Welke kleur is deze mini?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 15:09

Nadat Rocky nu een jaar bij ons is weet ik nog altijd niet wat voor kleur hij is.
Ik noem hem voor het gemak altijd palomino omdat ik hem onder die noemer ook gekocht heb. In z'n paspoort staat silverdapple, maar ik vind hem op beide (niet) lijken :+

Wie wil er (nog) eens een gokje wagen? :D

Zo kocht ik hem een jaar geleden
[ img ]


Rocky vandaag in zomervacht
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Én Rocky in wintervacht

[ img ]

[ img ]
Ja ik krijg in de winter altijd de vraag of hij zo diep in de modder staat :')

De huid onder de vacht is zoals jullie kunnen zien zo donker als zn neus en benen, alleen groeien er dus beige haren bovenop :o? :')
Wie o wie weet wat hij is? :D

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo


fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:13

Goh wat een interessante kleur!
Ik lees even mee omdat ik benieuwd ben naar het antwoord

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:19


tamary
Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:20

Aan de oorrandjes, benen, kleurtjes in de manen en snuit te zien zou ik zeggen valk + iets / wildkleur + iets. Je zou dan bv richting dunalino of dunskin uit komen. Weet je wat de ouders zijn qua kleur?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:27

Ik zou ook zeggen mushroom.

AaronYve
Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:30

Geen idee, ik kan je niet verder helpen. Wilde alleen even zeggen dat het wel een hele mooie en aparte kleur is <3

Aaron
Elmar
Lucky

_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 15:36

Tamary, wildkleur is hij niet, daarvoor loopt zn 'aalstreep' niet genoeg door in manen en staart, nd1 zou dit wel kunnen veroorzaken. Dunalino en dunskin vind ik hem te donker voor net zoals te donker voor palomino, al zou sooty wel kunnen, te licht weer voor valk en ook te licht voor silverdapple, zilver valk dacht ik zelf ook nog aan dat dat zou kunnen maargoed .. daarom, ik kom er zelf ook geen wijs uit dus :')

Kijk eens aan, een nieuwe kleur in het rijtje!
Mushroom is dus als ik het zo lees een vos met een bepaald gen wat de rode gloed eruit haalt?!
Jammer dat het niet te testen is!

AaronYve, dankjewel, ik vind hem zelf achteraf gezien toch ook wel erg leuk (Ik wilde absoluut geen palomino die vind ik echt niet mooi := dus baalde nogal toen ik dacht een palomino gekocht te hebben, blij dus dat hij niet de gewone palomino kleur heeft :') )

EDIT: Overigens kreeg ik op de FB pagina voor kleuren veelal het antwoord palomino going grey .. maar dat lijkt mij zelf erg sterk aangezien hij geen enkele kenmerken voor schimmel toont. (Hij is 3 jaar)

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:53


Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:21

Misschien palomino met sooty? Ik denk dat het net wat te rood uit slaat voor sooty maar wie weet.

Hij is trouwens wel echt heel leuk. :D

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:24

Mushroom is een mogelijkheid, maar ik zou ook niet verbaasd zijn als er schimmel bij zit.

Weet je wat van zijn ouders?


_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 17:47

De ouders weet ik alleen 'van horen zeggen' oftewel iemand hier op bokt die als het goed is z'n paspoort heeft gemaakt. Zij vertelde dat z'n moeder bruin is en z'n vader palomino, op de vraag waarom hij dan als silverdapple op papier staat heb ik helaas geen antwoord meer op gekregen. Dus vandaar dat ik z'n ouders ook niet benoem, ik weet het zelf gewoon niet.

Wispeltuur, dat dacht ik dus eigenijk ook palomino met sooty, maar hij is wel erg beige/grijs en niet de standaard palomino kleur die toch een tint roder is, maargoed sooty kan veel doen naturlijk.

Als hij toch schimmel blijkt, dan heb ik gewoon over een paar jaar een leuke witte, al hoop ik toch dat hij dit gekke maar leuke kleurtje blijft houden :D

Ibbel, thnx, dat wist ik niet!

Wat mij trouwens wel opvalt is dat mushroom alleen bij de shets voorkomt, Rocky is geen shet :=

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:36

Ik denk ook aan palomino scooty, je hebt zoveel tinten palomino van bijna wit tot goud.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:38

Mushroom komt ook bij mini-ponies voor (want daar zit 9 van de 10 keer Shetlanderbloed in)

Silver toont niet op vos (en dus ook niet op palomino) dus uit een palomino (silverdrager) maal bruin kan een silverdapple bruine komen. Al dan niet ook nog met creme, dus evt ook een silverdapple buckskin.

Mushroom is recessief, dus dat kan (en moet) onzichtbaar in beide ouders gezeten hebben.

Als het (vrij) zeker is dat geen van de ouders schimmel is, kan jouw pony geen schimmel zijn.

_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 19:56

Lori dat klopt inderdaad maar zo raar dat hij echt alleen donkere benen en buik heeft. Ik had gedacht dat hij anders uit z’n wintervacht zou zijn gekomen :P

Ibbel, klopt, ik weet wel wat van de kleurgenetica af, maar sta met Rocky toch echt voor een dilemma wat hij nu is haha!
Bruin X palomino kan geen silverdapple geven en bruin + zilver ziet uit als een flaxen vos dus kan het nooit zijn. Silverdapple is toch sowieso zwart + zilver?

Oh weer wat geleerd dat er shet bloed in de mini’s zit haha wist ik niet :o

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

RSDICBS
Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:58

Silverdapple kan ook in in palomino verstopt zitten. Een vos of palomino toont het zilver gen niet maar kan wel een zilver gen doorgeven.
Ik denk ecjter dat hij geen silverdapple is. Eerder palomino sooty.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:07

_Tarzan schreef:
Bruin X palomino kan geen silverdapple geven en bruin + zilver ziet uit als een flaxen vos dus kan het nooit zijn. Silverdapple is toch sowieso zwart + zilver?


Bruin keer vos (palomino) kan sowieso zwart geven, en dus met een verborgen zilver in de palomino een zilverappelzwarte. Maar silver toont ook op bruin, dat wordt dan bay silverdapple (zilverappelbruin).
De bay silverdapples zien er nogal eens uit als vos met flaxen (worden dus ook nogal eens zo genoemd óf foutief zilverappelvos), de zwarte zilverappels zijn meestal donkerkoffie qua lichaam.

Letsdunit
Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:15

Ik had een silvervalk, lijkt er wel wat op.
[ img ]

Laureas
Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:28

Volgens mij is het ook een palomino met sooty, in de minipaard bloedlijnen van sebastopol komt dat nog wel vaker voor, zit dat misschien in zijn afstamming?

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-21 21:00

Ibbel, oeps ja palomino en bruin kan inderdaad zwart geven, mijn fout haha! Dus mocht er zilver in de palomino verstopt zitten dan zou het kunnen.

Letsdunit, lijkt er wel iets op maar toch totaal anders.

Laureas, helaas zijn z’n ouders niet bekend (staat ook niet in z’n paspoort) dus daar kan ik niks over zeggen.

Edit: even het berichtje erbij gezocht die ik kreeg over z’n ouders.

Moderatoropmerking:
Prive communicatie verwijderd


Helaas daarna geen bericht meer gekregen. Ik had de oprechte vraag gesteld waarom hij dan met deze ouders als silverdapple in het paspoort staat, ik kan het mij voorstellen dat als je alleen naar de kleur kijkt je dat kunt hebben gedacht, maar helaas dus geen antwoord.
De naam die genoemd wordt is de handelaar waar ik Rocky vandaan heb.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-08-21 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Prive communicatie verwijderd

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

sassycas
Berichten: 188
Geregistreerd: 16-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:11

De kleur zelf doet me aan mushroom denken maar die afstekende donkere vlakken zal inderdaad eerder sooty palomino zijn.
Ik heb er een aantal gezien met heel duidelijk aanwezige sooty maar nog nooit met zo'n duidelijk contrast op de plaatsing waar Rocky het heeft zitten.

Als ie niet wat meer vervaagde in de zomervacht zou je bijna denken dat ie een somatische mutatie heeft.
Staat hem in ieder geval enorm schattig <3

Pandakaas
Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 22:09

Ik gok het op palomino sooty. Ik heb er precies zo 1 gehad en ik zie veel vergelijking. Die van mij had nog wel appaloosa kenmerken, dus dat zou bij haar eventueel nog wat in kleur hebben kunnen doen. Heb deze overigens nooit kleur getest, maar moest 100% palomino zijn met een vos moeder en cremello vader.
Als veulen
[ img ]
En een paar jaar later in (half) winter vacht
[ img ]
[ img ]
En in geschoren vacht
[ img ]
[ img ]

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 00:07

Pandakaas schreef:
Ik gok het op palomino sooty. Ik heb er precies zo 1 gehad en ik zie veel vergelijking. Die van mij had nog wel appaloosa kenmerken, dus dat zou bij haar eventueel nog wat in kleur hebben kunnen doen. Heb deze overigens nooit kleur getest, maar moest 100% palomino zijn met een vos moeder en cremello vader.
Als veulen
[ [url=m/qJaFnL.jpg]Afbeelding[/url] ]
En een paar jaar later in (half) winter vacht
[ [url=m/17BDdL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LtVTiz.jpg]Afbeelding[/url] ]
En in geschoren vacht
[ [url=m/Tk7oFZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0yGhym.jpg]Afbeelding[/url] ]


Persoonlijk denk ik in dit geval dat de pony color shifting heeft. Wat je regelmatig ziet bij appaloosa.

De pony van TS vind ik best lastig. Eerst instantie dacht ik inderdaad ook aan palomino die verschimmeld. Nu kan het ook soort zijn. Even testen zou ik zeggen.

_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Welke kleur is deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 06:50

Gaaf dier Pandakaas, zelfde kleur beentjes in ieder geval!
Ik geraak er ook maar niet uit wat hij voor kleur is haha, maar heb geen ambities om te fokken (hij is wel nog hengst) dus vind het zonde geld om te testen.

Ik hou het maar op Sooty Palomino, ik had gedacht dat hij wel anders uit z'n wintervacht zou zijn gekomen, maar z'n kleur is hetzelfde gebleven haha!

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

hahahatsjoe
Berichten: 2373
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:51

Duidelijk palomino.

Edit: en toen zag ik de andere foto's, nu weet ik het niet meer en ben ik nieuwsgierig.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 10-08-21 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

_Tarzan
Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 06:52

hahahatsjoe schreef:
Duidelijk palomino.

Mag ik vragen waarom het voor jou zo duidelijk is?

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers