Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:39

superpony schreef:
Sunnda schreef:
Ik vind dit puur extremisme.


HOu op hoor. We zijn gewoon normaal aan het discussieren en zo is de wereld gewoon. Niet van dat soort dingen gaan roepen, want dan gaat het echt wel een andere dicussie. Ben niet van het temmen, maar je gaat gewoon te ver. Slaat ook werkelijk nergens op.

Je wilt vrijheid inleveren ten bate van dieren en als mensen niet ver genoeg naar je zin gaan dieren houden verbieden.
Ik vind dat extreem en al een heel eind op een glijdende schaal.
Dat je dat zelf niet zo ziet zegt misschien wat over mij of over jouw, dat weet je nooit in een discussie.

Dreigen met temmen omdat ik een stevige mening stel tegen een (imo) nog stevigere mening is kinderachtig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:58

k ga daar echt niet op in. Echt zonde van de discussie en mn tijd. Jij komt met dergelijke uitspraken en dat slaat werkelijk nergens op. Het is wel een eden om te temmen, maar ik doe dat niet nee.

@Elnienijo, het mag niet zo zijn dat ik mijn paarden in mn tuin zet en maar kan doen wat ik wil. Je mag ook je kinderen niet mishandelen, ook niet je eigen kinderen en ook niet in eigen huis. Voor een dier zou dat hetzelfde moeten zijn, maar dan moet het duidelijk worden wat wel of niet welzijn is etc.

Je ziet al langer weerstand tegen de broodfokkerij en als men de beelden ziet van die zielige hondjes, heeft iedereen medelijden.

In de paardenhouderij zijn stands ook al even eruit, maar daarvoor werd wel een tijd gesteld. Niemand hoefde in 1x dik te investeren om te verbeteren. Dus voor we zover zijn dat iedereen en alles is aangepast naar welzijn, zal het echt even duren.

Rijden is niet natuurlijk nee. Maar het is wel zo dat je paarden veel kan leren en kan rijden. Dat kan je op een nette manier doen. Voordeel van rijden is wel dat een paard meer km's kan maken dan in een gehouden wei en of paddock, wat weer beter is voor de gezondheid. Of we moeten in totaliteit minder paarden houden, zodat er per paard meer ruimte komt.

Ik vind het wel al mooi dat er steeds meer mensen bewust zijn.

wat me overigens opvalt, is dat hier op Bokt redelijk goed over en weer een discussie gevoerd kan worden. Op fb zie ik soms reacties op dingen waar ik echt vreselijk van schrik gewoon. Niet normaal wat men nog geaccepteerd vindt.

En hoe rot het ook klinkt, snap ik soms het niveau van paardrijden wel als ik het niveau van reacties daar lees.
Als je wil verbeteren, moet je wel breed gaan bereiken en op elk niveau denk ik dan.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:18


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 08:07

Elisa2 schreef:
Ja ik denk dat het einde sneller in zicht komt als de wantoestanden NIET aangepakt worden en dat zou ik echt zonde vinden. Want het kan zo mooi zijn die samenwerking tussen ruiter en paard.

Dus constructief, wat kunnen bokkers doen en wie gaat er wat doen? ik ben het met MCE en Loretta eens.



niets en niemand, want ieder heeft zo zijn eigen redenen,

vastgeroest in "zo doe ik het altijd" en "wat succesvol is verander ik niet" of "ik heb het zo geleerd, weet niet beter", veranderen hoe dan?? wie geeft het goede voorbeeld??

tribunes zitten nog vol klappende mensen (nu fff niet vanwege corona) en dus is het/vinden we het zo erg nog niet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-20 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 08:12

Ik den dat educatie in wat is een goed lopend paard.
Maar dat vinden mensen niet interessant.
Zat van de week ook weer het filmpje van die totilas junior te kijken, oke hij stelt hem fijner voor als andere paarden de afgelopen jaren, maar als er dan de strekdraf komt dan klopt er niets meer van de beweging. De hectiek aan de voorkant, ik vind het er niet uitzien zo rommelig, anderen vinden dat prachtig. Moeilijk tegenop te boksen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 08:19

_Penotti schreef:
Ik den dat educatie in wat is een goed lopend paard.
Maar dat vinden mensen niet interessant.
Zat van de week ook weer het filmpje van die totilas junior te kijken, oke hij stelt hem fijner voor als andere paarden de afgelopen jaren, maar als er dan de strekdraf komt dan klopt er niets meer van de beweging. De hectiek aan de voorkant, ik vind het er niet uitzien zo rommelig, anderen vinden dat prachtig. Moeilijk tegenop te boksen.



niet tegenop te boksen want wat de jury beloond ga je/hoef je toch niet te veranderen

het verschil zal misschien zichtbaar zijn op internationale wedstrijden, tot dan gaat het in nederland zo als het gaat

kijk ik met plezier naar de happy atleten onder b.v. Charlotte, Helen, Ingrid, Jessica, Cathrine, Dorothee, Carl e.a.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 08:28


Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 08:54

Sosha schreef:
Zou dit een reactie van de KHNS zijn op de campagne van Dier & Recht ?
[VN] KNHS: Campagne Paardrijden doet wat met je


Dacht ik ook al, heb er wel een kritische noot bij geplaatst.

MCE: dat merk ik heel duidelijk, zolang niemand wat doet en er geen front gevormd wordt zal er ook niets bereikt gaan worden.

Penotti: zolang spekakel voor paardvriendelijk rijden gaat hebben we nog een lange weg te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:18

Sosha schreef:
Zou dit een reactie van de KHNS zijn op de campagne van Dier & Recht ?
[VN] KNHS: Campagne Paardrijden doet wat met je




zou het kunnen zijn, denk dat het eerder is wat ze willen horen, zie je wel het is zo slecht nog nog

verhalen die ze nu gaan krijgen zijn denk ik meestal positief en leid weer af van wat D&R aankaart, dat is er n.l. ook,

denk dat het weer een afleidingsmanoeuvre is, het beroemde wegkijken van je verantwoordelijkheid

mogelijk komen er ook andere vragen en opmerkingen mee

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:23

Sosha schreef:
Zou dit een reactie van de KHNS zijn op de campagne van Dier & Recht ?
[VN] KNHS: Campagne Paardrijden doet wat met je


Ik denk dat dit een goed begin is. Positiviteit is altijd goed!! Daar bereik je denk ik veel mee..

de extremisten zul je niet veranderen, maar dat is (gelukkig) maar een heel klein deel van de mensen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:27

MCE schreef:
Sosha schreef:
Zou dit een reactie van de KHNS zijn op de campagne van Dier & Recht ?
[VN] KNHS: Campagne Paardrijden doet wat met je




zou het kunnen zijn, denk dat het eerder is wat ze willen horen, zie je wel het is zo slecht nog nog

verhalen die ze nu gaan krijgen zijn denk ik meestal positief en leid weer af van wat D&R aankaart, dat is er n.l. ook,

denk dat het weer een afleidingsmanoeuvre is, het beroemde wegkijken van je verantwoordelijkheid

mogelijk komen er ook andere vragen en opmerkingen mee


Ja daarom had ik er ook gepost dat het belangrijk is om te benoemen wat er voor het paard in zit. Waarom is het leuk voor een paard om wat te doen? waar merk je dat aan? Hoe zie je dat etc.?

Anders wordt het weer een campagne waarom het voor ons mensen allemaal zo leuk is maar blijft de vraag of dat voor de paarden ook het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:10

we switchen wel heel makkelijk, wat D&R wil is de wantoestanden voor het voetlicht brengen,

maar 75% (misschien wel 85%) van de leden kent de wantoestanden waarschijnlijk ook niet en is deze campagne prima,

de aandacht verdwijnt weer van - naar +, we doen het gewoon goed

maar verschiet dan niet/accepteer als D&R af en toe de vuile was buiten hangt

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:32

Tja mijn aandacht niet hoor, maar ik kan niet in m'n eentje de wereld veranderen helaas...

Ik snap wel wat je bedoelt wbt de campagne.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:39


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:33

Ik geloof dat ik je vergelijk even niet begrijp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:10

Elisa2 schreef:
Tja mijn aandacht niet hoor, maar ik kan niet in m'n eentje de wereld veranderen helaas...

Ik snap wel wat je bedoelt wbt de campagne.



de zwijgende meerderheid is het lastigste om mee te krijgen, simpel omdat het vaak hun brood/inkomen is en weten dat D&R elk jaar wel met een of twee berichten komt,

wie maakt zich er echt druk om?? want er is de afgelopen decennia niets verandert,

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:08

_Penotti schreef:
https://www.ad.nl/roosendaal/kroonprins ... ~acc9ea9b/

Dit is wel ons voordeel, het koningshuis dat graag paardrijd, ook in wedstrijdverband.

Vind ik idd leuk dat Amalia springt!

Ik had dit artikel trouwens gisteren naar de nieuwsredactie gestuurd, maar het is niet geplaatst.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:25

Maar waar begin je met veranderen? Zeggen dat je niks kan veranderen is niet de juiste instelling.

Veel mensen leggen de bal bij de jury's, maar tegelijk zal ook echt de opleiding beter moeten. Zoals nu wordt lesgegeven is vaak nog niet zoals je wenst te zien.

Ik heb jaren les gegeven en ben wel van een goede basis leggen, Sommige mensen trainen als jaren verkeerd, komen geen steek verder en hebben veel strijd. Als je dan een stap terugzet, krijg je ook vaak weerstand.
Mensen roepen al snel; maar ik rij al M.

En het lijkt soms echt alsof ze zich schamen als ze op ene pensionstal staan en weer basis gaan rijden.

Negativiteit roept altijd aandacht.

Er is nooit aandacht voor kartwedstrijden. Nu er beelden zijn van een gevecht na de wedstrijd, springt iedereen er bovenop en is het nieuws.
Binnen het karten zegt men nu; niet delen, geef het geen aandacht.

In de paardensport is het echt vreselijk moeilijk. Als je zegt dat je echt vind dat de wantoestanden moeten stoppen en welzijn hoger moet, ben je extreem. Waar in feite alle paarden mensen met hun neus dezelfde kant op zouden moeten staan.
Mits natuurlijk mensen met paarden werken omdat ze van paarden houden.

Zodra andere belangen gaan spelen, wordt het moeilijk om tegenop te boksen. Zeker wanneer dat het voorbeeld is.
En vergis de invloed niet, ook onderling. Als 1 iemand ringkampioen wordt op stal, wil de rest ook. Komt 1 iemand in Rabo talenten plan, wil de rest ook.
Een deel blijft voor zijn plezier rijden, een deel wil alles er nog sneller uit persen en ook meetellen en een ander deel ruilt het ene paard voor het andere in.

Ik zie wel paarden te koop die niet mee kunnen komen met het niveau van de ruiter. Maar nooit dat de ruiter niet genoeg niveau heeft om het beste uit een paard te halen. ( op de goede manier )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:02

superpony schreef:
Maar waar begin je met veranderen? Zeggen dat je niks kan veranderen is niet de juiste instelling.

Veel mensen leggen de bal bij de jury's, maar tegelijk zal ook echt de opleiding beter moeten. Zoals nu wordt lesgegeven is vaak nog niet zoals je wenst te zien.

Ik heb jaren les gegeven en ben wel van een goede basis leggen, Sommige mensen trainen als jaren verkeerd, komen geen steek verder en hebben veel strijd. Als je dan een stap terugzet, krijg je ook vaak weerstand.
Mensen roepen al snel; maar ik rij al M.

En het lijkt soms echt alsof ze zich schamen als ze op ene pensionstal staan en weer basis gaan rijden.

Negativiteit roept altijd aandacht.

Er is nooit aandacht voor kartwedstrijden. Nu er beelden zijn van een gevecht na de wedstrijd, springt iedereen er bovenop en is het nieuws.
Binnen het karten zegt men nu; niet delen, geef het geen aandacht.

In de paardensport is het echt vreselijk moeilijk. Als je zegt dat je echt vind dat de wantoestanden moeten stoppen en welzijn hoger moet, ben je extreem. Waar in feite alle paarden mensen met hun neus dezelfde kant op zouden moeten staan.
Mits natuurlijk mensen met paarden werken omdat ze van paarden houden.

Zodra andere belangen gaan spelen, wordt het moeilijk om tegenop te boksen. Zeker wanneer dat het voorbeeld is.
En vergis de invloed niet, ook onderling. Als 1 iemand ringkampioen wordt op stal, wil de rest ook. Komt 1 iemand in Rabo talenten plan, wil de rest ook.
Een deel blijft voor zijn plezier rijden, een deel wil alles er nog sneller uit persen en ook meetellen en een ander deel ruilt het ene paard voor het andere in.

Ik zie wel paarden te koop die niet mee kunnen komen met het niveau van de ruiter. Maar nooit dat de ruiter niet genoeg niveau heeft om het beste uit een paard te halen. ( op de goede manier )



er is geen begin mogelijk, juryleden hebben een loyaliteits verklaring moeten tekenen om jury te kunnen blijven, dus dus daar kun je niets van verwachten want jury zijn heeft en status!!!

dus de instructie hoeft ook niets te veranderen want instructie en jury zijn vaak een en de zelfde persoon

bovendien wat voor een waarde hebben de aanwezigheidsregistratie punten, als er in de bijeenkomsten alleen gezegd wordt hoe het moet, het eindplaatje, niet de weg er naar toe met alle hobbels om om te lossen
hoeft ook niet want we kopen en Z paard en rijden er een seizoen mee (mischien 2) , dan is de spirit op en ruilen het om, dus je hoeft ook niets te leren

ja en gaat het dan een keer fout - in het openbaar - kan D&R plaatjes schieten waar we weer op kunnen reageren


misschien deze club gaan ondersteunen in hun activiteiten
https://www.stegen.net/2016/03/stichtin ... ngsuiting/

https://www.horses.nl/algemeen/shj-te-l ... iesysteem/

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:22

Mensen zouden ook principes kunnen hebben. Een jurylid kan wel stoppen met jureren.

Mensen kunnen ook zelf de paardvriendelijke weg inslaan en blijven starten, het goede voorbeeld laten zien zonder te scoren.

Er zijn slechts enkele mensen die echt belang hebben bij wedstrijden rijden. Waar het geld en of klandizie opleverd.

Voor de rest zou het lol moeten zijn en kost het geld. Dan moet het voor jezelf een fijnere manier zijn om te showen dat je prettig samenwerkt.
De ruiters moeten zelf ook weerstand gaan tonen. We willen paardvriendelijk rijden, paardvriendelijk starten, eerlijk beoordeeld worden etc.
En paardvriendelijk paarden houden. gemeentes moeten schuilmogelijkheden gaan toestaan bijv.

Maar die weerstand moet komen uit het grootste deel van de paarden wereld en de leden. Een jury is niks zonder deelnemers.
En als je je punten moet uitdelen moet je uitdelen aan wat je ziet.

Ik ben al lang geleden gestopt met wedstrijden, omdat ik niet goed werd van het jureren. Niet per se naar mnezelf, want mij boeit het eigenlijk veel te weinig. Piano handjes, rukken bij elke pas, bonken in het zadel, dwingend rijden. Ik kon er niet tegen dat dit scores kreeg.
En veelal mensen die kant en klare paarden kochten en zelf amper inrijden. Maar als je daar iets van zegt, ben je jaloers, bakrandridder etc.

Al die standaard smoejes om zich achter elkaar te verschuilen en niet met commentaar om willen gaan.

Bokt zou wel een heel leerzaam platform kunnen zijn. Maar dan moeten mensen wel dusdanig kunnen communiceren dat je kritiek kan en mag leveren op een leerzame wijze en mensen daar ook echt iets mee kunnen.

Als er foto's en filmpjes voorbij komen en er zeggen in 3 pagina's al 10 mensen; zoek een betere trainer is dat niet voor niks. Maar je krijgt dan alleen maar dat mensen al een fijne trainer hebben etc. Liefst krijgt het paard de schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:40

superpony schreef:
Mensen zouden ook principes kunnen hebben. Een jurylid kan wel stoppen met jureren.

Mensen kunnen ook zelf de paardvriendelijke weg inslaan en blijven starten, het goede voorbeeld laten zien zonder te scoren.

Er zijn slechts enkele mensen die echt belang hebben bij wedstrijden rijden. Waar het geld en of klandizie opleverd.

Voor de rest zou het lol moeten zijn en kost het geld. Dan moet het voor jezelf een fijnere manier zijn om te showen dat je prettig samenwerkt.
De ruiters moeten zelf ook weerstand gaan tonen. We willen paardvriendelijk rijden, paardvriendelijk starten, eerlijk beoordeeld worden etc.
En paardvriendelijk paarden houden. gemeentes moeten schuilmogelijkheden gaan toestaan bijv.

Maar die weerstand moet komen uit het grootste deel van de paarden wereld en de leden. Een jury is niks zonder deelnemers.
En als je je punten moet uitdelen moet je uitdelen aan wat je ziet.

Ik ben al lang geleden gestopt met wedstrijden, omdat ik niet goed werd van het jureren. Niet per se naar mnezelf, want mij boeit het eigenlijk veel te weinig. Piano handjes, rukken bij elke pas, bonken in het zadel, dwingend rijden. Ik kon er niet tegen dat dit scores kreeg.
En veelal mensen die kant en klare paarden kochten en zelf amper inrijden. Maar als je daar iets van zegt, ben je jaloers, bakrandridder etc.

Al die standaard smoejes om zich achter elkaar te verschuilen en niet met commentaar om willen gaan.

Bokt zou wel een heel leerzaam platform kunnen zijn. Maar dan moeten mensen wel dusdanig kunnen communiceren dat je kritiek kan en mag leveren op een leerzame wijze en mensen daar ook echt iets mee kunnen.

Als er foto's en filmpjes voorbij komen en er zeggen in 3 pagina's al 10 mensen; zoek een betere trainer is dat niet voor niks. Maar je krijgt dan alleen maar dat mensen al een fijne trainer hebben etc. Liefst krijgt het paard de schuld.



je kunt ze wel hebben maar je hoeft ze niet te gebruiken!! het geeft veel status

maar wat winst op levert ga je niet veranderen, niet als ruiter, niet als instructie, de jury kun je achterna rijden om je proefjes bij die persoon te rijden ect.

heb ook niet de illusie dat het ook gaat veranderen, wij rijden geen wedstrijden omdat onze paarden meestal te veel looplust hebben is wat lastig te beoordelen voor de jury met alleen maar een manege achtergrond, hebben we ontdekt

ik ben al jaren gestopt hou me bezig met lesgeven en revalideren van paarden, en dan blijkt: er is al decenia niets verandert

en de zwijgende meerderheid tja die zwijgt, tot er weer een foto van D&R komt
en dan

we dronken een glas
we deden een plas
en alles
bleef zoals het was

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:03

MamAppelsap schreef:
_Penotti schreef:
https://www.ad.nl/roosendaal/kroonprins ... ~acc9ea9b/

Dit is wel ons voordeel, het koningshuis dat graag paardrijd, ook in wedstrijdverband.


Net zoals het voor huisjesmelkers en Formule 1 liefhebbers een voordeel is? Denk het niet.


Even verduidelijken, want zo is het een loze kreet voor mij.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:19

Dressuur is mij veel te smaak afhankelijk. Doe mij maar springen, een balk is een balk en 'n weigering een weigering. Dat kan zelfs 'n leek nog zien.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:22

elnienjo schreef:
Dressuur is mij veel te smaak afhankelijk. Doe mij maar springen, een balk is een balk en 'n weigering een weigering. Dat kan zelfs 'n leek nog zien.

Dat is zo.
Maar ik zie dan ook nog een verschil tussen een paard dat zelf ontiegelijk enthousiast op de sprong af gaat en daardoor geremd moet worden en misschien eens de mond opent.
Of juist 1 die misschien zijn mond wel dicht houd maar waar een ruiter flink op moet werken die vooruit te krijgen. Maar de leek die laatste misschien wel als diervriendelijker bestempeld.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:28

_Penotti schreef:
elnienjo schreef:
Dressuur is mij veel te smaak afhankelijk. Doe mij maar springen, een balk is een balk en 'n weigering een weigering. Dat kan zelfs 'n leek nog zien.

Dat is zo.
Maar ik zie dan ook nog een verschil tussen een paard dat zelf ontiegelijk enthousiast op de sprong af gaat en daardoor geremd moet worden en misschien eens de mond opent.
Of juist 1 die misschien zijn mond wel dicht houd maar waar een ruiter flink op moet werken die vooruit te krijgen. Maar de leek die laatste misschien wel als diervriendelijker bestempeld.

Paarden die niet voorwaarts zijn uit zichzelf vind ik altijd moeilijk aan te zien. Zelf heb ik meestal heel voorwaartse beestjes gereden dus ik herken mezelf (nou ja, de amateurversie :D ) meer in je eerste voorbeeld.