Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:36

elnienjo schreef:
Dressuur is mij veel te smaak afhankelijk. Doe mij maar springen, een balk is een balk en 'n weigering een weigering. Dat kan zelfs 'n leek nog zien.


Dat was ooit ook mijn reden.

Maar dan heb je het puur over het jureren. Want qua wereld is overal veel ellende.

Zag al heel jong mensen barreren en ik ben echt opgevoed met het idee dat dat geheel normaal was. Het is zelfs vrij jong nog bij mij gedaan tijdens het springen.

Dan heb je wel de keus. Daarin mee gaan of een andere weg kiezen. Mijn instelling is nooit; ik doe het al 30/40 jaar zo, dus ik blijf het zo doen. Ik heb veel teveel bijgeleerd om dat te doen.

En ik lees overal dat mensen wel voor meer welzijn zijn, maar het moet allemaal in hun straatje passen. Zodra je dan zegt; Dan moet je de slof of S&T bijv aan de wilgen hangen, is het; Nee, maar ik heb hem nooit strak. Ik heb hem er alleen maar bij. Ik weet hoe ik ermee om moet gaan. En als je dan wil aangeven waarom het vaak echt niet goed is, zeggen ze dat je een boomknuffelaar bent. Tja......

Of nog erger, dan zeggen mensen dat ze verkeerd slof gebruik ook heel erg vinden. Maar ze kunnen het allemaal zelf wel.

MCA, het is niet dat er niks verandert. We zijn al van de stands af. Paarden krijgen al meer ruwvoer. Er worden al droge paddocks aangelegd zodat paarden 's winters buiten kunnen komen.

Dat leed wat wordt aangedaan, is omdat dat mensen persoonlijk raakt. Je gaat ze feitelijk vertellen dat ze niet goed rijden en niet goed genoeg voor hun paard zijn qua management.

Ik heb ook echt kapot gereden paarden ( gehad ook ) met schade en dat is ook de reden dat je vaak verder gaat kijken en denken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:44

superpony schreef:
Zag al heel jong mensen barreren en ik ben echt opgevoed met het idee dat dat geheel normaal was. Het is zelfs vrij jong nog bij mij gedaan tijdens het springen.

Dat is toch niet algemeen zo. Barreren stond al in het lijstje van verboden handelingen wat ik voor mijn A brevet moest van buiten leren. Héél lang geleden. De lesgever moest toen uitleggen wat dat was want zo bekend was dat blijkbaar ook niet. En in het echt ben ik het (gelukkig) nooit tegengekomen.

Goed dat er gereageerd wordt op excessen en er zijn zeker mistoestanden in de paardensport, maar het is nu ook weer niet enkel kommer en kwel.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 05-10-20 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:47

Ik ken barreren alleen van naam, het werd 40 jaar geleden in elk geval niet toegepast bij onze manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:28

Superpony,
er zijn zeker dingen veranderd in het voordeel van het paard, helaas de wijze van rijden niet

een loyaliteitsverklaring moet niet nodig hoeven zijn, dat zegt nog genoeg

hierboven noemen ze fysiek barreren, nee dat mag niet meer, maar het mentaal barreren is niet verboden, ik heb regelmatig paarden die met een burn out te maken hebben en ik kan je zeggen dat is niet leuk (nog niet zo lang geleden is het elektrische spoor nog gesignaleerd)

paarden die stappen hebben overgeslagen in de opleiding - een valkuil voor veel talentvolle paarden -

Or, as Paul Stecken would say, “At some point, the horse will be far up the ladder but unfortunately a
few rungs will be missing.” Over the long run , this cannot go well. At the latest, this horse will start
having problems when we approach movements involving collection.


From the beginning on, I work on balance and durchlässigkeit, which means willing cooperation on
the part of the horse to accept my aids and allow the aids “through” his body. Each stage of training
must be diligently carried out and solidified before the next stage can be introduced. Otherwise, I’m
missing the fundamentals from which to build.


ik ben lange tijd bezig om die overgeslagen stappen vanaf de basis weer terug te krijgen maar ook de nieuwe eigenaar te helpen de teleurstelling te overwinnen die dacht een goed paard gekocht te hebben

er zijn er ook wel waar het goed gaat maar die hebben wel een andere achtergrond meestal geen handels-/ africhtingsstal

paarden die even als 5 (mag HC) 6 jarige een Z-proefje lopen - dat mag als de ruiter meerdere paarden in het Z heeft gereden!!!!) zijn er meestal fysiek en mentaal nog niet klaar voor

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:15

Ik ken het barreren wel en nog wel meer verschrikkelijke dingen.
Allemaal binnen 1 maand gezien op een bepaalde stal.
Ik was pas een jonge tiener, maar toen al de keuze gemaakt daar niet te willen rijden.
Zo moeilijk is het nu ook weer niet dat soort praktijken links te laten liggen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:43

Barreren gebeurt nog wel. En niet altijd even verdoken. Ik zie het vooral bij het laten vrijspringen van jonge paarden. Dat die longeerzweep net voor of boven de sprong het paard "aanraakt". Deze zomer nog meegeholpen met een springruiter. Jaarlingen werden soms op die manier over de sprongen "geholpen". En dat is heus geen slechte mens en hij is vast wel ooit vanuit goede bedoelingen en paardenliefde begonnen, maar hij moet mee in de molen en de molen verwacht nu eenmaal fenomenaal springende tweejarigen die ergens op een of andere luxe vrijspringwedstrijd waanzinnige sprongen laten zien en naderhand voor een liefst zo hoog mogelijk bedrag geveild wordt. En dus moet de eerste selectie al op een jaar gemaakt worden: in wie steek je nog geld en wie moet er nu meteen van eigenaar veranderen.