Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:51

Ik zou je aanraden om het filmpje zelf te gaan bekijken, ben benieuwd of je het langer dan 5 minuten uithoudt....


pmarena
Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:53

'Tuurlijk, een omschrijving van het filmpje / document / whatever is het minste dat je mag vragen :j

Maar alles uittikken dat je er interessant aan vindt dat lijkt me weer wat teveel gevraagd in het geval je het hele spul gewoon in zijn geheel bij een ander op het netvlies wilt krijgen.

Nynke: ik weet niet om welk filmpje het gaat, maar je mag me best een PB doen, nu ben ik wel benieuwd :D

Karl66
Berichten: 29733
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:08

Alleen is die anderhalf uur durende film geen onderbouwing van wat er beweerd wordt. Er zijn een aantal mensen geweest die de moeite hebben genomen om hem te bekijken en inhoudelijk weerwoord te geven waarom er in het filmpje iets diametraal tegenovergesteld beweerd wordt, dan wat er van gemaakt wordt. En de enige reactie die je dan krijgt, hier is de link ga maar kijken, ik heb gelijk.

Dat is te vergelijken met iemand die een linkje naar een video met een gesprek met de gebroeders Nassau plaatst en maar blijft beweren dat die in dat gesprek zeggen dat iedereen morgen moet beginnen met natuurlijk bekappen. En als er dan mensen zijn die de video bekeken hebben en zeggen dat de gebroeders Nassau precies het tegenovergestelde beweren, met de reactie komt hier is het linkje nog een keer, ga maar kijken want ik heb gelijk.

Dat heeft toch niks meer met discussiëren te maken? Dat is gewoon trollen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:14

Maar zo een post is dan toch juist ook gemakkelijk te negeren? Allez, ik bedoel: een persoon die een film van anderhalf uur plaatst zonder enige onderbouwing erbij, daar valt toch heel gemakkelijk omheen te discussiëren?

IMANDRA
Berichten: 9798
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:16

Gini schreef:
Maar zo een post is dan toch juist ook gemakkelijk te negeren? Allez, ik bedoel: een persoon die een film van anderhalf uur plaatst zonder enige onderbouwing erbij, daar valt toch heel gemakkelijk omheen te discussiëren?


Niet als die persoon dit continu doet. Geloof me, negeren is geprobeerd.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:10

IMANDRA schreef:
Gini schreef:
Maar zo een post is dan toch juist ook gemakkelijk te negeren? Allez, ik bedoel: een persoon die een film van anderhalf uur plaatst zonder enige onderbouwing erbij, daar valt toch heel gemakkelijk omheen te discussiëren?


Niet als die persoon dit continu doet. Geloof me, negeren is geprobeerd.


Zullen we het algemeen houden en niet over 1 specifiek geval? :)

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:30

Muurp schreef:
Zullen we het algemeen houden en niet over 1 specifiek geval? :)

Dat lijkt mij goed. Dan hebben we het over een hypothetisch geval waarin het negeren van relgedrag in een willekeurig topic door andere gebruikers, geen of slechts minimaal effect heeft op het gedrag van de desbetreffende trol.

En dan ben ik ook heel benieuwd wat daar in het algemeen, als beleid, de consequentie van is die het moderatorteam daaraan verbindt.

Pas daarna kunnen we ons bezig houden met de vraag of het een idee is om dat beleid dan ook daadwerkelijk toe te gaan passen in specifieke gevallen die voldoen aan bovenstaande omschrijving.
Of die laatste vraag in dit topic thuishoort, dat laat ik even in het midden.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Pocca_Locca
Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:39

pmarena schreef:
Ja maar ja, er wordt ook min of meer verwacht dat 1 iemand allerlei vragen van een hele kudde tegenstanders gaat beantwoorden. Dat kost ook een berg tijd kan ik me voorstellen en als bepaalde filmpjes dan in jouw ogen perfect uitleggen waarom je die mening hebt.... waarom zou je het zelf dan nog eens dunnetjes over typen wat daar gezegd wordt.... en daarbij toch allerlei onderbouwingen e.d. missen die in het complete filmpje wel besproken worden.


DIT DUS..

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

IMANDRA
Berichten: 9798
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:43

Caps lock is nergens voor nodig Pocca.

@Pmarena: Niemand verwacht dat, wanneer de verhoudingen qua aantallen zo scheef zijn, dat degene die in de minderheid is letterlijk overal op reageert en alle mogelijke vragen beantwoordt. Het gaat er in dit hypothetische geval om dat de persoon structureel prangende en vooral goede vragen negeert. Vragen die veel opheldering kunnen geven en bovendien vaak slaan op de persoon zijn eigen opvatting/mening en dus niet te beantwoorden zijn met een link naar een ik-weet-niet-hoe-lang durend filmpje. Een vraag die bij kan dragen aan het begrijpen van die hypothetische persoon. Het gaat níét om dat er wel eens een paar vragen worden vergeten. Qua delen van filmpjes ga ik mee met Karl's uitleg:

Karl66 schreef:
Alleen is die anderhalf uur durende film geen onderbouwing van wat er beweerd wordt. Er zijn een aantal mensen geweest die de moeite hebben genomen om hem te bekijken en inhoudelijk weerwoord te geven waarom er in het filmpje iets diametraal tegenovergesteld beweerd wordt, dan wat er van gemaakt wordt. En de enige reactie die je dan krijgt, hier is de link ga maar kijken, ik heb gelijk.

Dat is te vergelijken met iemand die een linkje naar een video met een gesprek met de gebroeders Nassau plaatst en maar blijft beweren dat die in dat gesprek zeggen dat iedereen morgen moet beginnen met natuurlijk bekappen. En als er dan mensen zijn die de video bekeken hebben en zeggen dat de gebroeders Nassau precies het tegenovergestelde beweren, met de reactie komt hier is het linkje nog een keer, ga maar kijken want ik heb gelijk.

Dat heeft toch niks meer met discussiëren te maken? Dat is gewoon trollen.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:46

oomens schreef:
Muurp schreef:
Zullen we het algemeen houden en niet over 1 specifiek geval? :)

Dat lijkt mij goed. Dan hebben we het over een hypothetisch geval waarin het negeren van relgedrag in een willekeurig topic door andere gebruikers, geen of slechts minimaal effect heeft op het gedrag van de desbetreffende trol.


Als een trol echt genegeerd wordt, maar dan echt genegeerd (dus dat alle gebruikers doen alsof dat bericht er niet staat), dan werkt het wel. Maar wat je in de praktijk ziet is dat er toch altijd minstens 1 gebruiker op moet reageren, vaak met een geïrriteerde sneer, soms met een oprechte vraag naar extra uitleg. Ook daar moet je dus het volledige aandeel van iedere gebruiker zien en niet alleen die van de trol en de mod.

Nu, als een gebruiker regelmatig irritant aanwezig is in een topic wordt daar ook zeker wel op gemod. Je kan dus ook gewoon temmen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:03

Oomens: als iemand relt of topics doelbewust verstoort is de uiterste consequentie een OW5 met permanente ban. Daar gaan dan wel 4 eerdere OWs aan vooraf en meestal gaan daar één of meerdere pb's aan vooraf. Dat hele proces is grotendeels onzichtbaar voor andere gebruikers. Je kunt hooguit zien dat een gebruiker een weekban heeft (bij OW2 t/m 4). En uiteraard kunnen gebruikers ondanks die maatregelen onze aanwijzingen vrolijk negeren, tot ze tegen die permanente ban aanlopen. Dan lijkt het alsof iemand 'ermee wegkomt' maar dat is dus niet zo.

Het kan natuurlijk ook dat een gebruiker irritaties oproept terwijl ze zich wel aan de regels houden, bijvoorbeeld doordat ze een impopulaire mening delen of het erg ongenuanceerd verwoorden. Net als in het echte leven zijn er mensen met wie het totaal niet 'klikt' zonder dat ze echt over de grenzen gaan.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:29

pmarena schreef:
Ja maar ja, er wordt ook min of meer verwacht dat 1 iemand allerlei vragen van een hele kudde tegenstanders gaat beantwoorden. Dat kost ook een berg tijd kan ik me voorstellen en als bepaalde filmpjes dan in jouw ogen perfect uitleggen waarom je die mening hebt.... waarom zou je het zelf dan nog eens dunnetjes over typen wat daar gezegd wordt.... en daarbij toch allerlei onderbouwingen e.d. missen die in het complete filmpje wel besproken worden.


Het tijd besteden aan een antwoord is ook een beetje inherent aan discussieren. Als je informatie deelt die al die vragen oproept is het wel zo handig en respectvol om die vragen ook te beantwoorden. Als je dat niet kan of niet wil wil kan je je afvragen hoe zinnig deelname aan een discussie is. Gewoon video's een topic inflikkeren, vervolgens verwachten dat iedereen die kijkt, en daarna niet ingaan op vragen die het filmpje oproepen is zoals Karl66 gewoon trollen en in mijn ogen heel storend.

En je hoeft ook niet de gehele film te beschrijven, je kan wel beschrijven wat jij er zo goed aan vond en waarom. Eventueel met andere bronvermeldingen. En als er een super relevant stuk bij zit verwijzen naar dat stukje (bijvoorbeeld op 10:08 zie je prof X die verhaal Y verteld). Dat houdt de discussie overzichtelijker en als mensen geen film van een uur willen bekijken (over een onderwerp wat ze eigenlijk toch al niet interesseert) dan hoeft dat niet.

pmarena
Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:44

Ik snap de frustratie, maar toch klinkt dat een beetje scheef.

Dat het buitenbeentje moet voldoen aan "tijd besteden aan een antwoord hoort erbij en is wel zo respectvol" - wat op zich natuurlijk ook zo is :j

Met aan de andere kant mensen die geen zin hebben om een lange link tot zich te nemen en dat niet zouden moeten hoeven doen. Ik denk dan: de 1 heeft geen zin / tijd om allerlei antwoorden uit te tikken, en de ander heeft net zo weinig zin / tijd om de link goed te bekijken.

Dan zit het probleem wellicht toch een beetje bij allebei.En ik vermoed dat dat ook voort komt uit "wat hij/zij post is toch nonsens / tijdverspilling" en het daarom de tijd niet waard vinden. Van beide kanten.

Maar sowieso is een kort verhaaltje bij een link plaatsen wel iets waar men duidelijk op kan modereren en wel een goede +:)+ Dat is door de mods ook al bevestigd dus dat is dan tenminste iets goeds dat uit dit ellenlange topic voortkomt :=

Overigens is het inderdaad gewoon voor iedereen duidelijk waar het nu precies allemaal om gaat, Pocca heeft wel impact in ieder geval :P Ongeacht of ik het al dan niet deels met haar eens ben, denk ik wel dat zij gewoonweg oprechte zorgen heeft en oprecht uit goede bedoelingen ook een andere kant van kijken naar dit onderwerp wil laten horen.

Ik vind het eigenlijk best misselijk om zo iemand dan een trol te noemen.... alsof ze het alleen maar doet om jullie te stangen ofzo -O-

Pocca_Locca
Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:54

Exact de spijker op zn kop. Ik heb begrepen dat een “ troll” iemand is die echt zo ongeveer als enig doel heeft onrust en irritatie zaaien. De INHOUD doet er bij de troll niet toe. Dat is fundamenteel niet op mij van toepassing. Het onderwerp gaat me oprecht aan mijn hart!

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Mondy
Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:11

Er is een nieuw topic geopend mbt een van de hier genoemde topics en gebruikers.
Ik hoop dat daar al een hoop duidelijkheid gaat geven en dat de discussie hier mbt dat topic dan voor nu gesloten is ?
We waren er achter de schermen druk mee bezig en hebben meegenomen wat we hier voorbij zagen komen.

Ik hoop dat we met zn alle er nu een duidelijk en fijn topic van kunnen maken.
De regels zijn nu duidelijk en hoop dat het voor jullie goed is op deze manier ?

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:59

Pocca_Locca schreef:
De INHOUD doet er bij de troll niet toe. Dat is fundamenteel niet op mij van toepassing.

Het zou grappig zijn als het niet zo triest was. Hopelijk kun je dan in een vervolg ook inhoudelijk reageren, en iets met inhoudelijke reacties van anderen doen.
Dat zou de sfeer erg veel prettiger maken.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Pocca_Locca
Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:53

Ik bedoel dus, @Oomens: een trol kan net zo goed in een discussie iets roepen waar hij zelf eigenlijk totaal niet achter staat, maar voor de gelegenheid dat wél roept, alleen maar om te jennen. Daar had ik het over. Ik vind het dan weer triest dat jij mij van trollen beticht terwijl dat gewoon onterecht is. Ik heb een andere mening dan jij kennelijk. En ik ben in de minderheid met die mening waardoor het ondoenlijk is om overal op de reageren en dan ook nog eens zodat iedereen tevreden is met de vorm van mijn antwoord. Eerlijk gezegd vind ik dat jij zelf wel trollengedrag vertoont.

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:58

Gini schreef:
Als een trol echt genegeerd wordt, maar dan echt genegeerd (dus dat alle gebruikers doen alsof dat bericht er niet staat), dan werkt het wel.


Ik vraag me af waar je dat op baseert, want ik heb het in mijn tijd op internet nog nooit werkelijk structureel zien werken. Wel dat incidentele trollerige reacties een topic niet overnemen als het genegeerd wordt, maar niet als het trollen meer structureel wordt. Het werkt nog minder als het degene die trollt niet alleen gaat om de reactie in het topic, maar ook nog een doel heeft breder dan dat. Dan is namelijk iedere keer dat je een verdachtmaking of suggestie die klaargelegd wordt voor de wat minder ingewijde meelezer mooi meegenomen.
Strak negeren, zelfs als het echt gedisciplineerd gebeurt (wat natuurlijk een onzinverwachting is op een forum, als je enerzijds vindt dat er niet gezamelijk kan worden ingegrepen, en dan wel verwachten dat men de discipline heeft om iemand voortdurend te negeren. Maar het is ook een onzinverwachting omdat er mensen af en toe zo'n topic binnenkomen en dan helemaal niet weten wat de grenzen zijn.)

Anyway, men weet inmiddels allang dat 'gewoon negeren' niet helpt. Niet bij spam, niet bij propaganda, niet bij stalkers, niet bij pesters en niet bij internettrolls.

(Ik heb de literatuur over hoe internetdiscussies verlopen, ontspoord raken, overgenomen worden door mensen met bepaalde agenda's namelijk bestudeerd, naast wat ik zie gebeuren op diverse platformen.)


Citaat:
Nu, als een gebruiker regelmatig irritant aanwezig is in een topic wordt daar ook zeker wel op gemod.


Dat is onjuist. Er wordt in veel gevallen niet gemod.

Mondy
Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:17

Er is een verschil tussen je ziet niet dat er gemod wordt of er wordt niet gemod ;)
Een betere formulering was geweest ik heb het gevoel dat er niet gemod wordt.
Daar kunnen we bij kijken of er nog iets te behalen is.
Het als een feit noemen is pertinent niet waar.

Pocca_Locca schreef:
Ik bedoel dus, @Oomens: een trol kan net zo goed in een discussie iets roepen waar hij zelf eigenlijk totaal niet achter staat, maar voor de gelegenheid dat wél roept, alleen maar om te jennen. Daar had ik het over. Ik vind het dan weer triest dat jij mij van trollen beticht terwijl dat gewoon onterecht is. Ik heb een andere mening dan jij kennelijk. En ik ben in de minderheid met die mening waardoor het ondoenlijk is om overal op de reageren en dan ook nog eens zodat iedereen tevreden is met de vorm van mijn antwoord. Eerlijk gezegd vind ik dat jij zelf wel trollengedrag vertoont.


Kunnen dit soort reacties nu ook ophouden hier ?
Het gevit op elkaar om gelijk te halen moet maar eens afgelopen zijn :)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:22

Mondy, ik ga ervanuit dat als het antwoord op een tem is 'hier doen we niets mee', dat er dan niet gemod wordt.

Maar in veel andere gevallen doet het er niet zozeer toe dat jullie achter de schermen iets ondernemen: als het effect daarvan niet is dat er een merkbaar verschil voor de gebruikers is, wordt er in elk geval niet effectief gemod.

Mondy
Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:25

Als er op een tem niet gemod wordt dan is het niet mod waardig geweest.
Mocht je het anders hebben ervaren staat het natuurlijk altijd vrij om desbetreffende mod te vragen waarom wel of niet.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:49

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Als een trol echt genegeerd wordt, maar dan echt genegeerd (dus dat alle gebruikers doen alsof dat bericht er niet staat), dan werkt het wel.


Ik vraag me af waar je dat op baseert, want ik heb het in mijn tijd op internet nog nooit werkelijk structureel zien werken. Wel dat incidentele trollerige reacties een topic niet overnemen als het genegeerd wordt, maar niet als het trollen meer structureel wordt. Het werkt nog minder als het degene die trollt niet alleen gaat om de reactie in het topic, maar ook nog een doel heeft breder dan dat. Dan is namelijk iedere keer dat je een verdachtmaking of suggestie die klaargelegd wordt voor de wat minder ingewijde meelezer mooi meegenomen.
Strak negeren, zelfs als het echt gedisciplineerd gebeurt (wat natuurlijk een onzinverwachting is op een forum, als je enerzijds vindt dat er niet gezamelijk kan worden ingegrepen, en dan wel verwachten dat men de discipline heeft om iemand voortdurend te negeren. Maar het is ook een onzinverwachting omdat er mensen af en toe zo'n topic binnenkomen en dan helemaal niet weten wat de grenzen zijn.)

Anyway, men weet inmiddels allang dat 'gewoon negeren' niet helpt. Niet bij spam, niet bij propaganda, niet bij stalkers, niet bij pesters en niet bij internettrolls.

(Ik heb de literatuur over hoe internetdiscussies verlopen, ontspoord raken, overgenomen worden door mensen met bepaalde agenda's namelijk bestudeerd, naast wat ik zie gebeuren op diverse platformen.)


Waarom strooi jij zo vaak rond met het woord 'onzin', Shadow? Het valt me nu al een paar keer op dat dingen die niet stroken met jouw visie vaker het voorvoegsel of de titel 'onzin' krijgen. Ik vind dat meteen heel aanvallend waardoor jouw boodschap niet bij mij binnenkomt.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:02

Mondy schreef:
Als er op een tem niet gemod wordt dan is het niet mod waardig geweest.


... en dus is de uitspraak van Gini dat er altijd wordt gemod op een tem niet waar.
(Daar begon het namelijk mee.)

Even een zijstapje: dit soort cirkels zitten er ook op veel plekken in onze maatschappij en beleid, en 1 daarvan wordt binnenkort voor de rechter gedaagd. Een partij (onderwerp niet eens belangrijk) heeft de wettelijke verplichting iets te doen, maar doet dat niet. De toezichthouder heeft als wettelijke taak om toe te zien dat men die verplichting uitvoert, en heeft ook mogelijkheden, maar doet dat niet. ... en dan?

Daar kom je dus ook steeds in vreemde discussies die redeneren vanuit het abstracte beleid (alles is toch goed geregeld? Allemaal keurige procedures) en de werkelijkheid waarin een boel mensen en situaties buiten de boot vallen omdat er wel wat gedaan zou kunnen worden, maar men het gewoon niet doet.

Mondy
Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:19

Er wordt altijd gemod op een tem. De tem sluiten als er niks mee hoeft gebeuren is dat ook. We checken de tem en vaak bespreken we de tem voor we hem sluiten.

Dat er dan een uitkomst is waarbij er verder niks veranderd bij die tem wil dus niet zeggen dat er niet gemod wordt.

Dus deze cirkel is toch echt een die je zelf creëert en waar je zelf wat aan zou kunnen doen en niet doet.
Dat we niet altijd eens zijn met een tem wil niet zeggen dat we niks doen.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:48

Mondy schreef:
Er wordt altijd gemod op een tem.


Het lijkt me handig om hier begripsverwarring te voorkomen.

Over het algemeen wordt onder 'modden' verstaan het uitvoeren van de acties die een mod kan doen naar gebruikers of discussies. Bedenk vooral ook dat we hier reageren aan de gebruikerskant van het forum.

Mod-acties zijn dan:
- een pb'tje sturen
- een modopmerking plaatsen in het topic
- berichten aanpassen of verwijderen
- een gebruiker officieel waarschuwen
- een gebruiker bannen.

GEEN mod-acties (ook al zijn het dingen die wel door een mod gedaan worden) zijn dan:
- de tem lezen en sluiten
- een standaard reactie sturen
- een tem of iets doorzetten naar een andere mod of het team als geheel. (Als die andere mod vervolgens wel iets doet, kan dat wel vallen onder 'modden' / een modactie.)

Dat onderscheid lijkt me nuttig.

Anders krijg je inderdaad een situatie dat er altijd gemod wordt, ook als dat niet zo is, omdat je het begrip 'modden' oprekt dat het het onderscheid verhult.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers