Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 15:33

Naar aanleiding van twee recente, inmiddels gesloten topics wil ik graag iets voorleggen aan mede Bokkers en aan het modteam.

Het is inmiddels al een paar keer voorgekomen dat een topic ontaardt in het stelselmatig onderuithalen van een ts, omdat een deel van degenen die reageert meent dat dat nodig is. Vaak gaat het dan om een ts die over het algemeen net even anders dan de gemiddelde Bokker formuleert en reageert, die goedbedoelde adviezen in de wind slaat, of op een andere manier niet voldoet aan bepaalde (ongeschreven) normen en regels.
Opvallend daarbij is dat de eerste kritische post vaak een opening lijkt te vormen voor steeds hardere posts, waarin de persoonlijke aanval niet geschuwd wordt en sommigen er niet voor terugdeinzen om online detective te spelen door elders naar informatie te speuren over de betreffende ts, zijn/haar paard(en) of zelfs adresgegevens. Bedenk eens hoe veel impact dit heeft op een ts om dit online te moeten lezen.

'Eigen schuld, moet je maar niet zo'n verhaal of zulke foto's posten, of zo idioot reageren' mogen naar mijn mening geen redenen zijn om los te gaan op iemand die je hoogstwaarschijnlijk alleen kent van Bokt. Zeker als dat met meerderen tegelijk gebeurt. Wat heeft dat voor doel anders dan iemand met zijn allen in een hoek drukken en eens goed laten voelen dat hij/zij er niet bij hoort? Omdat diegene niet standaard reageert of handelt, niet aan de norm voldoet, en/of het verstaat om waardevolle adviezen af te wijzen of naast zich neer te leggen (hoe durf je!) zou dat geoorloofd zijn? Of gewoon omdat je zin hebt om te rellen?
Reken ook maar dat dit soort topics ook heel veel stille meelezers trekken, deels 'ramptoeristen' voor wie zo'n topic vooral een hoog popcorngehalte heeft, maar er zullen ook veel mensen meelezen die zich er maar liever niet in mengen hoewel ze er het hunne van denken.

Hierbij nog een opmerking: zelfs als men van mening is dat er sprake is van door de ts veroorzaakt dierenleed past naar mijn idee terughoudendheid, hoe moeilijk ook. Je kent de situatie in real life immers niet. Online raaskallen lost het eventuele dierenleed ook niet op.

Dat wat ik hier beschrijf plaatsvindt op Bokt, verbaast me op zich niet. Het gebeurt overal, en vaak nog wel harder ook.
Wat me wel verbaast is de terughoudende tot ronduit passieve houding van het modteam hierbij.
Het lijkt soms of pestgedrag (want daar komt het in veel gevallen op neer) gewoon toegestaan wordt, en ook dat sommige Bokkers hierbij meer de hand boven het hoofd wordt gehouden dan anderen. Dat bepaalde Bokkers blijkbaar als sitting duck mogen fungeren, zonder dat er ingegrepen wordt. Ja, uiteindelijk gaat zo'n topic wel op slot, maar dat is doorgaans echt mosterd na de maaltijd.

Hoe kijken jullie hiertegenaan?
En wat is volgens jullie de beste aanpak?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:18

*pakt de popcorn* :+

:')

Nee, ik denk wel dat het moeilijk is voor de mods om te bepalen wat pestgedrag is en wat vrijheid van meningsuiting is. Eigenlijk net als in het echte leven. Je plaatst een topic op een openbaar forum en vraagt om reacties. Dan kan het zo zijn dat de reacties niet allemaal naar je zin zijn natuurlijk.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:34

Ik probeer mijn kinderen te leren, "wanneer je niets aardigs kan zeggen, hou dan gewoon je mond dicht". Dat zou wat mij betreft op bokt veel meer gehandhaafd mogen worden. Alleen maar oh en ah (ook zo'n heerlijke dooddoener :') ) hoeft echt niet maar laat het dan in ieder geval opbouwend zijn. Wil een TS daar niets mee, klop het stof van je kleding en ga je tijd en energie ergens anders insteken.

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig zijn mening wil verkondigen en dat is gewoon in heel veel gevallen echt niet nodig. Heerlijk die vrijheid van meningsuiting maar men zou zich wat mij betreft wat vaker af mogen vragen of het ergens toe dient, of een TS het als zijnde kwetsend kan opvatten of dat het misschien toch stiekem verkapte kritiek is tussen de regels door.

Zeker bij foto topics, als het niet HAW is, mag van mij het oh en ah gehalte prima wat meer omhoog.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:39

Ik heb in het verleden meerdere keren getemd vanwege pestgedrag, 1x ook richting een mod die een topic had geopend. Het beleid is hier kennelijk dat er niets tegen pestgedrag gedaan wordt. Je ziet het helaas wel vaker hier, maar het laatste half jaar loopt het echt de spuigaten uit wat het gedrag van een aantal mensen betreft. Ik probeer mijn eigen kinderen te leren dat je niets online neerzet wat je ook niet op die manier recht in iemands gezicht zou zeggen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:49

Suzanne F. schreef:
*pakt de popcorn* :+

:')

Nee, ik denk wel dat het moeilijk is voor de mods om te bepalen wat pestgedrag is en wat vrijheid van meningsuiting is. Eigenlijk net als in het echte leven. Je plaatst een topic op een openbaar forum en vraagt om reacties. Dan kan het zo zijn dat de reacties niet allemaal naar je zin zijn natuurlijk.


Gaat natuurlijk ook niet om reacties die niet naar mens zin is.
Gaat over iemand steeds maar weer in een hoek drukken en daarbij bv oude topic's, posts of zelfs andere media erbij halen om maar dat punt door iemand zijn strot te duwen.
27x hetzelfde herhalen en van een foto al kunnen opmaken dat de TS echt geen gelijk heeft.
Ik twijfel idd ook wel eens ergens aan, maar ga er altijd vanuit dat de mensen hier allemaal hun best doen met de kennis en kunde die ze bezitten. Dat is bij de een meer als de ander en dat is IRL ook zo.
En je mag zeker iemand proberen iets bij te brengen of uit te leggen.
Maar ben het ermee eens dat het bizar is hoe sommigen door kunnen drammen.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:51

Ik vind dat er over het algemeen ook wel snel wordt geroepen dat het pesten is.

Soms is het een hevige discussie of mensen die duidelijk niks te doen hebben en gaan lopen graven in andermans zaken, ontzettend drammen of gewoon echt geen andere manier van communiceren kennen. Niet dat dit een excuus is om te pesten, maar ik vind het vaak echt geen pesten.

En mods, tja wat kunnen die doen? Zijn ook maar mensen die dit vrijwillig in hun eigen tijd doen en kunnen zij alles goed beoordelen?

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:58

vaaleriee schreef:
Ik vind dat er over het algemeen ook wel snel wordt geroepen dat het pesten is.

Soms is het een hevige discussie of mensen die duidelijk niks te doen hebben en gaan lopen graven in andermans zaken, ontzettend drammen of gewoon echt geen andere manier van communiceren kennen. Niet dat dit een excuus is om te pesten, maar ik vind het vaak echt geen pesten.

En mods, tja wat kunnen die doen? Zijn ook maar mensen die dit vrijwillig in hun eigen tijd doen en kunnen zij alles goed beoordelen?


Of je het onder pesten moet scharen, durf ik ook niet te zeggen en of en hoe een mod dat zou moeten oplossen ingrijpen is ook lastig denk ik.
Vind het alleen soms best jammer van een goed topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:59

Iedereen is in deze coronatijd wat meer 'on edge' dan anders. Dat is ook niet zo gek, maar ik zie inderdaad wel vaker een onaardige toon op bokt momenteel.

In de regels staat het onderstaande, maar het is moeilijk de grenzen aan te geven. Wanneer is iets een sterke mening geven, wanneer is iets onhandig communiceren en wanneer wordt het pesten? Is de 10e zijn die een bepaalde mening uit richting een TS pesten? Of de 15e? Of al de 2e? Of hangt het af van hoe je iets verwoord?

Ik kan me best voorstellen dat de mods het moeilijk hebben met zulke keuzes.

Citaat:
Hoe gedraag je je op Bokt
1 - We vragen je hier altijd respectvol te reageren en discussiëren.
Als je gebruik maakt van Bokt.nl, vragen we jou als gast om je aan te passen aan de gewoontes en gedragsregels die hier gelden. De belangrijkste regel die we op Bokt aanhouden, is dat jij je discussiepartners en ons als team met respect tegemoet treedt. Je mag hier bijna alles zeggen, maar wel op een fatsoenlijke manier.
Dat betekent niet dat je mensen hoeft dood te knuffelen, jij je mening niet mag geven of elke post in watjes moet verpakken: het betekent dat je rekening moet houden met de beperkingen van het communiceren via alleen maar een forumpost. Ten opzichte van een persoonlijk gesprek mis je immers intonatie, lichaamstaal en je kunt ook niet zien hoe wat je zegt bij een ander overkomt.

Om die beperkingen op te vangen zul je voorzichtiger moeten zijn dan als je gewoon met iemand praat. Vaak zijn mensen online grover dan ze in persoon zouden zijn: houd daar rekening mee. Ga er bij het lezen van berichten van andere gebruikers vanuit dat ze het goed bedoelen: de meeste ruzies online ontstaan niet doordat mensen een hekel aan elkaar hebben maar doordat ze elkaar verkeerd begrijpen. Zorg ervoor dat je eigen berichten duidelijk zijn en positief of in ieder geval neutraal overkomen. Sneren onder water, al dan niet goed verpakt sarcasme, grove of denigrerende opmerkingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen zijn slopend voor een discussie en daarom niet toegestaan.

De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten. Commentaar geven mag en is soms zelfs hard nodig, maar blijf ook dan constructief: iemands gedrag of mening veranderen gaat een stuk eenvoudiger als je die persoon niet eerst tegen je in het harnas hebt gejaagd.

2 - Op Bokt mogen geen ruzies worden uitgevochten, ook tegen pesterijen treden de mods op.
Het is niet toegestaan om Bokt op welke manier dan ook te gebruiken om een ruzie uit te vechten. Net als in het echte leven kom je op Bokt mensen tegen die je niet mag, waar je al problemen mee had of waar je gewoon de zenuwen van krijgt. Gelukkig is Bokt groot genoeg om iemand te ontlopen of te negeren. Eventueel kan de foei-functie je hierbij helpen.
Als de moderators merken dat er op Bokt een geschil, ruzie of persoonlijke vete wordt uitgevochten dan wordt er ingegrepen. Ook tegen (cyber)pesterijen wordt hard opgetreden. Ruzie op Bokt is voor veel gebruikers ergernis nummer één: het is slecht voor de sfeer en zorgt ervoor dat topics ontsporen in negativiteit. Scheldpartijen, pesterijen, het negatief bespreken van advertenties, bedreigende of haatdragende berichten tegenover een andere partij, ook als die persoon niet op Bokt aanwezig is, zijn gewoon not done.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:04

Helemaal eens askja, er wordt inderdaad veel online gepest op bokt. En niet alleen in de topics, maar via pb gaat het vaak nog een stuk verder.
Uiteindelijk raakt dan vaak ook het hele doel van het topic uit beeld en gaat het helemaal niet meer over het onderwerp dat de ts had bedacht

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 17:23

Suzanne F. schreef:
*pakt de popcorn* :+

:')

OK, ik denk wel dat het moeilijk is voor de mods om te bepalen wat pestgedrag is en wat vrijheid van meningsuiting is. Eigenlijk net als in het echte leven. Je plaatst een topic op een openbaar forum en vraagt om reacties. Dan kan het zo zijn dat de reacties niet allemaal naar je zin zijn natuurlijk.

Eet ze!

Natuurlijk kan het zijn dat een ts alleen maar positieve reacties wil horen. Of geen kritiek verdraagt. Daar kun je dan een keer op wijzen. Maar het gaat erom dat men door blijft drammen en persoonlijk wordt, en dat een volgende negatieve reactie van de betreffende ts nogal eens als aanleiding wordt genomen om echt los te gaan en de ts af te breken, ook op aspecten die vaak helemaal niets met het betreffende topic te maken hebben. Men heeft vaak al een bepaald beeld van een ts uit andere topics, dat speelt daarbij nadrukkelijk mee. Soms zelfs zodanig dat er gewoon naar andere topics verwezen wordt, en hoewel Bokt daar heel streng op zegt te zijn, is me meerdere malen opgevallen dat er juist in dat soort gevallen niet, of pas veel te laat (topic wordt op slot gegooid, vermoedelijk pas na een aantal TEMs) op gemodereerd wordt.

Zolang er geen sprake is van concrete bedreiging of laster. is e.e.a. onder de noemer vrijheid van meningsuiting formeel inderdaad toegestaan. Een hele hoop vormen van online pestgedrag vallen binnen de vrijheid van meningsuiting. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kwetsend of zelfs bedreigend kan zijn voor het slachtoffer, of buitengewoon storend voor meelezers, of dat je er als moderator geen paal en perk aan hoef te stellen. Er is ook nog zoiets als fatsoen en daar kun je mensen prima op aanspreken, en als het te ver gaat, aanpakken. Daar heeft het modteam naar mijn idee genoeg middelen voor ter beschikking. En dat lijkt me geen censuur.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:34

Wel heb ik de laatste tijd het idee dat er bepaalde bokkers in bescherming worden genomen. Maar pestgedrag kom ik niet tegen. Of ik moet in de verkeerde topics zitten

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:48

Askja: ik vind het ook erg jammer hoe ver dat soort dingen mogen gaan. Ik probeer meer afstand te nemen, maar ik vind het jammer van alle gebruikers die om soms helemaal niks worden afgebrand, vaak ook nieuwere of jongere gebruikers, en die dan als voornaamste ervaring krijgen dat ze vooral niet op Bokt moeten zijn.

Er is in andere tijden door de mods veel meer aan gedaan, en ik vond dat dat de sfeer ook hielp. Ik snap niet waarom dat zo ver moet gaan.
Verder heeft het niets met vrijheid van meningsuiting te maken: dat is een recht van de burgers ten opzichte van de overheid, maar Bokt is geen overheid maar gewoon een forum dat eigen huisregels heeft en die kan handhaven. Er is dus geen reden waarom je het toe zou moeten laten.

Jammer. Ik hoop nog dat het team daar ooit weer een andere weg in kiest.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:49

Wat mij wel op valt is dat reacties vaker leeg gehaald worden door mods. Ik kan mij nog herrineren dat een tijdje geleden daar naar gevraagd is en ik vind het wel mooi dat daar naar geluisterd is. Helpt de sfeer ook wel

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:01

Dat is wel fijn inderdaad.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:07

Ik vind dat het twee kanten op werkt.
Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Als TS alleen maar bijdehand gereageerd dan krijg je dit.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:12

chanicha schreef:
Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Als TS alleen maar bijdehand gereageerd dan krijg je dit.


Waarom? Waarom moet een TS een advies opvolgen?

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:17

Ik lees ook wel eens wat mee dat ik denk, mmm dat pakt de ts ook niet helemaal slim aan. Als ts op een bepaalde manier reageert, moet je er rekening mee houden dat daar ook weerwoord op kan komen. Dat is imo ook een stukje zelfkennis. Maar volgens mij ontbreekt het daar nog wel eens aan.
En ik denk dat discussies hier een stuk netter kunnen verlopen als tips of opmerkingen wat anders worden verpakt. Niet perse mooier, maar wel zachter. Maar ook dat is aan de ts en aan de reageerders.

Soms snap ik de frustratie of de manier van reageren op een ts wel. En dat is dan ook dubbel, want beide partijen moeten daar gewoon tactisch mee omgaan. Maar dat ontbreekt er nog wel eens aan :P
Overigens vond ik de heksenjacht over de score van een paard wel echt totaal niks toevoegen aan een discussie, en wel pestgedrag.

En ik bedoel dit niet als victim blaming, maar ik doel meer op eigen verantwoording wanneer je een topic opent.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:18

chanicha schreef:
Ik vind dat het twee kanten op werkt.
Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Als TS alleen maar bijdehand gereageerd dan krijg je dit.

Niet om te stoken, gewoon vanuit oprechte interesse.. Waarom krijgt zo'n persoon dan "dit"? Waar komt het vandaan dat sommige bokkers dan een bepaalde drive voelen en handelen zoals ze doen?

Vooral omdat ik mij in de quote van Earth heel erg hier in kan vinden. Maar ik begrijp graag ook andere kanten.

Earth schreef:
Ik lees ook wel eens wat mee dat ik denk, mmm dat pakt de ts ook niet helemaal slim aan. Als ts op een bepaalde manier reageert, moet je er rekening mee houden dat daar ook weerwoord op kan komen. Dat is imo ook een stukje zelfkennis..
Laatst bijgewerkt door Canon op 16-11-20 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:20

Gini schreef:
chanicha schreef:
Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Als TS alleen maar bijdehand gereageerd dan krijg je dit.


Waarom? Waarom moet een TS een advies opvolgen?

Precies. Je zou dat wel willen. Maar het hoeft niet.

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:22

Gini schreef:
chanicha schreef:
Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Als TS alleen maar bijdehand gereageerd dan krijg je dit.


Waarom? Waarom moet een TS een advies opvolgen?


Dus als de TS niet op de blote knietjes dankt voor advies, dan springen we erop met 28 man.

en roepen we allemaal t zelfde maar de één nog harder dan de ander. Blijf je bijdehand doen dan pluizen we je posthistorie uit tot je gedwongen voelt je post te verwijderen.

geen probleem.

Maken we toch een nieuw topic aan en dan gaan we daar op verder want hoe haal je t in je hoofd om je post te verwijderen.

Bizar... Eigenlijk

Of ligt dat aan mij?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38682
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:24

Het is een mooi en ook moeilijk onderwerp, want ieder beleeft iets vanuit haar of zijn eigen kaders. Of je nu een TS bent, een medegebruiker, iemand die reageert, of juist niet, een Mod of ander teamlid. Elk persoon zal iets anders ervaren over een situatie. Als teamlid maar ook als gebruiker verbaas ik mij vaak genoeg over reacties. Let wel, een hoop gaat goed en er gebeuren een hoop mooie dingen op Bokt. Maar als het mis gaat is het vaak heel pittig en hard. Wanneer ik zo'n reactie of topic voorbij zie komen doet het mij best zeer als ik zie hoe onaardig en vuil reacties kunnen zijn. Het is vaak helemaal niet nodig om je op die wijze te uiten. En daarin hebben alle partijen een rol natuurlijk, zowel de TS als de gebruikers die reageren in een topic. En ja, daar hebben de Mods een rol in wanneer er iemand aangesproken zou moeten worden. Maar imo is dat eigenlijk een stap te ver, Mods zouden helemaal niet nodig moeten zijn om gebruikers aan te spreken omdat we allemaal zo netjes zouden moeten zijn over ons eigen gedrag in een situatie.

Daarmee zeg ik, laten we niet naar elkaar wijzen wat niet goed gaat, maar onze eigen verantwoording pakken in en over ons eigen gedrag, help daar wanneer iets niet goed lijkt te gaan, dat zelfregulerende waar we het wel vaker over hebben zou het wel veel gezelliger maken voor iedereen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:29

Ondanks dat ik risico loop dat mijn sjit weer wordt opengetrokken. Zwijg ik dit keer niet. :n Ik ben helaas een van de "gelukkigen" met een groep die kostte wat kost probeert me het zwijgen op te leggen. En ja ook per pb. Heb zelfs een keergemeld gekregen per pb dat de wereld beter af zou zijn zonder me. 8)7 en is me gemeld dat ik op een lijst sta in een appgroep waar ze lekker over me roddelen. Hoezee wat dapper. :evaw:

Er zijn zelfs topics waar ik min of meer verboden ben te reageren want dat ontaard dan toch in gezever en getrap. Ik loop mogelijk zelfs risico op een ban nu ik dit neerzet. Ik heb ongeveer alles al geprobeert om het te keren. Ook via het mod team, ook via beheer. Mij lukt het niet. Ooit lang geleden is er een gebande bokker geweest die wat mensen heeft opgejut me het leven op bokt zuur te maken. Omdat ik een keer haar heb gevraagd waarom ze zo liep te hakken op iemand. Er worden dingen verzonnen (veel zelfs) geinsinueerd of wat ook. Een keer per pb gedreigd dat ze wel de uwv zouden berichten over me. Tjsa succes daarmee. :)) mensen die me absoluut niet in het echte leven kennen.

Ik heb een tijdje hoop gehad dat het zou beteren. Het ging ook beter maar afgelopen weken wordt het weer erger en erger. Een aantal bokkers beleven kennelijk on hun echte leven zo weinig dat ze het nodig vinden om mensen kapot te maken of weg te pesten van bokt, {:)-:( waarom ik weet het nog steeds niet.

Wat ik wel weet dat er best wat bokkers daarom verdwenen zijn van bokt. Dat ze het niet meer aankunnen. Ik post zelf relatief weinig meer, ik kijk wel uit omdat meest van de tijd er vrij snel een horde muskieten aan komt vliegen omdat ze bloed willen zien. En waarom ik weet het niet, hoe het te stoppen? Wist ik het maar. Maar het is een gemene roteigenschap dat meer kapot maakt dan denk ik menig mens maar voor mogelijk kan hoiden.

Mensen zijn nu eenmaal verschillend, de een is type vaardiger dan de ander. Maar respecteer mensen zoals ze zijn. Bepaalde reacties eisen van iemand is gewoon absurd. Niemand heeft via internet het recht een ander iets op te leggen dat ze iets moeten doen, of bepaalde woorden wel of niet te gebruiken of iets wel of niet te plaatsen want.

Alleen door het gepest zal een steeds grotere meerderheid zwijgen en blijft uiteindelijk de harde kern over. De rest zwijgt liever om problemen te voorkomen
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-11-20 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:32

Karuna, dat is heel naar dat jij dat zo ervaart en dat er zo'n hetze ontstaat. Ik heb jou wel eens voorbij zien komen in een topic, en jouw reacties zijn ook een voorbeeld waarbij ik me afvraag of jij begrijpt waarom mensen zo reageren?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen het roddelen buiten bokt om of doodwensingen, dat gaat natuurlijk veel te ver. Maar er is altijd een wisselwerking...

Even voor de verbreding. Ik ben zelf vroeger gepest. Dat was traumatisch, echt heftig maar ik zie waarom het pesten bij mij wel gebeurde en bij anderen bijv niet. Mijn manier van reageren triggerde anderen om mij te pakken, en dat krijgt dan een wisselwerking. Ik geef mezelf ervan niet de schuld, maar ik weet wel waarom het kwam.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:35

Het valt mij ook op dat er soms behoorlijk hard gereageerd wordt en soms lijkt/is het inderdaad meer pesten dan advies geven of iemand willen helpen. Soms is een TS wel "koppig" en reageert heftig of gaat flink in de verdediging, maar dat zou geen reden mogen zijn om iemand volledig af te branden en dat gebeurt helaas toch soms. Het doorzoeken van iemands historie heeft ook geen toegevoegde waarde in de meeste topics maar gebeurt wel (wat ik er van mee krijg) regelmatig. Ik vindt het zelf heel jammer want de sfeer wordt op deze manier wel echt verpest.

Online schiet van alles er heel snel uit maar komt minstens net zo hard aan. Ik weet niet wat de beste aanpak zou zijn maar er mag zeker wel sneller ingegrepen worden. Hoop dan ook dat er iets mee gedaan wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:37

Earth. Een voorbeeld, ik ben al langer bezig mijn tuin op te knappen. Als daar iemand vanuit het niets me even komt melden dat mijn wao onterecht is. In de hoop dat mensen daar op springen? Of een simpele waar vind ik een last minute reis wat heel snel verandert in fikse aanvallen. Of vraag op vraag op vraag op verantwoording eisen op vraag. Ongeacht hoe ik zou reageren. Of juist niet. Niks helpt. Na jaren daarmee te maken hebben gehad word je er moedeloos van. Elke reactie maakt niet uit wat voor een geeft verdere aanvallen.

Dus ja zeg het maar. Hoe je ook reageert niks helpt, als een groep je eenmaal in het vizier heeft ben je de l u l. Enige dat helpt is niks meer posten. En hoera ze hebben gewonnen