Foto's in nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 01:00

Ik bok altijd mobiel en zie dus zie niet automatisch foto's.
Waarom staan er bij de nieuwsberichten heel vaak foto's die niets met het bericht te maken hebben?
Welke meerwaarde heeft dat?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 06:50

Dat vraag ik mij ook altijd af!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:17

Ik gok dat het te maken heeft met een vast stramien dat gebruikt wordt. Anders krijg je zo'n lap tekst en een foto breekt dat wat. Maar het is ook raar om het de ene keer wel en de andere keer niet te doen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:27

Capopjekop heeft goed gegokt, er wordt inderdaad met een vast stramien (titel, bron, foto, tekst etc.) gewerkt. Ook werken we met een ticker, dat is dat veld bovenin dat telkens een andere foto laat zien. Als je dat leeg laat dan krijg je een foutmelding.

Soms kunnen we de foto gebruiken die door de bron aangeleverd wordt en verder is er ook nog een externe database met foto's waar we gebruik van mogen maken.
Ook hebben we zelf in de loop der tijd een flink archief opgebouwd en daar proberen we zoveel mogelijk gebruik van te maken. Maar het komt ook weleens voor dat er niet echt een passende foto beschikbaar is en dan moet je toch wat kiezen vanwege het stramien.
Mochten jullie een foto beschikbaar hebben die er dan wel bij past en die gebruikt mag worden, dan mogen jullie altijd onze NR tippen. We zijn altijd blij met foto's die gebruikt mogen worden. Dat geldt ook voor de Wiki, ook daar zijn foto's altijd welkom!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:08

Ik heb net nog even overleg gehad met de NR en er wordt nog gekeken of er in sommige gevallen nog een beter passende foto gebruikt kan worden en onze NR-leden/fotografen gaan nog op pad om geschikt materiaal te vinden en foto's te maken. Aanvullingen blijven altijd welkom!

Anoniem

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:03

Ik heb het gevoel dat er bij ongevallen vaak geen passende foto is. Wellicht eens iemand van de lokale brandweer of van de politie/ambu vragen of er fotos van de voertuigen gemaakt mogen worden?

Al begrijp ik ook dat jullie paarden-foto's willen hebben. Dus dan kun je bovenstaand idee van tafel vegen ;)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:07

Waarom niet een (aantal) standaard tekstafbeeldingen (aka memes) in je voorraad houden die je plaatst.
"Geen foto's beschikbaar"
"Foto's in bronartikel"

En bedenk maar wat je nog meer aan toepasselijke teksten nodig zou kunnen hebben.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:12

Dat kan inderdaad ook. Ik zat zelf ook te denken aan het Boktlogo in het juiste fotoformaat. Niet echt origineel, maar in elk geval beter dan een foto die de lading totaal niet dekt.
Ibbel, jij bent ook van de fotomakerij, toch? :) Mocht jij toevallig nog iets beschikbaar hebben dan houden we ons altijd aanbevolen.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 15:49

Ik denk gewoon geen foto's of een verwijzing naar het originele bericht

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:32

Ik had hier ook een topic over gemaakt, wist niet dat er al een topic liep.
[FZ] Random foto's bij nieuwsberichten

Lees hier dat er meer users zijn die zich er aan storen. Maar ook dat er nog niets mee gedaan is :+

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 18:23

Ik stoor me er nog steeds aan. Foto's die totaal niets te maken hebben met het artikel.
Daarbij ook nog bij elk bericht drie regels tekst en dan een doorverwijzing naar een andere site.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:54


Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:15

Ja, even tijd om een goede reactie te typen.

Wij zijn ons ervan bewust dat we niet overal een mooie, passende foto bij hebben. We zijn achter de schermen al bezig met een lijst aan het verzamelen om meer foto's in onze database te krijgen. Hierbij kijken we eerst naar onze eigen archieven maar we hebben ook al wel Bokkers benaderd. Mochten jullie zelf foto's hebben die bij artikelen passen, mag je ook altijd contact opnemen.

Toch willen we voorkomen dat een artikel zonder foto op de voorpagina komt. Ook als er niet echt een passende is, heeft het toch de voorkeur een algemene foto erbij te zetten zodat er toch een beetje opmaak is in plaats van enkel tekst op een blauw vak. Persoonlijk vind ik dat ook altijd fijner lezen en ik denk ook dat ik hierin niet de enige ben.

Er zijn wel momenten waarop we kiezen om geen foto te plaatsen als er niets passends is, bijvoorbeeld bij overlijden van een ruiter of paard.

Kom je nou een artikel tegen waar een algemene foto bij staat, terwijl jij een passende foto hebt die we mogen gebruiken (eenmaal, of vaker), dan kun je altijd een PB sturen naar mij, het Nieuwsredactie account of een van de andere NR-leden.

Ibbel schreef:
Waarom niet een (aantal) standaard tekstafbeeldingen (aka memes) in je voorraad houden die je plaatst.
"Geen foto's beschikbaar"
"Foto's in bronartikel"

En bedenk maar wat je nog meer aan toepasselijke teksten nodig zou kunnen hebben.


Ik denk zelf dat een disclaimer "geen foto's beschikbaar" niet nodig is, het ontbreken van een foto zegt dat in principe al natuurlijk. "Foto's in bronartikel" vind ik wel een mooie om te gaan gebruiken, ik ga ook gelijk kijken of we dit kunnen inzetten.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:24

Mij stoort het op zich niet maar ik moest wel lachen om een nieuwsbericht tijdens de grootste hitte van dit jaar waar een foto met sneeuw bij stond {:)
Dat was misschien wat onpassend :')

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:33

Sizzle schreef:
Mij stoort het op zich niet maar ik moest wel lachen om een nieuwsbericht tijdens de grootste hitte van dit jaar waar een foto met sneeuw bij stond {:)
Dat was misschien wat onpassend :')


Sneeuw is dan natuurlijk wel een optimale verkoeling :j
Maar het is inderdaad wel de bedoeling dat ook de neutrale foto's meer passend zijn :D

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 22:24

Wasdom niet gewoon zonder foto? Een foto die niets met het artikel te maken heeft, voegt helemaal niets toe

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:36

Dat heeft helaas te maken met het vaste stramien waarin we werken Rivendell. We hebben er in het verleden wel naar gekeken, maar met de huidige techniek is dat echt heel erg onpraktisch. En nu kan ik natuurlijk een heel mooi verhaal houden over 'straks' en 'met de nieuwe techniek' of mogelijk 'we gaan Bart vragen er nog een keer naar te kijken', maar dat zou allemaal behoorlijk nikszeggend zijn, vrees ik...
Punt is, dat de techniek is wat het is en daar hebben we het op dit moment mee te doen. En voor nu is dus de meest praktisch oplossing er wel een foto bij te zetten.

En wat Marjo aanhaalt, als iemand neutrale foto's heeft die we mogen gebruiken, dan houden we ons heel erg aanbevolen.

Standaardtekst-afbeeldingen of eventueel een soort 'disclaimer' zou dan nog best een optie kunnen zijn, daar gaan we verder naar kijken.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:04

Marjo schreef:
Ik denk zelf dat een disclaimer "geen foto's beschikbaar" niet nodig is, het ontbreken van een foto zegt dat in principe al natuurlijk. "Foto's in bronartikel" vind ik wel een mooie om te gaan gebruiken, ik ga ook gelijk kijken of we dit kunnen inzetten.


Nee, maar als je opmaakstramien is, rechtsboven een foto van x bij x afmetingen, dan is het natuurlijk wel fijn als je daar een meme met een tekst kunt plaatsen. Zelfde effect als een foto, en je opmaak is niet verkloot.

Wat je ook zou kunnen doen (bij langere nieuwsberichten zonder foto's) is een pakkend citaat uit het bericht in een kader op de plek waar normaal een foto zou staan (en het kader dan met de afmetingen van een foto). Dat breekt je "lap tekst" ook, en dat houdt je opmaak ook intact.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:13

Ibbel schreef:
Marjo schreef:
Ik denk zelf dat een disclaimer "geen foto's beschikbaar" niet nodig is, het ontbreken van een foto zegt dat in principe al natuurlijk. "Foto's in bronartikel" vind ik wel een mooie om te gaan gebruiken, ik ga ook gelijk kijken of we dit kunnen inzetten.


Nee, maar als je opmaakstramien is, rechtsboven een foto van x bij x afmetingen, dan is het natuurlijk wel fijn als je daar een meme met een tekst kunt plaatsen. Zelfde effect als een foto, en je opmaak is niet verkloot.

Wat je ook zou kunnen doen (bij langere nieuwsberichten zonder foto's) is een pakkend citaat uit het bericht in een kader op de plek waar normaal een foto zou staan (en het kader dan met de afmetingen van een foto). Dat breekt je "lap tekst" ook, en dat houdt je opmaak ook intact.


Een pakkende quote is inderdaad een mooi idee, maar niet haalbaar bij de kortere berichten van Horses bijvoorbeeld.

We gaan het even oppakken, want ik vind wel dat je goede ideeën hebt.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Foto's in nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 15:36

@lalidan je kan toch gewoon tekst schrijven zonder foto?