Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:33

Ik schop dit topic weer even omhoog.
Ik heb sinds 3 weken 3 schapen in mijn wei. De boer die ze bracht vertelde dat ze leeg waren, of een dood lam hadden gehad en dus geen lam meer aan de voet hadden.

Vanochtend was ik op mijn werk, word ik gebeld door iemand die bij mijn wei woont dat ze een dood lammetje hadden gevonden. Dit moet dan gisteravond of vannacht geboren zijn. Het was nog niet stijf. Ze hebben het lammetje weggehaald.
Moeder blijft nu op dezelfde plek staan waar het blijkbaar geboren is en staat continu te roepen. Hartverscheurend...
Heb de boer nog gebeld en die was ook zeer verbaasd dat er nog een lammetje was geboren.
De vraag is natuurlijk of het nog geleefd heeft na de geboorte of niet. Daar zullen we nooit achterkomen.

Ik vraag me nu alleen wel wat dingen af:
- hoe lang blijft ze mogelijk nog roepen? Want dit is echt zielig... ze komt wel naar me toe om te eten, maar gaat daarna weer terug.
- de uier is vol, kan dit kwaad?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:46

Ja dat is ook zielig. En idd jammer dat je niet in de gaten had dat ze ging lammeren, er is toch een uier onder gekomen. Maar dan weet je nog niet of het lam geleefd had, dikke kans dat het te lang geduurd heeft of achterstevoren heeft gelegen. Het blaten is na 2 dagen wel over. Je moet haar zo weinig mogelijk eten geven, en het uier gewoon met rust laten. Wel regelmatig contoleren of het niet ontstoken raakt en of het schaap koorts heeft. Even voelen of de oren koud zijn, dan heeft ze koorts.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:06

Bedankt, wat is de reden van zo min mogelijk voeren?

Ze had inderdaad wel een uier, maar ik was in de veronderstelling dat ze bij de boer nog een dood lam had gekregen waardoor ze nog een uier had. Ik ging er niet van uit dat er nog een lammetje uit ging komen. Volgens de boer waren ze allemaal 'leeg' ;)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:03

Voeren = melkproductie en zonder lam geeft dat een hoger risico op uierontsteking.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:26

Ah zo, duidelijk, bedankt! Ik had namelijk het idee om juist wel wat extra's te gaan geven, omdat ze nu zo ingevallen en schraal is.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:34

Weekje wachten, dan is alles wel over qua melkproductie als er geen vraag is door drinkend lam.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:52

Bedankt +:)+

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:31

Hoi schapen en geiten kenners!

Ik kwam dit topic tegen tijdens mijn zoektocht naar info over schapen en geiten samen houden. Wij hebben twee dwerggeiten ( geitje en gecastreerd bokje) maar we hebben eigenlijk nog wel ruimte en gras voor meer dieren. Nu leek er ons erg leuk om een schaap er bij te nemen. Maar kan je 1 schaap (ws ram) bij twee geiten houden of is dit geen handige combi?

Alvast bedankt!

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:38

Alles kan, maar ik vind het niet eerlijk naar de schaap toe. Het zijn toch 2 verschillende dieren, zou ze dan eerder 2 om 2 doen. Als je geen al te grote schapen wilt houden dan heb je vast ook wel gras over voor 2 schapen.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 26-07-19 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:42

avensis schreef:
Hoi schapen en geiten kenners!

Ik kwam dit topic tegen tijdens mijn zoektocht naar info over schapen en geiten samen houden. Wij hebben twee dwerggeiten ( geitje en gecastreerd bokje) maar we hebben eigenlijk nog wel ruimte en gras voor meer dieren. Nu leek er ons erg leuk om een schaap er bij te nemen. Maar kan je 1 schaap (ws ram) bij twee geiten houden of is dit geen handige combi?

Alvast bedankt!

2 er bij zal beter werken, schaap spreekt geen geit en anders om. Let ook op dat op een paar rassen na (shetland o.a.) schapen veel minder koper nodig hebben dan je geiten. Let dus op met je likstenen en wat voor brokjes je voert ivm mineralen, etc.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:10

avensis schreef:
Hoi schapen en geiten kenners!

Ik kwam dit topic tegen tijdens mijn zoektocht naar info over schapen en geiten samen houden. Wij hebben twee dwerggeiten ( geitje en gecastreerd bokje) maar we hebben eigenlijk nog wel ruimte en gras voor meer dieren. Nu leek er ons erg leuk om een schaap er bij te nemen. Maar kan je 1 schaap (ws ram) bij twee geiten houden of is dit geen handige combi?

Alvast bedankt!

Ga met de rest mee. Waarom niet méér dwerggeitjes? Twee is maar een paartje, een groter groepje gaat meer richting echte kudde, en het natuurlijke gedrag dat daar bij hoort. Wordt het vast leuker van, voor jouw én de geitjes.

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:05

Dank jullie voor de reacties! De interesse in schapen is omdat het betere grazers zijn dan dwerggeiten. Maar er is nog niks besloten hoor! Een paar grote geiten erbij lijkt ons ook wel leuk en is misschien qua onderhoud ook makkelijker dan schapen. We gaan er eens even over nadenken :)

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:49

Schapen grazen inderdaad veel beter, maar ze hebben ook wel best meer ruimte nodig dan geiten. Ik heb een poosje schapen en geiten samen gehad maar we zijn er toch van teruggekomen, vond het niet ideaal. Vooral qua brokjes is het lastig, als je ze bij wil voeren. Schapen mogen geen geitenbrok i.v.m. koper, andere likstenen etc. Als je wel echt de ruimte hebt en meer dan genoeg gras, dan zou ik wel twee schaapjes doen. Bij ons loopt bij de geiten nu een bejaarde minipony die niet bij de andere paarden kan, en dat gaat veel beter. Die is vet vriendjes met de nubische dekbok en dat is echt mega-schattig, doen alles samen, behalve herkauwen natuurlijk :D. Moet ik wel bijzeggen dat de geitenwei direct grenst aan de paddock paradise van de paarden dus pony heeft ook nog paardencontact.

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:37

Het gras is geen probleem. Dat hebben we genoeg. En we kunnen ze in de winter ook makkelijk gescheiden houden en bijvoeren. Nu heb ik nog een vraag. Kan je 2 rammen (eventueel gecastreerd) samen houden? (Zonder ooien)

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:12

avensis schreef:
Het gras is geen probleem. Dat hebben we genoeg. En we kunnen ze in de winter ook makkelijk gescheiden houden en bijvoeren. Nu heb ik nog een vraag. Kan je 2 rammen (eventueel gecastreerd) samen houden? (Zonder ooien)

Ligt er aan welk ras je wil houden. Mijn dekrammen lopen in de wei naast de dames en dat gaat wel prima.

avensis

Berichten: 733
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 00:11

Afbeelding


Ze zijn er! Het is geworden:

Bram I walliser schwarznase
Bram II clun forest

Ze zij echt super tam en wijken niet van elkaars zijde. Ook met de geiten gaat het meteen goed!

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 00:45

avensis schreef:
[ [url=m/w52pUE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze zijn er! Het is geworden:

Bram I walliser schwarznase
Bram II clun forest

Ze zij echt super tam en wijken niet van elkaars zijde. Ook met de geiten gaat het meteen goed!


Leuk stel! Als je verder vragen hebt over de Walliser mag je me rustig een pb sturen. We hebben een kudde van over de 20 Wallisers :)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:30

Zijn hier ook mensen die Clik toedienen zonder speciaal pistool? Zo ja, waarmee en hoe? Ik moet mijn 3 schapen behandelen met Clik maar heb geen pistool ervoor.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:36

Pak een injectiespuit zonder naald. Kan je ook meteen mooi de dosering zien en goed in de vacht spuiten. Wacht wel even tot het 12-24 uur droog is ivm uitspoelen door regen en liefst 's avonds toedienen als de zon al minder sterk is.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:05

Maar waarom moet je ze behandelen? Zijn ze vuil of hebben ze wonden? Ik heb niks behandeld en ook geen last van Myasis, zie die groene vliegen ook nauwelijks. Dus als er geen echte reden is om het te doen kun je het beter niet doen. Toen ik het enkele jaren geleden wel deed (in natte zomers) deed ik het in zo'n hogedruk plantenspuit. Ergens tussen straal en sproeien afstellen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:09

Teken misschien? Ik heb hier met sputinor een deel van de kudde behandeld (rest was voor de teken kennelijk niet aantrekkelijk) en dat ook enkel omdat ik ze bij controle van de lammeren tegen kwam. Voor myasis is het grotendeels te droog en als je hooi bijvoert blijft de mest ook steviger en plakt het amper/niet.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:33

Ik ga ze maandag ophalen!!! 5 jonge ooien, 1 oudere ooi en een jonge ram. Manx Loaghtan uiteraard.

Ben erg benieuwd.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:59

Ik heb helaas een paar jaar achter elkaar last gehad van maden. Dus dit jaar beter voorkomen dan genezen. Ze staan op een kwetsbare plek voor maden volgens een schapenboer.

Okee, injectespuiten zonder naald heb ik nog wel liggen, bedankt!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:00

Afbeelding

Schaapjes zijn er, nog wat schuw (moesten ook wennen aan schrikdraad)...

Even een vraagje... Houdt er iemand de bloedlijnen in gaten/stamboom bij en in wat voor programmaatje? We hebben nu nog maar 6 ooien en een ram en is het weinig werk om ff in excel te kloppen, maar met mogelijk in de toekomst meer, lijkt me dat er handigere progammatjes oid zijn (liefst gratis... )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:06

Riddershow schreef:
Schaapjes zijn er, nog wat schuw (moesten ook wennen aan schrikdraad)...

Even een vraagje... Houdt er iemand de bloedlijnen in gaten/stamboom bij en in wat voor programmaatje? We hebben nu nog maar 6 ooien en een ram en is het weinig werk om ff in excel te kloppen, maar met mogelijk in de toekomst meer, lijkt me dat er handigere progammatjes oid zijn (liefst gratis... )

Ja, maar ik ben bang dat je daar niets aan hebt; Hier in IJsland worden alle schapen in Fjárvis, een programma van de landelijke boerenbond bijgehouden, compleet met stamboom én prestaties (slachtgewicht lammeren) kleur, wel of geen horens etc.
Verplicht maar niet gratis...