Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:40

Dit topic gaat nu gewoon om de zoveel weken weer omhoog gehaald worden door dezelfde mensen met een bepaald denkbeeld, die dan weer dezelfde uitleg krijgen waar ze het nooit mee eens gaan zijn :+ .

De ironie daarvan word bijna grappig
:')

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:41

ruitje schreef:
Dit topic gaat nu gewoon om de zoveel weken weer omhoog gehaald worden door dezelfde mensen met een bepaald denkbeeld, die dan weer dezelfde uitleg krijgen waar ze het nooit mee eens gaan zijn :+ .

De ironie daarvan word bijna grappig
:')


Als er geen aanleiding was kwamen deze berichten ook niet steeds terug. En ik vind het eigenlijk niet zo grappig.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:41

Dat zeggen 'wappies' vast ook ;)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:42

ruitje schreef:
Dat zeggen 'wappies' vast ook ;)


Serieus?

Edit: waarom reageer je eigenlijk nog als je weet dat er dezelfde antwoorden komen. En je alleen een beetje loopt te schoppen zo. Is niet dat je inhoudelijk iets bijdraagt zo, behalve mensen beledigen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:48

ImAndra: ruitje stelt gewoon iets vast wat volgens mij aardig klopt.
Jij stelt dat 'het anders niet steeds boven kwam drijven' en dat is precies dat argument dat wappies veel gebruiken maar dan uiteraard voor de andere kant. :)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:55

Mijn punt, ik zal hem even uittypen:

Is dat een bepaalde groep Bokkers steeds blijft terug komen op een onderwerp, waar andere bokkers en het modteam anders over denken. Dat blijkt wel na 56 pagina's.

Deze Bokkers echter blijven doordrammen en steeds opnieuw de discussie aanzwengelen en hun visie opnieuw en opnieuw uitleggen.

Die visie snap ik best, maar daar staan we gewoon anders in. Ik vind dat irritant worden.

En de ironie vind ik, dat als een Wappie steeds zijn visie blijft doordrukken er iets aan gedaan moet worden, maar dat er hier net zo hard beweringen worden gedaan als 'de meerderheid denkt er zo over' en 'dit zorgt voor rellen/ontwrichting maatschappij' . Gewoon niet waar, stop met je mening erdoorheen duwen.

Dat vind ik van een Wappie net zo irritant als van een Bokker betreft dit onderwerp.

Er valt inhoudelijk helemaal niks meer bij te dragen, alles is al 100 keer besproken. Naar mijn idee is het steeds dezelfde groep die juist tegen het Boktbeleid loopt te schoppen.

Dat gezegd hebbende: Je hebt gelijk, ik heb hier denk ik inderdaad niks meer bij te dragen behalve mij te ergeren omdat we in een rondje kletsen en ik denk dat ik mij daarom niet meer netjes kan uitdrukken.

Daar heb je zeker wel een punt, ik ga ontstippen, is denk ik beter want heb een hoop van de Bokkers in dit topic hoog zitten( ookal ben ik het hier niet met ze eens :+ ) dus ik moet uit mijn irritatie blijven :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:39

Als bokt hier niet op gaat modden, komt het als een boemerang gewoon keihard terug.

Natuurlijk kun je op overduidelijk nepnieuws modden, als twitter dat kan, kan bokt het zeker!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:47

Arabesk schreef:
Als bokt hier niet op gaat modden, komt het als een boemerang gewoon keihard terug.

Natuurlijk kun je op overduidelijk nepnieuws modden, als twitter dat kan, kan bokt het zeker!

Je bent erg goed bent in je (imo zwaar overdreven) meningen te verkondigen als stellige feiten.
:)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:53

Bij twitter en facebook heeft het ook wat kracht gekost, maar uiteindelijk zijn ze gaan inzien dat modden op nepnieuws onvermijdelijk is.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:57

Ik zie hier zo al 2 mensen pleiten voor modereren op zgn fake nieuws, die er zelf een handje van hebben hun mening als feit te presenteren :+
Als bokt strenger zou modereren op fake nieuws houdt t hopelijk ook in dat die meningen gesnoeid worden ... Iets met balk en splinter ofzo..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:01

Als je je mening onderbouwt met feiten, prima, maar zomaar loos iets roepen, en waarvan de strekking ook nog eens schadelijke gevolgen kan hebben........

Of zitten twitter en facebook ernaast?

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:32

ruitje schreef:
En de ironie vind ik, dat als een Wappie steeds zijn visie blijft doordrukken er iets aan gedaan moet worden, maar dat er hier net zo hard beweringen worden gedaan als 'de meerderheid denkt er zo over' en 'dit zorgt voor rellen/ontwrichting maatschappij' . Gewoon niet waar, stop met je mening erdoorheen duwen.


Gewoon wel waar en wél maatschappijontwrichtend. De rellen van nu? De bestorming van het Capitool? Het in de fik steken van zendmasten? Het wantrouwen tegen vaccineren? Het ziekenhuizen willen bezoeken om te kijken of er wel écht mensen op de IC’s liggen? Vriendschappen en relaties die een beetje lastig worden omdat complotdenkers soms nogal een zendingsdrang hebben?

Fake news en desinformatie ís steeds groter wordend maatschappelijk probleem, dat is niet maar een meninkje van een paar Bokkers. Niet voor niets zijn de social media giganten er iets mee gaan doen. Dat Bokt er niets mee doet vind ik jammer, ik denk dat het best makkelijk kan namelijk, maar ga niet zeggen dat het niet waar is dat fake news behoorlijke maatschappelijke gevolgen kan hebben.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 01:02

Sunnda schreef:
ImAndra: ruitje stelt gewoon iets vast wat volgens mij aardig klopt.
Jij stelt dat 'het anders niet steeds boven kwam drijven' en dat is precies dat argument dat wappies veel gebruiken maar dan uiteraard voor de andere kant. :)


Puur alleen zeggen 'oh discussie over misinformatie komt steeds terug' versimpelen en roepen dat wappies net zo veel recht hebben want zij blijven ook steeds terugkomen met dezelfde onderwerpen is een grove versimpeling. Zo kan je alles wel dusdanig versimpelen en komt er nooit en te nimmer verandering.

Sommige onderwerpen komen steeds terug omdat er oprecht steeds meer zorgen en problemen van zijn. Zo kan misinformatie flinke negatieve gevolgen hebben. Kijk alleen nog maar wat er in het Capitool is gebeurd in Amerika. Naar de mensen die coronaregels aan hun laars lappen en anderen hierdoor besmetten. De lager wordende groepsimmuniteit van vaccinaties (die, thank god, is gestabiliseerd dit jaar, als ik me niet vergis). En dat willen we maar gewoon de vrije hand laten op Bokt? Tuurlijk, er valt een goede discussie over hoe of wat te voeren. Maar het is niet voor niks dat het steeds terugkomt: misinformatie wordt steeds 'normaler' en ik ben persoonlijk van mening dat we dat als forum niet moeten accepteren.

Als het beheer weer zegt 'nee, nu ook weer nee', prima, ik ga hier niet stampvoetend rondposten dat bokt zo gemeen is want ze doen niet wat ik wil. Maar dat wil niet zeggen dat de discussie niet op een gezonde en nette voort mag blijven gaan.

Citaat:
The problem emerges when, absent of intervention, individuals with these starting points become “radicalised” by bad actors who push them towards more extreme viewpoints. Research on people who “convert” to anti-vax sentiment on Twitter and conspiracy theories more broadly on Reddit shows that “converts” tend to exhibit characteristics which predispose individuals to conspiratorial thinking (negative sentiment, greater anxiety and paranoia, etc.), but a key factor in their conversion are the external factors (greater engagement with misinformation, active conversations with conspiracy theory proponents, etc.) which push them down the spectrum towards more extreme views.

https://institute.global/policy/combatt ... e-internet

--> Als Bokt hier ook enigzins beter op mod, dan haal je dus al een stap uit die schakel richting extremisme weg.

Once these extreme viewpoints take hold, they are extremely difficult to dislodge as they are generally rooted in unfalsifiable logic and emotional appeals which play to an individual’s pride
Aka voorkomen is beter dan genezen. Ergo, we moeten voorkomen dat mensen overtuigd kunnen worden. Dus zou modereren op dit soort berichten (liefst weghalen, maar een flair is iig iets) dus al helpen. Want, zoals al vaak in dit soort discussies is gemeld, de mensen die deze berichten plaatsen zijn amper meer te helpen. De mensen die twijfelen en deze informatie aan willen nemen als waar, wél.

En nee, Bokt is geen Facebook. Of twitter. Er zijn dus geen aparte 'draadjes' die deze misinformatie posten zonder enig tegengeluid. Er is minder sprake van een filter bubbel. Maar toch. Er is confirmation bias, dus je zal sneller berichten aannemen die in jouw line of thinking zitten. "Confirmation bias is the human tendency to align ourselves with information that confirms our individual beliefs and preconceptions, often at the expense of grasping the truth. When we are afraid, we are more likely to cling to information that paints a more favorable light of reality or that offers a straightforward, achievable “solution” that might resolve our fears."

Citaat:
"The larger the crisis (real and perceived), the more pervasive and powerful the fear, and the more likely everyday people are to grab on to and share bad information that supports their preferred reality or “solution” to the perceived problem. In the worst cases, that “solution” might mean demonizing or even hurting people we perceive as a threat."

Dit is nu precies wat je wil voorkomen. En bokt is helaas een onderdeel van het systeem wat de mogelijkheid tot het delen van misinformatie faciliteert. Dus nogmaals: waarom hier niet op modereren?

"When we confirm our original bias with some perceived sources of truth, we tend to stick with those sources—even when we may know ourselves those sources are questionable. Rather than questioning them, we may look for more sources that align with our biases instead. Similarly, if those original sources change their tune, we’re often inclined to find new sources that ascribe to the original, abandoned message. [...] By definition, cognitive dissonance is a “state of discomfort” where we’re unable to reconcile two opposing modes of thought. We tend to reject the mode of thought that does not line up with what we are most comfortable thinking and believing—even if that means rejecting the truth."
> en hierom zou ik pleiten voor het verwijderen of achter een spoiler zetten van posts met flinke misinformatie. Want ook al zou je er een flair bij zetten (die waarschijnlijk wel íéts doet), dan moet een gebruiker de waarheid van die flair opwegen tegen de "waarheid" van de post.
https://www.rand-rand.com/blog/bias-cog ... n-prevails

Want: "False beliefs can be stubborn, and popular fact correction strategies such as the myth-versus- fact format may actually backfire."
https://www.researchgate.net/publicatio ... Psychology

Citaat:
susceptibility to fake news is driven more by lazy thinking than it is by partisan bias per se – a finding that opens potential avenues for fighting fake news.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 771830163X

Dus, flairs kunnen al helpen. Maak het zo makkelijk mogelijk voor mensen om betrouwbare informatie te lezen. Niet voor de posters, die zijn al zo geradicaliseerd dat instituten zoals RIVM toch als onbetrouwbaar worden gezien, maar voor de meelezers die zich laten overtuigen door de onzin die er staat. Zijn er mensen met tegengas die ook goede uitleg geven? Ja, maar daar zal je tussen alle (vaak flauwe) opmerkingen ook naar moeten zoeken. Een flair meteen in de post is makkelijk en dus direct leesbaar.

Een van de redenen waarom ik vind dat Bokt meer op moet treden, is omdat er kracht zit in herhaling van informatie. Hoe meer bepaalde informatie herhaald wordt, hoe betrouwbaarder die klinkt. Als jij in je omgeving ziet, en je ziet die op je facebook misinformatie terug, en ziet die vervolgens ook op bokt terug... dan lijkt die informatie steeds betrouwbaarder en 'waarder'. Dat is het "The illusory truth effect" --> "when we hear the same false information repeated again and again, we often come to believe it is true. (...) We may be skeptical of a false claim the first time it floats through our Twitter timeline, but the more we are exposed to it, the more we start to feel like it’s true—and our pre-existing knowledge can’t prevent this.". Bokt is nu een schakel in deze herhaling, maar Bokt kan ook zo veel mogelijk voorkomen dat ze die schakel zijn, door middel van goed en streng modereren. Al is het maar op de meest voorkomende misinformatie (die is écht niet moeilijk terug te vinden dus "we weten niet wat waarheid is" als argument is een beetje idioot wat dat betreft. Gewoon kijken naar wat de RIVM en de regering over die populaire onderwerpen zeggen. Ik pleit er écht niet voor dat Bokt naar elk detail van misinformatie gaat kijken).

"When we’re repeatedly exposed to the same information—even if it’s meaningless, or if we aren’t consciously aware that we’ve seen it before—it gradually becomes easier for us to process. And as we’ve seen, the less effort we have to expend to process something, the more positively we feel about that thing. This gives rise to the mere exposure effect, which describes how people feel more positively about things they’ve encountered before, even very briefly."
https://thedecisionlab.com/biases/illus ... th-effect/


"In short, fact-checking claims the first time you hear them is important to reduce the power of the illusory truth effect. Google is your friend, and when it comes to lies that have political implications, websites like Politifact and Snopes are constantly working to fact-check and debunk fake news."
> Dus, again, flairs kunnen ook helpen om lezers te dwingen om te fact-checken. Dit kan dit effect dus tegengaan. Bovendien zijn er genoeg resources om claims te checken, dus het is niet zo dat een moderator op eigen houtje vanalles moet gaan researchen wil Bokt hierop gaan modereren. Bovendien kan je gewoon de meest bekende claims pakken (die zijn ook op andere platformen bekend) en vanuit daar voor-opgezette berichten maken. Dan is het een kwestie van lezen > beoordelen > copy/paste.


ruitje schreef:
Mijn punt, ik zal hem even uittypen:

Is dat een bepaalde groep Bokkers steeds blijft terug komen op een onderwerp, waar andere bokkers en het modteam anders over denken. Dat blijkt wel na 56 pagina's.

Deze Bokkers echter blijven doordrammen en steeds opnieuw de discussie aanzwengelen en hun visie opnieuw en opnieuw uitleggen.
Omdat we er mee zitten en het steeds gevaarlijker blijkt om misinformatie klakkeloos toe te laten. Kijk maar wat er in de wereld gebeurd.

Die visie snap ik best, maar daar staan we gewoon anders in. Ik vind dat irritant worden.

En de ironie vind ik, dat als een Wappie steeds zijn visie blijft doordrukken er iets aan gedaan moet worden, maar dat er hier net zo hard beweringen worden gedaan als 'de meerderheid denkt er zo over' en 'dit zorgt voor rellen/ontwrichting maatschappij' . Gewoon niet waar, stop met je mening erdoorheen duwen.
Er zit toch een HEEL groot verschil tussen de waanideeen van een wappie, en goed onderbouwde beargumentatie/discussie over dit onderwerp. En zeker dat misinformatie voor rellen en ontwrichting zorgt. Misschien niet direct een bericht op bokt, maar dit bericht draagt wél bij aan de schakel van misinformatie-stappen die iemand kan zetten.

Dat vind ik van een Wappie net zo irritant als van een Bokker betreft dit onderwerp.

Er valt inhoudelijk helemaal niks meer bij te dragen, alles is al 100 keer besproken. Naar mijn idee is het steeds dezelfde groep die juist tegen het Boktbeleid loopt te schoppen.
Zeker wel. Nieuwe dingen die gebeuren die deze discussie weer aanwakkeren. Ik heb nu ook wat losse flodders aan wetenschappelijk onderbouwde argumenten hierboven gebruikt (volgens mij nog niet veel gebruikt in dit topic). Dus ik vind dit zeker een nieuwe bijdrage. Als er gerichte vragen worden gesteld (of ik van het weekend even wat meer tijd heb), kan ik een uitgebreider betoog schrijven onderbouwd met bronnen. Of antwoord geven dmv onderbouwing aan vragen/opmerkingen. Zoals ik al zei, een goede discussie is écht wel mogelijk.

En soms moet je je mening inderdaad een beetje doordrammen. Zeker bij dingen die zulke grote consequenties kunnen hebben en een wereldwijd probleem zijn op het moment. Het is niet voor niks dat grote platformen (Facebook, Twitter, Reddit etc etc) hier ook tegenop gaan treden. Bokt is kleiner, ja, maar wil dat zeggen dat ze dus geen verantwoordelijkheid hoeven dragen?


Dat gezegd hebbende: Je hebt gelijk, ik heb hier denk ik inderdaad niks meer bij te dragen behalve mij te ergeren omdat we in een rondje kletsen en ik denk dat ik mij daarom niet meer netjes kan uitdrukken.

Daar heb je zeker wel een punt, ik ga ontstippen, is denk ik beter want heb een hoop van de Bokkers in dit topic hoog zitten( ookal ben ik het hier niet met ze eens :+ ) dus ik moet uit mijn irritatie blijven :D


Cer schreef:
Ik zie hier zo al 2 mensen pleiten voor modereren op zgn fake nieuws, die er zelf een handje van hebben hun mening als feit te presenteren :+
Als bokt strenger zou modereren op fake nieuws houdt t hopelijk ook in dat die meningen gesnoeid worden ... Iets met balk en splinter ofzo..


Voila. Mijn mening ondersteund met wetenschappelijke artikelen en principes. Overigens ben ik opgeleid als communicatiewetenschapper, dus ik denk dat ik best wel wat kan zeggen over de manier waarop communicatie werkt, hoe misinformatie werkt en wat voor invloed het kan hebben.

Ik word er overigens zo, zo, zó ontzettend moe van dat mensen het bestrijden van misinformatie meteen gelijktrekken met dat er geen meningen zonder wetenschappelijke onderbouwing gepost zouden mogen worden. Of dat er geen (gezonde!!) discussie of kritiek mogelijk zou zijn over bijv. de huidige maatregelen. Daar gáát het echt totaal niet om en is dus hartstikke overtrokken. Zo gooi je imo de baby met het badwater weg. Het hóéft en kán helemaal niet zo zwart-wit.


Edit: wel een note, het is laat, ik ben moe, en heb een drukke werkdag gehad. Dus excuses voor de losse flodders en het van de hak op de tak springen. Als ik frisser ben kan ik een beter betoog schrijven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 02:13

Dezelfde personen komen weer met dezelfde argumenten om vervolgens van hetzelfde groepje gelijkdenkende weer pluim te krijgen omdat ze zo'n gelijk hebben. Ik krijg dat idee dat het plan is deze discussie net zolang door te voeren tot iedereen die het er niet mee eens is weg is gegaan en er geen weerwoord meer over is. Dat is geen gezonde discussie, dat is mensen met een andere mening uitputten om de weerstand weg te slijten zodat je alsnog je zin kan krijgen.

Cer schreef:
Ik zie hier zo al 2 mensen pleiten voor modereren op zgn fake nieuws, die er zelf een handje van hebben hun mening als feit te presenteren :+
Als bokt strenger zou modereren op fake nieuws houdt t hopelijk ook in dat die meningen gesnoeid worden ... Iets met balk en splinter ofzo..

Helemaal mee eens, maar de mensen die oproepen tot modereren roepen natuurlijk alleen op tot modereren van mensen die het niet met hen eens zijn. Zelf hebben ze altijd gelijk...

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:44

enzino schreef:
Helemaal mee eens, maar de mensen die oproepen tot modereren roepen natuurlijk alleen op tot modereren van mensen die het niet met hen eens zijn. Zelf hebben ze altijd gelijk...


Ik herhaal, net als IMANDRA, dat het niets te maken heeft met gelijk krijgen maar met oprechte zorgen over de maatschappelijke gevolgen van misinformatie en fake news (die dus ook erkend worden door een facebook en een twitter). Maar liefst 1 op de 10 (!) Nederlanders geloven dat Corona onderdeel is van een complottheorie tegen de mensheid. Das echt geen klein gedeelte. Ik vind het echt niet tof dat zóveel mensen zo angstig en wantrouwig zijn dat ze geloven in complottheorieen. Heeft niks te maken met gelijk krijgen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:50

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat.. Ik ben zelf heel erg tegen het modereren omdat ik juist het voordeel in het debunken zie, waar vaak ook echt nog wel een grote informatieve boodschap vanuit gaat..

Wat ik ook vind is dat FakeNews best opvalt (Corona komt door 5G etc.), de overheid wil mind control, je gaat dood aan vaccinaties etc... Dus voor de meeste mensen is dat best duidelijk, en zo niet, dan is er wel iemand (of veel iemanden) die daar wat van zegt....

Wat veel subtieler is, zijn berichten zoals 'De antistoffen werken niet tegen de nieuwe varianten, mensen met afweer tegen de klassieke variant hebben geen afweer tegen deze varianten' ..
Een deskundige zegt dat dit nog niet duidelijk is, en een bokker weet blijkbaar al hoe het zit.
Ik vind dat angstzaaierij en onjuiste informatie (want nog niet bekend). Dan ga je hele kleine zaadjes van angst zitten planten en niemand die er echt tegen ingaat want het valt niet op..
Gaan we dat dan ook verwijderen?

Ook het stelselmatig ondermijnen van de overheid, commentaar erop leveren en een mening verkopen als feit zie ik gebeuren... Hoe gaan we dat allemaal checken dan Shadow? Wil jij dan ook bij iedere post van jou van die strekking de onderbouwing erbij leveren? :j Dat de avondklok een verdienmodel is en dat het aangegrepen wordt om te profileren in lastige wijken bijvoorbeeld..
Want ik heb daar persoonlijk niet heel veel moeite mee, ik negeer het meestal, maar ik kan me voorstellen dat het bij mensen een angstgevoel oproept.
Niks mis met kritisch blijven richting de overheid, maar soms ga je wel heel erg over de rand. Dat mag dan ook niet meer imo.. :)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:59

Het overgrote verschil tussen Bokt en SM, is dat je op Bokt geen bubble van gelijkgestemden ingezogen wordt. Hier zie je juist het tegenovergestelde, je ziet die theorieën hier dan ook geen voet aan de grond krijgen. Wat je wel ziet is dat complotdenkers vertrekken, simpelweg omdat ze hier juist geen bevestiging krijgen. In die zin is Bokt misschien juist wel effectiever in het bestrijden van complottheorieën dan de meeste social media.

En even voor alle duidelijkheid, volgens mij wordt het oproepen tot rellen gewoon verwijderd. Tenminste als die oproepen op Bokt geplaatst zouden worden, wat dan weer niet gebeurd omdat je hier geen bubbel hebt. Dat is namelijk tegen de wet en op basis daarvan wordt het verwijderd.

CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:53

ruitje schreef:
Dit topic gaat nu gewoon om de zoveel weken weer omhoog gehaald worden door dezelfde mensen met een bepaald denkbeeld, die dan weer dezelfde uitleg krijgen waar ze het nooit mee eens gaan zijn :+ .

De ironie daarvan word bijna grappig

:')


Nou en? Wat is het probleem? Dan volg je het topic niet en laat anderen gewoon verder discussieren. Je bent niet verplicht het topic te volgen of op Bokt te zijn. Dus ....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:57

Eens met imandra.
Het gaat niet om meningen maar om waanideeën. Bokt moet geen ruimte geven aan deze waanideeën. Op die manier worden waanideeën genormaliseerd.

Meningen waarvoor bewijs of aanwijzingen zijn (werkt het vaccin tegen alle varianten) is niet hetzelfde als een complottheorie.

Juist door eindeloos veel ruimte te geven aan complotdenken door Social media, talkshows maar ook dit forum, creëer je de opvatting dat waanideeën net zo veel waard zijn als een wetenschappelijke theorie.

Complotdenken legt een bom onder ons democratisch stelsel. Zie VS.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:01

Arabesk... jij prestenteert ook vaak jouw ideeen en meningen als feit.. hoe gaan we daar dan mee om?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:02

Ik moet zeggen dat deze discussie nu ook wel zijn goede tijd gehad heeft. De moderators hebben het laatste halfjaar al meermaals uitgelegd hoe zij in deze kwestie staan en waarom ze tot dat besluit zijn gekomen. Ik zou het van respect vinden getuigen om dat antwoord te aanvaarden en niet om op korte termijn telkens deze discussie omhoog te blijven gooien. Dit is nu dan eens één aspect waar de mods en jij (aangesproken wie zich aangesproken voelt) niet op 1 lijn staan. Dat kan eens gebeuren. Dat is geen ramp, zo lang beide partijen elkaar in de waarde laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:02

CharleyT schreef:
Nou en? Wat is het probleem? Dan volg je het topic niet en laat anderen gewoon verder discussieren. Je bent niet verplicht het topic te volgen of op Bokt te zijn. Dus ....

Het probleem is dat straks een klein groepje, allemaal met dezelfde mening, overblijft omdat net zolang dezelfde argumenten naar boven worden gehaald tot alle andere mensen afhaken. Op dat moment lijkt het net alsof er overeenstemming bereikt is onder de gebruikers en kunnen er mogelijk acties ondernomen worden waar een merendeel niet achter staat maar die hier nooit aanwezig zijn of uitgeput zijn gestopt met steeds dezelfde argumenten te weerleggen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:04

Cer schreef:
Arabesk... jij prestenteert ook vaak jouw ideeen en meningen als feit.. hoe gaan we daar dan mee om?


Mijn meningen zijn waanideeën?
Je kunt alles zeggen maar niet dat ik m'n uitspraken niet onderbouw.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:05

enzino schreef:
CharleyT schreef:
Nou en? Wat is het probleem? Dan volg je het topic niet en laat anderen gewoon verder discussieren. Je bent niet verplicht het topic te volgen of op Bokt te zijn. Dus ....

Het probleem is dat straks een klein groepje, allemaal met dezelfde mening, overblijft omdat net zolang dezelfde argumenten naar boven worden gehaald tot alle andere mensen afhaken. Op dat moment lijkt het net alsof er overeenstemming bereikt is onder de gebruikers en kunnen er mogelijk acties ondernomen worden waar een merendeel niet achter staat maar die hier nooit aanwezig zijn of uitgeput zijn gestopt met steeds dezelfde argumenten te weerleggen.


Het aantal bokkers dat waanideeën aanhangt is heel klein, gelukkig. En die kunnen hun complottheorieën elders op internet delen. Niet meer op Facebook, Twitter en YouTube maar ergens in het internet riool.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:06

Ik denk dat enzino de Bokkers in dit topic bedoelt.