Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:04

Te weinig licht hoeft niet in hoeveelheid te zijn maar in 'sterkte' van het licht. Ook het spectrum van het licht is van belang. Hoeveel lumen is je verlichting?
Hier brand hij zelfs 11 uren per dag.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:32

Ik ben helemaal fan trouwens van de danio margaritatus google foto ter ilustratie:
Afbeelding

Verder vind ik het hele licht verhaal echt interesant allemaal. Onze algen lijken nu ik de tijd van het licht omlaag heb gedaan, en ook de temp lager is, juist nog erger te worden.
Hoe kan je zien hoeveel lumen en de sterkte en spectrum van tl buizen?

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:35

Ik heb geen idee. Is gewoon led verlichting die in de kap zit, en ik laat die zo :)

Hoe vaak maken jullie de filter schoon? Eens in de zoveel tijd of als jullie merken dat ie niet goed meer stroomt?
En doen jullie dat tegelijkertijd met water wisselen of juist niet?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:42

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik ben helemaal fan trouwens van de danio margaritatus google foto ter ilustratie:
[ [url=m/Y1rtKY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder vind ik het hele licht verhaal echt interesant allemaal. Onze algen lijken nu ik de tijd van het licht omlaag heb gedaan, en ook de temp lager is, juist nog erger te worden.
Hoe kan je zien hoeveel lumen en de sterkte en spectrum van tl buizen?


Jaaah, die staan ook wel bekend als Galaxy Rasboras (Nederlandse naam) of Celestial Pearl Danios (Engelse naam). Hele mooie visjes!

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:34

Ik heb ook galaxy's gehad. Nu nog 1 van over, als ik een mooie kast heb komt daar een nieuw aquarium bij en komen er weer van die visjes bij. Bij die visjes wel goed kijken of je gezonde hebt. Veel zijn vervormd en zien er maar zielig uit.. Ik had destijds 3 verschillende winkels bezocht tot ik pas een goede lijn had gevonden..

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:48

ja dat klopt, ik heb er nog 5 en daar zit ook eentje bij met een krom ruggetje.
als ze zwemt zakt haar kont steeds naar beneden.
lijkt heel grappig , maar is niet fijn natuurlijk.

ik ben sowieso wel rasbora fan hoor.
heb de espei ook en de brigittae.
wil ook nog eens de emeral rasbora hebben. de Microrasbora Erythromicron.
deze:


Afbeelding

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:55

althernanthera ziet er inderdaad mooi uit. Daar ga ik naar zoeken. En dan nog zien dat ik het donker rood kan houden.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:51

Ik heb een vette kaamlaag op mijn bak :(
Morgen maar even goed waterwisselen en een skimmer erin hangen. Heb er al een halve kilo waterpest ingegooid, maar het helpt niet.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:43

Vette kaamlaag?
Is dat zo'n olie achtiglaagje?

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:53

Kaamlaag lijkt op een olielaag, maar als je het aanraakt zie je dat het uiteenvalt (dat doet olie niet). Ik heb het soms ook op beide aquaria als de filteruitlaat te laag staat, maar eigenlijk nooit hinder van onder vonden..

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:38

hier ook wel,doe meestal de uitstroom dan even anders zodat het oppervlak wat meer beweegt
heb vooral als ik met planten bezig geweest ben, dan komt er toch wat meer vrij ofzo.

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:03

Ik heb echt geen idee waar het van komt. De bak draait al 3 jaar ofzo. Heb niks veranderd oid. Ga er morgen een zwaardere filter in hangen.

Mijn cory’s vinden het volgensmij niet zo leuk :(

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:27

Heb je wat verandert? Filter langer stil gestaan? Planten doodgegaan? Plantenvoeding toegevoegd? Aantal lichturen?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:36

haal het bovenste laagje water anders even weg?
ik doe t vaak met een bakje of drinkflesje.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:08

Hebben jullie een advies voor een stil binnenfilter?

Ik ben toe aan een andere. Ik heb nu een aquael, maar die filtert niet volledig en ik heb met schoonmaken de uitlaat afgebroken. De watten zijn altijd bovenaan vies, maar onderop nog helemaal wit.
Laatst een aqua-flow geprobeerd maar die bleef brommen, werd niet stil dus die is retour

Wat raden jullie aan?

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:38

Zertab schreef:
Ik heb geen idee. Is gewoon led verlichting die in de kap zit, en ik laat die zo :)

Hoe vaak maken jullie de filter schoon? Eens in de zoveel tijd of als jullie merken dat ie niet goed meer stroomt?
En doen jullie dat tegelijkertijd met water wisselen of juist niet?


Iemand? :D

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:49

ik doe de filter alleen als die heel vies is en de uitstroom minder word.
heb op het werk een aquaflow 200 er in hangen en daar hoor je het want die gaat dan lawaai maken.
thuis met de grotere binnenfilters zie ik het omdat de beweging in het water verminderd.

en dat kan eens in de maand,twee maand zijn of nog langer
maar in de bak met mijn ancistrus is er meer troep en doe ik dat eens per 2 week.

ze raden af om het met waterwissel te doen, in verband met de bacteriën maar ik doe het wel.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:51

Oké dankjewel. Ja ik had ook gelezen dat het ze het afraden. Maar de filter knijp je dus uit in aquarium water. Maar dan zal je dus een beetje water eruit moeten scheppen ofzo en dan in dat bakje de filter uitknijpen?

Ik heb nu 1,5 week geleden mijn filter uitgeknepen. Zie er wel troep in hangen, maar uitstroom is nog evenveel als normaal.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:12

Afbeelding
Mijn nieuwe staat. Helemaal blij mee.

Afbeelding
Ik heb deze over. Iemand interesse? Of tips wat ik er nog mee kan?

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:13

Mijn filter knijp ik eens per 2-3 weken uit in het aquariumwater wat ik er uit heb gehaald voor een waterwissel... Doe het dus wel tegelijk met een waterwissel. Maar ik wissel elke week een beetje water.
En dan een wat grotere waterwissel als ik de filter niet schoonmaak, en wat kleinere waterwissel als ik het filter uitknijp.
Echt nieuw filtermateriaal stop ik er trouwens niet in. En ik heb een kiezelbodem waar ook echt wel wat vuil tussen zit, dus ook echt wel goede bacteriën zeg maar. Echt spoelen kan ik mijn bodem ook niet, dan zou ik al mijn planten er uit moeten halen. Heb wel zo'n soort zuigslang waarmee je ook je bodem kunt schoonmaken in theorie.

Ik verkoop nu mijn (schoongemaakte) tweede aquarium. Ben benieuwd naar de reacties.
En ben blij met het aquarium dat ik behoud! Veel planten er in, en 8 nieuwe Rode Rio's bij gehaald. De twee die ik nog over had helemaal blij gemaakt met zoveel vriendjes :D
Het enige stomme is dat ik er nu steeds maar 9 tel ipv 10... heb net al gekeken of er misschien eentje dood is of zich gewoon goed verstopt... maar zie niks en vind ook niks... Maar goed, vanavond/morgen nog eens kijken.

En verder ''werken'' aan de algen die er sinds een paar weken zijn. Heb al de tip gekregen om twee dagen niet te voeren... misschien probeer ik dat dan toch...
En natuurlijk met de hand (en spons/borsteltje) zo veel mogelijk verwijderen. En mijn verwarming wat hoger (had ik per ongeluk wat te laag staan voor de diertjes) en beetje puzzelen met lichturen. Heb wel al sterker licht, met twee staven ipv één :)

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:23

Ufurio4e schreef:
[ [url=m/r7brzz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn nieuwe staat. Helemaal blij mee.

[ [url=m/kHmwAY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb deze over. Iemand interesse? Of tips wat ik er nog mee kan?


Oh Ufurio4e, die wil ik wel! Anubias nana/petite, toch?

Ik doe je een PBtje!

Ann

Berichten: 13247
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:26

Mooi ingericht, Ufurio4e!. :-)

Ik maak iedere week mijn filtermateriaal schoon in een emmer aquariumwater tijdens de waterwissel. Alleen wat losse prut er af halen en schone witte filterwatten in de box. Verder zuig ik de filterbox uit en 1x per maand haal ik het opvoerpompje uit elkaar om dat schoon te maken.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:33

Ik heb gewoon een sponsje, geen watten. Die heb ik de vorige keer uitgeknepen boven de wasbak. Maar nu las ik dat je deze het beste uit kan knijpen in een bakje met aquarium water.

Ann

Berichten: 13247
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:43

Ja, anders spoel je de goede bacteriën weg.
Een opstartend aquarium maak ik bijna niet schoon qua filtermateriaal.

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:51

Dat weet ik, heb hem ook uitgeknepen en niet gespoeld. ;)

De filter stroomt prima nu, dus als dat niet meer gebeurt, zal ik hem pas schoonmaken.