Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:27

Dat wat jij over de persberichten zegt klopt aniek1985. Ik ontvang er ook redelijk wat inderdaad. Punt is wel dat er een aantal niet in het Nederlands zijn, maar bijvoorbeeld in het Engels of Frans. En dan moet er wel net iemand zijn binnen de NR zijn die dat kan vertalen én daar de tijd voor heeft (naast werk/ gezin/ huishouden/ eigen dieren verzorgen etc). Optie is om zo'n artikel even snel door Google Translate te halen, maar dan wordt het ook zo'n halfgebakken artikel dat qua spelling/ grammatica niet altijd klopt en ben je alsnog tijd kwijt aan correcties etc. Mocht ik in zo'n situatie ergens een artikel vinden in correct Nederlands, met dezelfde inhoud als het persbericht, dan kies ik ervoor om die te plaatsen of door te linken in plaats van het persbericht zelf.

Wat hier inderdaad ook al genoemd wordt, de NR is inderdaad vrijwilligerswerk en wordt dus gedaan in de vrije tijd, naast alle andere dingen in het dagelijks leven. Bovendien is de NR een tijdje onderbezet geweest, sinds ca 1-2 maanden is alles weer op volle sterkte door het aantrekken van nieuwe mensen. Deze moeten natuurlijk ook ingewerkt worden, leren hoe alles achter de schermen werkt en hoe het er op de NR aan toe gaat. Dit gaat uiteraard ook niet van de ene op de andere dag en heeft even tijd nodig.

In dit topic lees ik zeer veel aandachtspunten/ kritiekpunten richting de NR. Deze zijn uiteraard zeer welkom en worden achter de schermen zeker meegenomen om dingen te verbeteren/ vernieuwen. Blijf dit soort dingen dan ook posten, als wij weten wat er speelt en wat bokkers graag willen lezen op VN, kunnen we daar zeker ons voordeel mee doen. Samen maken we Bokt alleen maar beter!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:31

Wat ik met een artikel in andere taal nog wel eens deed was inderdaad door Google translate gooien en dat verhaal aanpassen tot correct Nederlands en passend bij Bokt, met de juiste termen. Dat scheelt tijd en dan hoef je niet altijd de taal perfect te beheersen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:41

Daar wil ik wel even op inhaken. Want ik heb destijds ook diverse artikelen vertaald, zodat je een heel artikel op bokt kreeg ipv doorstuur artikel. En daar kwam elke keer gezeur op dat er uiteindelijk ook mensen zeiden dat je beter een artikel van de hoefslag of horses.nl had kunnen pakken. Dan vraag ik me af, als er wel vertaald wordt, is het the effort nog waard als je elders een (beter) vertaalde variant hebt? Ik bedoel, ik heb geen masterclass Engels gedaan en denk de meesten niet. Wat is dan de verwachting eigenlijk?

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:51

Ik denk dat je het vooral in de uniekheid moet zoeken. Dus niet hetzelfde artikel nog een keer vertalen, tenzij je meer of andere aanvullende informatie hebt. Maar anders heeft dat geen meerwaarde.
Maar juist die andere artikelen gebruiken. Zeker artikelen over onderzoeken bijvoorbeeld, of andere informatieve artikelen, die worden echt niet altijd door andere Nederlandse paardenmedia opgepakt.

Zo staat nu op The Horse een artikel over de invloed van Covid 19 op paarden en paardensport. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar daar staan wel interessante dingen in. Dat aangevuld met Nederlandse informatie (maatregelen, aangepaste of afgelaste evenementen, enz), maakt het een meer eigen artikel.

Wees creatief. Schrijven is meer dan alleen maar doen wat de rest doet. Wees onderscheidend en uniek.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:55

Zeker mee eens hoor, absoluut. Alleen zag dat hier geopperd werd om ipv doorgelinkte artikelen te plaatsen, de bron te pakken en zelf te schrijven. Uiteindelijk schiet je daar niks mee op behalve kritiek vanuit gebruikers en frustratie (althans, bij mij destijds).

Maar, wat jij ook zegt, misschien juist door gebruik te maken van andere artikelen, dat je tot een beter artikel komt dan alleen die ene bron te gebruiken.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:02

Daihyo schreef:
Zo staat nu op The Horse een artikel over de invloed van Covid 19 op paarden en paardensport. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar daar staan wel interessante dingen in. Dat aangevuld met Nederlandse informatie (maatregelen, aangepaste of afgelaste evenementen, enz), maakt het een meer eigen artikel.

Wees creatief. Schrijven is meer dan alleen maar doen wat de rest doet. Wees onderscheidend en uniek.


Maar dan ben je echt over (onderzoeks)journalistiek bezig en is dat niet een hele hoge verwachting voor gratis "werkkrachten"? Ofwel moet je het dan in de richting zoeken van studenten journalistiek/beginnende schrijvers die Bokt zien als een goede start van een eigen portfolio.

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:24

Het hoeft niet elke dag. Een mix tussen kopiëren van berichten zolang er geen feed is, 1 of 2x per week een uitgediept artikel (ben je als NR lid eens in de 3,5/7 weken aan de beurt, in die tijd moet je toch wel iets kunnen schrijven, ook als vrijwilliger), communitynieuws door de correspondenten, fotoverslag, regionaal nieuws, ander nieuws dan sportnieuws. Dan heb je veel meer afwisseling.

Die uitgebreide artikelen zijn wel echt leuk. Je gaat toch bij de NR omdat je schrijven leuk vindt? Dan kun je in een paar weken echt wel iets leuks neerzetten rondom een onderwerp. Er zijn in het verleden ook dat soort artikelen gemaakt. Denk aan een artikel over Amerigo rondom Sinterklaas, de paarden/koetsen van het koninklijk huis, diverse ziektebeelden, seizoensgebonden tips, boekrecensie, enz.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Hilli
Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:38

Of je stelt iemand aan die je wel betaalt, of je betaalt een (vrijwilligers)vergoeding. Dan kun je ook eisen stellen die bijv. qua tijd te ver gaan om aan een vrijwilliger te vragen.

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:45

Ja dat ben ik helemaal met je eens. Als je voor kwaliteit gaat, dan kun je daar niet meer omheen.
Niets ten nadele van de NR leden, maar er zijn dingen die je inderdaad niet kunt verwachten. Zij moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben.
Maar dan nog is er wel meer mogelijk dan alleen berichten overnemen van andere media.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 18:50

Er is een hoop gebeurd binnen de NR de afgelopen tijd, wisseling van hoofden, nieuwe leden, leden die weer vertrokken. Dat maakt dat we de laatste tijd niet echt een stabiel team hebben gehad. Hierdoor zijn dat soort dingen naar de achtergrond gedreven. Die moeten we weer meer gaan oppakken en dat is ook echt wel het plan, alleen moeten we wel realistisch blijven en niet verwachten dat dit binnen een dag of week is veranderd :D .

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:00

Dat is niets nieuws en gebeurt al jaren.
Van mijn kant is het zeker ook geen aanval naar jullie toe. Zie het als tips en doe er mee wat je wilt/kunt :)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Marjo
Berichten: 37206
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 19:04

Daihyo schreef:
Dat is niets nieuws en gebeurt al jaren.
Van mijn kant is het zeker ook geen aanval naar jullie toe. Zie het als tips en doe er mee wat je wilt/kunt :)


Dat doen we zeker, en zoals al eerder aangegeven zijn we enorm blij met alle input want daar kunnen we echt wat mee.



Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is iets nieuws en wat past er op de voorpagina van Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:03

Ik wil nog aanvullen: spreek ook af wat jullie doen met ingestuurde nieuwsberichten en vooral de communicatie terug. Mensen zien ingestuurde berichten niet verschijnen, maar horen niks. Geef even terug dat het niet geplaatst wordt, of het in de wacht staat, het opgepakt wordt, of wat dan ook. En geef ook aan waarom iets niet geplaatst wordt.
Dat voorkomt ook al heel veel onbegrip.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers