Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Marisje76
Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:49

Of mannetje en vrouwtje. Mijn mannetje is ook echt een stuk kleiner


fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:01

Ik krijg de bodem van m'n aquarium gewoon echt niet schoon! Heb wel zo'n stofzuiger maar daarmee krijg ik nauwelijks vuil eruit, als het ook maar iets groter is zuigt ie het niet op. Er blijft een bruinig laagje op de bodem liggen vooral rondom m'n planten. Baal ervan want het ziet er niet uit. Iemand tips hoe ik die schoon krijg?
Zag op internet de power gravel cleaner dat lijkt me wel wat, iemand daar ervaring mee?

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

cinniz123
Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 19:13

Ik heb gewoon een jbl stofzuiger en die zuigt hier echt als een malle maar goed dat is niets voor een kleiner aquarium denk dan is ie zo leeg :')
Power gravel cleaner ken ik niet.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:15

gewoon het vuil loswiebelen met je vinger?
dan dwarrelt het wel omhoog en zuig ik het op met een stukje dunne tuinslang.
maar als het allemaal zo erg op de bodem ligt, heb je wel genoeg stroming dan in je bak?

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:38

Ik heb de stroming op z'n laagst staan want garnalen houden niet van harde stroming

Vuil zweeft wel maar heb het idee dat het nauwelijks opgezogen wordt

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:06

dan toch met een dunne slang het opzuigen?
ik heb gewoon een stuk plastic slang gekocht, niet te dik,niet te dun, handig genoeg om vuil uit het water omhoog te zuigen.
anders dat proberen?

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:20

Ik heb de gravel clean s van superfish, ik probeer het daar mee

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:39

ja bij mij wil zoiets niet omdat ik zand heb in de bakken,dan zuigt dat allemaal weg.
maar een beetje uitproberen en kijken waarom je steeds zoveel vuil hebt?

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 16:50

Was net even paniek in het aquarium, heel veel garnalen zaten boven aan het wateroppervlak dus zuurstoftekort vermoedde ik. Gauw de helft van het water eruit gehaald, daardoor heb ik veel rommel ook van de bodem kunnen halen en nu gaat het gelukkig weer goed. Garnalen waren sloom, zijn nu weer levendig. Schrok me rot.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

cinniz123
Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:43

fjordjes schreef:
Was net even paniek in het aquarium, heel veel garnalen zaten boven aan het wateroppervlak dus zuurstoftekort vermoedde ik. Gauw de helft van het water eruit gehaald, daardoor heb ik veel rommel ook van de bodem kunnen halen en nu gaat het gelukkig weer goed. Garnalen waren sloom, zijn nu weer levendig. Schrok me rot.


Dat is indd schrikken maar gelukkig was je op tijd!
Weet je wat de oorzaak zou kunnen zijn?


Hier even afkloppen maar na mn waterwissel van 70% de volgende dag nog 1 dode en daarna niet meer.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:04

Denk combi van dat de pomp een stuk naar beneden was gezakt en een hoop vuiligheid. Uit de teststrip werd ik niet veel wijs, die was vrijwel goed. Zag ook een soort filmlaagje op het water oppervlak.
Gelukkig leven ze allemaal nog en scharrelen ze weer lekker rond op de bodem. De vissen hadden overigens nergens last van.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:09

dat filmlaagje is een kaamlaag en zijn dode bacteriën dacht ik,kan op zich geen kwaad,maar kan ook toch een probleem zijn als het erg dik is.
hier staat wel wat info
https://www.heevis.nl/kaamlaag

ik heb het soms ook na onderhoud in de bakken,maar ik haal het altijd weg door een flesje schuin in het wateroppervlakte te houden en dan gaat het laagje er zo in.


Marisje76
Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 23:34

Ik heb het een maandje geleden ook gehad. Idd ook volle filter
Waterwissel gedaan 50% volgende dag alles weer fit ( wat niet dood was al)

Bridleless
Berichten: 191
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:48

Hoihoi! Ik ben sinds een paar dagen een nieuwe zoetwater bak aan het indraaien. Ik hoop hier, nadat de waterwaardes gestabiliseerd zijn en de nitriet-piek is geweest, een paartje sluierstaarten in te doen. Echter is mij opgevallen dat de pH-waarde van mijn water aan de hoge kant is (8,0). Nu heb ik mijn kraanwater gemeten en dit is 8,0 (7,97 als ik het drinkwaterbedrijf moet geloven). Mijn KH is 9,0 en GH is 11,0. Ik heb helaas niet de financiële middelen om gelijk met osmosewater aan de slag te gaan, dus wat zou een goed alternatief zijn?
Ik weet dat er middeltjes bestaan als pH/KH-minus, maar of dit wel zo ideaal is om bij iedere waterwissel te gebruiken?

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:34

bij mij zakte de ph doordat ik wat meer catappablad en bast in het water heb gedaan.
je water kleurt dan wel,wat.maar ik vind dat erg mooi.
je kunt ook filteren over turf, en eventueel gebruik je regenwater in het aquarium.
verder zou ik het niet zo weten.

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:55

Catappablad is idd een goede om de ph te verlagen en verder werkt het ontstekingsremmend en heeft het meer goede eigenschappen.

M'n garnaaltjes blij gemaakt met een garnalenlolly
[ img ]

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Ufurio4e
Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:00

Bridleless schreef:
Hoihoi! Ik ben sinds een paar dagen een nieuwe zoetwater bak aan het indraaien. Ik hoop hier, nadat de waterwaardes gestabiliseerd zijn en de nitriet-piek is geweest, een paartje sluierstaarten in te doen. Echter is mij opgevallen dat de pH-waarde van mijn water aan de hoge kant is (8,0). Nu heb ik mijn kraanwater gemeten en dit is 8,0 (7,97 als ik het drinkwaterbedrijf moet geloven). Mijn KH is 9,0 en GH is 11,0. Ik heb helaas niet de financiële middelen om gelijk met osmosewater aan de slag te gaan, dus wat zou een goed alternatief zijn?
Ik weet dat er middeltjes bestaan als pH/KH-minus, maar of dit wel zo ideaal is om bij iedere waterwissel te gebruiken?

Wat leuk dat je een aquarium hebt. Hoe groot is de bak? Want sluierstaarten zijn zeer grote vervuilers en hebben veel ruimte nodig.

Mijn bonte trots Ufurio
Mijn kleine liefde Chris
Kleine stippel vriend Bobbie
Mooie prinses Tova

Anoniem

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 22:08

Regenwater kun je ook gebruiken, heeft ook een lagere pH dan kraanwater :)

Bridleless
Berichten: 191
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 02:41

ellepel schreef:
bij mij zakte de ph doordat ik wat meer catappablad en bast in het water heb gedaan.
je water kleurt dan wel,wat.maar ik vind dat erg mooi.
je kunt ook filteren over turf, en eventueel gebruik je regenwater in het aquarium.
verder zou ik het niet zo weten.


Dat van die catappabladeren is een goed idee? Ik ga eens kijken of de lokale aquariumwinkel ze verkoopt!


Spruit schreef:
Regenwater kun je ook gebruiken, heeft ook een lagere pH dan kraanwater :)


Ik heb helaas geen mogelijkheid om regenwater op te vangen. Mijn oudtante heeft wel een regenton, maar geen idee of ze die nog in gebruik heeft. Zou dat eens moeten navragen, maar dan moet ik iedere week met emmers in de bus gaan slepen om het regenwater thuis te krijgen :')


Ufurio4e schreef:
Wat leuk dat je een aquarium hebt. Hoe groot is de bak? Want sluierstaarten zijn zeer grote vervuilers en hebben veel ruimte nodig.


De precieze afmetingen weet ik niet (moet ik even nameten, heb hem overgenomen van iemand), maar ik dacht een meter in de lengte en iets meer dan 100 liter. Het is een Juwel aquarium.


Ik las trouwens ook iets over eikenextract op internet. Heeft iemand hier ervaring mee?

In peace, may you leave the shore.
In love, may you find the next.
Safe passage on your travels.
Until our final journey on the ground. May we meet again.

J0anieke
Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:59

Je kan vaak bij ramenwassers ook osmose water halen/kopen. Ik haal het zelf in Apeldoorn, bij o-water kun je het zelf tanken buiten, 25 liter voor 1 euro.

    Alana. ♡

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:53

Eikenbladeren (of eikenextract) doet hetzelfde als catappa-bladeren in principe. Maar vind dat soort middelen altijd spannend, wat voor andere toevoegingen zitten erbij? Let wel, deze methodes zullen je water iets zuurder/zachter maken, maar van hard naar zacht zal het echt niet gaan. Misschien met 0.5 pH lager ofzo.

De suggestie van Joanieke vind ik ook mooi, deels osmose water en deels kraanwater gebruiken.

Ik had vorige week een mooie waaierhand gehaald (Atyopsis molluccensis) maar die is helaas al overleden :( Geen idee waarom, iedere dag ook poedervoer voor waaierhanden gegeven, maar hij is niet meer…

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:22

Heeft iemand ervaring met lubao voor garnalen?

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

cinniz123
Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 13:57

Geen ervaring met lubao maar heb er wel naar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan.


Osmose water kan je ook bij aftap punten halen dan zit je in eerst instantie niet aan een duur(der) aparaat in aanschaf.
Maar goed ik vraag me af of je daar blij van wordt met sluierstaarten want die hebben echt genoeg ruimte nodig en dan een waterwissel dan ben je wel even aan t slepen met water.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

cinniz123
Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:53

Wie heeft de gouden tip voor mij.
Ik voer in 3 aquariums de garnalen dmv een glas tube in een glazen bakje en dit werkt perfect.
Nou ben ik een nieuw bakje aan t opstarten maar deze is krap aan 23cm hoog dus met bodem erin is de 20cm tube al te lang.

Wie weet ze een maat korter?
Anders overweeg ik er 1 van acryl te nemen en er een stukje vanaf zagen.
[ img ]

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

fjordjes
Berichten: 12021
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:25

Ik wordt helemaal mesjogge van het filter, dat ding zakt steeds naar beneden, kan m wel 5x op een dag terug plaatsen. Het is een filter met zuignappen. Wie weet wat ik hier aan kan doen?

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaabje, Leo en 24 bezoekers