Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:13

Ik weet zelf niet genoeg van de lijnen om veel erover te zeggen, maar uit Titanic vd Koerberg weet ik twee (effen) nakomelingen die zwartbasis zijn en een kol hebben. En een bonte met erg extreem patroon, dus wellicht een witbooster. Ze zijn er dus wel, zwarte met klein beetje wit op de kop wat niet van platenbont komt.
Witte voetjes heb ik bij de raszuivere exemplaren inderdaad ook bij geen van de basiskleuren gezien. De vossen die ik ken met wit weet ik de afstamming niet van, dus kan ik weinig over zeggen.

Wat wel sowieso een mogelijkheid is, is dat het wit dat er is door een ander gen komt dan bij de meeste paarden. Dat zie je bijvoorbeeld bij IJslanders ook, daar komt W20 niet voor, de meeste aftekeningen zijn minimaal Splash. Nu verwacht ik bij Shetten geen splash, maar het zou me niet verbazen als een W20 bijvoorbeeld niet in de populatie zit.

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:01

Tinniie schreef:
Dus in theorie, als mijn merrie Ee is, is haar tobiano gelinkt aan haar zwarte E .


En áls ze W20 zou dragen, geeft ze ofwel tobiano ofwel w20 door, maar nooit beide?

Dus in dat geval ET óf eW20 :P

Ik ben benieuwd :)


Oké ze is dus EE en geen w20.
Dus er valt niks te zeggen qua link :')

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:52

:D :')

Grappig. ;) :D

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:05

Hallo lieve mensen,

Voor een artikeltje voor Bit magazine online zoek ik iemand die mij als ‘deskundige’ kan helpen met een stukje over kleurengenetica.

Het gaat dan om vragen als wat is het verschil tussen perlino en cremello, bestaat er albino, hoe fok je valk of palomino etc etc.

Dus ben je (hobby)fokker en vindt je het leuk om hier aan mee te werken stuur mij dan even een berichtje :-)!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:12

Hierover kun je via google toch ook alles al vinden ??
Zelfs de Bokt-Wiki heeft er een uitgebreid artikel over.

Niet dat ik te beroerd ben om te helpen, maar een beetje eigen onderzoeksdrang is voor een artikelschrijver een must. :)
Leuker is het om na je eigen research hier een stukje te plaatsen van eigen hand en vragen of daar gekke dingen in staan :)

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:14

Hoi,

Ik mag google of mezelf niet als bron gebruiken, ik moet een deskundige aan het woord laten.

Dus vandaar.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:15

De Wiki is geschreven door deskundigen ;)

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:16

Maakt niet uit.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:19

Met google bedoel ik ook internet. Ik moet het uit uit eerste hand hebben. T is ook niet mijn idee ;-).

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:02

Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd het kost, maar mocht een bioloog met kleurgentica hobby expert genoeg zijn dan kan ik wel helpen.
Ik kan antwoord geven op vragen, maar ga geen heel artikel schrijven in mijn vrije tijd.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:07

Waar vervolgens de helft nog uitgeknipt gaat worden en dusdanig geplaatst dat je jezelf er totaal niet in terug vindt (been there)...

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:11

DubbelDun schreef:
Waar vervolgens de helft nog uitgeknipt gaat worden en dusdanig geplaatst dat je jezelf er totaal niet in terug vindt (been there)...

Oei, ben inderdaad vanuit de academische wereld gewend dat je een akkoord geeft op de uiteindelijke versie voor het gepubliceerd wordt. Is dat niet mogelijk haak ik inderdaad af. Bedankt voor het delen!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:31

Als er een betrouwbaar artikel geschreven moet worden, dan kun je daar de wiki niet voor gebruiken. Iedereen kan wat melden op de wiki. Zelfs onwaarheden.
Ok nu gaat het niet om iets wetenschappelijks, maar ik snap de gedachtegang wel.

Dus als je vragen hebt over iets, mag je me wel een pb doen. Ik ben lid van een kleurrijke stamboek, waar er vanalles en nog wat rondloopt op kleurengebied. Zelf heb ik ook al het een en ander gefokt. Zelfs aankomend jaar verwacht ik leuke kleurtjes. Nu is de vraag wat er doorgegeven wordt hihihi. Is het simpel en blijft het bij de basiskleuren, of komen de extra's er ook bij? En welke extra's dan?
De materie is gewoon erg boeiend.

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:44

Mij lijkt wel dat zo’n artikel nog een beetje leuk moet blijven, het wordt al snel te moeilijk voor de meeste mensen, zeker als je het echt ‘academisch’ gaat aanpakken... dus ik snap het uitgangspunt wel :)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:44

stal_HD schreef:
Als er een betrouwbaar artikel geschreven moet worden, dan kun je daar de wiki niet voor gebruiken. Iedereen kan wat melden op de wiki. Zelfs onwaarheden.
Dat geldt natuurlijk voor alles wat er op internet geschreven wordt. Als je dat wilt voorkomen zul je een bekende wetenschapper in persoon moeten interviewen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:54

Ik denk dat checken of je iemands woorden niet per ongeluk verdraaid niets te maken heeft met de leesbaarheid voor de leek.

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:22

Das een andere zaak ja idd, maar mij lijkt echt een wetenschappelijk artikel het doel dat Erretje voor ogen heeft voorbij te streven.. correct me if I’m wrong. De meeste leken haken al af bij agouti :') :P

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:35

Uiteraard, voor de doelgroep van bit wil je het lekker laagdrempelig. Ik bedoelde meer dat ik met zulke publicaties geen ervaring had, maar verwachtte dat ze dat net zo netjes zouden communiceren/overleggen als bij wetenschappelijke publicaties. Wat dus blijkbaar niet altijd het geval is helaas.

Schakelen in manier van uitleggen kan ik wel, sta de helft van de week voor groepen pubers en de andere helft Latijnse namen uit te kraaien in lab setting.
Al vind ik de jip en Janneke uitleg geven vaak leuker dan het hele technische werk.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:32

Hier nog een hobby fokker van verschillende kleurtjes,.. ik heb zowel creme, zilver, roan, champagne, bont, frame, sabino en splash overo's in mijn kudde en mijn paardjes zijn kleurgetest en hebben al mee gedaan aan een masterproef van een studente van dierenuniversiteit in Gent waarbij ze allemaal kleurgetest zijn via speekselproeven.
Kan die masterproef in een link meegeven als je wil, staat op het internet.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:54

Nou nou. Ik stuur het artikeltje altijd ter beoordeling en het wordt geen wetenschappelijk artikel. Het gaat om laagdrempelige vragen waar veel mensen geen of een verkeerd idee bij hebben. Ik weet ze zelf wel, maar zoals eerder gezegd, ik mag het niet vanuit mijn eigen kennis schrijven of research op internet doen omdat de bron niet altijd duidelijk is.

Iemand die verstand heeft van het fokken met kleuren zou ik hartstikke leuk vinden.

Het gaat gewoon om een paar vragen als: wat is het verschil met Perlino/cremello, bestaat Albino, hoe krijg je een valk, welke basiskleuren zijn er. Dat soort F.a.q.’s Eigen inbreng is altijd welkom en leuk.

Ik schrijf het verder ook zelf.

Je hoeft niet mee te werken als je er geen zin in hebt. Geen probleem!

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:06

Wel ja, daar kan ik makkelijk aan meewerken als je dat wil, zeker als het zulke basisvragen zijn, geen probleem.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:42

Wil ik ook wel aan meedoen hoor als het laagdrempelig is en enkel vragen beantwoorden en ik geen gans artikel zelf moet schrijven. Ik fok MET kleur dus weet er al een en ander van. Stuur maar pb.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:22

Als de hengst smockey black is, met vosgen en crèmegen (Nevado De La Font)

https://m.facebook.com/media/set/?set=a ... 2200685350
...en de moeder bay, met vosgen en crèmegen:

Afbeelding

Afbeelding
is er dan kans dat er een vos uitkomt aub?

Ik vind het wel vreemd dat mijn merrie bay genoemd wordt en Nevado smockey black, terwijl ze krek hetzelfde kleur lijken te hebben...

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:58

Er bestaan hele donkere bay's ;) Is de merrie op kleur getest ??
Zolang je niet weet of het zwart van beide ouders homozygoot is (dus EE) en geen Ee (heterozygoot) dan heb je idd kans op een vos.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:22

Als de hengst en merrie beiden vos dragers zijn dan kan er idd een vos-gekleurde veulen uit de combinatie komen.
Maar ook palomino en/of cremello.

Nooit een smokey black veulen omdat de merrie homozygoot is voor Agouti … tenminste als bij het 'Carrying: + Pos Hom Agouti' homozygoot Agouti wordt gedoeld? zo ja dan is genotype: Ee AA CCr gg