Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:27

Thx! Oei, wil geen cremello...beide ouders blijken inteelt op Bailador, dus absoluut geen goede match!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:23

Cambiar schreef:
Thx! Oei, wil geen cremello...beide ouders blijken inteelt op Bailador, dus absoluut geen goede match!


Dan moet je nooit twee creme dragers kruisen.

Verkoop wel snel, een dubbel-creme.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:37

Peterina schreef:
Cambiar schreef:
Thx! Oei, wil geen cremello...beide ouders blijken inteelt op Bailador, dus absoluut geen goede match!


Dan moet je nooit twee creme dragers kruisen.

Verkoop wel snel, een dubbel-creme.

Nee, zeker niet ;-).
Ik ben aan het kijken voor een criollo hengst, wil zo sterk mogelijk veulen. Ofwel een heel gezonde Lusitano met heeeeeeel sterke benen. Mijn merrie is zopas vlak voor teruchtocht naar huis gewond, distortie van kroongewricht |(

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:07

Kleur heeft niets te maken met 'sterkte', en je moet zeker niet gehoor geven aan de 'oude wijven' verhalen rond cremello's enz. Niets van waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:40

Mag ik hier iets vragen over kleurgenetica?

Moet een voskleurig veulen een papa en mama hebben met vos gen? Of kan de voskleur doorgegeven worden vanuit alleen moederskant?
We hebben een merrie (bruin jimtown afstamming)met een voskleurig veulen, nu staat op internet dat de papa (incognito) geen vos gen heeft (vosfactor vrij) Kan dat? Incognito is een afstamming waar van moederskant vivaldi zit.
We zijn nu aan het puzzelen, als dit niet kan, dan hebben wij een mogelijk een probleem...

Ben benieuwd

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:54

Nee, om een vosveulen te krijgen moeten beide ouders vos dragen én dat ook doorgeven. Het slaat geen generatie over oid.
Als de hengst als vosvrij wordt opgegeven dan is óf de hengst de vader niet, óf de test is verkeerd gegaan óf de eigenaar heeft gelogen.

Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:57

Oeps

Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:06

Kan een hengst waarin er van moederskant (vader daarvan is vivaldi) vos zit, vosfactor vrij zijn?

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:06

hayka schreef:
Mag ik hier iets vragen over kleurgenetica?

Moet een voskleurig veulen een papa en mama hebben met vos gen? Of kan de voskleur doorgegeven worden vanuit alleen moederskant?
We hebben een merrie (bruin jimtown afstamming)met een voskleurig veulen, nu staat op internet dat de papa (incognito) geen vos gen heeft (vosfactor vrij) Kan dat? Incognito is een afstamming waar van moederskant vivaldi zit.
We zijn nu aan het puzzelen, als dit niet kan, dan hebben wij een mogelijk een probleem...

Ben benieuwd

Incognito (die uit 2013 van davino) kan nooit geen vosdrager zijn, want zijn moeder is een vos.
Dus als iemand beweerd dat hij vos-vrij is dan is dat erg eigenaardig. Hij is gegarandeerd vosdrager

Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:36

Dat dacht ik ook, staat bij Vdl studs in de hengstenbrochure.

Ik ben opgelucht. Vond het al vreemd

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:23

Ik heb geen idee of dit al vaker besproken is, ik kon het zo snel niet terug vinden.
Maar ik ben erg benieuwd hoe het zit met een Haflinger. Ik heb een Haflinger merrie waar ik graag een veulentje bij wil fokken maar ik heb geen idee hoe ik de kleur van een haflinger in kan vullen in die calculator.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:27

Het is een vos met het flaxen gen. Dus vos is voldoende. :)

Edit: kleine aanvulling: het grootste deel van alle Haflingers draagt agouti. Dat kun je dus ook invullen. Het toont alleen niet op vos.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 04-03-19 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:28

Een haflinger heeft als basis altijd e/e. Ik geloof dat ze denken dat ze ook altijd f/f zijn, maar omdat dit nog niet te testen is weten ze dat nog niet zeker. Vaak zijn haflingers A/A of A/a, maar dat is een kwestie van testen. Voor de rest bezitten ze volgensmij niet heel veel meer genen behalve eventuele witpatronen. Maar als ik het fout heb verbeter me dan zeker.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:30

Haha, nouja, what she says dus. :P

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:32

Idd, maar Haflingers dragen ook vaak het Mealy/Pangaré (meelsnuitjes) gen. Dus met een homozygoot niet-vos kun je hele leuke kleurtjes krijgen.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:38

Maar in de calculator vul je dus altijd gewoon vos in? Want flaxen staat er niet bij. Wat heeft een Haflinger dan mee aan het veulen?

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:40

Calimero_ schreef:
Maar in de calculator vul je dus altijd gewoon vos in? Want flaxen staat er niet bij. Wat heeft een Haflinger dan mee aan het veulen?


Klopt! Tenzij je agouti hebt getest? Dat kan je iets later ook invullen, dat kan de kansen iets beinvloeden.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:44

Nee niks getest, zo belangrijk is het ook niet hoor. Maar ik was vooral benieuwd!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:55

Dan wordt het gewoon een leuke verrassing :)

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:47

Kan ik hier een kleuren vraag neerleggen?

Ik heb een zilverappel shetlander. 3 jaar geleden heb ik haar laten dekken door de ggk dartmoorhengt Hero vd Langewiek. Hier is een heel leuk silver bay(?) veulen uit gekomen.
Nu zit ik er over te denken haar dit jaar weer te laten dekken. Ik zou het leuk vinden de zilverappel kleur door te fokken. Hoe heb ik daar het meeste kans op?

Ja er is mij al vaak verteld dat shetlanders geen zilverappel kunnen zijn. Ze zal vast ander bloed door zich kunnen hebben maar ze heeft geen papier dus daar zullen we helaas niet achter komen. Het enige dat ik weet is dat haar moeder schimmel is en haar vader zwart.

Wie kan mij hier verder mee helpen :) ?

Foto van de merrie:
Afbeelding

foto van het veulen:
Afbeelding

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:54

Persoonlijk zou ik er een niet-zilvere hengst op zetten, jouw merrie geeft 50% kans om zilver door te geven (als de ouders kloppen en de moeder dus zilver is geweest 'onder' de schimmelkleur). Met een (homozygote) zilver hengst kan je die kans nog vergroten, maar dan heb je ook kans op een homozygote zilver nakomeling en homozygoot zilver gaat gepaard met oogafwijkingen. Heterozygoten zoals jouw merrie hebben ook bijna altijd cysten in het oog, maar in de homozygoten ontwikkelt zich toch een groter probleem (MCOA).

Als dat je niets uitmaakt kan je wel het beste gaan voor een homozygoot zilveren hengst, dan heb je 100% kans op zilver (en 50% op homozygoot).

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:48

Ik zou om voor de zekerheid niet twee zilver kruizen. Om die oogproblemen te voorkomen. Wil je echt zilver, dan kun beter 1 kopen hihi. Ik denk dat jou merrie een Duitse classic pony is. Ik zie er echt geen shet in.
Misschien is het een troost en de gok waard. Ik heb een zilverbay merrie, ze heeft drie veulens gegeven en alle drie zijn zilver. Een andere zilverpalomino merrie heeft ook drie veulens gegeven. Twee duidelijke zilver en 1 vos, maar kan zilver dragen. Dat is niet te zien op vos.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:23

Bedankt voor jullie reacties. Gezondheid maakt mij wel degelijk uit dus jullie reacties zijn heel fijn om te horen omdat ik dus niet met deze gezondheidsafwijkingen bekend ben. Een zilver erop is dus niet verstandig. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat voor kleur ik erop zou doen (behalve zilver) omdat er toch 50% kans is op het zilver gen? Begrijp ik dat goed? Maakt het dan nog uit of ik er een zwart of bruin of vos kleur op doe voor de uitkomst? Aangezien je het zilver niet kunt zien op vos lijkt me die kans dan dus kleiner?

Stal_HD: Ik begrijp je reactie maar mijn merrie is absoluut geen Duitse Classic ;)
Ouders van mijn merrie:
papa
Afbeelding
mama
Afbeelding

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:43

Op vos toont het niet inderdaad, dus ik zou voor een zwarte (of bruine) basiskleur gaan. Liefst dan geen vosdrager.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:58

hihihi nee als ik nu de ouders zie zie ik inderdaad geen duitse classic erin.