Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Karl66
Berichten: 29733
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:07

Nee, dat is echt te simpel gesteld. Hij kan alleen maar een wereldoorlog ontketenen als China, Rusland of de VS dat toestaan. Hij, en anders zijn omgeving wel, is niet dom om te denken dat hij een oorlog kan starten en winnen. Wat hij wel weet is dat hij door te dreigen en daarna niet verder te gaan, invloed op de wereldpolitiek kan uitoefenen. Dat laatste is dan ook waar hij volop gebruik van maakt.


fleurtjeuh
Berichten: 10307
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:09

Iemand die niet spoort kan je niet van verwachten rationeel en logisch te denken en handelen

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Karl66
Berichten: 29733
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:22

Want?

Hij heeft in het verleden bewezen dat hem dat toch aardig goed afgaat en dat hij iemand als Trump, die daar wel moeite mee heeft, precies zo manipuleert, zoals het hem uitkomt.

Maar los daarvan kan hij nog steeds geen wereldoorlog ontketenen als de VS, Rusland of China niet achter hem gaat staan. Zolang hij geen steun krijgt van één van deze drie landen, kan het wel een oorlog worden, maar dan is het nog geen wereldoorlog.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:02

fleurtjeuh schreef:
Iemand die niet spoort kan je niet van verwachten rationeel en logisch te denken en handelen

Gezien de ervenis van vader en grootvader maakt het niet uit of hij al dan niet "normaal" zou zijn. Doorgaan met wat de voorgangers hebben opgebouwd is combi geen gezichtsverlies lijden en aantal doden beperkt houden. De sekte Noord-Korea ontbinden zal vrijwel zeker een nog groter aantal slachtoffers geven. En voor langzaam aan veranderen moet het gehele leiderschap het eens zijn, en dat is vrijwel zeker niet het geval en zal dat ook niet worden. Er zijn teveel persoonlijke belangen (incl. veiligheid familie) en hebzucht bij betrokken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:18

Shadow0 schreef:
Safina: van een paar gebruikers die dat hebben geplaatst weet ik dat ze ook meelezen op zeer dubieuze sites (aluhoedjes, extremisme, die hoek.) Ik denk bij de specifieke gebruikers dat ze niet zelf zo extremistisch zijn (en de paar gebruikers die ik wel zo extreem acht houden zich in dit soort onderwerpen meestal iets rustiger en tonen af en toe een glimp van hun extremisme in minder opvallende contexten) maar wel dat ze geen gevoel voor context of proportie meer hebben of willen hebben.

Ik heb bv wel de indruk dat ze echt menen dat je de concentratiekampen los kunt koppelen van het topic op de voorpagina, dat je best kunt vinden dat het leuk is om een foto te zien van een dictator zonder dat je je rekenschap hoeft te geven van zijn daden, en dat ze echt denken dat er weinig verschil is tussen Bokt die zou besluiten om dergelijke berichten niet op de voorpagina te plaatsen en censuur zoals dat plaatsvindt in mensenrechtenschende dictaturen.


Ben ik altijd benieuwd, lees je zelf ook op die sites dat je dat weet of bespioneer je die mensen? :D

Ik vindt het een interresant topic geworden. Maar ben er qua mening nog niet helemaal uit of dit speciefieke nieuws nu wel of niet nieuwswaardig is op een site als bokt.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:48

Shadow0 schreef:
Ik heb bv wel de indruk dat ze echt menen dat je de concentratiekampen los kunt koppelen van het topic op de voorpagina, dat je best kunt vinden dat het leuk is om een foto te zien van een dictator zonder dat je je rekenschap hoeft te geven van zijn daden

Zijn die concentratiekampen niet iets wat in het land zelf en voor de eigen bevolking gebruikt wordt? In hoeverre hebben we er dan überhaupt iets van te vinden, als hij ze niet gebruikt in zijn relaties met ons of de buurlanden?
Het zou wat anders zijn als hij ook hier in Nederland mensen zou laten oppakken en in kampen liet plaatsen. Dán hebben we er iets mee te maken ja, maar nu? Nu is het vooral een interne aangelegenheid.

Dat hij ook af en toe dreigt de buren/overburen naar de andere wereld te blazen, dat is dan wel weer iets voor de internationale gemeenschap om een punt van te maken.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Tieneke
Berichten: 21669
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:51

Dus ver van ons bed = oogkleppen op, niet ons probleem, want we zijn gelukkig binnen "betere" grenzen geboren? Beetje egoïstische instelling, niet?

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:56

Tieneke schreef:
Dus ver van ons bed = oogkleppen op, niet ons probleem, want we zijn gelukkig binnen "betere" grenzen geboren? Beetje egoïstische instelling, niet?

Dat is toch altijd al de insteek geweest? Zolang er met een dictator afspraken zijn te maken die hij nakomt, en als hij de buren niet lastigvalt, mag hij doorgaans blijven zitten. Als hij de buren wel lastigvalt en we zelf ook een appeltje met die buren te schillen hebben, dan maken we er ook vaak dankbaar gebruik van.

Pas wanneer een dictator onbetrouwbaar wordt naar buiten toe, niet meer levert wat afgesproken is, of een te tegengestelde agenda gaat nastreven, dan is het ineens een punt hoe hij met zijn bevolking omgaat.
Laatst bijgewerkt door oomens op 19-10-19 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje, kerstmuts en [o]

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-19 12:57

Mijn OP vraag was “wil je dit?” Als in; wil je deze berichtgeving op Bokt?
Nee. Ik wil dat niet.
Wat ik wel wil is dat wij hier vrijelijk van mening over kunnen verschillen. Zonder termen als “goed” en “ verkeerd” qua mening.
Mijn mening is anders dan die van anderen. zo lang iemand niet aanzet tot haat, geweld of zoiets mag je het wat mij betreft hartgrondig met mij oneens zijn.
Nederland is een prachtig land!

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:30

Tieneke schreef:
Dus ver van ons bed = oogkleppen op, niet ons probleem, want we zijn gelukkig binnen "betere" grenzen geboren? Beetje egoïstische instelling, niet?

Want onze manier is de enige juiste manier? Anders is niet automatisch fout, komt bij dat er gelukkig nog zo iets bestaat als internationaal recht zodat als een ander land het niet eens is met een beslissing van jouw, ze niet zomaar binnen mogen vallen en je dwingen het op hun manier te doen. Er zijn veel meer landen dan enkel noord-korea waar de bevolking anders behandeld wordt dan wij goed/humaan vinden of zelfs begrijpen. Kijkend naar de recente geschiedenis, hebben we gezien dat ingrijpen voor de bevolking de gevaren eerder groter maken dan minder. Je kan leiders eigenlijk niet straffen zonder dat de bevolking de rekening betaald en dat maakt een heleboel opties onacceptabel.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Karl66
Berichten: 29733
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:02

Laten we nou ook weer niet gaan overdrijven en doen alsof Noord Korea geen dictatuur is,waarin de bevolking zwaar onderdrukt wordt. Dat is het natuurlijk wel. Alleen is het plaatsen van dit filmpje niet automatisch het vergoeilijken van wat daar gebeurt.

Tieneke
Berichten: 21669
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:23

tamary schreef:
Tieneke schreef:
Dus ver van ons bed = oogkleppen op, niet ons probleem, want we zijn gelukkig binnen "betere" grenzen geboren? Beetje egoïstische instelling, niet?

Want onze manier is de enige juiste manier? Anders is niet automatisch fout, komt bij dat er gelukkig nog zo iets bestaat als internationaal recht zodat als een ander land het niet eens is met een beslissing van jouw, ze niet zomaar binnen mogen vallen en je dwingen het op hun manier te doen. Er zijn veel meer landen dan enkel noord-korea waar de bevolking anders behandeld wordt dan wij goed/humaan vinden of zelfs begrijpen. Kijkend naar de recente geschiedenis, hebben we gezien dat ingrijpen voor de bevolking de gevaren eerder groter maken dan minder. Je kan leiders eigenlijk niet straffen zonder dat de bevolking de rekening betaald en dat maakt een heleboel opties onacceptabel.


Nee, anders is niet automatisch fout. Dat zeg ik helemaal niet.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:33

Karl66 schreef:
Laten we nou ook weer niet gaan overdrijven en doen alsof Noord Korea geen dictatuur is,waarin de bevolking zwaar onderdrukt wordt. Dat is het natuurlijk wel. Alleen is het plaatsen van dit filmpje niet automatisch het vergoeilijken van wat daar gebeurt.

Zeg ik dat? Ik geef aan dat anders dan NL niet meteen fout is, klopt. Maakt dat wat in Noord-Korea gebeurt goed? Nee, inderdaad niet, maar valt er wat aan te doen? Niet zonder dat de bevolking een nog veel hogere rekening betaald. We kunnen bij een aantal landen in Afrika en het midden-oosten net zulke vraagtekens zetten en zelfs zuid-amerika heeft op zijn minst niet fatsoenlijke acties als het om bv minderheidsgroeperingen gaat. Corruptie slaat ook hard alleen is het aantal slachtoffers vaak kleiner.
Het is balanceren tussen grenzen stellen qua wat mag en genoeg veiligheidsgevoel bieden dat hij niet met kernwapens gaat smijten, al is het enkel al omdat die rommel niet door een (lands)grens wordt tegen gehouden.
Je kan wel flink vraagtekens zetten bij wat we eigenlijk wel door de vingers zien of zelfs goedkeuren, terwijl we deze meneer wel aan de schandpaal nagelen. Is het omdat we er eigenlijk niks vandaan halen? Want dat is helemaal hypocrisie ten top.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:25

Sunnda schreef:
Ben ik altijd benieuwd, lees je zelf ook op die sites dat je dat weet of bespioneer je die mensen? :D


Ik bespioneer niemand hoor, en ik lees die sites over het algemeen niet :)
Maar sommigen hebben de links zelf gedeeld hier op Bokt, en dan heb ik de site wel bekeken en de achtergrond van die site en de makers opgezocht. Soms zoek ik de bron na van bepaalde ideeen, en de oorsprong eenvoudig te vinden. En ik volg een aantal (internationale) journalisten, onderzoekers en internetters die de verspreiding van dat soort dingen in kaart brengen.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:08

tamary schreef:
Zeg ik dat? Ik geef aan dat anders dan NL niet meteen fout is, klopt. Maakt dat wat in Noord-Korea gebeurt goed? Nee, inderdaad niet, maar valt er wat aan te doen?


Aan de situatie in Noord Korea veranderen we inderdaad niet zo heel snel iets (al is er dus een internationaal systeem van sancties en in een aantal gevallen hulp dat probeert om met hele kleine beetjes wel degelijk wat te veranderen.)

Maar het ging hier niet om wat er in Noord Korea moet veranderen, maar om wat wij ermee moeten.
Wij hoeven als Bokt de maatschappij van Noord Korea niet te veranderen. Maar wat we kunnen doen is een heel klein beetje weerbaar blijven tegen propaganda, door er geen platform aan te bieden. Door geen 'leuk' of onschuldig nieuws te plaatsen (zeker niet met de onverkwikkelijke zaken zorgvuldig weggeknipt) en er dan een 'leuke' foto bij te plaatsen die volkomen voorbij gaat aan al het verschrikkelijks. We hoeven namelijk niets met hem. Bokt kan dat gewoon volkomen negeren op de voorpagina. Al die ingewikkelde afwegingen zijn relevant voor internationale onderhandelaars, voor de VN, de Navo etc. Maar niet voor de Nieuwsredactie van Bokt. Daar volstaat een simpel: "oh, dat is toch die dictatuur? Nee laat maar." Ook al staat er een paard op de foto.

Citaat:
Je kan wel flink vraagtekens zetten bij wat we eigenlijk wel door de vingers zien of zelfs goedkeuren


Je kunt overal vraagtekens bij zetten. Maar ik zet er ook een vraag bij: waarom zet je die vraagtekens? Welk doel wil je bereiken? Wil je die vraagtekens zetten om na te denken over hoe we zo effectief mogelijk dingen verbeteren? Of wil je ze vooral zetten om tot de conclusie dat alles toch zinloos is en we vooral niets moeten doen omdat we niet met 1 magische vingerknip alle problemen in een keer perfect op kunnen lossen?

Want die laatste kom ik vaak tegen. Dan is de beschuldiging 'hypocrisie' niet zozeer bedoeld om integerder handelen aan te moedigen, maar vooral om iedere poging tot welke actie dan ook op voorhand te ondermijnen.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:16

Shadow0 schreef:
Daar volstaat een simpel: "oh, dat is toch die dictatuur? Nee laat maar."

Maar waarom zou de nieuwsredactie die keuze moeten maken dan?
Ze kunnen ook zeggen: "hij heeft ons niets misdaan, dus waarom zou hij van de pagina geweerd moeten worden?"

Ik heb hier laatst ook nog een topic gezien waarin iemand een autoritaire leider heeft geportretteerd die half Europa heeft veroverd en ook lang niet netjes met iedereen omging. Die heeft ook in Nederland nog huisgehouden, en vele jongemannen als dienstplichtigen naar Rusland gestuurd. Werd gewoon in een heldhaftige pose te paard afgebeeld. Moeten we daar ook maar foei tegen zeggen?

Dat was trouwens niet op VN, maar volgens mij wel in uitgelicht.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:26

oomens schreef:
Maar waarom zou de nieuwsredactie die keuze moeten maken dan?
Ze kunnen ook zeggen: "hij heeft ons niets misdaan, dus waarom zou hij dan van de pagina geweerd moeten worden?"


Omdat je soms je boerenverstand moet gebruiken.

Waar gebeurd:
Aantal jaar terug pleegde Robin Williams zoals bekend zelfmoord door verhanging.
De Telegraaf (net als alle media) dook daar bovenop.

Op een gegeven moment bracht de Amerikaanse politie nogal lugubere details naar buiten (amateur-verhangingen geven meestal geen acute dood door een gebroken nek maar geven een verstikkingsdood), die de Telegraaf uiteraard in geuren en kleuren publiceerde.
Daar vielen zélfs de Telegraaflezers over.

Vervolgens - en nu wordt het lachwekkend - postte de Telegraaf online de poll of de lezers vonden dat de politie dergelijke details dus niet naar buiten moest brengen.

Wat natuurlijk BS is. De Telegraaf had zelf zo slim moeten zijn dat niet te doen.

Moraal van het verhaal: je moet af en toe als nieuwsmedium zo slim zijn controversiele zaken domweg niet te publiceren.

Karl66
Berichten: 29733
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:06

Alleen is dit artikel niet zo heel controversieel, wordt het regime in NK met dit artikel niet goedgepraat en valt de propagandawaarde die het filmpje in NK wel heeft hier in onvruchtbare grond. De vergelijking met het artikel over Robin Williams is er dan ook aan de haren bijgesleept.

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:15

Het ging om het principe: je hoeft niet alles te publiceren. Oók niet als een ander het wel doet (en daar dan naar wijzen).

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:31

oomens schreef:
Maar waarom zou de nieuwsredactie die keuze moeten maken dan?


Ze 'moeten' niks. Maar ik hoop dat de nieuwsredactie, en het Bokt-beheer, na wil denken over wie ze willen zijn. Wat je als mens wilt doen, wilt steunen en wilt uitdragen, en waar je de grens trekt en dingen niet wilt doen.

Citaat:
Ze kunnen ook zeggen: "hij heeft ons niets misdaan, dus waarom zou hij van de pagina geweerd moeten worden?"

Kan. Dan kom ik bij mijn opmerkingen in het andere topic: dat er statistisch gezien een aantal mensen hier op Bokt zullen zijn die, mocht de situatie ooit ontstaan, zullen meewerken aan een nieuwe genocide. En waarvoor de 'ik had er zelf persoonlijk geen last van' / 'het was gewoon mijn werk' voldoende excuus zullen zijn.

Voor de goede orde. Dit is niet mijn beschuldiging aan het boktteam. (Wel is het mijn verdenking van enkele gebruikers.)
Er liggen boekwerken aan bevlogen betogen van mij aan hen, maar nevernooit heb ik ook maar 1 seconde werkelijk gedacht dat het team werkelijk fundamenteel vindt dat een grove schending van mensenrechten, massamoorden en strafkampen ok zijn als je er zelf maar geen last van hebt.

Maar, dit soort dingen kunnen er dus wel insluipen. Ook voor de mensen die wel een moreel kompas willen volgen (en het niet uitsluitend berekenend willen zien) schuift de lat van wat normaal wordt gevonden steeds een beetje op. En vereist het soms bewuste beslissingen om dat tegen te gaan. Dit lijkt me echt zo'n moment.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:45

Karl66 schreef:
Alleen is dit artikel niet zo heel controversieel, wordt het regime in NK met dit artikel niet goedgepraat en valt de propagandawaarde die het filmpje in NK wel heeft hier in onvruchtbare grond.

Niet mee eens. Het is namelijk niet alleen propaganda voor deze specifieke massamoordenaar, maar ook voor persoonsglorificatie in het algemeen, en het ondermijnen van het idee van proportie en samenhang.

Als ik dan nog een zijstapje mag maken: de schade van nepnieuws/bewuste misinformatie bijvoorbeeld is niet alleen dat mensen specifieke verkeerde dingen gaan geloven (wat in bepaalde gevallen schadelijk genoeg kan zijn), maar ook dat er een situatie ontstaat waar er helemaal geen reality check meer is omdat het hele idee dat we waarheid van leugen kunnen onderscheiden kapot gemaakt wordt.

En zo worden ook allerlei beschermingsmechanismen ondermijnd. Het idee dat je onderscheid kunt maken tussen goed en fout. Of onderscheid kunt maken tussen kleine onderwerpen en grote.

En in de discussie hierover wordt nog wat anders vaak ondermijnd: het idee dat je met handelen verandering kunt brengen, zelfs als je iets niet meteen kunt oplossen. Dat het wel belangrijk is voor wie je zelf wilt zijn / hoe je als forum wilt zijn, zelfs al kun je niet iets doen aan het regime daar.

Karl66
Berichten: 29733
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:45

Gezien de toon van het artikel is het het tegenovergestelde van propaganda en daardoor snijdt de rest van je verhaal ook geen hout.

@Ibbel, mee eens in zoverre dat het geen paardennieuws is en dus niet gepubliceerd hoefde te worden.

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:25

Shadow0 schreef:
Dat het wel belangrijk is voor wie je zelf wilt zijn / hoe je als forum wilt zijn, zelfs al kun je niet iets doen aan het regime daar.


Daar zit al een hele tijd het pijnpunt over het nieuws op bokt. Over alle nieuws.

Dus:

JOEHOE! NR! ZIJN JULLIE ER NOG?

Vertel eens aan ons, hoe is die uitgebreide discussie die vooraf ging aan het plaatsen van dit filmpje nu eigenlijk gegaan?

NR lid 1: ik heb hier een filmpje van KJU te paard, ik vind het wel leuk voor op de voorpagina.
NR lid 2: Is dat niet die dictator?
NR lid 1: Boeiuh joh, het is een bekend figuur op een paard, daar gaat het toch om?
NR lid 2: Ach OK, we hebben nog niet genoeg nieuws vandaag, zet 'm er maar bij.
NR lid 1: wat zetten we er bij als tekst?
NR lid 2: oh, pak de eerste twee alinea's maar, meer lezen ze toch niet.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 09:18

Precies Ibbel. NR waarom houden jullie je zo stil?

Berdien
Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wil je dit?Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:27

Ik ben ook erg benieuwd naar de visie van de NR. En inderdaad waarom het zo stil blijft. FZ is toch de plek om in gesprek te gaan met je gebruikers... Dit is alleen wel een heel eenzijdig 'gesprek' zo :))

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers