Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 11:58

Momenteel heeft Bokt geen beleod omtrent het censureren / corrigeren van zgn "fake news" berichten. Dit zou wenselijk kunnen zijn, omdat dit forum veel gelezen wordt door jonge beïnvloedbare mensen die daardoor dergelijke "makkelijke" informatie eerder slikken dan bijvoorbeeld droge wetenschappelijke materie en voor je het weet heb je weer iemand die in complottheorieën gelooft en aan wetenschappelijke consensus twijfelt :) Maar: harde censuur is niet altijd wenselijk, want waar trek je de grens?

Ik denk dat het goed en interessant is om het hier eens over te hebben dus barst los :j

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:00

Welke fake news artikelen worden op bokt geplaatst dan?

Anoniem

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:02

Welk fake news?

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:10

Inderdaad, welk fake news?

En Bokt zou Bokt niet zijn als Bokkers niet gelijk tegenwoordig geven wanneer iemand verkeerde informatie geeft, een andere kijk er op heeft of wat dan ook. Het "fake news" zal hier weinig tot geen kans van slagen hebben.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 30-12-19 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:10

Dat vind ik sowieso lastig hier.

Ik zie regelmatig meningen die als feit neergezet worden.
En dan in een soort taalgebruik dat het redelijk degelijk overkomt.

Nu ben ik een redelijk kritische denker met een semi-wetenschappelijke achtergrond, en haal het er vaak wel uit.

Maar dat kun je van veruit het merendeel van de gebruikers hier niet verwachten.


En daarnaast hier en daar fake topics met 'ervaringsverhalen' soms verkapt als een topic met een vraag om hulp of informatie, die éigenlijk niet als zodanig bedoeld zijn.
Maar die juist meningen verkondigen, vaak met argumenten die niet te houden zijn.
Maar die zijn nóg lastiger te herkennen.

En voor de gemiddelde gebruiker (vaak relatief jong) komen die soms over als harde waarheid.


Ik maak mij daar soms wel zorgen om.

Dit soort topics wordt ook niet altijd herkend door de modjes.
Of ze kunnen er niets mee, omdat er feitelijk net niets gebeurt dat over wettelijke of boktgrenzen gaat.

Temmen heeft niet altijd nut.
Zelf ervoor waarschuwen in een dergelijk topic wil nog wel eens een waarschuwing opleveren van 'groen'.
En dat is lastig.


(Overigens meestal niets ten nadele van de modjes hoor, ik zou het alvast niet willen zijn.)

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:16


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:19

Zie dit topic verschijnen. Gaat dit over news dat mensen zijn overleden en nog blijken te leven. Dat is vroeger een paar keer voorgekomen bij het nieuws. Voorla omdat het nieuws van andere sites wordt overgenomen. Dus de hoefslag zegt ruiter is vrijwillig van het paard gevlogen en dat lees je dan op allerlei sites terug. Maar dat is me de laatste tijd niet opgevallen.

Of het is vakantie:-)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:20

Heb je een concreet voorbeeld?

Karl66

Berichten: 29748
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:23

Dit topic is naar aanleiding van een discussie over vaccineren. Daarin proberen mensen die tegen vaccineren zijn twijfel te zaaien over vaccineren met leugens en halve waarheden. We hebben al een vrij lage vaccinatiegraad en als mensen er voor kiezen om niet te vaccineren, omdat ze aan het twijfelen zijn gebracht, dan is dat een gevaar voor de volksgezondheid.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:24

Ik weet niet wat voor jou 'fake news' is, maar realiseer je wel dat je op een discussieforum zit waar iedereen welkom is. Dus niet een plek waar je alleen mag antwoorden als je je post wetenschappelijk kan onderbouwen. Zou wat zijn als je alleen informatie mag geven met bronvermelding van een betrouwbare wetenschappelijke bron die maximaal 5 jaar oud is :+
Zelfs als iemand een bron erbij invoegt, zijn het vaak bronnen die nog onbetrouwbaarder zijn dan wikipedia. Maar dat betekent niet dat het niet gedeeld mag worden.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:25

Maar zulke dingen zijn toch gemakkelijk te weerleggen met feiten en wetenschap?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:26

Huh komt dit van dat topic. Is het daar te stil dat jullie hier een nieuwe openen?? Ach censuur hebben we al op facebook laten we het ook op bokt doen gezellie:-)

Dan zou je alle opleidingen ook maar even moeten zeggen dat hun literatuur wel wetenschappelijk bewezen en na te gaan moet zijn. Is de aarde rond of plat. Is de wereld ontstaan door een knal of toch niet? Wie was er eerder de kip of het ei en kun je dit wetenschappelijk aantonen.

Ik persoonlijk versta onder fake news, bewust verkeerde feiten naar buiten brengen. Zoals de mensen angst maken wanneer ze dit niet doen dan gebeurt er dat. Met een doel. Dat ben ik hier op bokt nog niet tegengekomen. Stel ik verkoop trampolines en ik zeg je wanneer je er niet dagelijks op springt dan val je vlugger van je paard. Is laatst nog gebeurd:-) En heel toevallig verkoopt mijn broers neef nu trampolines.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 30-12-19 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:29

Gini schreef:
Maar zulke dingen zijn toch gemakkelijk te weerleggen met feiten en wetenschap?


Dat blijkt in de praktijk anders vrij hardnekkig. Steeds weer komen dezelfde onware filmpjes en berichten naar voren.

En deze mensen staan ook niet open voor feiten en wetenschap.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:29

Dinopino schreef:
Huh komt dit van dat topic. Is het daar te stil dat jullie hier een nieuwe openen?? Ach censuur hebben we al op facebook laten we het ook op bokt doen gezellie:-)


Nee dat was op aanraden van een moderator :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:30

Karl66 schreef:
Dit topic is naar aanleiding van een discussie over vaccineren. Daarin proberen mensen die tegen vaccineren zijn twijfel te zaaien over vaccineren met leugens en halve waarheden. We hebben al een vrij lage vaccinatiegraad en als mensen er voor kiezen om niet te vaccineren, omdat ze aan het twijfelen zijn gebracht, dan is dat een gevaar voor de volksgezondheid.

Ohww dus het is een verkapt topic pro of anti vaccineren dit?
Hou het welles nietes gemekker lekker daar en verspreid dat niet nog eens onnodig verder over Bokt dan. :')

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:32

NatasjavE schreef:
Gini schreef:
Maar zulke dingen zijn toch gemakkelijk te weerleggen met feiten en wetenschap?


Dat blijkt in de praktijk anders vrij hardnekkig. Steeds weer komen dezelfde onware filmpjes en berichten naar voren.

En deze mensen staan ook niet open voor feiten en wetenschap.


Maar dan staan wel beide punten op het forum beschreven met de voors en tegens. Dan kan iedereen die toevallig op dat topic stuit met die informatie zijn eigen standpunt vormen. Ik vind niet dat moderators daar een taak hebben. Want uiteraard wil je dan dat alleen die mening gecensureerd wordt die haaks op de jouwe staat. :D

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:33

NatasjavE schreef:
Gini schreef:
Maar zulke dingen zijn toch gemakkelijk te weerleggen met feiten en wetenschap?


Dat blijkt in de praktijk anders vrij hardnekkig. Steeds weer komen dezelfde onware filmpjes en berichten naar voren.

En deze mensen staan ook niet open voor feiten en wetenschap.


Maar deze mensen kun je ook niet veranderen door ze te verbieden te posten met onware dingen helaas... Dan beter dat hun "feiten" hier gelijk weerlegd kunnen worden.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:33

Het topic is inderdaad n.a.v. het vaccinatietopic. Ik vind de nuance hier lastig. Als iemand wil geloven dat de aarde plat is, be my guest. Maar zodra het schade oplevert aan mensen wordt het een stuk lastiger. Bij vaccinaties heeft complotdenken ook gevolgen voor de omgeving en die zien we door de dalende vaccinatiegraad.

M.i. zou bokt bij onderwerpen die zo risico zijn misschien een vaste moderator kunnen laten meelezen en eisen stellen aan de berichten in een discussie.
En als dat teveel moeite is wellicht bepaalde discussies weigeren. Zoals nu.nl berichten van klimaat-ontkenners wist zou bokt daar ook voor kunnen kiezen. Hangt ook een beetje af welke visie bokt na wil streven.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:33

Ik zie inderdaad bekende bokkers van dat topic hier.:-)

Ik vind persoonlijk dat wat jullie willen met censuur echt schrikbarend eng. Laat mensen zelf bepalen wat ze willen geloven. Het is een topic. Net zoals paranormaal. Wanneer je het zo gevaarlijk vindt waarom schenk je er nu dan nog meer aandacht aan. Wanneer nu iemand zich iets afvraagt m.b.t. vaccineren en dat in de zoekfunctie in typt dan komt ie toch op jullie topic uit. Zie de meerwaarde hiervan niet.

Censuur vindt ik ECHT heel fout. Het gaat er niet om of je er mee eens bent maar monddood maken daar heb je genoeg andere instanties voor.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 30-12-19 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:35

Het vaccinatie topic. Ik lees er vaak stukken van.
Gaat soms echt helemaal nergens meer over. Zet een alu-hoedje op en je hoeft je niet meer te vaccineren. Dat kaliber.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:40

heidy_wilco schreef:
Maar deze mensen kun je ook niet veranderen door ze te verbieden te posten met onware dingen helaas... Dan beter dat hun "feiten" hier gelijk weerlegd kunnen worden.


Dat ben ik met je eens.

De vraag is alleen hoe ga je er als moderator team mee om.

Je moet namelijk niet een kanaal zijn voor mensen die het gebruiken om bewust onjuiste informatie te verspreiden.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:44

Het mooie van een forum is dat mensen alleemaal een verschillende kijk op dingen hebben en dus ook verschillende meningen en iedereen moet daar gewoon mee leren omgaan.
Je kunt mensen niet behoeden voor fake nieuws, dat is ook niet wenselijk, want dan kun je het niet meer herkennen, je kunt ze alleen wijzen op feiten die het tegendeel bewijzen bv.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:46

Magrathea schreef:
Momenteel heeft Bokt geen beleod omtrent het censureren / corrigeren van zgn "fake news" berichten. Dit zou wenselijk kunnen zijn, omdat dit forum veel gelezen wordt door jonge beïnvloedbare mensen die daardoor dergelijke "makkelijke" informatie eerder slikken dan bijvoorbeeld droge wetenschappelijke materie en voor je het weet heb je weer iemand die in complottheorieën gelooft en aan wetenschappelijke consensus twijfelt :) Maar: harde censuur is niet altijd wenselijk, want waar trek je de grens?

Ik denk dat het goed en interessant is om het hier eens over te hebben dus barst los :j


Er bestaat over vrijwel niets wetenschappelijke consensus. Dat is ook inherent aan wetenschap: immer in beweging, en immer onder invloed van verandering door nieuw onderzoek en nieuwe inzichten.
Dus wanneer je wetenschap als basis neemt voor waarheidsvinding, impliceer je dat er geen absolute waarheid bestaat.

En dat is mooi, want zo is alles EN waar EN niet waar.

De paar mensen die menen over een absolute waarheid te beschikken en jonge mensen willen beschermen tegen 'andere waarheden' zijn dus een beetje vreemd bezig.
Dat ruikt namelijk meer naar religie dan wetenschap.

Dus ik zou dit soort hobby's lekker privé uitleven en daar iedereen vertellen wat je waar en onwaar vindt. Dit op een openbaar forum willen gaan doen lijkt me een slecht plan.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:48

Je weet dat de term 'fake news' populair gemaakt is door ene Donald Trump om de journalistiek in het algemeen in een slecht daglicht te stellen. Het feit dat die term nu dus een hype is en te pas en onpas gebruikt wordt, is dus ook omdat mensen zich graag laten beïnvloeden. Een grote meneer roept iets en iedereen roept het na.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:50

NatasjavE schreef:
heidy_wilco schreef:
Maar deze mensen kun je ook niet veranderen door ze te verbieden te posten met onware dingen helaas... Dan beter dat hun "feiten" hier gelijk weerlegd kunnen worden.


Dat ben ik met je eens.

De vraag is alleen hoe ga je er als moderator team mee om.

Je moet namelijk niet een kanaal zijn voor mensen die het gebruiken om bewust onjuiste informatie te verspreiden.



Waarom moet het moderatorteam er mee omgaan. Zit je in het team?

Ik snap het even totaal niet. Ik heb ook even op het vaccinatie topic gezeten. Toen ik vertelde dat ik gewoon liet inenten onder andere ook om dat het hier in Duitsland moet net als in vele andere landen.
Maar daar mee waren jullie niet tevreden en haalde steeds weer complottheorie dingen na boven. In feite houden jullie hetzelf instant. Get a life. Ga stijgeren wanneer er nieuwe mensen in het topic komen die zich afvragen over inenten of niet.