Gaan er bewijzen naar de politie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:54


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:09


Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:11

Bubblewrap schreef:
Thincla schreef:
Nu ben ik wel heeel benieuwd wat er was :Y)

Iemand bood ID-kaarten, paspoorten, rijbewijzen etc aan. Stond een mail en tel.nummer bij. Oftewel: das geen zuivere koffie...

Ik ben inderdaad benieuwd of deze info bij de politie terecht komt op enige wijze. Even gegoogled op het mailadres, en ik kwam toen uit bij fora's waar de 'aanbieder' zijn rijbewijsjes aanbiedt. Net zoals op bokt.

Maar het was volgens het bericht wel legaal hoor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:44

Myrsky schreef:
Bubblewrap schreef:
Iemand bood ID-kaarten, paspoorten, rijbewijzen etc aan. Stond een mail en tel.nummer bij. Oftewel: das geen zuivere koffie...

Ik ben inderdaad benieuwd of deze info bij de politie terecht komt op enige wijze. Even gegoogled op het mailadres, en ik kwam toen uit bij fora's waar de 'aanbieder' zijn rijbewijsjes aanbiedt. Net zoals op bokt.

Maar het was volgens het bericht wel legaal hoor :))

Ochja, helemaal vergeten te melden. Je kunt legaal je identiteit veranderen via een schimmig engels e-mailadres :D Ideaal, nu op bokt toch zo'n discussie loopt over anonimiteit... Nu kun je geheel bokt-anoniem door het leven :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:52

Bubblewrap schreef:
Ochja, helemaal vergeten te melden. Je kunt legaal je identiteit veranderen via een schimmig engels e-mailadres :D

Engels? Altijd gedacht dat je daarvoor in Marseille moest zijn.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:53

Morganlefay schreef:
Ailill schreef:
Held _/-\o_ _/-\o_

Leg uit??
Tegen z'n vader in gaan, een opleiding stoppen om je droom te volgen, zelf erkennen dat je eigen werk niet goed genoeg gaat zijn, besluiten te vervalsen, eerst als bewijs van zijn kunnen en later er de 'vruchten' van plukken. Dan vervolgens tegen de lamp lopen, dit toegeven en vlak voor je straf het hoekje omgaan :')

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:15

oomens schreef:
Bubblewrap schreef:
Ochja, helemaal vergeten te melden. Je kunt legaal je identiteit veranderen via een schimmig engels e-mailadres :D

Engels? Altijd gedacht dat je daarvoor in Marseille moest zijn.

Zonder dollen
Dit topic heeft ondanks de rare ingang best wel wat visies en denkwijzen opgeleverd
Het Vreemdelingenlegioen _/-\o_

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:35

Myrsky schreef:
Maar het was volgens het bericht wel legaal hoor :))


Oh, dan is het goed :))

Een tijd geleden ben ik op speurtocht geweest omdat we destijds last hadden van een internetoplichter die hier op Bokt ook mensen benadeeld had. Ik heb toen contact gezocht met de politie met de vraag wat we hier mee zouden kunnen doen. Dat was eigenlijk best teleurstellend: voordat je de juiste persoon treft, ben je zo al heel veel tijd verder en het antwoord was dat we er niets mee konden en mochten doen omdat wij als site geen partij zijn. Als in: wij zijn niet persoonlijk of bedrijfsmatig benadeeld, aldus de politie. Om die reden kun je dan ook een geen aangifte/melding doen. Dat zou wel kunnen als iemand gedupeerd zou zijn, want die persoon kan dan aangifte doen en dan kunnen wij op verzoek van politie/justitie medewerking verlenen.

Anoniem

Re: Gaan er bewijzen naar de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:40

Daar was ik al bang voor...

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:53

Oscar schreef:
Myrsky schreef:
Maar het was volgens het bericht wel legaal hoor :))


Oh, dan is het goed :))

Een tijd geleden ben ik op speurtocht geweest omdat we destijds last hadden van een internetoplichter die hier op Bokt ook mensen benadeeld had. Ik heb toen contact gezocht met de politie met de vraag wat we hier mee zouden kunnen doen. Dat was eigenlijk best teleurstellend: voordat je de juiste persoon treft, ben je zo al heel veel tijd verder en het antwoord was dat we er niets mee konden en mochten doen omdat wij als site geen partij zijn. Als in: wij zijn niet persoonlijk of bedrijfsmatig benadeeld, aldus de politie. Om die reden kun je dan ook een geen aangifte/melding doen. Dat zou wel kunnen als iemand gedupeerd zou zijn, want die persoon kan dan aangifte doen en dan kunnen wij op verzoek van politie/justitie medewerking verlenen.

Ik kruip even onder mn steen vandaan als wijsneus.

Maar, in het voorbeeld wat je geeft klopt het dat je als site geen partij was, en dus ook geen melding danwel aangifte kunt doen. Dat moet de benadeelde partij zelf doen. Theoretisch gezien zou het wel zo kunnen zijn dat in het verdere proces de mensen van de site als getuigen zouden kunnen dienen, danwel op eigen initiatief, danwel omdat ze opgeroepen worden.

Dat gezegd hebbende, hier is (nog) geen benadeelde partij, maar je bent wel getuige van poging tot misdrijf. In dat geval werkt het anders, en zou je de door jou verzamelde informatie (emailadressen en telefoonnummers) als "tip" door kunnen geven, en dus niet als melding/aangifte. Stel er is op de achtergrond al een tijdje een onderzoek gaande naar deze persoon of het netwerk waarin deze persoon zich bevindt, dan wordt de informatie uit de tip gebruikt in dat onderzoek. Dat gaan ze je natuurlijk nooit vertellen, want immers, het zou dan gaan om een onderzoek op de achtergrond. En dat moet wel stiekem enzo. ;)

Edit: Waarbij het mij trouwens om het even is wat jullie ermee doen, en zelf vooral onder de indruk van het aantal tems en hoe snel dat is gegaan, ik was namelijk ook online en heb het ook compleet gemist tot ik vanochtend dit topic langs zag komen. ;)
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 14-03-19 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Gaan er bewijzen naar de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:55

Dat klinkt alsof je vaker met dit bijltje gehakt hebt :)
Zou je mij aan een rechtstreeks e-mailadres kunnen helpen waar ik dit soort tips bedrijfsmatig kwijt zou kunnen?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:01

Oscar schreef:
Dat klinkt alsof je vaker met dit bijltje gehakt hebt :)
Zou je mij aan een rechtstreeks e-mailadres kunnen helpen waar ik dit soort tips bedrijfsmatig kwijt zou kunnen?

Hoort bij het vak. :)

Vermoed van wel, ik loop het even na en stuur je een pb.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Gaan er bewijzen naar de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:02

Dat vermoeden had ik al :)
Heel erg bedankt alvast, het zou heel handig zijn om een lijntje te hebben!