Hoe bleek je een schedel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 08:23

Nu ik een laatst zelf een konijnen schedeltje ontdaan heb van zijn restmatige vacht en hem mooi compleet heb, heb ik ontdekt dat ik het ontzettend leuk vind om schedeltjes te hebben. Eergisteren ben ik bij ons tegenover door het bos gaan struinen, en heb ik een hertenschedel gevonden (helaas niet helemaal in tact, maar ben er tevreden mee)

Maar hoe ga ik deze bleken? Ik lees waterstofperoxide. Maar als ik een paar liter nodig heb kijken ze me bij de drogist ook zo vreemd aan :+
Dan lees ik het insmeren met een of andere gemixte pasta. Maar ook dat zie ik niet zitten.

Zijn er nog andere opties?
Mijn konijntjes zitten inmiddeltjes wel in een bakje waterstofperoxide. Maar verdunt met water. Wat ik dus ook lees geen goed idee is als je 3% gebruikt...

dollyspikkel

Berichten: 1039
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:27

Waterstofperoxide idd, zo heb ik het ook gedaan. Ik had er bij de apotheek gekocht en deze was al verdund (weet niet meer hoeveel % ), en dit heb ik dan ook nog 10x verdund met water. Weekje laten weken en was mooi wit.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:36

Uitkoken... :D

En anders idd waterstofperoxide.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:01

Koop waterstofperoxide bij lapshop.nl.

Mijn zoon heeft het heel veel gedaan en bestelt het daar ook.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:13

Geheel offtopic, maar ik las in de titel in de eerste instantie de L als een R :+

Zelf vind ik dat ze bij uitkoken niet heel mooi wit worden, maar het kan wel helpen om alle huid goed te verwijderen, mocht je niet alles er af hebben gekregen..

Verder de tips van de waterstofperoxide zijn al voorbij gekomen. Ik ken ook wel mensen die met een tandenborstel met bleekmiddel aan de slag waren gegaan.. }:0

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 09:20

Ik zag dat je op ook hele kannen waterstofperoxide kon kopen. Ik ga zo even bij wat landbouwwinkels langs. Wellicht hebben die iets staan.
Het zal dan toch wel gewoon waterstofperoxide worden. Uitkoken zal mam niet zo blij mee zijn denk ik :+

Dit bestellen zie ik niet zo zitten. Ik kijk eerst of lokale winkels iets hebben.

Nee van het hert is al het vlees al weg. Van het konijn is het me ook helemaal gelukt met behulp van kokend water. Was een erg leuk priegel werkje :D Bij ons rondom huis zitten ontzettend veel konijnen (helaas, graven de weides kapot) en er sneuvelen er ook vrij veel. Hopelijk kan ik er nog eens een paar toevoegen aan de verzameling.
Afbeelding

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:29

Heeft hij nu zulke ongelijke kiezen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:54

Ik heb ook een schedel op het oog om te prepareren. Van een arctische vos. Lag dood bij een buurman (geschoten, idioten hier denken dat ze schadelijk zijn :n ).
Probleem is daar is alles nog op en aan. Ik denk dat ik hem daar eerst maar eens een tijdje laat liggen. Een andere optie is hem in een zak in zee te leggen, en hem schoon te laten eten, maar dan loop je het risico dat hij stuk gaat. Profi's gebruiken een bepaalde aaskever hiervoor (voor mij geen optie, niet aan te komen)..
Enfin, maar eens zien, het zou mooi zijn als het lukt, ik houdt ook van schedels.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:37

Over konijnen kiezen heb ik echt geen verstand := Ik zal later eens een andere foto plaatsen?

Leuk Kuggur. Jammer van het beestje, maar wel een mooie kans om zo een schedel te hebben. Ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan denk ik. De eventuele restjes zijn nog makkelijk te verwijderen (zegt iemand die met 0.0 kennis er aan begonnen is :+)

Nou, ik ben bij een lokale winkel geweest, en woensdag kan ik mijn 20L kan 35% ophalen. Ze waren toch wel nieuwsgierig wat ik er mee ging doen.. := "Drogisterij?" Ben bang dat ik iets meer nodig ga hebben :+

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:41

De schedel is al mooi. Ik ben benieuwd of het werkt met waterstofperoxide. Ik heb er geen verstand van maar ik zie graag het resultaat.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:42

contact Zefanja Vermeulen eens op Facebook, zij doet dissecties van paarden en kan je dit vertellen.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:51

Klopt. Het konijn is al erg net. Het ligt nu 3 dagen in verdunt waterstofperoxide en zie eerlijk gezegd nog weinig verschil. Maar ik heb ook veel te weinig geduld hier voor.. ik kijk veel te vaak. Dan zie je ook niets.

Afbeelding

Het is dit lelijke ding waar ik de moeite voor doe :+
Afbeelding
Zoals ik zei, hij is niet in tact, maar ik neem er genoegen mee tot ik iets netters tegen kom.

Ik hoop nog altijd dat ik mijn ouders zo ver krijg om mijn overleden geit op te graven. Het hoofd dan. Want oh wat lijkt het me gaaf om die er bij te hebben <3

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:01

Zo had ik ooit bedacht dat als onze kat zou overlijden, ik haar schedeltje wel graag wilde houden.

Omdat ik destijds een beetje opzag tegen het proces om tot een mooi kattenschedeltje op de kast te komen heb ik het hele idee maar laten varen...

Anoniem

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:20

Ben je van Kessel België of Nederland?

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:45

Je kunt om de restjes goed uit je schedel te halen hem in een goed afgesloten emmer met maden doen. Kleine prik gaatjes in de deksel en lekker laten staan.

De maden kun je bij een hengel sport winkel halen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:18

Kuggur schreef:
Ik heb ook een schedel op het oog om te prepareren. Van een arctische vos. Lag dood bij een buurman (geschoten, idioten hier denken dat ze schadelijk zijn :n ).
Probleem is daar is alles nog op en aan. Ik denk dat ik hem daar eerst maar eens een tijdje laat liggen. Een andere optie is hem in een zak in zee te leggen, en hem schoon te laten eten, maar dan loop je het risico dat hij stuk gaat. Profi's gebruiken een bepaalde aaskever hiervoor (voor mij geen optie, niet aan te komen)..
Enfin, maar eens zien, het zou mooi zijn als het lukt, ik houdt ook van schedels.

Huid en vlees enigszins verwijderen, en vervolgens in een badje met groene Biotex leggen. Liefst verwarmd, maar kamertemperatuur en dan langer gaat ook. Tussendoor af en toe checken hoe het ervoor staat, en eventueel afgieten/vloeistof verversen.
Als je de botten gebleekt wilt hebben, dan inderdaad een waterstofperoxideoplossing gebruiken nadat de zachte weefsels weg zijn.

De kevers die je bedoelt zijn bepaalde soorten spekkevers (Dermestes spp.)

Voor zover ik kan zien heb je die ook in (delen van) IJsland. https://en.ni.is/biota/animalia/arthrop ... -maculatus

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 13:38

Kessel Nederland :)

Handig al die tips verder. :D

Anoniem

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:39

Ah spijtig, anders had ik nog konijnen, kippen en eendenschedels in de aanbieden (en binnen een jaar schaap) Moeten wel nog volledig zelf proper gemaakt worden :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:49

oomens schreef:
Kuggur schreef:
Ik heb ook een schedel op het oog om te prepareren. Van een arctische vos. Lag dood bij een buurman (geschoten, idioten hier denken dat ze schadelijk zijn :n ).
Probleem is daar is alles nog op en aan. Ik denk dat ik hem daar eerst maar eens een tijdje laat liggen. Een andere optie is hem in een zak in zee te leggen, en hem schoon te laten eten, maar dan loop je het risico dat hij stuk gaat. Profi's gebruiken een bepaalde aaskever hiervoor (voor mij geen optie, niet aan te komen)..
Enfin, maar eens zien, het zou mooi zijn als het lukt, ik houdt ook van schedels.

Huid en vlees enigszins verwijderen, en vervolgens in een badje met groene Biotex leggen. Liefst verwarmd, maar kamertemperatuur en dan langer gaat ook. Tussendoor af en toe checken hoe het ervoor staat, en eventueel afgieten/vloeistof verversen.
Als je de botten gebleekt wilt hebben, dan inderdaad een waterstofperoxideoplossing gebruiken nadat de zachte weefsels weg zijn.

De kevers die je bedoelt zijn bepaalde soorten spekkevers (Dermestes spp

Voor zover ik kan zien heb je die ook in (delen van) IJsland. https://en.ni.is/biota/animalia/arthrop ... -maculatus

Grappig dat die kever hier voorkomt. Maar slechts een "slæðingur", een dwaalgast en alleen binnenshuis. Zou wslk niet meevallen te vinden, de genoemde plaatsen zijn niet in de buurt, en voor zover ik weet nog niet tot het locale slachthuis doorgedrongen ;) .
Bedankt voor de tips, vanwege het werk van mijn vrouw hebben we sterke waterstofperoxide paraat. Ik vermoed dat dat proces met biotex een aardig ranzige (stinkende?) zaak is. Met name omdat ik de dode vos pas laat opmerkte ( ligt in een ton), niet echt fris meer. Moet maar eens checken, misschien hebben vliegenmaden eraan gewerkt...
Moet ik m'n schapenschedel ook maar eens in de H2O2 leggen, die is wat gelig. Overigens van een kennis gekregen, die had hem in zee gelegd, ik heb hem vervolgens gebleekt met chloor indertijd, niet echt een geweldige methode.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:16

Kuggur schreef:
Grappig dat die kever hier voorkomt. Maar slechts een "slæðingur", een dwaalgast en alleen binnenshuis. Zou wslk niet meevallen te vinden, de genoemde plaatsen zijn niet in de buurt, en voor zover ik weet nog niet tot het locale slachthuis doorgedrongen ;) .
Bedankt voor de tips, vanwege het werk van mijn vrouw hebben we sterke waterstofperoxide paraat. Ik vermoed dat dat proces met biotex een aardig ranzige (stinkende?) zaak is. Met name omdat ik de dode vos pas laat opmerkte ( ligt in een ton), niet echt fris meer. Moet maar eens checken, misschien hebben vliegenmaden eraan gewerkt...
Moet ik m'n schapenschedel ook maar eens in de H2O2 leggen, die is wat gelig. Overigens van een kennis gekregen, die had hem in zee gelegd, ik heb hem vervolgens gebleekt met chloor indertijd, niet echt een geweldige methode.

Binnenshuis had ik gezien, maar dat van die dwaalgast had ik er zo gauw niet uitgehaald. Inderdaad ook nog met de plaatsen waar ze gevonden zijn erbij (Eskifjörður is het dichtste bij, maar dan moet je ze nog maar net weten te vinden).
Ik heb zelf geen ervaring met de kevermethode, maar ik weet wel dat hij gebruikt wordt. In andere landen zou ik er ook van uitgaan dat er vast wel iemand is die er een kweek van onderhoudt, maar ik geloof dat dat bij jullie wat moeilijk ligt met exotische dieren.

De biotex kan best een paar weken wat stinken ja. Een (goed!) afsluitbare bak in een ruimte waar je niet te vaak komt, is zeker geen overbodige luxe. Met zoogdieren heb ik het trouwens nooit zelf geprobeerd. De biggenschedels die we na afloop van een practicum in elkaar mochten puzzelen, kregen we pas terug (in een netje) nadat ze uit de biotex kwamen (en gebleekt waren voor degenen die dat wilden).

Met een kerkuil heb ik het wel geprobeerd, en die werd ook goed schoon zo. Hij bleek alleen een zodanig kapotte vleugel te hebben dat in elkaar zetten weinig zin had.
(En mijn vriendin vond het een slecht idee om hem opnieuw mee te verhuizen)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:33

Tsja, het ís een hele vos, maar ik denk dat dát een beetje te ambitieuze puzzel wordt het hele skelet in elkaar te zetten...
Nog afgezien van de problemen die dampende containers van dergelijke afmetingen zouden geven met mijn vrouw.
Ik denk dat ik met een schedel wel wegkom.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:35

Kuggur schreef:
Ik denk dat ik met een schedel wel wegkom.

Dat is natuurlijk het begin. Als je daarbij de overlast binnen de perken weet te houden, dan is er daarna geen enkele reden meer om die hele zeehond of dat schaap niet ook te proberen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:38

Áls... }>

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:42

Kuggur schreef:
Áls... }>

Misschien moet je uitleggen dat het een stukken betere hobby is dan hákarl bereiden in de voortuin.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe bleek je een schedel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:43

Goed punt. Ik eet dat spul nl, maar mag het inderdaad niet in huis halen