Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:46

_San87_ schreef:
FiveSports schreef:
@karl,dat is een (terechte) andere discussie. Maar er zijn ook uitspraken te vinden waarbij iemand het niet terugneemt. Dan moet er toch geen probleem zijn om diegene een racist te noemen als jij dat van mening bent? Immers kunnen de mods niet bepalen voor jou wanneer je iemand een racist mag noemen of niet.

Ik zou dan eerder die mening/uitspraak racistisch noemen om op de bal te blijven spelen.

Daar heb je zeker een punt. Soms wordt er zodanig op de man gespeeld dat het lijkt dat er geen bal meer in het spel is. Ook in dit topic zijn er daar een heleboel fraaie voorbeelden van.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41527
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:47

FiveSports schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou dan eerder die mening/uitspraak racistisch noemen om op de bal te blijven spelen.


Hangt een beetje van de uitspraak en situatie af vind ik. Maar in sommige gevallen heb je zeker gelijk.

Fair enough. Persoonlijk pas ik liever op met een zwaar oordeel als 'jij bent racist'.

Karl66
Berichten: 29726
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:49

Ik zou het zelf ook bij de uitspraak houden, dat die racistisch is. Jan, dat was echt een hele andere discussie over dat volk. Een deel, waaronder ik, vond dat de opmerking niet kon, omdat de opmerking racistisch was. Een ander deel vond het geen enkel probleem dat de opmerking racistisch was, want er was achteraf uitgelegd wat er wel bedoeld was.

Tieneke
Berichten: 21662
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:51

En toch, Karl, kon je het modoptreden niet accepteren als finaal einde discussie.

luxx
Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:09

https://www.mediacourant.nl/2020/09/san ... -accounts/

Sander Schimmelpenninck wil een einde aan anonieme Twitter accounts, dat lijkt mij ook een prima oplossing voor de rest van de netten en dus ook op Bokt. Mensen zeggen hele andere dingen in anonimiteit achter hun scherm, en daar gaat het ook gelijk helemaal mis. Eerlijk gezegd lijkt me dat ook echt een deel van de oplossing, het is niet gezegd dat alle mensen wanneer ze niet anoniem meer zijn niet meer zulke nare dingen zouden zeggen, maar ik denk wel dat het een heel groot verschil zou maken

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:11

luxx schreef:
https://www.mediacourant.nl/2020/09/san ... -accounts/

Sander Schimmelpenninck wil een einde aan anonieme Twitter accounts, dat lijkt mij ook een prima oplossing voor de rest van de netten en dus ook op Bokt. Mensen zeggen hele andere dingen in anonimiteit achter hun scherm, en daar gaat het ook gelijk helemaal mis. Eerlijk gezegd lijkt me dat ook echt een deel van de oplossing, het is niet gezegd dat alle mensen wanneer ze niet anoniem meer zijn niet meer zulke nare dingen zouden zeggen, maar ik denk wel dat het een heel groot verschil zou maken

No thanks, dat werkt stalking in de hand. Voor je het weet staat er een knokploeg voor je deur.
Influencers en wanna-be BN-ers kiezen voor publiciteit en weten dat er naast lusten ook lasten zijn. Voor recreatieve forummers ligt dat toch anders.

Shadow0
Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:12

(En er vallen waarschijnlijk wat schaduws door de mand...)

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:13

Ergens wel goed, maar aan de andere kant: als ik zie hoe sommige mensen 'gestalkt' worden in hun echte leven naar aanleiding van dingen die ze online zeggen... Dat is wel tricky hoor, richting beide kanten. Er was bijvoorbeeld een geval hier op het forum waarbij de dierenpolitie dus werd ingeschakeld of een garage opgebeld. Zo anoniem zijn we op zich ook niet. Daar zou ik niet te veel aan gaan sleutelen.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Anoniem

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:15

Wat een eng voorstel van Sander Schimmelplek. Dat idee kwam zeker uit het walhalla van mensenrechten: een land dat wij als "China" kennen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:17

Twitter heb ik niet.
Facebook is al op eigen naam.
En hier nee, dank je wel.
Zeg je een leuk zadel te hebben en laat je dat trots zien is het de nacht er op weg omdat wie weet wie mee leest.
Of zeg je een keer, potver, die schijt werkgever wat een ei.kel, even anoniem je ei kwijt heb je dat dag er op een probleem op het werk.
Dus dan word er veel niet meer geschreven, dan word het ook maar saai.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Shadow0
Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:18

Enzino, was die naamsverbastering van Sanders achternaam per ongeluk of zo bedoeld?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:20

Ziet er wel een beetje uit alsof de telefoon met de naam aan de haal is gegaan :D

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:23

enzino schreef:
Wat een eng voorstel van Sander Schimmelplek. Dat idee kwam zeker uit het walhalla van mensenrechten: een land dat wij als "China" kennen.

Hij schijnt zelf niet zo goed tegen de publiciteit van het BN-erschap te kunnen dus dit zal wel 'n reactie daarop zijn.
Tja, als je als BN-er uit de bocht vliegt dan kun je er op rekenen dat dat breed uitgemeten wordt in de media.

Karl66
Berichten: 29726
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:25

Dat is een ontzettend dom voorstel. Er zijn mensen hun baan kwijt geraakt door een domme tweet, er zijn mensen die hebben moeten verhuizen vanwege een domme tweet. Laten we dat gestalk van mensen alsjeblieft niet nog groter maken.

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:33

Danique_G schreef:
Jodendom heeft nogal harde richtlijnen als het gaat om niet-joden. Dat staat ergens in de Torra beschreven. Dat staat niet iedereen aan. Er zijn ook geruchten dat joden betrokken zijn bij de diefstal van de juwelen van de romanovs maar geen bron helaas (roddels). Natuurlijk niet alle gemeenschappen leven volgens die regels en niet alle joden zijn betrokken bij juwelendiefstal en weet er het fijne ook niet van. Maar er zijn wel een aantal verhalen zoals deze die er rond gaan. Zelf heb ik er geen mening over. Was er niet bij.

De Romanovs zijn vermoord door de communisten.De dames hadden hun juwelen,om ze te verbergen,in hun kleding genaaid. Daardoor lukte het hun moordenaars bijna niet om ze dood te schieten,de vele juwelen hielden de kogels tegen.Ik vermoed dat deze moordenaars ook degenen zijn die die juwelen daarna gestolen hebben.

luxx
Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:38

Karl66 schreef:
Dat is een ontzettend dom voorstel. Er zijn mensen hun baan kwijt geraakt door een domme tweet, er zijn mensen die hebben moeten verhuizen vanwege een domme tweet. Laten we dat gestalk van mensen alsjeblieft niet nog groter maken.

Nouja, misschien houden mensen dan eindelijk op met van die onnadenkende dingen op de netten te kwakken. Ze zeggen altijd dat je er geen dingen op moet zetten die je niet op de voorpagina van de krant wilt hebben, maar in anonimiteit maakt dat geen flikker uit natuurlijk

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Hiraeth
Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:42

Fora hebben toch een soort kroeg of praten-bij-de-koffieautomaat gevoel. Daar is ook lang niet alles een voorpaginaplekje waard. Soms wil je ook gewoon je ei kwijt, ergens over kunnen praten zonder stok in je kont of noem het maar op.

En wat schiet je er mee op? Als ik kijk hoe er op Facebook wordt gepost door mensen met hun volledige naam, geboorteplaats, profielfoto met gezin, baan etc. Als mensen vervelende dingen willen posten, gebeurt dat uiteindelijk nog wel. Daar valt niet echt een happy medium voor te bedenken.
Laatst bijgewerkt door Hiraeth op 23-09-20 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær


Shadow0
Berichten: 43492
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:45

Ja, precies, zonder anonimiteit maakt het helaas ook een boel mensen niet uit... Ik denk niet dat het veel veranderd.

Uiteindelijk is het ook raar dat we het iets van personen maken, het lijkt me veel zinvoller om het gedrag niet te accepteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers