Damon26
Berichten: 137
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 11:27

Ik loop met mijn herder vooral aan de lange lijn in rustige natuurgebieden waar alleen aangelijnde honden welkom zijn. We hebben allebei geen behoefte aan ontmoetingen met vreemde honden. Hij heeft een paar vaste vriendjes waar we regelmatig mee afspreken en daar zijn we allebei tevreden mee.

Vanmorgen liepen we in een beschermd vogelgebied waar je alleen met honden aangelijnd mag lopen. Er kwamen onderweg twee mensen met twee loslopende honden ons tegemoet lopen. Een van de twee honden liep ver voor de mensen uit en kwam voordat ik iets kon doen al in een rechte lijn op mijn hond af gelopen met zijn blik strak op mijn hond gericht. Ik zag mijn hond bevriezen en ik besloot rustig de andere kant op te lopen, weg van de andere hond, omdat daar meer ruimte was. Uiteindelijk besloten de mensen toch maar om beide honden aan te lijnen. Bij het passeren vroeg één de vrouwen of ik een pup bij me had. Ik zei, nee, dit is een volwassen hond. Waarop zij zei, was je bang dat het niet goed zou gaan? Ik zei, nee, honden mogen hier niet los lopen, daarom hou ik mijn hond aangelijnd, ik hou me gewoon aan de regels. Daarnaast heeft mijn hond helemaal geen behoefte aan contact met vreemde honden. Toen liep ze met een verontwaardigd gezicht door.

Dit soort situaties vind ik wel vervelend, vooral voor mijn eigen hond. Als ik mijn hond niet had geholpen en de andere hond was blijven doorlopen, misschien had mijn hond dan uiteindelijk wel uitgevallen. En vaak krijgt mijn hond dan de schuld, want daar heb je weer zo'n asociale herder.

Ik kom op deze plek wel eens vaker loslopende honden tegen, maar zodra mensen mij dan zien lopen met mijn aangelijnde hond, lijnen ze netjes hun hond aan zodat we elkaar kunnen passeren. Hier hebben ik en mijn hond geen problemen mee, er is genoeg ruimte om elkaar rustig te passeren zonder dat de honden contact hoeven te hebben.

Ik vind het gewoon heel jammer dat sommige mensen gewoon geen rekening met anderen houden, daardoor loop ik wel wat minder releaxed.

Sandra_H
Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:02

Damon26 schreef:
Ik vind het gewoon heel jammer dat sommige mensen gewoon geen rekening met anderen houden, daardoor loop ik wel wat minder releaxed.


Eens!! Als mensen dat nou eens zouden doen, maar nog liever: als iedereen zich nou eens gewoon aan de regels zou houden en zou aanlijnen waar dat moet.....
Maarja het lijkt bijna typisch Nederlands te zijn om te denken dat regeltjes voor iedereen gelden behalve voor jouzelf.

.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78497
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:08

Vanmorgen was het hier ook weer raak. Ik zag al van afstand vanuit een zijpad iemand lopen, dus ik lijn mijn hond aan. Kon niet zien of diegene een hond bij zich had, wat dus wel het geval was. Dikke grote Rottweiler reu kwam op ons af toen ik op het kruispunt kwam. Vrouw deed niets. Ik schreeuwen naar die hond en die droop gelukkig af. Uiteindelijk werd die vrouw wakker en begon ze de hond terug te roepen, die ook nog bananen in de oren had. Ik ben snel doorgelopen en een volgend zijpad ingelopen, uit het zicht. Zeker bij dit soort honden ben ik echt bang. Ook al zijn het misschien geen vechtersbazen, mijn hond valt uit als ze te dichtbij komen, en je weet niet wat die andere hond terug doet. En tegen zo eentje heeft mijn hond geen schijn van kans. Gelukkig was de Rottweiler wel onder de indruk van mijn geschreeuw.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

MyWishMax
Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:25

Sandra_H schreef:
Damon26 schreef:
Ik vind het gewoon heel jammer dat sommige mensen gewoon geen rekening met anderen houden, daardoor loop ik wel wat minder releaxed.


Eens!! Als mensen dat nou eens zouden doen, maar nog liever: als iedereen zich nou eens gewoon aan de regels zou houden en zou aanlijnen waar dat moet.....
Maarja het lijkt bijna typisch Nederlands te zijn om te denken dat regeltjes voor iedereen gelden behalve voor jouzelf.


Ik heb 100 keer liever dat mensen gewoon rekening zouden houden met anderen. Dan zouden een hoop mensen die regels in aanlijngebied niet hoeven overtreden, omdat ze in losloopgebied terecht kunnen wat nu niet kan. De meeste die ik tegengekomen ben in aanlijngebied die losliepen hielden juist rekening met elkaar. We liepen daar allemaal omdat we vanwege dezelfde redenen niet in losloopgebied konden lopen.
Dat loslopen alleen onder appèl is ook een regel en die wordt door het grootste gedeelte juist overtreden. Of het jagen, of eigenlijk hetzen, is ook verboden. Op die dingen zou men eens net zo streng moeten zijn.

Ik zou hond nergens anders laten loslopen als wij niet weggejaagd werden uit losloopgebieden door mensen die geen rekening houden met een ander.
Ik weet heel goed dat wij iets doen wat niet mag en zou dat liever ook niet doen. Lijn hem ook aan bij iedereen die we tegenkomen, andere hond, wandelaar, fietser en noem maar op. En zoek de gebieden expres uit, als ik 1 of 2 keer iemand tegenkom per wandeling is het veel. Als het drukker is gaat hij niet los.
Ga 9 van de 10 keer ook gewoon naar buitengebied waar het wel mag maar niet zo aantrekkelijk is, maar soms wil ik ook hond even kunnen laten zwemmen bijvoorbeeld. Dat kan of in losloopgebied waar er verwacht wordt dat iedere hond daar komt om te spelen en echt veel asociale honden lopen en ik die valse rot herder heb, want hoe durft hij te grommen als hij besprongen wordt.
Of toen ik mijn uitvaller nog had, die liep aan de lijn en de anderen liepen los, maar ik kon niet terecht in losloopgebied want die aangelijnde hond werd continu lastig gevallen en wij moesten maar wegwezen want die andere honden mochten gewoon doen wat ze wilden, want losloopgebied. :+

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:51

Lisitano schreef:
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft waar je die mensen tegen komt.
Als ik een rondje loop naar de stad, is de gemiddelde magere persoon met slechte huid en vet haar in joggingbroek met SPA niet de meest verantwoordelijke persoon met hun hond. Ik denk dat die mensen helemaal niet in de auto stappen om de halve dag met de hond op pad te gaan. Maar dat is een aanname. En op een of andere manier zie ik die SPA zelden tot nooit bij de beige jassenclub. Af en toe wel zo’n Engelse Stafford (moet bekennen dat ik die ook zelf vreselijk leuk vind <3 ).
Ik woon in een kakdeel van de stad. Daar zijn de teckels, grote jachthonden en de doodles sterk vertegenwoordigd. Of juist de onherleidbare mixen uit het buitenland. Inclusief baasjes met beige jassen en bakfietsen :)) Ik moet zeggen dat ik nog geen enkele vervelende ben tegengekomen. Maar we wonen hier ook pas 2 maanden dus wie weet komt het nog.

En natuurlijk staat bovenstaande vol oordelen op basis van uiterlijk. Helaas heb ik door schade en schande wel geleerd dat het vooroordeel vaak klopt en ik riskeer het gewoon niet meer.
Soms wel hoor, als ik iemand vaker tegenkom. Er loopt hier ook iemand met een Dogo Argentino reu. Een kalf van een hond, breed en groot. Heel gespierd. De man die ermee loopt heeft vaak een sjekkie in de mond, loopt in een werkbroek en is kaal. Hij loopt breed maar is het niet. Ook zo’n type :)) En die twee zijn me een partij gezellig. Die hond is dikke maten met mijn twee reuen, hoe bizar ook want hij is alles wat mijn oudere reu meestal haat.


Dit is echt niet mijn ervaring. Ik zie zelden een loslopende stafford. Ik geloof best dat die beesten niet goed opgevoed worden omdat ze vaak een "type" baas hebben. En op de hondenschool zijn staffords ook flink oververtegenwoordigd als het aankomt op ernstig probleemgedrag. Maar ik heb gewoon nooit dat er een lompe blije stafford op mijn honden af komt rennen.

Ik ben van tokkiewijk naar kakwijk gegaan, en het zijn toch echt vooral de labra-whatever-doodles en de choco labradors waar ik last van heb. Van die kakkers die een labradoodle nemen omdat de buurvrouw er ook 1 heeft, maar helemaal geen tijd hebben om ervoor te zorgen naast het bij elkaar verdienen van hun leasebak, tweekapper en het zorgen voor de kids. Die hem dan, als ze trekken, maar los laten lopen omdat ze geen zin hebben om hun hond op te voeden. Hij zit immers 5 dagen op de opvang, want ze werken fulltime. En die dan, als jij in je joggingbroek en met je vette huid loopt, ze er op aanspreekt dat ze je aangelijnde hond met rust moeten laten, met een hooghartig grijnsje doorlopen. Of die rustig 20 cm achter je gaan lopen terwijl je hond aan de lijn uitvalt. Zelfs als ik geen hond bij me heb, word ik al helemaal onrustig als ik een labradoodle zie. Bijna alle risicovolle situaties waar ik in terecht ben gekomen de laatste 5 jaar waren namelijk met lompe labradoodles en vooral nare, onverantwoordelijke baasjes. I can't anymore.... Het kunnen écht leuke honden zijn.

Verder helemaal met MWM eens. Ik ging vroeger wel eens naar het strand met mijn gemuilkorfte hond. Midden in de winter, het liefst in de regen, zodat er bijna niemand was en je zeker wist dat je genoeg ruimte en overzicht had en ik mijn hond ruim op tijd aan kon lijnen. Je zou zeggen dat een muilkorf en het feit dat ik hem aanlijn terwijl er 500 meter tussen on in zit misschien toch wel een duidelijk signaal is dat mijn hond geen contact wil met jouw hond. Enfin. Misschien was dat te optimistisch en ook wel asociaal van mij. Dat weet ik niet. Doe 't iig niet meer na een akkefietje met een hond die zonder(!!!) baas het strand opliep omdat die achter een duin zat te telefoneren :+ .

Sandra_H
Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:09

MyWishMax schreef:
Ik heb 100 keer liever dat mensen gewoon rekening zouden houden met anderen. Dan zouden een hoop mensen die regels in aanlijngebied niet hoeven overtreden, omdat ze in losloopgebied terecht kunnen wat nu niet kan. De meeste die ik tegengekomen ben in aanlijngebied die losliepen hielden juist rekening met elkaar. We liepen daar allemaal omdat we vanwege dezelfde redenen niet in losloopgebied konden lopen.
Dat loslopen alleen onder appèl is ook een regel en die wordt door het grootste gedeelte juist overtreden. Of het jagen, of eigenlijk hetzen, is ook verboden. Op die dingen zou men eens net zo streng moeten zijn.


Dat snap ik ook helemaal hoor!! Maarja.....de meeste regels (waaronder ook verplicht aanlijnen) worden ingesteld als gevolg van het feit dat teveel mensen juist geen rekening met wat dan ook houden, of zich niet houden aan de voorwaarden voor het los mogen lopen.

.

Avalanche
Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 13:38

Het is dubbel. Ik snap dat je niet in een losloopgebied gaat lopen als honden daar totaal niet luisteren, en aan de andere kant ga ik bewust het losloopgebied niet in omdat ik het super fijn vind om zeker te weten dat de andere honden aangelijnd zijn.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

higgins
Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 14:03

Avalanche schreef:
Het is dubbel. Ik snap dat je niet in een losloopgebied gaat lopen als honden daar totaal niet luisteren, en aan de andere kant ga ik bewust het losloopgebied niet in omdat ik het super fijn vind om zeker te weten dat de andere honden aangelijnd zijn.


Mee eens
En straks ben je daar misschien ook al niet meer welkom, met je hond aangelijnd, omdat mensen de regels aan hun laars lappen...

Maar goed, misschien kan ik makkelijk praten. Als je aan de kust woont, gaan de meeste honden sochtens al die kant op. Voor 10.00u mag je, in de zomer, bijna overal komen op het strand. In de winter is dat de hele dag

Loslopen doe ik alleen met minimaal 1 hond erbij en rij daar een stuk voor, ondanks dat er dichtbij ook plekken zijn
Die plekken zijn rustiger

“Winter is coming”

Nikass
Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:02

Sandra_H schreef:
Damon26 schreef:
Ik vind het gewoon heel jammer dat sommige mensen gewoon geen rekening met anderen houden, daardoor loop ik wel wat minder releaxed.


Eens!! Als mensen dat nou eens zouden doen, maar nog liever: als iedereen zich nou eens gewoon aan de regels zou houden en zou aanlijnen waar dat moet.....
Maarja het lijkt bijna typisch Nederlands te zijn om te denken dat regeltjes voor iedereen gelden behalve voor jouzelf.


Ik ben het ook eens met Damon. Ik vind daarnaast rekening houden met elkaar/fatsoenlijk gedrag veel belangrijker dan aan de regels houden.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij ik begrijp dat mensen de regels niet helemaal naleven.
Ja, uiteraard zou de intentie moeten zijn om je aan de regels te houden, maar soms zijn de regels echt bedacht door :o?
Zoals in de Gemeente waar ik woonde er één losloopstrookje was (één paadje), aan de rand van een parkje en drie meter van de vangrail van de snelweg 8)7

Ik heb een geweldige tijd gehad in het Amsterdamse bos. Zowel te paard als met mijn honden.
Klopt dat in het weekend met mooi weer het idioot druk kan zijn en je struikelt over de bbq's en de honden die de rest van het jaar niet loskomen en op dat moment niet weten wat ze met al die vrijheid en prikkels aan moeten.
Ook veel asociale clubjes hardlopers, mountainbikers en wielrenners. Oh en ruiters niet te vergeten. ;)
Daarom liepen de vaste wandelaars vaak in het weekend ergens anders.
Maar door de week, en buiten de zomer om een fantastische plek om te lopen. Het grootste losloopgebied van Nederland.
Ik vind het wel heel treurig dat er steeds meer evenementen en festivals in het bos komen, en dat er daarom ook delen van het bos parkeerplaats geworden zijn :(
Maar toch heeft het bos zijn charme. En als je het goed kent weet je de rustige plekken en tijdstippen wel te vinden.

Nikass
Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:11

Sandra ik schreef over pittbulachtigen met "het type niet al te sociale baas"
Ik heb daar volgens mij geen uiterlijke kenmerken of iets aan gekoppeld. Gewoon mensen die zich niet al te sociaal gedragen/geen rekening houden met anderen.
En helaas heb ik in míjn omgeving nog geen mensen getroffen die een pitbull hebben en zich wel sociaal en verantwoord gedragen. Maar ze bestaan heus wel.

Menino volgens mij zegt Lisitano niet dat de AmStaff losloopt? Ik vind het niet raar dat je je ervaring en kennis meeneemt in het inschatten van de situatie. Zolang je in die vooroordelen niet star wordt lijkt me dat helemaal niet zo erg. (lijkt me dat je dat in meer situaties toepast)
En ik herken wel een beetje wat ze zegt.

Sandra_H
Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:41

Nikass schreef:
Sandra ik schreef over pittbulachtigen met "het type niet al te sociale baas"
Ik heb daar volgens mij geen uiterlijke kenmerken of iets aan gekoppeld. Gewoon mensen die zich niet al te sociaal gedragen/geen rekening houden met anderen.
En helaas heb ik in míjn omgeving nog geen mensen getroffen die een pitbull hebben en zich wel sociaal en verantwoord gedragen. Maar ze bestaan heus wel.


Excuus dan had ik dat verkeerd onthouden :o zal wel komen omdat het vooroordeel doorgaans wel gebaseerd is op uiterlijke kenmerken.
Sja in de omgeving hier tref ik het grotendeels heel goed. Met alle hondenmensen eigenlijk wel, dat kan ook heel anders dat weet ik.

.

MyWishMax
Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:55

Ik heb dus het voordeel dat die loslopende honden in aanlijngebied ook echt niet naar je toe komen. Worden allemaal aangelijnd bij het zien van een andere hond en luisteren allemaal netjes.
We lopen er allemaal omdat we niet in losloopgebied terecht kunnen en zorgen allemaal dat we geen last van elkaar hebben. Soms even gebaren welk pad je ingaat en dan gaat de ander de andere kant op, soms even aanlijnen en passeren. Of de een wacht in de auto tot de ander met hond weg is en loopt dan de andere kant op.

Dus er komt ook geen loslopende hond bij een aangelijnde. Dit zijn namelijk wel de mensen die rekening met elkaar houden en allemaal een plek voor hun hond willen waar deze op zijn of haar gemak is. In tegenstelling tot de mensen in de losloopgebieden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Nikass
Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:39

higgins schreef:
Avalanche schreef:
Het is dubbel. Ik snap dat je niet in een losloopgebied gaat lopen als honden daar totaal niet luisteren, en aan de andere kant ga ik bewust het losloopgebied niet in omdat ik het super fijn vind om zeker te weten dat de andere honden aangelijnd zijn.


Mee eens
En straks ben je daar misschien ook al niet meer welkom, met je hond aangelijnd, omdat mensen de regels aan hun laars lappen...

Maar goed, misschien kan ik makkelijk praten. Als je aan de kust woont, gaan de meeste honden sochtens al die kant op. Voor 10.00u mag je, in de zomer, bijna overal komen op het strand. In de winter is dat de hele dag

Loslopen doe ik alleen met minimaal 1 hond erbij en rij daar een stuk voor, ondanks dat er dichtbij ook plekken zijn
Die plekken zijn rustiger


Oh wat heerlijk, tot 10:00 uur?
Wij moesten altijd in het zomerseizoen vóór 8:00 uur het strand af zijn. Zowel met de honden als te paard.
(wel lekker zo'n vroeg ritje trouwens <3 )

Nikass
Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:41

Sandra_H schreef:
Nikass schreef:
Sandra ik schreef over pittbulachtigen met "het type niet al te sociale baas"
Ik heb daar volgens mij geen uiterlijke kenmerken of iets aan gekoppeld. Gewoon mensen die zich niet al te sociaal gedragen/geen rekening houden met anderen.
En helaas heb ik in míjn omgeving nog geen mensen getroffen die een pitbull hebben en zich wel sociaal en verantwoord gedragen. Maar ze bestaan heus wel.


Excuus dan had ik dat verkeerd onthouden :o zal wel komen omdat het vooroordeel doorgaans wel gebaseerd is op uiterlijke kenmerken.
Sja in de omgeving hier tref ik het grotendeels heel goed. Met alle hondenmensen eigenlijk wel, dat kan ook heel anders dat weet ik.


Ik wil ook niet klagen hoor. Hier in de losloopgebieden is de sfeer overwegend goed. En het is groot en rustig.
Alleen in de wijk loop ik in bepaalde stukken niet om vervelende aanvaringen te voorkomen.

MWM die communicatie heb ik hier met sommige mensen wel, en dat is echt perfect.
Het zou zo fijn zijn als nog wat meer mensen daar aan mee zouden doen.

Ik heb dus in de losloopgebieden niet zoveel problemen, er is ook vrijwel altijd ruimte om te ontwijken.
Ik heb meer last van:
>Mensen die van mening zijn dat zij een lieve "hij doet niks" hond hebben, en dat die aan de lange lijn dus alles mag.
>Mannen die een pittige grote uitvaller hebben, maar hem fysiek onder controle hebben, dus waarom zou hij niet rakelings langs mijn hond mogen lopen?
>Jonge mensen met weinig ervaring, hun eerste hond een AmStaff, en echt goed bedoeld graag willen bewijzen dat hij echt lief is en alleen maar wil spelen. Zij laten hem loslopen in de wijk en als een blij ei op mijn honden afrennen.

Sandra_H
Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:45

Nikass schreef:
>Mannen die een pittige grote uitvaller hebben, maar hem fysiek onder controle hebben, dus waarom zou hij niet rakelings langs mijn hond mogen lopen?


Die begrijp ik bijna nog het minst geloof ik: dat uitvallen betekent toch ook dat zo'n hond zich om wat voor reden dan ook niet relaxed voelt bij andere honden. En dan toch je hond in zo'n situatie brengen dat hij wel MOET uitvallen.... -O-

.

higgins
Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:32

Nikass schreef:
Oh wat heerlijk, tot 10:00 uur?
Wij moesten altijd in het zomerseizoen vóór 8:00 uur het strand af zijn. Zowel met de honden als te paard.
(wel lekker zo'n vroeg ritje trouwens <3 )


Met het paard durf ik het niet te zeggen, maar met de hond wel
En dat geeft heel veel hondeneigenaren wel de kans om ze even los te laten ravotten.
Na 10.00u moeten ze aan de lijn, maar zijn ze dus nog wel welkom :)

“Winter is coming”

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34587
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 17:55

Ik vind wachten met gaan wandelen tot een ander weg is wel ver gaan. Net als je hond wel loslaten in een niet losloopgebied. Dat is echt mijn grootste ergernis helemaal omdat ik een losloopgebied soms ook mijd omdat de hond loops is. Hier is trouwens bijna niemand die aanlijnen als je met een wel aangelijnde hond nadert. Ze roepen dan van veraf " ja maar heb ook een teefje." Of " hij is gecastreerd " maar dat kan ik van afstand niet zien. En je bent sowieso in overtreding met de hond los waar het niet mag. Buiten het losloopgebied stikt het van de reeën dus aanlijnen is wel nodig.

MyWishMax
Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:35

Hoezo? Je wacht een minuut in de auto tot de ander met hond pad ingeslagen is. Dat is gewoon rekening met elkaar houden. Veel fijner voor iedereen als er geen opgewonden honden bij elkaar komen.

Je bent ook in overtreding als je de hond losloopt wanneer deze niet luistert en jagen (of eigenlijk is het hetzen) is altijd verboden. Ook in losloopgebied. Maar dat wordt wel geaccepteerd. Dat mensen daarom in bepaalde gebieden niet meer kunnen of willen komen en dus andere oplossingen gaan zoeken. Als iedereen gewoon rekening met elkaar zou houden zou het niet nodig zijn, nee.
Voor het wild hoef ik de mijne al niet aan te lijnen, want die gaat niet van de paden af en ook geen honderden meters ver. Maar in het broedseizoen zoek ik gewoon een andere plek om te lopen, want dat vind ik ook storend voor het wild als ze aangelijnd zijn, want dat maakt voor waar ze lopen geen verschil. En dus in mijn ogen voor het wild ook niet, die horen ze nog steeds en ruiken ze.

Je kan er zo weinig van zeggen, alleen over eigen ervaringen. Maar wat jij meemaakt heb ik dus nooit last van gehad in het gebied waar ik loop. Juist omdat mensen daar rekening met elkaar houden. Dat is niet alleen aanlijnen, maar dus ook die minuut wachten.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Jis_
Berichten: 11567
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:16

Gelukkig woon ik in een leuke buurt met maar weinig onbetrouwbare honden en eigenaren die rekening houden met elkaar en een leuk uitlaatgebiedje. Grotere losloopgebieden zoeken we niet meer op, ze zijn sociaal naar andere honden en wil dat graag zo houden. Sheltie en een Roemeen

Nikass schreef:
Lijkt me inderdaad doodeng om zo met je kat te wandelen. Want je kat kan niet vluchten of een boom in klimmen. En is imo dan erg kwetsbaar.

Maar ik vind hond - kat dingetjes wel een onderwerp apart. Ik schrik me namelijk een rolberoerte van die katten die ineens uit een heg tevoorschijn komen en mijn honden aanvallen. Of die met hoge rug achter mij aan blijven lopen :=
En dan de exemplaren die in het midden van de stoep liggen of zitten en absoluut niet van plan zijn om opzij te gaan als ik eraan kom, waardoor ik dus tussen de geparkeerde auto's door de weg op moet stappen om erlangs te kunnen :roll:


1 van mijn katten vindt honden heel erg leuk maakt haar extra kwetsbaar

De kat van de buren valt ook honden aan helaas. Gelukkig blijft hij gewoon in onze voortuin zitten/slapen als die van mij langs komen. Die zie hij niet als bedreiging blijkbaar.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:31

Los van alle ergernissen.

Hebben jullie wel eens nagedacht om hier iets aan te doen? Ik weet van mijn oom dat hij een hele stapel met foldertjes heeft over honden-etiquette. En als hij een vervelende hond (Lees: Baas) tegenkomt doet hij zo'n foldertje onder de ruitenwisser. Geen idee hoe hij weet welke auto bij welke baas hoort, maargoed.

Ik werk in de marketing, en heb er ook wel eens aan gedacht een campagne op te zetten voor the yellow dog project (Lees: als je een hond hebt die afstand nodig heeft kan je hem een geel sjaaltje om doen of een strikje aan de riem)

[ img ]
Want nu kent (pun intended) waarschijnlijk geen hond het.

Deze sleeves heb je ook. Die zijn opzich behoorlijk duidelijk.
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngssleeve/

Ik vind ze alleen zo onwijs duur. Zou er 2 nodig hebben, en 50 euro is echt een flink bedrag hiervoor.
~
Even wachten met uitstappen tot er ruimte is vind ik echt geen moeite. Ik snap dat je daar mss niet aan denkt, maar het "ver" vinden gaan vind ik ook niet erg solidair moet ik zeggen :o Het probleem met loslopende honden in een aanlijngebied is wel dat ik me iedere keer de tandjes schrik, en dan maar moet hopen dat het mensen (en een hond) zijn die het snappen. Ik ben daarin nog niet zo goed in vertrouwen, als jij MWM :o Dus het is behoorlijk arelaxed.

Ik vind alleen dat iedere hond het verdiend om los te moeten kunnen lopen, af en toe. En als dat in een losloopgebied niet gaat. Dan moet je wat... Je kan blijven hopen dat mensen rekening houden met elkaar. Gaat niet gebeuren :+ . Dus ik snap ook wel dat je dan uitwijkt.

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:44

Zo'n waarschuwing aan de riem is van een afstandje ook niet te lezen, vaak kom je toch min of meer recht op iemand af. Een gele strik is misschien meer opvallend dan maar dan weet niemand wat het betekend :P

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:48

moonsparkle schreef:
Zo'n waarschuwing aan de riem is van een afstandje ook niet te lezen, vaak kom je toch min of meer recht op iemand af. Een gele strik is misschien meer opvallend dan maar dan weet niemand wat het betekend :P


Ja, ook mijn probleem. Maar als we nou met wat bokkers die folders verspreiden van the yellow dog project. Op uitlaatplekken flyers hangen. En mss iets doen met social media, dan heb ik misschien ooit weer lol in het uitlaten van mijn honden :+ .

MyWishMax
Berichten: 25245
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:49

Snap ik ook hoor, menino! Ik loop al een jaar of 15 in hetzelfde gebied, eerst met een angst agressieve hond wel aan de lijn, later met volle reu erbij los en later nog teefje erbij die wisselend los of vast zat. Je leert de mensen kennen die er lopen en het is aan de andere kant van het gebied als waar losloopgebied zit, plus je moet er echt speciaal heenrijden en aantal parkeerplaatsen voorbij rijden.

Maar het is ook overzichtelijk en je ziet een andere hond dus op 100 tot 500 meter. Nu heb ik ook geen vechtende hond, dus als er wel 1 op hem afgestormd zou komen krijgt die alleen een correctie van mij en pas als ik hem niet kan blokken van reu. Maar dat is daar in de 10 jaar met deze hond nog nooit gebeurd :+ Het is ook rustig he? Dus veel makkelijker als een druk gebied, dan gooi ik hem ook niet los.

Maar zelfs met waarschuwingen op halsbanden en lijnen lieten mensen gewoon honden en kinderen op die oudste afkomen. := Het boeit ze niet, het moet een Disney film zijn, geen enkele hond mag moeite hebben met andere honden of mensen, laat staan kinderen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chantalla, ComscoreBot, janderegelaa, Jette, justkid, Kirrietje, Leandra, Selina, Sterrendief, YandexBot en 117 bezoekers