Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:37

pien_2010 schreef:
Shadow met jouw post suggereer je dat ik vind dat mensen niet zorgvuldig met Bokt om hoeven te gaan. Dat is natuurlijk onzin. Ik schreef dat ik probeer bij te sturen.


Dat wilde ik niet suggereren, het was meer naar aanleiding van jouw reactie een andere kant op de situatie.

Citaat:
Vandaar dat ik probeer om Bokt te relativeren . Zowel diegene die gepest wordt ....waarom zou je dan blijven als diegene die pesten...waarom zou je dat willen?

Voor degenen die gepest worden is weggaan soms niet een optie omdat weggaan voor pesters best wel naar is. En ook omdat ik denk dat er voor veel mensen, zeker in coronatijd, niet automatisch een goed alternatief is.

Ik heb bv meerdere sites/communities een stuk naarder zien worden tot het punt dat ik weg ben gegaan, maar er is eigenlijk niets voor in de plaats gekomen, ik heb het in elk geval niet kunnen vinden.

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:42

chanicha schreef:
Dus volgens jou mogen ze wel provoceren maar daar mag je nooit op reageren.
We zijn allemaal mens he, dus wegklikken lukt niet altijd en dan ligt het er maar net aan hóe ze provoceren.
We zijn nog steeds geen heiligen.


Chanicha, volgens mij wordt bedoeld dat het gevoel dat iemand provoceert altijd subjectief is.
Er zijn nl mensen die gewoon heel erg onhandig zijn. Nav dit topic eens gekeken naar mijn tems van afgelopen jaren. Ik tem vooral voor uitgelicht, maar ik heb paar tems gevonden vanuit het verleden.
Ik heb zelf zo zag ik gisteren ooit getemd op een topic van heel lang geleden. Dat was van een jong meisje die net op Bokt kwam en eigenlijk maar één ding wilde en dat was trots haar zelf en haar paardje voorstellen. Ze reageerde onhandig (kind van 12 jaar) en haar laatste post was een huilende post van een meiske die helemaal in paniek was en Bokt verschrikt weer verlaten had. Ik blijk toen getemd te hebben met de vraag of dat topic verwijderd kon worden want het arme kind is zich gewoon rot geschrokken en of er contact vanuit het moderator team met haar opgenomen kan worden (dat is ook gebeurd schreef een mod). Gelukkig is ze terug gekomen op Bokt maar nu als mee lezer zo zag ik gisteren→ blijkbaar durft ze niet meer te posten.
Maar dit is nu typisch een voorbeeld van gebrek aan empathie hebben van ons bokkers. Teveel mensen gingen volledig los op haar→ en dat is niet goed en zouden we ook niet moeten willen met elkaar. Ik tem bijna nooit, maar als ik tem dan is het altijd vanuit een compassie gevoel of iets gaat in mijn ogen echt helemaal fout/ verkeerd etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:50

chanicha schreef:
Dus volgens jou mogen ze wel provoceren maar daar mag je nooit op reageren.
We zijn allemaal mens he, dus wegklikken lukt niet altijd en dan ligt het er maar net aan hóe ze provoceren.
We zijn nog steeds geen heiligen.
Dat zegt ze niet. Er zijn hier mensen die (vaak/soms) niet op de sociaal wenselijke manier reageren, maar die niet per se uit zijn op een rel. Desondanks wordt er regelmatig gigantisch hard ingehakt op deze mensen en is de verdediging voor dat gedrag dat die mensen provocerende reacties plaatsen en dat ze dan maar iets aan hun postgedrag moeten doen. Imo láát je je dan inderdaad provoceren.

Niet iedereen is even sociaal vaardig en niet iedereen kan dat even goed aanleren of aanvoelen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je als de partij met meer aanpassingsvermogen, uiteraard binnen het redelijke, net iets meer moeite doet om de boel niet te laten escaleren, hetzij door het gewoon weg te klikken, hetzij door misschien even wat meer te incasseren dan je anders zou doen.

Als we mensen die in het dagelijks leven op bepaalde vlakken niet goed mee kunnen komen, continu als pispaal gebruiken, spreekt iedereen er schande van, maar op internet moet het allemaal maar kunnen “want ze kunnen ook normaal reageren.” Sommige mensen kunnen dat dus niet, en als je op straat niet zo tegen iemand van leer zou trekken, waarom hier dan wel?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:52

Pien dat klopt maar dan heb ik het over een volwassen iemand die toch eens na moet denken waaróm ze zo reageren.
Ik heb alleen de foto’s gezien van het bewuste topic en de eerste reactie, waar ik het overigens mee eens was, maar als je dan maar bijdehand blijft reageren krijg je dat.
Ze staat nu op mijn foeilijst.
Ik heb ook verschillende keren getemd, vaak om persoonlijke aanvallen die veel te ver gingen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:57

Dit
Citaat:
Niet iedereen is even sociaal vaardig en niet iedereen kan dat even goed aanleren of aanvoelen


en dit:
Citaat:
dan heb ik het over een volwassen iemand die toch eens na moet denken waaróm ze zo reageren


heeft in sommige gevallen heel weinig met elkaar te maken..

Ik heb dit 'gesprek' wel eens vaker geprobeert te voeren in topics, maar voor een aantal mensen is het gewoon zo dat íedereen dezelfde sociale vaardigheden moet hebben, en dat een aantal mensen zich níet kunnen voorstellen dat dit niet voor iedereen gelijk is.
Er is dan altijd een excuus waarom iemand 'gewoon normaal moet doen'.. :+

Als iemand namelijk bijvoorbeeld niet goed emoties kan aanvoelen, en de simpele oplossing zou zijn: "dan denken ze daar maar een keer over na!" dan zouden heel veel mensen die in psygische zorg werken, geen baan meer hebben... Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Ik vind het soms best gek dat we van alle mensen maar verwachten dat ze op dezelfde manier met dingen, emoties, woorden, schrijven etc omgaan..
Dat is toch gewoon niet zo?

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:01

Mkango schreef:
Dat zegt ze niet. Er zijn hier mensen die (vaak/soms) niet op de sociaal wenselijke manier reageren, maar die niet per se uit zijn op een rel. Desondanks wordt er regelmatig gigantisch hard ingehakt op deze mensen en is de verdediging voor dat gedrag dat die mensen provocerende reacties plaatsen en dat ze dan maar iets aan hun postgedrag moeten doen. Imo láát je je dan inderdaad provoceren.

Niet iedereen is even sociaal vaardig en niet iedereen kan dat even goed aanleren of aanvoelen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je als de partij met meer aanpassingsvermogen, uiteraard binnen het redelijke, net iets meer moeite doet om de boel niet te laten escaleren, hetzij door het gewoon weg te klikken, hetzij door misschien even wat meer te incasseren dan je anders zou doen.

Als we mensen die in het dagelijks leven op bepaalde vlakken niet goed mee kunnen komen, continu als pispaal gebruiken, spreekt iedereen er schande van, maar op internet moet het allemaal maar kunnen “want ze kunnen ook normaal reageren.” Sommige mensen kunnen dat dus niet, en als je op straat niet zo tegen iemand van leer zou trekken, waarom hier dan wel?

Helemaal met je eens, goed verwoord

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:06

imaudy schreef:
karuna schreef:
Earth. Een voorbeeld, ik ben al langer bezig mijn tuin op te knappen. Als daar iemand vanuit het niets me even komt melden dat mijn wao onterecht is. In de hoop dat mensen daar op springen? Of een simpele waar vind ik een last minute reis wat heel snel verandert in fikse aanvallen. Of vraag op vraag op vraag op verantwoording eisen op vraag. Ongeacht hoe ik zou reageren. Of juist niet. Niks helpt. Na jaren daarmee te maken hebben gehad word je er moedeloos van. Elke reactie maakt niet uit wat voor een geeft verdere aanvallen.

Dus ja zeg het maar. Hoe je ook reageert niks helpt, als een groep je eenmaal in het vizier heeft ben je de l u l. Enige dat helpt is niks meer posten. En hoera ze hebben gewonnen


Je verhaal is vaak langdradig en vaak vergeet je een belangrijk iets erbij te vertellen. Mensen proberen bij een verhaal zo snel mogelijk een beeld te krijgen, maar als het onvolledig is gaat het niet kloppen. Dan krijg je 100 reacties, blijkt het verhaal toch anders en krijg je daarna weer 100 reacties.
Maar stel voor het topic algemeen te houden en dat het niet weer over alleen Karuna gaat.


En dit is precies het probleem, en het vergoeilijken van pestgedrag.
Je gaat toch ook niet tegen een gepest schoolkind zeggen dat ze maar wat aan d'r rosse haar moet doen, lenzen dragen in plaats van een bril of nieuwe schoenen kopen, want dat het zo logisch is dat ze gepest wordt? :?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:27

Interessante discussie, die volgens mij niet alleen op Bokt relevant is maar ook op alle andere social media :)

Wat me opvalt is dat er in dit toch wel vaak terug wordt gegrepen naar specifieke personen of gebeurtenissen, terwijl imo de discussie veel meer zou moeten gaan over de definitie van pesten (want wat verstaat men onder pestgedrag, daar zit volgens mij al een heel groot grijs gebied) en wat we zouden willen zien van de moderators.

Wat ik me, uit mijn tijd als moderator, nog goed kan herinneren is dat het vaak lastig is om hierop in te grijpen, juist vanwege dat grijze gebied. Want wanneer spreek je iemand op z'n gedrag aan? Welke vorm van 'kritiek' is toegestaan en wanneer gaat het over de grens? En wie vindt dan dat het over de grens gaat?
Zoveel mensen, zoveel meningen waar volgens mij nooit een 100% sluitend antwoord op te vinden is.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:35

Ik vind dat er best kritisch gekeken mag worden en er vragen gesteld mogen worden, ook als dit niet door TS gevraagd wordt. Waar ik het vooral vaak fout zie gaan, is bij bijvoorbeeld zoiets:

TS: rijfoto's met slofteugel
3 reacties over: goh, waarom een slof? Is niet goed, verbeter liever je rijkunst
TS: mijn keuze, ik hoef daar geen advies over
Overgrote deel van de reacties: doorgaan over de slofteugel, TS uitmaken voor een mishandelaar of iemand die niet kan rijden, enz.
Met als gevolg dat de TS zich vaak laat verleiden tóch nog een keer te reageren, wat weer voer is voor nieuw 'gehak' op de TS.

Ook ik klik topics weg als ik zie dat een TS niet reageert zoals ik hoop, hoe irritant ik dat ook vind.
Maar doorzeuren heeft nog nooit winst opgeleverd, dus ik snap ook niet zo goed waarom mensen maar blijven doorgaan als overduidelijk is dat TS niets met de adviezen wil/kan/gaat doen

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:42

Wat het voor moderators een stuk makkelijker zou maken, en waar ik wanneer het mijn forum zou zijn ook voor zou kiezen, is het anonimiseren van deze. Vind het echt raar dat mensen op hun persoonlijke account moeten modereren, daardoor kun je daar ook op aangesproken worden en denk ik dat ze soms hun vingers er maar niet aan branden. Wat natuurlijk ook begrijpelijk is. Gewoon mod1, mod2, mod3 enzovoorts (of zoiets), gebruikers hoeven helemaal niet te weten wie daarachter zit, kan er strenger gemodereerd worden zonder dat mensen daar persoonlijk op aangesproken worden en kunnen de moderators gewoon aan het forum deelnemen. Wacht ook nog steeds op het nieuwe forum waarbij we berichten kunnen liken en disliken wat volgens mij zelfregulerend zou kunnen werken maar geloof dat dat een 10 jaren plan is of een uit de hand gelopen 1 april grap :')

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:52

luxx schreef:
Wat het voor moderators een stuk makkelijker zou maken, en waar ik wanneer het mijn forum zou zijn ook voor zou kiezen, is het anonimiseren van deze. Vind het echt raar dat mensen op hun persoonlijke account moeten modereren, daardoor kun je daar ook op aangesproken worden en denk ik dat ze soms hun vingers er maar niet aan branden. Wat natuurlijk ook begrijpelijk is. Gewoon mod1, mod2, mod3 enzovoorts (of zoiets), gebruikers hoeven helemaal niet te weten wie daarachter zit, kan er strenger gemodereerd worden zonder dat mensen daar persoonlijk op aangesproken worden en kunnen de moderators gewoon aan het forum deelnemen. Wacht ook nog steeds op het nieuwe forum waarbij we berichten kunnen liken en disliken wat volgens mij zelfregulerend zou kunnen werken maar geloof dat dat een 10 jaren plan is of een uit de hand gelopen 1 april grap :')


Interessant idee wel!
Maar denk jij dat moderators als persoon terughoudend zijn en hierdoor geen actie ondernemen? Want er is veel overleg achter de schermen en als een moderator aangeeft het niet fijn te vinden om iemand aan te spreken (bijvoorbeeld vanwege een persoonlijke band met de desbetreffende gebruiker) dan neemt een andere moderator dit gewoon over :) Dus volgens mij is dit niet heel relevant. Maar misschien is er wat veranderd in het beleid of in het gevoel van de teamleden, daar kan ik natuurlijk weinig over zeggen.

Volgens mij zit de crux veel meer in de balans tussen 'het natuurlijk verloop van een discussie' en 'overmodereren'. Een gebruiker zou best aangesproken kunnen worden door andere gebruikers zonder dat daar meteen een moderator op zou moeten modereren, echter krijgt bijsturen al een heel andere lading op het moment dat ineens 30 gebruikers exact dezelfde opmerking maken, dan is het een overkill en kan het voor de gebruiker voelen als een (persoonlijke) aanval terwijl de intentie van de andere gebruikers niet verkeerd is...
Wanneer moet een moderator ingrijpen? Als men het 3x heeft gezegd?

Ik geloof wel dat moderators wel acteren op pestgedrag. Maar ook hier weer; waar is de grens?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 12:22

Muurp schreef:
Interessante discussie, die volgens mij niet alleen op Bokt relevant is maar ook op alle andere social media :)

Wat me opvalt is dat er in dit toch wel vaak terug wordt gegrepen naar specifieke personen of gebeurtenissen, terwijl imo de discussie veel meer zou moeten gaan over de definitie van pesten (want wat verstaat men onder pestgedrag, daar zit volgens mij al een heel groot grijs gebied) en wat we zouden willen zien van de moderators.

Wat ik me, uit mijn tijd als moderator, nog goed kan herinneren is dat het vaak lastig is om hierop in te grijpen, juist vanwege dat grijze gebied. Want wanneer spreek je iemand op z'n gedrag aan? Welke vorm van 'kritiek' is toegestaan en wanneer gaat het over de grens? En wie vindt dan dat het over de grens gaat?
Zoveel mensen, zoveel meningen waar volgens mij nooit een 100% sluitend antwoord op te vinden is.

Wat precies de definitie van pesten is, is inderdaad een hele relevante vraag.

Specifiek op Bokt toegespitst vind ik het bijvoorbeeld ook onder pesten vallen wanneer verschillende Bokkers een ts (of medeBokker die zich in een topic manifesteert) gezamenlijk gaan bespreken 'over zijn/haar hoofd heen'. Dat komt namelijk neer op het bewust buitensluiten van een medeBokker om deze te laten merken dat hij/zij er niet bij hoort en geen respect verdient (want mensen die je respecteert spreek je aan, in plaats van ze over hun hoofd te bespreken). Zelfs als dat op een 'milde' wijze gebeurt, zonder expliciete persoonlijke aanvallen of overduidelijke sneren, vind ik dat al vallen onder pestgedrag, vanwege dat mechanisme van buitensluiten

Daar valt m.i. prima op te modereren omdat het concreet is, er is geen grijs gebied. Je kunt als moderator gewoon in een groene post erop wijzen dat het niet de bedoeling is onderling een medeBokker te bespreken, bij herhaling het topic sluiten, en als het echt te ver is gegaan de pesters een tijdelijke ban opleggen. Misschien gebeurt dit hier en daar al, alleen heb ik persoonlijk ook vaak genoeg gezien dat men hierin ongehinderd zijn gang kon gaan.
Ik ben overigens van mening dat een dergelijk topic helemaal verwijderd mag worden als de ts daarom verzoekt. Naar mijn mening gaat dat boven de eventuele 'informatiewaarde' van zo'n topic.

Verder wil ik graag even opmerken dat er naar mijn idee hele goede bijdragen worden geleverd, die hopelijk mensen aan het denken zetten over dit onderwerp. Dank daarvoor +:)+

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:34

Begrijp je punt luxx, binnen het team is het ook een aantal keer besproken. We hebben bv een account Moderators waarmee we forumbreed informatietopics plaatsen, charters of sticky's. Zo is er ook een account voor de Nieuwsredactie maar wij willen toch meer een persoonlijke benadering dan een Mod1, Mod2 etc.

Voor beide valt iets te zeggen, waar je bij een anoniem account duidelijk een bericht namens het team plaatst zijn we in functie doorgaans duidelijk in functie zodat we ook als gebruiker mee kunnen discussiëren in topics of gezelligheid opzoeken in een van de HK's. De afspraak hebben we dat we niet modden in topics waarin we zelf mee praten. Daarnaast, sancties komen vanuit het team en niet van de individuele persoon in het groen ook al is dat door een enkele groene Mod verstuurt.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:33

Askja schreef:
Of een Bokker provoceert is jouw subjectieve interpretatie. Provoceren is bewust reacties uitlokken, om te rellen. Iemand kan heel stellig of eigenwijs overkomen, bepaalde nuances niet oppikken, niet standaard sociaal gewenst reageren. Dat is niet hetzelfde als provoceren.

Daarnaast, je hoeft je ook niet te láten provoceren. Je kunt ook je schouders ophalen en het topic wegklikken.
Zoals DoeMaar ooit zong: er zit een knop op je tv, die helpt je zo uit de puree.


Ja dat is zeker mijn interpretatie. En die van een hoop anderen als ik dat zo zie.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 14:58

Blijkbaar wel.
En blijkbaar is het voor sommigen te veel gevraagd om daarbij op hun handen te blijven zitten, of te volstaan met één duidelijke reactie, en het vervolgens te laten, als daar niet naar wens op gereageerd wordt. Nee, de ts moet en zal in dat geval terechtgewezen worden, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, en bij voorkeur met meerderen tegelijk. Want blijkbaar is dat ten opzichte van Bokkers die om wat voor reden dan ook bij sommigen het bloed onder de nagels vandaan halen, gerechtvaardigd.

Dat zegt m.i. meer over de reageerders zelf dan over de Bokkers die hen naar hun idee 'provoceren'.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:01

En hier verschillen we dus een beetje van mening. Die van mij is wat minder empathisch dan de jouwe.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:26

Ik denk dat het verschilt over of het onbewust of bewust gedrag is? maar misschien interpreteer ik dat verkeerd hoor?

Ik denk dat er een aantal mensen onbewust 'horkerig' zijn (maw weinig inlevingsvermogen, of alleen aan zichzelf lijken te denken, of niet openstaan voor adviezen) en een aantal mensen die bewust horkerig zijn, gewoon stronteigenwijs en opruiend om het opruien..
De vraag is of je van achter een scherm kunt zien met wat voor iemand je van doen hebt?

Ik kan me namelijk ook niet heel goed voorstellen dat wanneer een slechtziend iemand tegen je opbotst dat je dan zegt "kijk ff uit joh!".. .. of misschien ook wel, dat zou ik dan best wel sneu vinden..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 16:07

MarcoBorsato schreef:
En hier verschillen we dus een beetje van mening. Die van mij is wat minder empathisch dan de jouwe.

Laten we het daarop houden.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:00

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:
Shadow met jouw post suggereer je dat ik vind dat mensen niet zorgvuldig met Bokt om hoeven te gaan. Dat is natuurlijk onzin. Ik schreef dat ik probeer bij te sturen.


Dat wilde ik niet suggereren, het was meer naar aanleiding van jouw reactie een andere kant op de situatie.

Citaat:
Vandaar dat ik probeer om Bokt te relativeren . Zowel diegene die gepest wordt ....waarom zou je dan blijven als diegene die pesten...waarom zou je dat willen?

Voor degenen die gepest worden is weggaan soms niet een optie omdat weggaan voor pesters best wel naar is. En ook omdat ik denk dat er voor veel mensen, zeker in coronatijd, niet automatisch een goed alternatief is.

Ik heb bv meerdere sites/communities een stuk naarder zien worden tot het punt dat ik weg ben gegaan, maar er is eigenlijk niets voor in de plaats gekomen, ik heb het in elk geval niet kunnen vinden.



Ik ben het niet vaak met je eens maar in deze wel shadow;

Vaak zijn degene die gepest worden ook de mensen die hun sociale contacten uit het internet en dus bokt halen (I can relate want ik doe dat ook als raskluizenaar). Ook zijn het vaak mensen die sociaal dus niet zo heel sterk zijn. En dus het internet hard nodig hebben als hun link met de buitenwereld, realiteit.

Maar dat maakt die mensen niet minder erop, verre van zelfs. Ik ben zelfs van mening dat mensen die maar te pas en te onpas hun mening moeten blijven ventileren tot aan pesten toe, er slechter aan toe zijn als de groep waar ik het hierboven over had. Want blijkbaar is dat hun genot/pleziertje, gaan zitten raggen op anderen, zodat je maar niet hoeft te bedenken wat er bij jouzelf allemaal mis is...

Eigenlijk is het net als op school, maar dan met volwassenen, hoe triest kan het zijn.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 18:35

neetoch schreef:
Want blijkbaar is dat hun genot/pleziertje, gaan zitten raggen op anderen, zodat je maar niet hoeft te bedenken wat er bij jouzelf allemaal mis is...
Dat kan, maar hoeft niet.
Wat ik ook zie, is dat bepaalde populaire, of in ieder geval prominente Bokkers het voortouw nemen, en dat er dan een groepje 'volgers' mee gaat doen. Dan gaat het dus meer om erbij willen horen dan om het wegdrukken van je eigen minderwaardigheidsgevoel/frustratie. In tegendeel, het gaan vaak om zelfverzekerde, verbaal vaardige Bokkers met een uitgesproken mening die ze niet onder stoelen of banken (willen) steken, en die elkaar daarin aansteken, bevestigen en versterken.
Zo'n kliekje is vergelijkbaar met de populaire meiden op (inderdaad) het schoolplein die duidelijk maken dat zij, en niemand anders, de dienst uitmaken, de toon zetten en bepalen wie cool is en wie een outcast is en eruit ligt. Daarbij ligt pesten erg dicht om de hoek.
Natuurlijk geldt niet voor alle Boktkliekjes van gelijkgestemden dat ze anderen zodanig buitensluiten dat het neerkomt op pesten. Er zijn er genoeg die weliswaar heel stellig op een andersdenkende kunnen reageren, maar die daarbij doorgaans behoorlijk respectvol en inhoudelijk blijven.
Maar zijn er zeker voor wie een topic van een Bokker die zij zien als raar, irritant of provocerend werkt als een rode lap op een stier, als een aanleiding om gezamenlijk los te gaan op de betreffende persoon.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:01

Dan ben je toch zo wie zo niet helemaal lekker aan het gaan en van het pad af, als je dat op volwassen leeftijd nog steeds nodig hebt om jezelf lekker te voelen? Want dat is waarom pesters het doen.

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:11

neetoch schreef:
Dan ben je toch zo wie zo niet helemaal lekker aan het gaan en van het pad af, als je dat op volwassen leeftijd nog steeds nodig hebt om jezelf lekker te voelen? Want dat is waarom pesters het doen.


Dat klinkt alsof pesters altijd bewust pesten en ik denk dat veel posters niet eens de inpact door hebben van hun post laat staan dat ze bewust pesten.
Er zal zeker wel ook bewust gepest worden maar niet altijd. Daar ben ik van overtuigd na het zien van een documentaries over pesters.
Veel van hen hadden de inpact niet door laat staan dat ze het zelf als pesten benoemden waarbij ook een grote groep was die toen al wist waar ze mee bezig waren.
Beiden groepen waren als volwassenen tot inzicht en inkeer gekomen en hadden heel veel spijt.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:30

Hoe luidt het spreekwoord ook al weer:

“Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan hem niet leren drinken”

Oftewel je kunt iemand de weg wijzen in het leven, maar hij of zij moet het uiteindelijk zelf doen.

Kunnen we niet iets meer volgens deze filosofie leven? Wanneer je iets tegen komt op bokt wat je liever niet ziet, kun je mensen advies geven. Maar je kunt ze niet dwingen het aan te nemen.

Helaas lijkt het er inderdaad op alle social media en forums steeds meer op dat een eigen mening ten koste van alles moet worden doorgedrukt.

En dat is zonde want daardoor zullen mensen steeds meer terug kruipen en minder durven posten. Waardoor uiteindelijk bokt wellicht wel zal verdwijnen als informatief forum waar veel leerzame informatie te vinden is.

Simpel omdat niemand meer zijn ervaringen durft te delen uit angst om neergesabeld te worden in zijn/haar topic.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:38

Ik denk dat velen het niet helemaal beseffen, maar ook dat men zichzelf heeft aangewend om er niet echt op te letten of naar te luisteren, en het weg te redeneren als ze het tegenkomen. ("Als het je zo raakt moet je hulp zoeken" "Dan had je die foto's maar niet moeten plaatsen / niet zo moeten reageren / ")

Als je die dan bv een aantal weken later zou vragen of ze weten hoeveel impact hun reacties hebben gehad denk ik dat ze de waarheid spreken als ze zeggen dat ze dat niet weten - maar dat is dan wel deels omdat ze de reacties waarin iemand dat aangeeft niet als belangrijk zien en niet onthouden. Dat gaat dus wel twee kanten op.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:42

pien_2010 schreef:
neetoch schreef:
Dan ben je toch zo wie zo niet helemaal lekker aan het gaan en van het pad af, als je dat op volwassen leeftijd nog steeds nodig hebt om jezelf lekker te voelen? Want dat is waarom pesters het doen.


Dat klinkt alsof pesters altijd bewust pesten en ik denk dat veel posters niet eens de inpact door hebben van hun post laat staan dat ze bewust pesten.
Er zal zeker wel ook bewust gepest worden maar niet altijd. Daar ben ik van overtuigd na het zien van een documentaries over pesters.
Veel van hen hadden de inpact niet door laat staan dat ze het zelf als pesten benoemden waarbij ook een grote groep was die toen al wist waar ze mee bezig waren.
Beiden groepen waren als volwassenen tot inzicht en inkeer gekomen en hadden heel veel spijt.


Maar dat is toch precies wat ik aangeef? Hier zijn het de volwassenen die het doen.