[Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

[Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:22

Vreugde *\o/* Gisteren is ons eerste nest konijnen geboren. Zowel moeder als vader zijn een kruising tussen een Nieuw Zeelander en een Californian. Vleeskonijnen dus :) Dit is voor mij mijn aller eerste nest konijnen ooit. Mijn vriend heeft wel ervaring, maar die laat mij lekker doen. Ik moet het zelf maar uitvogelen :D Wij hadden gehoopt dat ze pas morgen ging bevallen op 31 dagen ivm de kou, maar nee. Bij min -6 graden gisterenochtend zijn ze geboren. Ik had haar nog gecontroleerd en er was niets te zien. ‘S middags toen ik terug kwam van het werk zag ik dit:


[ img ]

Al vrij snel zag ik 20 centimeter naast het nest een jong liggen. Helaas al ijskoud, niets meer aan te doen :( Direct met mijn hand door de mest van de moeder gegaan ivm de geur en voorzichtig de rest bekeken. Ik telde 5 bovenaan en 2 eronder. Ik heb niet super goed kunnen kijken en durf ze eerlijk gezegd er niet uithalen momenteel, ivm de kou. Voor de duidelijkheid: Wij hebben haar zwanger gekocht. Er zijn geen plannen om in de winter jongen te kweken.

Vannacht vond ik super spannend. De temperatuur ging tot -10. Ze zit welliswaar in de stallen, maar het water bevriest momenteel ook in de stallen dus het vriest er flink! Daarnet gaan kijken en ik zag een warm nest met tevreden friemelde baby konijntjes. Ik vermoed dat ze net drinken hadden gehad.

Ik ga proberen dagelijks hun vooruitgang hier te posten. De ergste kou zou na vannacht over zijn. Dus ik vind het nu ook zo spannend niet meer. Binnen een paar dagen beginnen er al haartjes op te komen dus dan hebben ze het ook al weer een stuk warmer. Vandaag krijgen jullie nog een foto van de topmoeder en misschien nog 1tje van het nest van dichterbij. Ik kweek 9 tot 12 nesten per jaar dus jullie gaan nog veel baby konijnen zien langskomen! De andere geplande nesten zijn raszuivere lotharingers.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 13-05-19 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd op verzoek


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:25

Net eens goed geteld en er zijn 8 jongen! :) Heb de onderste even bovenaan gelegd, zodat die zeker vanavond genoeg voeding binnen krijgt. Ze liggen namelijk in 3 lagen.

Moeder:


[ img ]


En nieuwsgierige buurvrouw. Zij wordt 1 maart voor de eerste keer gedekt :)


[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:05

Cayenne schreef:
Wat leuk, gefeliciteerd!
Een warmtelamp lijkt me geen overbodige luxe.

En ik vind het knap dat je ze straks kunt opeten! Ik ga me altijd veel te snel hechten aan zulk leuk spul <3


Ze zijn inderdaad ontzettend leuk. Makkelijk is het zeker niet, het is even een knop omzetten. Maar ik heb hier eigenlijk minder problemen mee dan dat massa geproduceerd budgetvlees in de supermarkt. Ze zitten bij ons veel ruimer dan in de reguliere fokkerijen. Daar krijgen ze gemiddeld 11 nesten op een jaar, hier maximum 3. Zo zijn er wel meerdere redenen :) Wij maken ook gebruik van konijnentractoren. Als je het niet kent, even op youtube rabbit tractor opzoeken. Doen wij ook met onze vleeskippen trouwens. Is nog best leuk!

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:06

Ik ken er helaas die ze direct na het bevallen weer dekken. De jongen gaan weg op 5 weken als ze al bijna weer moet bevallen. Maar dan nog, zelfs al zijn het er maar 8, zijn het er veel te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:39

Snel even gespiekt. Ze doen het super! Op de foto niet echt te zien, maar ze krijgen al een zilveren glans van de eerste haartjes die beginnen door te komen. Het volgend spiekmomentje is pas binnen 2 dagen om moeder haar rust te gunnen :)


[ img ]

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:58

Nieuwsgierige Loes :) Probeert altijd bij mij te zijn. Komt ook altijd aan mijn voeten zitten. Enkel witloof kan haar afleiden. Daar doet ze een moord voor :D Ze is echt een hele relaxte moeder. Uit haar laatste nest houden wij waarschijnlijk een dochter om mee verder te kweken.

[ img ]

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:25

Uiteindelijk wel, maar ik slacht ze dan niet. Ik ben er inderdaad te veel aan gehecht dan, dus dat is een job voor mijn vriend. Die is gek van dieren maar verzorgd ze eigenlijk bewust niet (buiten de paarden) zodat die hechting bij hem veel minder is en het dus ‘makkelijker’ gaat. De nesten slachten lukt mij nog net. Ik geef die ook geen naam, buiten nest a, b, c etc. Met kippen heb ik weinig tot geen probleem. Het is een heel dubbel en veel besproken onderwerp bij ons in de omgeving. Gaande van dat wij dierenbeulen zijn en geen echte dierenvrienden omdat wij zelf kweken en slachten, tot mensen die staan te springen om vlees van ons te kunnen kopen.

Wij willen voornamelijk antibioticavrij vlees, weten wat er is ingegaan. Natuurlijke voeding dus veel ruwvoer en geen krachtvoer. Dierenwelzijn. Dus grote hokken (Loes zit nu op 1.50 op 1.20) en buitenloop als het wat beter weer is. Geen stress bij het slachten. Zo hebben wij nog een hele lijst.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:32

Loes heeft het nest wat meer opengetrokken. Ze lagen in 3 lagen op elkaar waardoor ik dag 2 de onderste naar boven heb gelegd want deze hadden wat te weinig melk. Nu liggen ze mooi bij elkaar maar niet meer in lagen :) Ze beginnen flink te kruipen en geluidjes te maken! Ook zie je nu duidelijk de vacht doorkomen :) Je ziet dat ze ook meer vacht heeft geplukt zodat het grotere nest even warm blijft.


[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:31

We hebben besloten om een moertje van dit nest te houden :)

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:05

Ik kan mijn post niet meer wijzigen. Bij deze de sneakpeak van vandaag. Het is nu dag 7.

[ img ]

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:20

Wij laten het niet testen maar controleren bij het slachten wel de organen. Zijn de longen mooi roze, is de lever goed van kleur en vorm. Geen rare knobbels in de maag en darmen. Als je weet hoe alles eruit hoort te zien kan je in een oogopslag zien of het ok is :) Als een dier hier een misvormde lever heeft dan eten wij het niet. Dat risico is te groot. Verder zie je ze elke dag. Aan de mest kan je ook al veel zien :)

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:46

Ze had er 1 maar ze weigerde haar nest er in te maken :)

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:04

Ik zie dat ze in tralieskooien echt wel goed werken. Maar dan is dat ook de enige plaats waar ze hun nest kunnen maken. Nu heeft ze natuurlijk ook nog gewoon haar stal met stro dus heel veel keus. Ze raden ook aan zacht hooi te geven want daarmee bouwen ze hun nest. Hier zit er juist geen sprietje hooi in, ondanks de ruime hoeveelheid die ze krijgt. Haar eigen slaapplaats heeft ze wel van het hooi gemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:38


Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:10

Ja onvoorstelbaar hoe snel het gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:18

Klopt! En dan moet ik nog 1tje uitkiezen. Gaat een moeilijke keus worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:42

Klaar voor een portie schattigheid? Vandaag zijn we dag 14. Even alle oogjes gecontroleerd of ze goed open waren en er niets aan het ontsteken was. Ze doen het alle 8 nog steeds super! Bonuspunten voor wie nummer 8 vindt! :D


[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:50

Lukasje schreef:
Die ligt er toch gewoon tussen?


Nee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:56

Nee :D Ik geef toe, zichtbaar is die niet echt. Kreeg ook al een inzinking toen ik er opeens nog maar 7 vond :')


Spoiler:
[ img ]

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:14

Ik snap wel dat vele het niet kunnen hoor :) Kan niet ontkennen dat ik soms ook denk: Ach, ik hou jullie gewoon allemaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:27

Hier zijn ze nog eens hoor :D


[ img ]

Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:46

Nu nog wel inderdaad. Gok dat ze dit weekend hun eerste stapjes buiten het nest wel durven nemen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:45


Anoniem

Re: [Volg] Reuzeplezier met minikonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:46

Hahaha. Dit nest is al volledig verkocht :D Voor de volgende zijn er ook al reserveringen. Moet opletten of wij houden er geen meer voor onszelf over _O- Binnen enkele weken eens uitzoeken welke er mag blijven <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:34

Wat een ochtend. Gisteren zijn er 33 kuikentjes toegekomen.


[ img ]


Waaronder dit sukkeltje


[ img ]


Niet goed uit het ei gekomen, deel van de dooier hing nog aan hem. Twijfel om hem direct uit zijn lijden te verlossen. Maar we gingen het toch proberen. Op de verwarming gezet en warempel, hij knapte op! Piepen, op zijn pootjes gaan staan, ogen gingen open. Wij kregen hoop. Deze ochtend was hij helaas weer achteruit gegaan. Besloten om even de dieren te doen en dan terug te komen kijken. Vind ik bij de andere kuikentjes 1tje dood.


Spoiler:
[ img ]



Hoe het komt, geen idee... Ga ik bij de legkippen eitjes halen, zie ik er 1 helemaal vertrappelt en kapot gepikt. Hoe kan het toch. Ze kunnen nergens door. Toch heeft deze zich ergens tussen gewrongen. Dus 2 dode kuikens. Eenmaal terug binnen lag sukkel helemaal plat, nog nauwelijks reactie. Ik neem hem op, had hij zijn darmen naar buiten geperst |(

Dus dit was het resultaat. 3 dode kuikens |(


Spoiler:
[ img ]



Bij de konijnen vond ik ook dit sukkeltje met een ontstoken oog


[ img ]

Na wat tender, love and care was dit het resultaat


[ img ]


Wat een poedersuiker. Ben er kapot van dat ons kuikensukkeltje alsnog dood is.

De babykonijntjes doen het verder wel goed. Ze beginnen mee hooi, groenten en bieten te eten!


[ img ]

[ img ]


Dat was het. Indien jullie interesse hebben wil ik morgen de andere dieren hier wel eens voorstellen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kim1300 en 47 bezoekers