Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:01

Ik lees hier al een tijdje mee maar heb volgens mij nog nooit gepost. Wij hebben sinds gisteren 2 koningspythons. Vroeger heb ik altijd een volwassen wildkleur dame gehad. Deze is destijds bij een ex blijven wonen. Na een aantal jaren regiusloos begon het toch weer te kriebelen.

In maart kochten we een jonge enchi genaamd Roky en toen Lemmy (een van onze hamsters) overleed dachten we na over wat we wilden doen met het terrarium als Vinnie (de andere hamster) ook zou overlijden. Het idee was al snel een 2e koningspython en ik zou deze mogen uitzoeken.

In mijn enthousiasme ben ik al snel gaan kijken naar wat ik eventueel zou willen. Vervolgens kwam ik geheel per ongeluk deze knappe man tegen en kon ik hem niet meer uit mijn hoofd zetten. De rest van het verhaal is wel duidelijk :+

Ludwig is een mannetje van bijna een jaar oud met 4 (of misschien toch maar 3) bijzondere zichtbare speciale kleuren/patronen. Hij hreft de volgende morphs: Banana, spider, clown en hoogstwaarschijnlijk ook yellowbelly gezien zijn oranje kleur en de leuke stippen op zijn kop die daardoor veroorzaakt kunnen zijn. Echter is yellowbelly een zeer lastig fenotype om te herkennen en heeft hij 50% kans op dat gen. Dit is dus niet helemaal zeker.

Al met al een bijzondere slang met een bijzonder kleurtje :D

Ik ben zo blij als een kind en zo trots als een pauw!

Wij noemen onze dieren altijd naar overleden muzikanten. Deze hebben we Ludwig genoemd. Deze slang kwam er voor mij en mijn naam is Elise :D Für Elise dus..

Hier een foto van Roky (onze Enchi) en eentje van Ludwig (foto van de kweker want we willen hem nu nog niet lastig vallen en rustig laten wennen.


[ img ]


[ img ]

Beat drums, not people!


Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 06:39

Anke98 schreef:
Wat een prachtig diertje, pas alleen wel op de gezondheid ivm de spider morf :( Veel neurologische aandoeningen zitten daarin helaas


Ik ben inderdaad bekend met spiders. Deze vertoont nog 0 tekenen van een wobble, maar je houdt natuurlijk het risico dat hij toch nog wel flink gaat wobblen.

Echter zitten er in de vorige clutches van zijn moeder geen zichtbare wobblers bij (ook niet welke het licht doen) en toont hij ook nog niks. Wel blijft het een gokje natuurlijk. Echt ernstige wobblers zie je niet zo heel vaak, maar het kan zijn dat we pech hebben en dat hij het wel gaat doen. We gaan het zien!

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:32

Mijn ervaring is juist het tegengestelde :D Een vriend van mij had een wobbler in een terrarium zitten. Is daarna wat hobbymatig gaan kweken en heeft een racksysteem opgezet. Wobbler ging ook mee on het rack en je zag er niks meer aan.

Zal natuurlijk ook wel per slang verschillen. Als ze ietwat gestresst zijn zie je dat direct terug en met huisvesting kun je voor een spider heel veel doen. Voor ieder ander dier natuurlijk ook, maar bij een spider met licht tonende wobble zie je direct resultaat!

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:11

Wij hebben Houten over moeten slaan. Kochten 3 weken geleden een mooie volwassen 0.1 enchi lesser pastel clown koningspython van een goede kweker, maar na 3 dagen ontdekten we wat overmatig slijm in haar bek. Bleek het nidovirus te zijn. Eerste test was negatief (afgenomen door normale dierenarts, reptielenarts was net op vakantie), dus gingen we op advies van het BO met antibiotica aan de slag. Toen dat niet aansloeg nog een BO laten doen en toch ook besloten om voor de zekerheid nog een PCR in te zetten op het Nidovirus. Helaas positief.

Aan het beestje was verder niks te zien, behalve wat overmatig slijm als je in haar bek keek. Had deze zomer nog eieren gelegd, vrat als een malle.. Vervelde goed en was erg krachtig en levendig. Geen slijm buiten haar bek, geen gekke geluiden of niezen. Ze was zowel genotypisch als fenotypisch prachtig! Eeuwig zonde!

Nu maar hopen dat de rest straks negatief test. Wil voor volgende week een afspraak maken. Nu eerst even alles ontsmetten en opruimen. De dieren zaten wel een stuk bij elkaar vandaan en we hebben de nidoslang omdat ze nieuw was wel heel met enorme nadruk op hygiëne benaderd, maar je weet het maar nooit.

De kweker heeft helaas alle kweekdieren moeten ruimen. Hij had een steekproefje van 3 dieren laten testen en deze waren alle 3 positief. De nakweek zit in een andere ruimte en wordt strak in de gaten gehouden. Wanneer daar verschijnselen komen moet ook alles geruimd worden. Heel droevig allemaal ;(
Vooral ook omdat hij juist heel erg bezig was om insteek van ziekten te beperken. Nieuwe dieren gingen altijd in quarantaine en werden getest.

We hadden eigenlijk nog een mooie dame gereserveerd die we in Houten zouden oppikken. Maar met Nido in je collectie ga je toch maar niet naar een beurs en haal je ook geen nieuwe dieren binnen.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:24

Koningsslangen zijn naar mijn mening wel goede beginnersslangen. Het zijn zeer goede eters en zijn niet heel veeleisend qua verzorging.

Ze zijn lekker actief en daardoor ook leuk om naar te kijken. Qua hanteren zijn ze makkelijk, maar wel een stuk actiever tov bijvoorbeeld een koningspython. Ook willen ze nog wel eens wat happening zijn omdat ze alles voor eten aanzien :)

Die van ons wil nog wel eens in zichzelf happen, want ze ruikt zelf natuurlijk naar slang en ze lusten ook wel slangen :')

Qua terrarium voor een volwassen koningsslang kun je beter kijken naar 1.20 meter bijvoorbeeld. Ze zijn erg actief en worden ook wel redelijk lang. Koningsslangen zet je niet makkelijk té groot. Wij hebben de onze laatst geupgrade naar een terra van 150x50x50. Die hadden we leeg staan en hebben haar eerst in een 90x50 gezet. Dit vonden we wel echt aan de kleine kant. 150x50 werkt stukken beter voor haar.

Qua plaatsing zou ik een rustige plek uitzoeken, bij voorkeur op een schaduwrijk plekje. Als je het terrarium in de zon zet kan het erg snel opwarmen ondanks de thermostaat. Ook houden slangen veelal niet van veel licht. In ieder geval de meeste beginnersslangen niet.

Ze stinken niet, je ruikt ze amper. Tenzij ze gepoept hebben, dat ruikt wel stevig. Hier weet ik al zodra ik de woonkamer in kom lopen dat er eentje gepoept heeft. Gelukkig poepen ze niet zo vaak en als je het opruimt is de geur ook weg.

Dierenwinkels vermijden inderdaad. Beter kun je een slang bij een kweker kopen.

Ik ben zelf trouwens begonnen met een koningsslang. Wij hebben een californische. Mijn voorkeur ligt wel bij koningspythons. Mijn vriend daarentegen is wel fan van lampropeltis soorten, omdat ze wat actiever zijn en op je reageren wanneer ze je zien.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:29

Ik heb deze voor een krokodilgekko, maar die is natuurlijk wel wat kleiner dan een skink. Maar zoek je zoiets?

https://www.wellediertotaal.nl/a-506040 ... escription

Voor onze childreni hebben wij deze: https://www.wellediertotaal.nl/a-602354 ... escription

Beetje op de groei wel.. :') Het beestje weegt nog geen 80 gram, haha. Maar die klimt heel graag en gaat dan lekker bovenop liggen. Wij hadden hem nog over, dus bij haar in de bak gezet omdat ze telkens op de hides ging liggen. Verder heeft ze ook 2 kleine schuilplaatsen aan de koude en warme kant.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:34

BarbaraNova schreef:
Iemand hier misschien tips voor een baby rattenslang die niet eet? Hebben al veel geprobeerd, gekookte pinkies, schedeltje inprikken van de pinkie, door tonijn water, nachtje in bakje met pinkie, shoot me, ik weet het niet meer


Heb je de pinkie al wel eens gewoon voor zijn neus gelegd en de slang verder met rust gelaten? Jonge gutten eten meestal niet direct goed uit de hand. Heel voorzichtig een pinkie in de opening van de schuilplaats leggen en een nachtje laten liggen werkt vaak het beste. En als dat niet werkt, heb je al eens levend geprobeerd?

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:44

Wat zijn de maten van je terrarium en hoe jong is het diertje?

Heeft hij trouwens al lange tijd niet gegeten? Baby gutten gaan niet heel lang zonder voer. Als het je nou echt niet lukt om hem aan het eten te krijgen, wil ik eventueel wel aanbieden om hem even tijdelijk op te vangen om hem aan het eten te krijgen. Ik heb diverse voedselsoorten in huis (levend, pre-killed, diepvries. Muizenpinkies en veeltepelpinkies heb ik ook altijd liggen). Ook kan ik dwangvoederen en heb ik de spullen daarvoor in huis. Dat is echter wel het allerlaatste wat ik zou doen.

Ik zou het in ieder geval eerst zelf nog even proberen als ik jou was. Door hem in het terrarium te voeren of levend te proberen. Check ook nog even de temperaturen goed. Vervoeren geeft natuurlijk ook stress. Maar mocht het je echt niet lukken, kan ik je eventueel helpen om hem weer goed aan het eten te krijgen.

Een bevriende kweker van rattenslangen hoort wel eens vaker dat er jonge rattenslangen overlijden doordat ze niet willen eten en mensen niet snel genoeg actie ondernemen. Een koningspython of boa kan bijvoorbeeld veel langer zonder eten dan colubriden. Colubriden hebben een snellere stofwisseling.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:44

37 graden is wel heel erg warm. Ik zou de thermostaat wat omlaag draaien. Hoe groot is de terra? Heeft ze ook de mogelijkheid om wat af te koelen als ze wil?

Ik zou stoppen met aanbieden van tonijn en tonijnsap, maar gewoon kijken waar je een levende pinkie kunt vinden. Want hoe lang heeft ze ondertussen al niet gegeten? En hoe oud/zwaar is het dier?

Ik denk dat de huisvesting nog eens kritisch bekijken en een levend eendagsmuisje ergens oppikken het probleem wel oplost. Korenslangen zijn van zichzelf niet de meest lastige eters. Zeker als het dier al wel eerder gegeten heeft bij de kweker, zijn het vaak de omstandigheden die ervoor zorgen dat ze niet eten.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:54

DezeNaam schreef:
De muis 'openprikken' is ook een optie in plaats van een levende muis aanbieden.


Heeft ze al geprobeerd en dat werkte niet. Ook niet alle slangen reageren net zo goed op brainen als op levend voeren. Ik probeer het wel eens met brainen als ik een dier wil overzetten op diepvries, maar sommige dieren eten echt geen diepvries of pre killed. Ik heb een koningspython waarvan ik blij moet zijn als deze 1 tot 2 keer per maand een levende veeltepelmuis eet :o Hij is altijd al een moeilijke eter geweest (zo ook gekregen) en deze ga ik sowieso nooit op diepvries over krijgen.

Beat drums, not people!


Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 13:53

BarbaraNova schreef:
Update rattenslang, ze is voorlopig terug naar de kweker / vriend van mij. Dus even geen stress meer om haar, ik ben hier te onervaren voor en levende pinkjes is illegaal en hier ook niet te krijgen.


Fijn dat ze in goede handen is. Hopelijk pakt ze het eten snel weer op en kan ze snel weer terugkomen.

Levend voeren is in Nederland inderdaad verboden, tenzij het noodzakelijk is omdat het dier geen dood voer wil eten. Hier voer ik in principe diepvries, behalve aan de dieren die dat niet eten. Ik doe nog regelmatig een poging om ze diepvries te laten eten, maar sommige dieren pakken gewoon echt niet.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:34

BarbaraNova schreef:
laatste weken kwam hij al bij mij maar het is niet handig..dus maar retour, mijn dochter vond het heel rot maar ja, t is gewoon het beste...

Nu maar wat meer aandacht op de spinnen...


Ik vind het wel oprecht knap dat je die beslissing gemaakt hebt. Zoals ik eerder al schreef kweekt een vriend van mij ook al jaren korenslangen en heeft hij een paar keer achteraf te horen gekregen dat een jong dier overleden is doordat hij/zij niet wilde eten op het nieuwe adres. Voor het dier, de kweker én voor de eigenaar is het uiteindelijk wel de meest fijne oplossing om het dier tijdelijk daar te brengen om haar weer wat extra voedingstoffen te geven.

Ik hoop in ieder geval voor je dat ze snel weer terugkomt en het eten goed wil oppakken :)

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:52

Leuk een koningspython! Waar ga je die vandaan halen? Heb je een foto?

Hoe gaat het trouwens met de rattenslang?

Wij zijn hier nu druk aan het verparen met de koningspythons. Heb nu een dame die goed wat follikels begint te ontwikkelen. Hopelijk binnenkort de ovulatie en dan kunnen we aftellen naar de eerste eieren dit jaar :)

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:48

BarbaraNova schreef:
Iemand nog gezellig naar Houten zondag?


Ja! Vriend en ik gaan zondag ook naar Houten. Zijn van plan om niks te kopen, dus ben benieuwd waar we mee thuis zullen gaan komen :')

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:01

BarbaraNova schreef:
Animal schreef:


Ja! Vriend en ik gaan zondag ook naar Houten. Zijn van plan om niks te kopen, dus ben benieuwd waar we mee thuis zullen gaan komen :')


en wat is het geworden? :D


Een 1.0 fire spotnose het. clown met een lekker funky patroon :+

Werden wel heel erg blij van dit beestje en hij past perfect in de kweekplannen. Ik wilde eigenlijk volgend jaar onze spotnose asphalt met een van de clowns verparen. Nu zijn we een stap vooruit, hebben we ook nog fire in de het. Clown genetica en kunnen we dit najaar al starten met het maken van o.a. batman en fire spotnose clown nakweek (icm nog wat andere genen als orange dream, enchi, yellowbelly, lesser, etc.) :D


[ img ]

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:29

BarbaraNova schreef:
Ik heb echt totaal geen verstand van genen maar ik vindt hem heel erg mooi! Vanaf welke leeftijd zijn ze ongeveer vruchtbaar?


Mannen ongeveer op 1,5 tot 2 jaar en dames vaak ergens tussen de 2,5 en 4 jaar :)

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:36

Even 2 voorbeelden ter illustratie van wat ik met deze man en 2 van mijn huidige dames zou kunnen maken. Foto's zijn van internet geplukt.

Orange dream batman van Ozzy Boids:
[ img ]


Spotnose fire yellowbelly clown van Justin Kobylka:
[ img ]

En daarnaast is er nog veel meer mogelijk, maar dit is waarvoor ik hem specifiek gekocht heb en wat ik met hem wil gaan doen.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:51

BarbaraNova schreef:
zoek de 30x30x30 en de 30x30x45 van beide 2 mits de prijs redelijk is


Ik heb een aantal ongebruikte 30x30x30 staan. Vorig jaar zijn ze een maandje gebruikt voor een jonge zandboa en jonge gut. Eentje is in gebruik voor een jonge koningsslang, eentje is uitgeleend en heb er hier nog 2 op zolder staan. Zit volgens mij ook al een kleine warmtemat onder vastgeplakt. Die kan wel los, maar die kunnen evt ook mee.

Beat drums, not people!

Animal
Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:15

Ik ben er op 9 oktober :) Tot 10.30 uur ben ik bezig met gezondheidscontroles van de meegebrachte dieren. Ik denk dat wij er wel weer tot 16.00 uur zijn. Kan ze wel meenemen hoor :) Ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben. Had toen 4 van die kleine terra's nodig voor nood en heb ze nieuw gekocht, maar ga die 2 zeker niet meer gebruiken.

Beat drums, not people!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers