Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:44

Ik heb alleen maar mijn 2 eksters die op bezoek komen. Lang leve stenen tuinen en plastic gras....

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:55

Ik doe zeker mij, alleen al omwille van "Papa" , mijn mannetjes-merel op stal.
Had al vaker contact met de vogelbescherming over hem.
In 2016 als het Urs... moelijk woord, heerste, zat hij op eens helemaak kaal en duf op stal.
Ik was echt bang dat ie sneuvelt.
Dus contact gezocht, maar zij konden ook niets doen.
Hij was toen al volwassen.
Toen werd mij ook verteld dat de gemiddelde leeftijd van merels hooguit 3 jaar is - roofvogels, verkeer, enz...
Lang verhaal kort : met vogel en kattenvoer, vitaminen en beschutte plek kwam hij weer bovenop ... en is anno 2022 er nog steeds en iedere jaar zorgt hij voor nakomelingen ( die dan ook op stal komen eten )
Pappa heeft namelijk een kale koppie overgehouden dus heel herkenbaar .
Hij is dus nu minimaal 6 jaar oud

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:00

Ah wat leuk zeg ! Hij weet duidelijk waar het goed is <3
Kattenvoer brengt een hoop beestjes er weer bovenop heb ik de indruk.
Heb zo ook al 2 kipjes aan de beterhand gekregen en de egels doen het er ook al jaren goed op :Y)

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:15

Wat lief zeg dat je zo goed voor hem zorgt sasja! Daar is hij je zo te zien overduidelijk dankbaar voor!

Nou. De eerste paar minuten flink wat aanloop en nu? Niks hoor haha. Die vogels weten het gewoon _O- . Vinden het zeker te nat. Wacht nog op de Koolmees en Pimpelmees. Net 10 minuten bezig, maar ga er vanuit dat ze zich de rest van de tijd verborgen houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:27

Tot nu toe papa en mama Merel, roodborstje, 3 pimpelmeesjes en 2 koolmeesjes, een zanglijster, 2 tortelduiven en een Vlaamse gaai :D

prompter

Berichten: 11096
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:36

Ik doe morgen mee. Er wonen ongeveer 80 mussen hier in de tuin dus er valt vast iets te tellen. Elke avond rijden wij trouwens langs een plek waar ooievaars overwinteren, het hoogste aantal tot nu toe was 24!

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:37

Meet Pappa :-)
Foto is van dit najaar Afbeelding
Net was hij mij te snell af, haha

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:38

Ooievaars <3
Hier overwinteren ze ook niet ver vandaan. In dierenpark Planckendael.

Papie is wel goed herkenbaar met zijn kale kopje :D
Wat mooi zeg. Echt letterlijk de huismerel <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:42

Wij hebben Brutus ons tuin roodborstje, Floris de tuinkikker en Wicky de vleermuis :')

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:45

Ooievaars zijn zo leuk <3 . Heb ze al een paar keer mogen ontmoeten!

Mijn tuintelling. Alleen de Pimpelmees bleef weg. Die wilde niet mee doen. Flauw van hem haha:
Heggenmus 2
Merel 1
Roodborstje 1
Kauwen 2 (hebben officieel een grote groep Kauwen in de straat wonen waarvan er geregeld wat van het voer in de tuin komen snoepen. Hartstikke gezellig!).
Koolmees 1
Houtduiven 2

Hier heb ik Frummel de Houtduif. Hij is zo brutaal dat hij wanneer hij mij ziet wegvliegt, maar dan gewoon op de schutting blijft zitten tot ik weer uit de slaapkamer ben en gaat dan weer terug naar het voer. Door zijn gedrag weet ik dat het Frummel is.

Wat is pappa Merel knap sasja <3 .

RenskeFrea

Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:12

Ik heb ook meegedaan, het is best wel leuk om een tijdje voor het raam te zitten vogeltjes kijken.

Al een paar jaar zit er een heggenmus in de tuin die bovenop de beukenhaag van de buren zit te zingen elke lente. Sinds 2 jaar weet ik wat voor vogel het is en sindsdien is het een van mijn favorieten. Hij zit dan op mijn werkkamer raamhoogte, dus erg gezellig. Gister met de zon hoorde ik hem al weer fanatiek bezig.
Nu heb ik vandaag ontdekt dat ik 2 heggenmussen in de tuin heb :P

Er zijn 2 kauwen die onder het dak bij de buren wonen, die ik Jack en Fieke heb gedoopt. En hun jong 2 jaar terug Jackie, die heeft toen een paar weken in mijn tuin vertoefd omdat ie nog niet kon vliegen. Zo leuk om te zien hoe de ouders daarmee om gaan (al durfde ik niet zo goed meer mijn tuin in :P).
Die kauwen hebben ontdekt hoe ze uit de pindakaaspot moeten eten, maar sinds ik zo'n energierol heb hangen verkiezen ze die. Ze kunnen blijkbaar precies op een tak zitten om eruit te pikken, hoewel dat veel beweegt. Dus tegenwoordig doen ze het met zijn 2, ieder aan 1 kant, zodat ie stiller blijft hangen :D
Die voer ik ook af en toe appel klokhuizen, als ze dat zien ben ik nog niet binnen of ze hebben ze al uit het vogelhuisje gehaald.

De pot pindakaas hangt er voor de eksters geloof ik, sinds die door hebben hoe ze daaruit kunnen eten hoor ik regelmatig gepik aan de pot. Maar nu ik voor het raam zat durfden ze niet.
Er scharrelt ook een duif vaak door de tuin die onder de voerdingen alle restjes oppikt.

Ik heb ook een heel slank roodborstje gezien. Die ben ik niet gewend, meestal zijn die ontplofte bolletjes :P
De meesjes zijn er normaal ook. Die verkiezen nu een voersilo met zaadjes, dat is minder bezocht door de grote vogels. Die zijn ook supersnel weer weg. Helaas net verkeerde moment voor mijn telling, dus heb ze niet gezien.
Wel heb ik ontdekt dat er ook een merel zit. Die had ik nog niet eerder gezien.

Ik heb dus gezellig mijn ontbijt voor het raam gegeten en een uurtje vogeltjes gekeken. Nadat ik alles doorgegeven had kwamen wel de meesjes dus nog wat langer blijven zitten :P
Ik heb gewoon een stadstuin maar mijn buurman heeft boven de schutting een beukenhaag, dus daar zitten veel kleine vogeltjes, heel gezellig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:45

Net ook nog een piepklein Winterkoninkje gespot <3

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:27

Cayenne schreef:
Net ook nog een piepklein Winterkoninkje gespot <3


Die zijn zo schattig! Bolletjes met kleine wipstaartjes.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:22

Ik ga morgen tellen. Leuke bezigheid voor de zondag. :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:24

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Net ook nog een piepklein Winterkoninkje gespot <3


Die zijn zo schattig! Bolletjes met kleine wipstaartjes.


Too cute maar verdomd snel :')
Woont een familie in en rond mijn houtstapel. Is nogal rommelig en dat vinden ze leuk blijkbaar :D

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 20:06

Afbeelding


Afbeelding


Harde wind......geteld in de tuin.....ik woon bij Schiphol, op een boerderijtje op een voormalig agrarisch terrein, nu wordt er een bedrijventerrein gebouwd :+ |(
Laatst bijgewerkt door janouk op 29-01-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:10

Ik doe altijd mee en heb altijd veel vogels, maar dit jaar heb ik heel weinig vogels in de tuin. Geen idee waarom :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:14

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Net ook nog een piepklein Winterkoninkje gespot <3


Die zijn zo schattig! Bolletjes met kleine wipstaartjes.


En ze kunnen prachtig fluiten! <3

Pandora2: Ze zijn idd snel! Ik probeer ze geregeld te fotograferen en dat is best lastig want ze zitten bijna nooit stil :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:18

Wat een mooie score ! <3
Dat toekomstig bedrijventerrein is om te janken inderdaad ;( :x

Ik ga morgen aan de herkansing. Toen ik er eens goed voor ging zitten had ik :
2 pimpels
1 mus
2 veels te dikke bosduiven :+
2 tortels
Een bende trekvogels high in the sky.
Einde telling.
Dit moet en kan veel beter :')

Het was hier 13 graden. Had er misschien ook wel mee te maken plus dat ze vanmorgen hun buikje al gevuld hadden.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:23

In België is het ook vogeltelweekend dit weekend.

Hier vragen ze om per kwartier te tellen.

Ik heb vanmorgen 15 minuten geteld en heb bijna alle usual suspects gezien die dagelijks op bezoek komen, behalve de roodborst, die heeft zich helaas niet vertoond.

2 pimpelmezen
5 koolmezen
1 heggenmus
2 grote bonte spechten (mannetje en vrouwtje, ik vermoed een koppeltje <3 )
1 merel

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:52

verootjoo schreef:
Ik doe altijd mee en heb altijd veel vogels, maar dit jaar heb ik heel weinig vogels in de tuin. Geen idee waarom :(



Hier dus ook! Het valt me vanaf het najaar al op dat er vrijwel geen huismussen meer zitten en van de 2 koppeltjes merels zie ik ook al niks meer. Wel elke dag een roodborstje wat gezellig komt kijken. Maar ik maak me toch wel zorgen om het teruglopende aantal vogels hier.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:00

akishino schreef:
verootjoo schreef:
Ik doe altijd mee en heb altijd veel vogels, maar dit jaar heb ik heel weinig vogels in de tuin. Geen idee waarom :(



Hier dus ook! Het valt me vanaf het najaar al op dat er vrijwel geen huismussen meer zitten en van de 2 koppeltjes merels zie ik ook al niks meer. Wel elke dag een roodborstje wat gezellig komt kijken. Maar ik maak me toch wel zorgen om het teruglopende aantal vogels hier.


Ja echt hè :(

Eerder had ik altijd in een half uur met gemak 20-30 vogels langs. Vooral koolmezen, pimpelmezen, vinken, allerlei soorten mussen, merels, roodborstje, tortels en houtduiven.
Nu moet ik echt zoeken. Voer nog maar 2x bijgevuld, was ooit elke dag :+

Ik hoorde dat je eigenlijk uitgebloeide bloemen moet laten staan, dan kunnen ze die zaadjes ook eten.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:44

Hier hetzelfde. Zag vorig jaar nog wel Huismussen, maar nu bijna helemaal niks meer. Vinken hetzelfde. Had t/m voorjaar vorig jaar elke dag een heel leuk Vinken vrouwtje in de tuin wat mij gezelschap hield als ik bezig was (zelfs als we met 3 mensen in de tuin bezig waren kwam ze kijken), maar heb ze vanaf het broedseizoen niet meer gezien.
Wel een keer een vink mannetje deze winter, maar op die ene keer ook niet meer gezien helaas.

Voer hoef ik idd ook niet meer elke dag bij te vullen. Ging vorig jaar harder door het voer heen dan dit jaar.
De Egel hoop ik van het voorjaar weer elke dag te kunnen zien 's avonds laat. Die kwam t/m november/december nog elke avond braaf van zijn eten eten wat ik voor hem had neer gezet.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:45

Heb een half uur gekeken maar geeneen vogel gezien. -O-

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:46

Zaten ze niet achter een boom verstopt Suzanne F.?
Wel jammer dat je niks hebt gezien!


Afbeelding