Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:43

Nee geen rechtvaardiging voor, nooit!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:43

Heb het zelf ook een paar keer meegemaakt het online pesten. Niet hier op bokt, maar op een ander paarden pagina .
Het kan er hard en kwetsend aan toe gaan helaas .
Social media is lekker makkelijk om je uit te kunnen leven, want je ziet niemand anders zijn gezicht.
Blijf gewoon respectvol, ook al deel je iemands mening niet.
Laatst bijgewerkt door tylando op 16-11-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:43

Mellow schreef:
Ik lees meer mee dan dat ik post, maar ik weet precies wie er "gepest" worden en wie dat opstoken. Alleen het is altijd net binnen de lijntjes. Dat vind ik eerlijk gezegd nog erger dan gewoon ronduit bot en eerlijk zeggen: ik mag je niet o.i.d..
En elkaar dan wat "helpen" om het nog even wat aan te sterken. Ik vind dat oprecht erg en gemeen. Als je zo stoer bent dat te doen wees dan ook zo stoer om het gewoon toe te geven en niet zo schijnheilig. Maar zo denk ik erover.
Karuna heeft zelf al gereageerd zag ik maar dat is 1 bokker waarbij ik het veel zie gebeuren. En dan nog even met zijn allen erop.
Als iets niet duidelijk is of je hebt vragen of je twijfelt ergens aan kun je dat mijn inziens normaal laten weten/vragen. I.p.v. iemand belachelijk gaan maken.
En het gebeurd soms zo gewiekst... ik vind dat daar wel eens wat mee gedaan mag worden.

En dit bedoel ik dus
Net binnen de lijntjes maar dan zo dun als het haartje van een oud vrouwtje.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:45

chanicha schreef:
Nee geen rechtvaardiging voor, nooit!
Dan begrijpen we elkaar, fijn.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:45

chanicha schreef:
Klopt maar dat kan niet iedereen


Klopt, dat ben ik met je eens, maar dan moet die verantwoordelijkheid dus bij die persoon gelegd worden. :) Iedere Bokker is verantwoordelijk voor wat die schrijft. Maar dat erkennen is moeilijk, en dan is het veel gemakkelijker om te zeggen dat het de schuld van TS is of te gaan roepen op het modteam zodat die de -excuseer mij het woord - stront mogen gaan opkuisen. Eender wat, als we maar naar een andere partij kunnen wijzen dan onszelf en niet aan zelfreflectie moeten doen.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:47

imaudy schreef:
karuna schreef:
Earth. Een voorbeeld, ik ben al langer bezig mijn tuin op te knappen. Als daar iemand vanuit het niets me even komt melden dat mijn wao onterecht is. In de hoop dat mensen daar op springen? Of een simpele waar vind ik een last minute reis wat heel snel verandert in fikse aanvallen. Of vraag op vraag op vraag op verantwoording eisen op vraag. Ongeacht hoe ik zou reageren. Of juist niet. Niks helpt. Na jaren daarmee te maken hebben gehad word je er moedeloos van. Elke reactie maakt niet uit wat voor een geeft verdere aanvallen.

Dus ja zeg het maar. Hoe je ook reageert niks helpt, als een groep je eenmaal in het vizier heeft ben je de l u l. Enige dat helpt is niks meer posten. En hoera ze hebben gewonnen


Je verhaal is vaak langdradig en vaak vergeet je een belangrijk iets erbij te vertellen. Mensen proberen bij een verhaal zo snel mogelijk een beeld te krijgen, maar als het onvolledig is gaat het niet kloppen. Dan krijg je 100 reacties, blijkt het verhaal toch anders en krijg je daarna weer 100 reacties.
Maar stel voor het topic algemeen te houden en dat het niet weer over alleen Karuna gaat.


En natuurlijk is het helemaal haar fout. Weer even trappen en dan zeggen dat het niet over haar moet gaan. Zij heeft evenveel recht om haar zegje te doen als een ander hoor.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38711
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:49

Die discussie hoeven we niet eens aan te gaan, niemand, en niemand uitgezonderd, heeft het recht iemand een doodsverwensing te geven of opdracht te geven daartoe. Ik begrijp zelfs niet zo goed waarom je een ander dat zou willen toewensen. Als je echt zo'n negatief gevoel hebt bij een ander, en je ergernis hebt bij wat die gebruiker doet kan je altijd de FOEI functie gebruiken. Je hoeft namelijk echt niet te reageren op die persoon of zijn of haar berichten te lezen. En daarnaast, kies voor het goeie om die persoon gewoon te negeren. Maar dat onsmakelijke gehak en nare verwensingen moeten we helemaal niet willen.

Wat gelukkig al veel van jullie zeggen, kijk eerst naar jezelf voordat je naar een ander zou willen wijzen. E

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:59

Nessie schreef:
Persoonlijk vat onderstaande afbeelding voor mij samen wat je vooraf aan een reactie zou kunnen nagaan. Ik probeer altijd iemands dag beter te maken en wanneer dat niet lukt in ieder geval niet slechter.

]m/mZHkvm.jpg

In een ver verleden (ben inmiddels 29, toen nog midden tiener) ben ik door een topic erg lelijk benaderd door (vooral volwassen) Bokkers, zowel in het topic als via pb. Nee ik deed niks verkeerd met m’n pony, maar zij vonden het nodig mijn uiterlijk te bekritiseren op manieren zo negatief waarvan ik niet eens op dat nare niveau naar mensen kan spreken/kijken. Toen voelde ik me best ‘alleen’ dat topic bleef ellendig lang open. Ik vind dat de moderators momenteel (van wat ik zelf voorbij zie komen) accurater ingrijpen en zichtbaarder zijn. Ik vind ook dat wanneer Bokkers of een TS ingrijpt via de tem dit zo spoedig als mogelijk opgepakt moet worden.

Wat betreft paardgerelateerde feedback, geven kan (al vind ik wel weer zoals het bovenstaande plaatje dat je kunt nagaan of het nodig is), maar accepteer ook dat niet elke TS de gegeven feedback zal gebruiken. Ga er dan niet nog ellendig lang op door, kost je alleen maar energie.

Altijd als ik zie dat jij een topic opent denk ik: oh oh...En je blijft altijd zo netjes en correct!

En inderdaad, altijd bokkers die het nodig vinden om iets over je uiterlijk te zeggen. Kan me herinneren dat je ooit een topic hebt gehad waar er maar gezeurd bleef worden over een haar elastiekje :') Maar zoals in mijn vorige bericht vind ik dat geen pesten: vind ik gewoon een bepaald niveau van mensen en zin doordrammen. Alsof je maar moet doen wat er gezegd wordt. En in dit geval ook jaloezie, zeg dan niks. Pakkend plaatje ook.
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 16-11-20 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:59

Het is altijd makkelijk oordelen als het niet over je eigen reactie/mening/foto’s/filmpjes gaan van een dier/kind/levenskeuze wat je lust en je leven is die negatief beoordeeld worden. Of een overtuiging uit je jonge jaren waar je later je ogen uit je kop voor schaamt. Ik heb er ooit wat van meegekregen en heb er van geleerd in de zin dat ik geen persoonlijke info meer deel online.

Ik vind het ook te makkelijk om alle verantwoordelijk bij de plaatser neer te leggen. Als je zelf ergens niet van bewust bent (want we maken allemaal fouten maar niet iedereen schreeuwt dat van de daken of maakt er filmpjes/foto’s van) en je wordt met je neus op de feiten (fouten) gedrukt dan vind ik dat er de keus moet kunnen zijn de beelden en reacties te verwijderen. Want die zelfreflectie is er evengoed wel hoor ondanks dat niet de hele wereld dat meer kan teruglezen.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:09

Topic vluchtig doorgelezen. Wat ik vooral lastig vind op bokt is dat er een aantal bokkers zijn die mij met grote regelmaat, sommige zelfs dagelijks, op een negatieve manier in het oog springen. In mijn ogen zijn ze overduidelijk aan het stoken, opjutten, etteren. Soms in het wilde weg, vaak echt op een persoon.

Dat op een persoon valt bij mij onder pesten, in het wilde weg tegen wie ze maar tegenkomen, dat vind ik gewoonweg oervervelend gedrag wat de sfeer niet ten goede komt.

Het is me duidelijk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Maar blijkbaar valt het het beheer niet op. Dan denk ik, moet ik dan bij elke reactie gaan temmen? Zien het beheer dit nou echt niet? En het gebeurt dagelijks, vaak de hele dag door. Zij doen blijkbaar weinig naast bokt.

We hoeven niet alles te pikken van elkaar. Stevige discussies vind ik prima. Maar echt dat etteren en de sfeer verpesten, daar vind ik niks aan.

Er word gepest, en bij sommige mensen denk ik eerlijk gezegd wel eens: stel je dan ook eens wat anders op, in plaats van die plaat voor je kop te houden. Van de andere kant, het is ieders goed recht om de plaat voor hun kop te houden. Van sommige mensen, onder andere van Karuna, denk ik ook: ik kan me niet herinneren dat ik echt onaardige reacties van jou gelezen heb, waarom moeten ze jou nou zo hebben.. sneu en triest.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:13

Poeh Zorro, ik heb vaak best een kritische mening over het beheer, maar ik vind ze in deze toch best duidelijk optreden. Juist het net binnen de lijntjes kleuren/vrijheid van meningsuiting + persoonlijke interpretatie, maakt dit tot een lastig onderwerp. Ik denk dat we de zaken helder moeten scheiden en per onderdeel kijken wat mogelijk/wenselijk is, en zo tot een oplossing komen.

Ik snap dat mijn eerder vraag tijd nodig heeft, maar het is in mijn optiek best een goede vraag, want het staat inmiddels allemaal (blijvend) online, meerdere mensen hebben het gelezen en de betreffende Bokker kan zichzelf niet meer verdedigen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:53

Ik lees veel en ik vind heel veel. Maar ik heb inmiddels wel geleerd dat ik mensen niet kan veranderen en dat het voor iedereen beter is als ik mensen die in mijn allergie zitten gewoon links laat liggen.

Maar ja, ik snap wel dat sommige mensen weinig krediet hebben en het steeds moeten bezuren. Nee pesten mag niet, foei maar soms denk ik dat bokkers ook de boel provoceren.

Ik vind trouwens dat de mods het prima doen. Ja soms duurt het even voor iets op slot gaat maar het zijn ook maar mensen met een leven in het weekend. (Soms ook doordeweeks).

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:01

Ik ken het wel. Een paar jaar geleden is er een leugen door iemand in een topic verspreid over mij. Ik kon mijzelf op geen enkele manier verdedigen of zeggen hoe het wel zat, want de anderen waren immers al "goed" ingelicht met die leugens. Ik kreeg dingen naar mijn hoofd geslingerd die gewoon echt niet waar waren. Ik heb toen mijn woordje gezegd en een bokt-pauze ingelast en al die mensen uit dat topic op mijn foeilijst gezet zodat ik ze niet meer tegen hoefde te komen mocht ik terugkomen naar Bokt, wat ik na ongeveer een jaar gedaan heb. Ik heb zelfs mijn boktnaam laten veranderen.

Deed het pijn? Ja. Als iemand waar je al tijden (ook buiten bokt om) voor klaar hebt gestaan en waar je om geeft je zo in je rug steekt en leugens over jou verteld doet dat pijn. Vooral ook als de groep mensen van het hele topic met aannames en verzinsels komt waar je nekharen van overeind gaan staan. Ik zal het die persoon ook nooit vergeven, want diegene heeft niet alleen mijn goede naam geprobeerd te vergallen maar ook voor een hele tijd mijn bokt-plezier vergooid. Ik heb daarvoor op Bokt nog nooit problemen met mensen gehad en daarna trouwens ook niet meer.

Voor alle onruststokers en pestkoppen heb ik dan ook maar 1 boodschap; hou er mee op... want je maakt meer kapot dan je denkt. Ik snap best dat het ontzettend makkelijk is om iemand op internet volledig de grond in te trappen, of geruchten te creëren, maar ook de mensen aan de andere kant van het scherm hebben gewoon gevoelens. Ik vraag mij vaak ook af of dat soort mensen in het echte leven ook zulke pesters zijn, of zijn zij dan degene die gepest worden? Of zijn ze in het echte leven ontzettend onzeker en proberen ze dat op een forum zoals Bokt te compenseren voor zichzelf? Voor mij is dat nog steeds de grote vraag.

Om ook iets positiefs in te brengen; De modjes en dan vooral Oscar (Hey Mo! Mocht je meelezen <3 ) hebben mij ontzettend goed geholpen en toch geprobeerd een hart onder de riem te steken zonder een oordeel klaar te hebben liggen. Ik ben alle modjes daar nog steeds heel erg dankbaar voor. Dat heeft er bij mij mede voor gezorgd dat ik alles een eigen plekje kon geven.

Ik adviseer iedereen dan ook om vooral de tem knop te gebruiken als je iets ziet wat op pesten, rellen oid lijkt. Want wat niet gemeld wordt, kan ook niet opgelost worden.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:40

Heel goed dat hier een topic over geopend is.

Zelf ervaar ik het ook dat haters en pestende mensen gewoon hun gang mogen gaan op dit forum. Ik heb zelfs mee gemaakt dat de gene die gepest werd die uit frustratie reageerde vervolgens een waarschuwing kreeg terwijl de pesters gewoon door konden blijven gaan.

Ondertussen zie je wel op dit forum steeds meer dat mensen lege profielen hebben op bokt en geen foto's meer posten puur om zich zelf te beschermen tegen het pestgedrag.

Wel vind ik dat het beheer de laatste keer wel goed heeft opgenomen voor persoon. Maar eigenlijk zou bijv in dit gevallen mooi kunnen zijn als men altijd zijn berichten en topic's zou kunnen wissen.
Wanneer je iets deelt op het internet waarbij vervolgens andere dit gebruiken om je te pesten dan is het je goed recht om deze informatie te verwijderen.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:47

Djoena verdrietig jouw post want wat gaat dat ver. Karuna idem dito. :knuffel:

Ik vind het moeilijk om hier te reageren in dit topic. Want als ik zie dat een topic dreigt te ontsporen dan probeer ik het met een post wat bij te sturen en als dat niet lukt, dan klik ik het weg, want vind het niet meer leuk. Dus ik zie het ook niet zo vaak dat pesten aanwezig is of tot het gaatje gegaan wordt want dan ben ik meestal al weg.

Dat doe ik ook als ik een topic lees. wellicht een advies heb gegeven en het wordt me duidelijk dat TS er niets aan heeft of er niets mee wil doen. Jammer dan denk ik, en dan klik ik het weg. Het is immers iemands eigen keuze om er wel of iets niet mee te doen en dan ga ik er ook geen energie meer in stoppen.

Zo ook als ik me zelf begin te ergeren aan een topic of een gebruiker, dan klik ik het ook weg.

Het door blijven gaan op Karuna is me ook wel eens opgevallen. En dan denk ik, meiden als het je niet zint reageer dan niet op haar, of foei haar dan zie je ook niet wat iemand schrijft. Moeilijk vind ik om dat te begrijpen. Laat iedereen in zijn waarde ongeacht of je blij of juist niet blij bent met iemand.

Soms heb ik het idee, dat Bokt te weinig gerelativeerd wordt. Ik word blij van Bokt en op het moment dat ik niet blij word dan ben ik weg en kom ik een andere dag of later wel terug. Dat zouden misschien meer mensen moeten doen, af en toe weg gaan, diep ademhalen en wat anders doen zodat je niet meer boos bent.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:53

Ik denk zeker dat het goed is om gewoon weg te klikken. Absoluut. Maar de (onrust)stokers doen dat niet. Die gaan lekker door, nog maar een schepje er boven op, en in andere topics ook nog even een prikje geven. Ik heb soms het gevoel dat ze bepaalde mensen gewoon volgen. Jij reageert in dat topic? Duik ik daar ook even op.

Deze pesters voegen niets toe op dit forum.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:55

pien_2010 schreef:
Soms heb ik het idee, dat Bokt te weinig gerelativeerd wordt. Ik word blij van Bokt en op het moment dat ik niet blij word dan ben ik weg en kom ik een andere dag of later wel terug. Dat zouden misschien meer mensen moeten doen, af en toe weg gaan, diep ademhalen en wat anders doen zodat je niet meer boos bent.


Van de andere kant denk ik dat we soms ook niet stil staan bij hoe belangrijk online communities zijn voor mensen die bv wegens beperking of ziekte veel thuis zijn, weinig sociale contacten hebben buiten plekken als dit om... Waar sommige mensen hier komen voor even vermaak is het voor anderen heel belangrijk. En ik zou het eigenlijk wel mooi vinden als we die verbinding ook weer wat meer voelen en juist niet te makkelijk zeggen 'het is maar internet.' Het is niet maar internet, de emoties en verbinding zijn echt en dat kan ook een reden zijn om er een stuk zorgvuldiger mee om te gaan.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:07

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:
Soms heb ik het idee, dat Bokt te weinig gerelativeerd wordt. Ik word blij van Bokt en op het moment dat ik niet blij word dan ben ik weg en kom ik een andere dag of later wel terug. Dat zouden misschien meer mensen moeten doen, af en toe weg gaan, diep ademhalen en wat anders doen zodat je niet meer boos bent.


Van de andere kant denk ik dat we soms ook niet stil staan bij hoe belangrijk online communities zijn voor mensen die bv wegens beperking of ziekte veel thuis zijn, weinig sociale contacten hebben buiten plekken als dit om... Waar sommige mensen hier komen voor even vermaak is het voor anderen heel belangrijk. En ik zou het eigenlijk wel mooi vinden als we die verbinding ook weer wat meer voelen en juist niet te makkelijk zeggen 'het is maar internet.' Het is niet maar internet, de emoties en verbinding zijn echt en dat kan ook een reden zijn om er een stuk zorgvuldiger mee om te gaan.


Shadow met jouw post suggereer je dat ik vind dat mensen niet zorgvuldig met Bokt om hoeven te gaan. Dat is natuurlijk onzin. Ik schreef dat ik probeer bij te sturen.
Als dat niet lukt Ben ik weg. Want ik kan alleen mijn eigen gedrag sturen. En proberen dat van een ander te sturen.
Lukt dat niet, waarom dan blijven?
Vandaar dat ik probeer om Bokt te relativeren . Zowel diegene die gepest wordt ....waarom zou je dan blijven als diegene die pesten...waarom zou je dat willen? Als iets je zo ergert stop dan met het topic want dat komt dat topic ten goede. Relativeren kan winst geven voor iedereen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:20

Ik denk dat de crux hem zit in het beleid van bokt.
Bokt hecht erg veel waarde aan 'het kunnen vinden van info' dus als jij een topic opent en dat loopt uit op een rel, is dat voor bokt geen reden om het te sluiten en verwijderen... Want immers moeten anderen ook van bokt kunnen genieten en daar zijn die topics voor nodig... Juist.

De zinvolle topics lopen vaak niet uit op een persoonlijke rel. Die blijven gewoon bestaan en daar kunnen anderen van genieten en info uit halen.
De rest (waar mensen zich dus gepest of benadeeld voelen) kan weg.


Fotos plaats ik ook niet. Het is toch nooit goed dus doe ik het gewoon goed voor mezelf.
Ik hoef anderen hun mening niet over mijn passie. Het is m'n passie en dat hou ik graag zo.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 16-11-20 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:24

Je verwoord precies wat mijn ervaring ook is met bokt.

Echt jammer dat het zo gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:34

Mellow schreef:
Ik lees meer mee dan dat ik post, maar ik weet precies wie er "gepest" worden en wie dat opstoken. Alleen het is altijd net binnen de lijntjes. Dat vind ik eerlijk gezegd nog erger dan gewoon ronduit bot en eerlijk zeggen: ik mag je niet o.i.d..
En elkaar dan wat "helpen" om het nog even wat aan te sterken. Ik vind dat oprecht erg en gemeen. Als je zo stoer bent dat te doen wees dan ook zo stoer om het gewoon toe te geven en niet zo schijnheilig. Maar zo denk ik erover.
Karuna heeft zelf al gereageerd zag ik maar dat is 1 bokker waarbij ik het veel zie gebeuren. En dan nog even met zijn allen erop.
Als iets niet duidelijk is of je hebt vragen of je twijfelt ergens aan kun je dat mijn inziens normaal laten weten/vragen. I.p.v. iemand belachelijk gaan maken.
En het gebeurd soms zo gewiekst... ik vind dat daar wel eens wat mee gedaan mag worden.

Precies dit.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:39

Ik denk niet dat het hem zit in perfecte foto's. Er zijn genoeg topics met ruiters die niet perfect rijden en waarbij het niet uit de hand loopt. Het zijn vaak dezelfde mensen die de sjaak zijn en het is lastig om nu niet het slachtoffer de schuld te geven want ik doe dat wel als ik zeg actie-reactie.

En ik denk dat je op zo'n groot forum niet kunt verwachten dat iedereen maar niks zegt om de lieve vrede te bewaren. En ik geloof ook niet in de zelfregulerende factor als het om bepaalde bokkers gaat want het speelt te lang/ze provoceren.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 02:34

In principe ben ik emphatisch, heb opleidingen gevolgd om hulpverlener te kunnen worden en heb ook zo gewerkt.

Er zijn echter drie dingen waar ik echt niet tegen kan. Liegen, overdrijven c.q. je mooier voordoen en de medische gesteldheid kaart pakken wanneer de gelegenheid zich maar voordoet.

Daar heb ik een hekel aan zowel in het echte leven als op bokt.

Bokt is internet en vaak hebben mensen niet door dat alles terug te lezen is en je soms zo door de manď kan vallen.
Sommige mensen hier hadden misschien niet misstaan bij de recherche maar ik snap ook wel de frustratie.

Internet is internet en blijkbaar kunnen we er soms nog niet helemaal goed mee omgaan.

Ik negeer vaak topics maar als het heel hard aan mijn hart komt kan ik ook weleens sneren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 10:08

MarcoBorsato schreef:
Ik denk niet dat het hem zit in perfecte foto's. Er zijn genoeg topics met ruiters die niet perfect rijden en waarbij het niet uit de hand loopt. Het zijn vaak dezelfde mensen die de sjaak zijn en het is lastig om nu niet het slachtoffer de schuld te geven want ik doe dat wel als ik zeg actie-reactie.

En ik denk dat je op zo'n groot forum niet kunt verwachten dat iedereen maar niks zegt om de lieve vrede te bewaren. En ik geloof ook niet in de zelfregulerende factor als het om bepaalde bokkers gaat want het speelt te lang/ze provoceren.

Of een Bokker provoceert is jouw subjectieve interpretatie. Provoceren is bewust reacties uitlokken, om te rellen. Iemand kan heel stellig of eigenwijs overkomen, bepaalde nuances niet oppikken, niet standaard sociaal gewenst reageren. Dat is niet hetzelfde als provoceren.

Daarnaast, je hoeft je ook niet te láten provoceren. Je kunt ook je schouders ophalen en het topic wegklikken.
Zoals DoeMaar ooit zong: er zit een knop op je tv, die helpt je zo uit de puree.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:32

Dus volgens jou mogen ze wel provoceren maar daar mag je nooit op reageren.
We zijn allemaal mens he, dus wegklikken lukt niet altijd en dan ligt het er maar net aan hóe ze provoceren.
We zijn nog steeds geen heiligen.