[PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:58

Is het niet een idee om te verplichten dat er expliciet een bron genoemd wordt wanneer er advies gegeven wordt. Ook als het “eigen ervaring” is, dat je verplicht bent om dat erbij te zetten? Dan breng je misschien enigszins nuance aan in advies uit eigen ervaring, wat gepresenteerd wordt als feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:02

Dat je aan het begin van je post zegt
*uit eigen ervaring:
*uit ervaring van derden gezien:
*sprekende als HA zijnde:
*sprekende als apotheker:
*gelezen in artikel 'insert link' :
*gelezen in bijsluiter 'insert photo' :

Zoiets?

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:07

Dat vind ik een sterke aanvulling van Tica_81.
Volgens mij bestaat er namelijk ook veel ergernis over de reacties in een topic die de algehele wijsheid in pacht lijken te hebben (gebaseerd op een enkele ooit gehoorde mening).

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:08

En hoe zit het met psychische diagnoses? De "misschien-heeft-je-zoon-een-narcistische-persoonlijkheidsstoornis" opmerkingen vind ik minstens net zo erg.. vallen die ook onder deze regel?

En hoe zit t met de juridische adviezen?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:09

Anoniem schreef:
Dat je aan het begin van je post zegt
*uit eigen ervaring:
*uit ervaring van derden gezien:
*sprekende als HA zijnde:
*sprekende als apotheker:
*gelezen in artikel 'insert link' :
*gelezen in bijsluiter 'insert photo' :

Zoiets?


Ja precies!!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:09

Licor schreef:
En hoe zit het met psychische diagnoses? De "misschien-heeft-je-zoon-een-narcistische-persoonlijkheidsstoornis" opmerkingen vind ik minstens net zo erg.. vallen die ook onder deze regel?

En hoe zit t met de juridische adviezen?
Ook een erg goed punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:14

Licor schreef:
En hoe zit het met psychische diagnoses? De "misschien-heeft-je-zoon-een-narcistische-persoonlijkheidsstoornis" opmerkingen vind ik minstens net zo erg.. vallen die ook onder deze regel?

En hoe zit t met de juridische adviezen?

Aan de ene kant vind ik iemand ergens attent op maken of vragen of iets een mogelijkheid is niet raar en soms misschien juist heel goed omdat het daadwerkelijk kan helpen.
Maar te vaak wordt het niet gebracht als hulp of suggestie, maar als klinkklare diagnose. Dat heeft met een stukje fatsoen/formulering te maken denk ik?
Als iemand bepaalde kenmerken of symptomen opnoemt is
'hmmm is er wel eens gekeken naar ........?' zo anders dan 'oh dat klinkt als .....' waarna de volgende zegt: ja want de zoon van de bakker van de buurvrouw had dat ook en dat klinkt hetzelfde. Waarna nummer drie zegt 'ok, dus die persoon heeft dat'.

Mbt juridische adviezen zou hetzelfde moeten gelden als medische. Misschien kan dat ook als de pilot op medisch een succes blijkt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:18

Probleem is ook dat 35 bokkers je er op attent willen maken en het topic vervolgens vervuild wordt met steeds hetzelfde advies. Iedereen wilt altijd zijn plasje er nog eens over doen terwijl het al gezegd is en langzaam ontstaat dan zo een discussie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:20

Op zich goede ideeën, maar ik zie grote problemen dat in regels (en bekrachtiging daarvan) om te zetten.
Ik erger me óók mateloos aan nitwits die zonder enige kennis van zaken vaak absurde diagnoses en behandelvoorstellen uit delen op MWS, meestal volledig overtuigd van eigen kennis/competentie ( Dunning-Kruger...). Maar ik denk dat er weinig aan te doen is, aard van een discussieforum.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:21

Giolli schreef:
Probleem is ook dat 35 bokkers je er op attent willen maken en het topic vervolgens vervuild wordt met steeds hetzelfde advies. Iedereen wilt altijd zijn plasje er nog eens over doen terwijl het al gezegd is en langzaam ontstaat dan zo een discussie.


Maar daar is toch een temknop voor?
Ik snap niet helemaal welk probleem er met deze pilot getackeld gaat worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:22

Maar krijg je dat opgelost met die lijst bovenaan het topic.

Ik heb ook eens een topic gelezen met wat de DA gezegd zou hebben.
Daar stonden zulke rare dingen in dat ik, maar ook andere, dachten dat verzint ze ter plekke. Omdat er regelmatig werd gevraagd of er een DA bij was geweest.
Dat ga je nu ook krijgen, ik ben bij de HA geweest en niemand kan het controleren.

Ik denk dat dit idee mooi is, maar uiteindelijk niets veranderd.
En dat gaat denk ik ook niet gemakkelijk lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:34

Maar als het niet geprobeerd wordt, wordt het nóóit anders toch? Wat is er mis met een poging doen iets ten positieve te veranderen? Ik vind dit echt een super goed probeersel van het team én een teken dat er wel degelijk geluisterd wordt. Aan ONS als gebruikers er iets mee te doen. Mijn mening is wel dat als je niet wil meewerken aan verbetering, je ook niet moet zeiken dat iets slecht is.
Natuurlijk kun je het nooit helemaal opvangen of uitbannen, maar als het gros meewerkt kan een rotte appel makkelijker aangewezen en aangesproken worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:37

Daar heb je ook weer gelijk in :j

Anoniem

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:39

Ik heb een heldere ochtend joh _O- :)*

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:44

Anoniem schreef:
Licor schreef:
En hoe zit het met psychische diagnoses? De "misschien-heeft-je-zoon-een-narcistische-persoonlijkheidsstoornis" opmerkingen vind ik minstens net zo erg.. vallen die ook onder deze regel?

En hoe zit t met de juridische adviezen?

Aan de ene kant vind ik iemand ergens attent op maken of vragen of iets een mogelijkheid is niet raar en soms misschien juist heel goed omdat het daadwerkelijk kan helpen.
Maar te vaak wordt het niet gebracht als hulp of suggestie, maar als klinkklare diagnose. Dat heeft met een stukje fatsoen/formulering te maken denk ik?
Als iemand bepaalde kenmerken of symptomen opnoemt is
'hmmm is er wel eens gekeken naar ........?' zo anders dan 'oh dat klinkt als .....' waarna de volgende zegt: ja want de zoon van de bakker van de buurvrouw had dat ook en dat klinkt hetzelfde. Waarna nummer drie zegt 'ok, dus die persoon heeft dat'.

Mbt juridische adviezen zou hetzelfde moeten gelden als medische. Misschien kan dat ook als de pilot op medisch een succes blijkt?


Psychische diagnoses kunnen echt heel veel psychische schade aanrichten.. kom het regelmatig tegen in mn werk.. de mate waarop er met zogenaamde zelfdiagnoses gegooid worden vind ik dan ook oprecht zorgwekkend.. ook een is er al gekeken naar of een klink als een x diagnose vind ik echt bizar.. zeker als t om dit soort heftige diagnoses gaat als persoonlijkheidstoornissen..
Valt voor mij onder dezelfde categorie als ik denk dat dat bultje op je arm misschien wel kanker is..

Ik ben sceptisch over de geboden oplossing omdat ik denk dat je dat nooit kan voorkomen op een forum als dit.. en hoe meer regels er aan reacties ed gesteld worden hoe minder je uitgenodigd wordt om te reageren.. ook al ligt je expertise wel degelijk op dat gebied..

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:46

Anoniem schreef:
Ik heb een heldere ochtend joh _O- :)*
Vertel me je geheim!

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:47

Koffie. Veel koffie.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:48

Zet nu pot aan....

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:51

Daarnaast kan ik me ook perfect voordoen als dokter. Niemand weet wie ik ben en wat ik in het dagelijkse leven doe. Nee, ik denk dat dit inderdaad de aard van het medium is en dat er niet veel aan te doen is en nog minder te controleren valt.
Als mod op medische subfora zou ik er ook niet heel erg blij van worden. Daar moet je ook op letten, niet alleen wat je gebruikers willen, maar ook wat je van je vrijwillige werkkrachten vraagt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:00

Een van de redenen voor dit voorstel en deze pilot is dat op andere plekken óók om niet te controleren extra info wordt gevraagd:
Je moet toestemming hebben om foto's van je verzorgpaard te plaaten.
Je moet aangeven wat je rijniveau is op HAW
Je moet vertellen wat je al gedaan hebt voor je een huiswerktopic mag openen

Allemaal niet te controleren maar die voorwaarden zijn er ook. Waarom dan geen extra voorwaarden op een subforum waar je potentieel méér kwaad kunt doen dan het niet vermelden van je dressuurniveau op HAW?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:05

Je kunt ook zeggen, schrap overal die vragen, want inderdaad niet te controleren.
is minder mod werk.

Zet medische topics in een 18 plus gedeelte, disclaimer erbij en laat iedereen er mee doen wat ze willen.
Of ze nu medisch advies van een bokker krijgen of een stalgenoot of de buurvrouw, je houd dat toch niet tegen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:08

Dan is het dus "schijnveiligheid". Een regel die niet te controleren valt, is een nutteloze regel.
Dan is het eerder dat het een goed gevoel creëert, een gevoel van kijk 'ze luisteren naar ons, er gebeurt iets, het beheer doet iets', maar in de realiteit valt er weinig te controleren en gok ik dat de medische topics op dezelfde manier gaan voortkabbelen als voor deze pilot.

Dat is daarom niet erg en geen reden om alles meteen een halt toe te roepen, maar besef wel dat je meer op gevoel speelt dan dat je effectief een daadwerkelijk probleem ermee oplost.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:22

Gini schreef:
Daarnaast kan ik me ook perfect voordoen als dokter. Niemand weet wie ik ben en wat ik in het dagelijkse leven doe. Nee, ik denk dat dit inderdaad de aard van het medium is en dat er niet veel aan te doen is en nog minder te controleren valt.
Als mod op medische subfora zou ik er ook niet heel erg blij van worden. Daar moet je ook op letten, niet alleen wat je gebruikers willen, maar ook wat je van je vrijwillige werkkrachten vraagt.


Maakt niet uit. Je mag als arts ook geen diagnoses stellen via internet, dus dan blijft het voor iedereen de case dat het moet gaan over ervaringen, niet het stellen van diagnoses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:29

Gini schreef:
Dan is het dus "schijnveiligheid". Een regel die niet te controleren valt, is een nutteloze regel.
Dan is het eerder dat het een goed gevoel creëert, een gevoel van kijk 'ze luisteren naar ons, er gebeurt iets, het beheer doet iets', maar in de realiteit valt er weinig te controleren en gok ik dat de medische topics op dezelfde manier gaan voortkabbelen als voor deze pilot.

Dat is daarom niet erg en geen reden om alles meteen een halt toe te roepen, maar besef wel dat je meer op gevoel speelt dan dat je effectief een daadwerkelijk probleem ermee oplost.

Natuurlijk is het schijnveilig, maar hopelijk creeer je wel een stukje bewustwording.
En dan heb je nog de mogelijkheid tot dit soort situaties:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... entatrice/
Een kijker die iets vreemds ziet bij een presentatrice, mailt en gewoon gelijk had.
Levensreddend, mwah, dat is wat sensationeel gebracht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [PILOT] Op MWS nav ideeën van gebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:32

Hmmmm... Wat dacht je van modden op de inhoud in plaats van de TS nog meer dingen te geven waar rekening mee gehouden moet worden wanneer een topic geopend wordt?