Hond vecht met andere hond in kennel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 13:03

We hebben twee erfhonden die overdag in een kennel van 2 bij 3 zitten met daaraan een binnenverblijf van 3 bij 5. Het binnenverblijf is opgesplitst, 's nachts hebben ze ieder hun eigen deel. Overdag delen ze een deel en dat ging lange tijd prima. Tussendoor gaan ze een paar keer per dag een tijdje de speelweide op.

Het zijn twee gesteriliseerde teven, een is 10 en de andere 7.
De tienjarige is een kruising herder, de andere berghond.
Als er bezoek komt slaan ze beiden aan. Echter gaat de kruising herder af en toe de boel "regelen". Ze corrigeert dan de berghond, grijpt haar in de nek, wil dat ze stopt met blaffen etc.
De berghond heeft een dikke huid en is zelfstandig, negeert dat gedrag totdat ze te ver gaat.
Knokken wordt het dan. Waarbij de herder nu al een paar keer kleine gaatjes in het oor vd berghond heeft gebeten.

Het gebeurt nu steeds vaker en ik wil niet wachten tot het escaleert.
Apart zetten is lastig gezien de indeling van de ruimte, en ik heb ook geen ander verblijf.

Wat kan ik doen?

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:05

Wildgrounds schreef:
Apart zetten is lastig gezien de indeling van de ruimte, en ik heb ook geen ander verblijf.

Wat kan ik doen?


Denk toch de enige mogelijkheid.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:11

Ik denk ook dat scheiden de beste optie is.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:11

Lastig hoor.. Ik denk dat het een kwestie van spanning is die door het blaffen komt en misschien een rangorde ding.. Ik zou ze flink corrigeren als ze dit gedrag vertonen en dan niet door te slaan ofzo maar flink je stem verheffen. De stoerste reuen die ik ken dimmen daar wel echt van in mits je op tijd bent. Mocht dit nu niet lukken dan zou ik ze uit elkaar halen en een gedragtherapeut laten komen. Als je dit gedrag niet aanpakt dan escaleerd het binnen kort en dan zijn de gevolgen vaak heftig.. Ik wens je veel succes met je dames :o

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:13

Waar denk je dat de uitdrukking 'bitch fight' vandaan komt? Teven vechten soms tot de dood. Uit elkaar halen dus, dit gaat van kwaad tot erger.
2x3 als buitenverblijf is ergens ook wel heel klein, dus niet echt een wonder dat ze elkaar naar de strot vliegen. Ik zou dus toch kijken of je twee toegangen vanuit het binnenverblijf kunt maken, met voor iedere hond een eigen uitloop naar hun deel van de buitenkennel.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:16

Is de kruising herder toevallig een kruising Mechelaar?
Hoe is de rangorde onderling en hoe duidelijk ben jij de leider ten opzichte van de honden?
Staat de herdermix onder apel? Als in; Dat ze stopt als jij de grens aan geeft? Of gaat ze dan toch door?
Kan het zijn dat de senior merkt dat ze ouder wordt en minder te vertellen heeft wellicht?

Teven onderling kunnen elkaar echt flink de tent uit vechten dus ik zou dan toch er voor kiezen om ze op momenten waarvan jij weet dat er risico gaat zijn, ze uit elkaar te zetten. Zolang je dit niet hebt opgelost in ieder geval.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:16

Op stal ook zo twee teven, met hun is het ook altijd opletten en alleen samen laten rondlopen wanneer er iemand bij is en er genoeg ruimte voor beiden is om elkaar daadwerkelijk ruimte te geven. En dan nog gaat het soms mis, en vliegen ze elkaar in de haren. Heel eng om te zien dan, want dat is dan echt vechten zonder notie van wat er rondom hen gaande is. De anleiding is voor ons niet altijd duidelijk. Oplossing is dus toch alleen onder toezicht samen (en zoals gezegd loopt het dan soms toch nog mis en moet je constant alert zijn) en de rest van de tijd apart. Ze gaan geen vriendjes worden omdat jij het zo graag wilt. ;)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:44

Kun je de ruimte niet vergroten en anders indelen, zodat ze voor elkaar weg kunnen?
Twee pittige honden zonder toezicht in een kleine ruimte stoppen, waar ze geen eigen plek hebben om zich terug te trekken, dan moet je wel veel mazzel hebben als dat goed blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:45

Apart zetten op de momenten dat er mensen komen inderdaad. Mensen zeggen vaak dat reuen samen houden voor problemen zorgt maar mijn ervaring is dat je dat veel beter kan hebben dan 2 teven, ze blijven doorgaan en dat kan idd tot de dood zijn..

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:49

dees_daan schreef:
Apart zetten op de momenten dat er mensen komen inderdaad. Mensen zeggen vaak dat reuen samen houden voor problemen zorgt maar mijn ervaring is dat je dat veel beter kan hebben dan 2 teven, ze blijven doorgaan en dat kan idd tot de dood zijn..


Reuen zijn net al mannen. Die vechten het uit en dan is het klaar. Ze drinken er nog net geen biertje op :D
Teven zijn net als vrouwen, die weten van geen ophouden. :x

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:50

Mijn persoonlijke ervaring (voor wat het waard is), scheiden. Niet mogelijk, dan een van de twe verhuizen.
Ik heb eens máánden lang twee teven aan elkaar proberen te wennen, geen succes. Leek een cyclisch proces waarbij de boel iedere week of twee uit de hand liep.
Ik heb momenteel nog een van deze twee; ze leeft met reuen, geen probleem, ze is nog steeds niet goed met andere teven.
Zolang ze leeft komt er hier geen andere teef in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:32

Uit elkaar halen en houden voor het echt mis gaat. Of er een nog grotere reu bij zetten die ze onder controle gaat houden, maar als dat mislukt zit je met 3 vechtende honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:33

Freggle_Edge schreef:
dees_daan schreef:
Apart zetten op de momenten dat er mensen komen inderdaad. Mensen zeggen vaak dat reuen samen houden voor problemen zorgt maar mijn ervaring is dat je dat veel beter kan hebben dan 2 teven, ze blijven doorgaan en dat kan idd tot de dood zijn..


Reuen zijn net al mannen. Die vechten het uit en dan is het klaar. Ze drinken er nog net geen biertje op :D
Teven zijn net als vrouwen, die weten van geen ophouden. :x


Zo is het. :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:46

Freggle_Edge schreef:
Reuen zijn net al mannen. Die vechten het uit en dan is het klaar. Ze drinken er nog net geen biertje op :D
Teven zijn net als vrouwen, die weten van geen ophouden. :x

Op zich ben ik het met je eens, als algemene regel.
Maar het gaat niet altijd op, ken meerdere gevallen waar twee reuen in één huis elkaar haatten, met dodelijke afloop.
Dus als je de indruk hebt dat het niet botert tussen twee honden is het altijd een goed idee in te grijpen, óók als het twee reuen betreft.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:21

Ik denk idd dat je ze niet meer bij elkaar moet houden. Wat jammer dat het nu mis gaat.. Meiden, he :+
Overigens ben ik helemaal niet voor die manier van houden, met een kleine kennel :n ik zou dat dus heel erg veel vergroten, of samen trekken met de speelweide. Misschien dat het met een grotere ruimte gelijk beter gaat. En anders twee mooie grote ruimtes creëeren tegen hun binnen verblijf aan.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 15:53

Yenni schreef:
Lastig hoor.. Ik denk dat het een kwestie van spanning is die door het blaffen komt en misschien een rangorde ding.. Ik zou ze flink corrigeren als ze dit gedrag vertonen en dan niet door te slaan ofzo maar flink je stem verheffen. De stoerste reuen die ik ken dimmen daar wel echt van in mits je op tijd bent. Mocht dit nu niet lukken dan zou ik ze uit elkaar halen en een gedragtherapeut laten komen. Als je dit gedrag niet aanpakt dan escaleerd het binnen kort en dan zijn de gevolgen vaak heftig.. Ik wens je veel succes met je dames :o


Uiteraard, dat gebeurt ook zeker, maar ik ben natuurlijk niet altijd thuis.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 15:57

Ibbel schreef:
Waar denk je dat de uitdrukking 'bitch fight' vandaan komt? Teven vechten soms tot de dood. Uit elkaar halen dus, dit gaat van kwaad tot erger.
2x3 als buitenverblijf is ergens ook wel heel klein, dus niet echt een wonder dat ze elkaar naar de strot vliegen. Ik zou dus toch kijken of je twee toegangen vanuit het binnenverblijf kunt maken, met voor iedere hond een eigen uitloop naar hun deel van de buitenkennel.


Ik ken het, vechtende teven. Deze honden gaan hun hele leven al goed samen, zelfs met een derde teef erbij geen probleem. Dit is iets van het laatste jaar.
Binnenverblijf loopt met een grote deur oven in buitenverblijf, dus in principe is er ruimte.
Ik heb veel ervaring met honden, ook honden in kennels en weet ook dat scheiden de beste oplossing is, maar ik dacht, misschien heel misschien is er iemand met een andere oplossing...

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:02

Ik heb hier ook twee knokkende teven gehad, er was hier maar één andere oplossing (en die heb ik ook moeten gebruiken): één van de twee is naar een ander baasje gegaan.
Waar ze het overigens prima doet.
We gaan nog wel eens wandelen samen, en pas vorig jaar (5 jaar na de 'scheiding') viel er onderweg geen onvertogen woord meer tussen beide dames. Zelfs op neutraal terrein moesten we nóg oppassen dat ze elkaar niet weer in de haren wilden vliegen.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:02

BarbaLala schreef:
Is de kruising herder toevallig een kruising Mechelaar?
Hoe is de rangorde onderling en hoe duidelijk ben jij de leider ten opzichte van de honden?
Staat de herdermix onder apel? Als in; Dat ze stopt als jij de grens aan geeft? Of gaat ze dan toch door?
Kan het zijn dat de senior merkt dat ze ouder wordt en minder te vertellen heeft wellicht?

Teven onderling kunnen elkaar echt flink de tent uit vechten dus ik zou dan toch er voor kiezen om ze op momenten waarvan jij weet dat er risico gaat zijn, ze uit elkaar te zetten. Zolang je dit niet hebt opgelost in ieder geval.


Ja, kruising mechelaar x duitser en ze heeft de labiliteit van de mechelaar met het leidende vd duitser. Niet echt handige combi. Het is een herplaatser, heb haar met 7 mnd gekregen.
De herder is de oudste en de baas, maar haar ingrijpen op de berghond slaat nergens op en dat bind de berghond op een gegeven moment ook.
Ik ben absoluut leider, maar ik ben natuurlijk ook weleens weg.
Als ik een brul geef stopt ze gelijk. Ze heeft groot respect voor mij.
Ik denk niet dat het bij haar om het ouder worden gaat, ze is duidelijk aan het regelen op dat moment, zoals een herder graag doet.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:04

Freggle_Edge schreef:
Kun je de ruimte niet vergroten en anders indelen, zodat ze voor elkaar weg kunnen?
Twee pittige honden zonder toezicht in een kleine ruimte stoppen, waar ze geen eigen plek hebben om zich terug te trekken, dan moet je wel veel mazzel hebben als dat goed blijft gaan.


Ze zijn al hun hele leven samen, zelfs met drie teven bij elkaar en dat ging tot voor kort goed.
In de speelwei heb ik het nog niet zien gebeuren, dus wellicht toch een territorium issue

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:05

dees_daan schreef:
Apart zetten op de momenten dat er mensen komen inderdaad. Mensen zeggen vaak dat reuen samen houden voor problemen zorgt maar mijn ervaring is dat je dat veel beter kan hebben dan 2 teven, ze blijven doorgaan en dat kan idd tot de dood zijn..

Dat gaat lastig worden, want er komen de hele dag door mensen, verwacht en onverwacht..

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:09

Cioccolato schreef:
Ik denk idd dat je ze niet meer bij elkaar moet houden. Wat jammer dat het nu mis gaat.. Meiden, he :+
Overigens ben ik helemaal niet voor die manier van houden, met een kleine kennel :n ik zou dat dus heel erg veel vergroten, of samen trekken met de speelweide. Misschien dat het met een grotere ruimte gelijk beter gaat. En anders twee mooie grote ruimtes creëeren tegen hun binnen verblijf aan.


De kennel en het binnenverblijf zitten met een grote deur aan elkaar vast, dus zo klein is het allemaal niet. In totaal 3 bij 7 meter. Maar ik snap wat je bedoeld, in de speelwei gaat het prima samen, meer ruimte.. helaas is de speelwei niet te verbinden met de kennel. En in de speelwei is geen schuilplek, anders liet ik ze daar wel lopen de hele dag. Ze lopen daar vier keer per dag een tijdje.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:12

Wildgrounds schreef:
Freggle_Edge schreef:
Kun je de ruimte niet vergroten en anders indelen, zodat ze voor elkaar weg kunnen?
Twee pittige honden zonder toezicht in een kleine ruimte stoppen, waar ze geen eigen plek hebben om zich terug te trekken, dan moet je wel veel mazzel hebben als dat goed blijft gaan.


Ze zijn al hun hele leven samen, zelfs met drie teven bij elkaar en dat ging tot voor kort goed.
In de speelwei heb ik het nog niet zien gebeuren, dus wellicht toch een territorium issue

Is dit begonnen nadat de 3e weg ging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:34

Wildgrounds schreef:
dees_daan schreef:
Apart zetten op de momenten dat er mensen komen inderdaad. Mensen zeggen vaak dat reuen samen houden voor problemen zorgt maar mijn ervaring is dat je dat veel beter kan hebben dan 2 teven, ze blijven doorgaan en dat kan idd tot de dood zijn..

Dat gaat lastig worden, want er komen de hele dag door mensen, verwacht en onverwacht..


Dan dus helemaal uit elkaar halen.
Er is geen andere mogelijkheid om dit te voorkomen..
Je kan er misschien voor zorgen dat ze geen gaten oplopen (muilkorven) of ervoor zorgen dat de ene hond niet blaft (anti-blafband) maar dat is niet in het belang van de honden dus uit elkaar halen is imo de enige optie dan nog.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:35

tamary schreef:
Ze zijn al hun hele leven samen, zelfs met drie teven bij elkaar en dat ging tot voor kort goed.
In de speelwei heb ik het nog niet zien gebeuren, dus wellicht toch een territorium issue

Is dit begonnen nadat de 3e weg ging?[/quote] de derde is niet weg, maar zit binnen, ze lopen overdag met drie op de speelwei, dat gaat prima.

De twee honden buiten zijn wel een jaar gescheiden geweest door een blessure van de grote hond. Dus wellicht voelt de herder zich oppermachtig omdat ze toen het buitenverblijf voor haar alleen had?
Heb ze geleidelijk weer aan elkaar gewend, de geblesseerde hond zat in haar nachtverblijf en de herder had haar nachtverblijf plus kennel. Daarna geleidelijk weer samen de ruimte delen, en dat ging een half jaar goed...