Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-21 21:50

Hoi,

Ik heb een PRE merrie uit Spanje gekocht, ze was drachtig toen ik haar in februari kocht en het veulen is nu 4,5 dag oud. Zij komt uit lijnen met allemaal bruinen en is zelf ook bruin. De hengst is onbekend, naar men zegt een Cremello Andalusiër, maar dat kan een verkooppraatje zijn.

Hebben jullie een idee of het idd een donkere valk zal zijn? Aalstreep, paar brede strepen op zijn voorbenen, licht haar in de oren (bijna blond), aan de zijkant wat witte haren in de staart. Zwarte voorbenen. Beetje lichter bruinige doorschijn op sommige plekken, blauw bruinige donkere vacht. Geen brilletje. Ben benieuwd wat jullie er nog meer of anders aan zien...



[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Anoniem

Re: Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:56

Ik kan je vraag niet beantwoorden maar wat een knap veulen! :wow: veel geluk ermee!

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:04

Mocht vader een hengst met verdunning zijn, dan neig ik eerder naar Smokey Black.

L_Ruiterhuis
Berichten: 2179
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:10

Wat een leuk knap veulen. <3
Ik heb er niet veel verstand van maar moest ook aan smokey black denken.

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor je Paard. Grote LeMieux voorraad!

Linde_C
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:42

Ik denk zwart (eventueel smokey, zeker als de vader cremello is).
Er is geen verschil tussen zwart en zwart met creme (aka smokey zwart), omdat creme niks doet met zwart pigment. Daarom heeft een valk (bruin+creme) ook zwarte benen en manen, maar is een palomino (vos+creme) wel volledig verdund in kleur.
Zwarte veulens zijn vaak een beetje muiskleurig.
De aalstreep en zebrastrepen kunnen door Nd1 komen, komt ook veel voor in dit ras volgens mij.
Enige manier om erachter te komen is testen helaas.

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:46

Basis lijkt mij sowieso zwart en niet bruin. Het 'fluf' in de oren lijkt me niet licht genoeg voor smokey.

Overigens kan creme wel degelijk tonen op zwart, ik heb zelf een smokey zwarte die eigenlijk nog het meest er uit ziet als een donkere koffievos. Absoluut niet te verwarren met zwart of donkerbruin.


[ img ]

(Hier in vergelijking met een vrij donkere valk trouwens)

Linde_C
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:14

Ibbel schreef:
Basis lijkt mij sowieso zwart en niet bruin. Het 'fluf' in de oren lijkt me niet licht genoeg voor smokey.

Overigens kan creme wel degelijk tonen op zwart, ik heb zelf een smokey zwarte die eigenlijk nog het meest er uit ziet als een donkere koffievos. Absoluut niet te verwarren met zwart of donkerbruin.


[ [url=m/9oJPyt.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Hier in vergelijking met een vrij donkere valk trouwens)


Het lichte in de binnenkant van de oren van veulens wordt volgens mij veroorzaakt door nd1, niet creme. Of door verkleuring van de zon, dit wordt vaak versterkt door nd1. Creme doet niks met zwart pigment en kan je dus niet zien.

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:34

Een pasgeboren veulen heeft geen licht fluf in de oren door verkleuring door de zon.

De meeste kleurenkenners zeggen toch echt dat je creme soms wél op zwart kunt zien. Ik ken dan ook verschillende smokeys, is hier ook een bokker die een 'koffievos' smokey heeft die je écht niet voor zwart kunt aanzien.

Edit: Oh, ik zie waar jouw verwarring vandaan komt.

Creme heeft minimaal (niet totaal geen!) effect op zwart pigment (eumelanine), dat klopt, maar zwarte paarden maken ook rood pigment (phaeomelanine) aan, en de verdunning daarvan zie je dus aan de buitenkant wel degelijk.
De combinatie van rood en zwart pigment maakt een zwart paard daadwerkelijk zwart, zodra het rode pigment verdund wordt wordt het zwart ook minder verzadigd. En dat zie je.

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 08:50

Ibbel schreef:
Een pasgeboren veulen heeft geen licht fluf in de oren door verkleuring door de zon.

De meeste kleurenkenners zeggen toch echt dat je creme soms wél op zwart kunt zien. Ik ken dan ook verschillende smokeys, is hier ook een bokker die een 'koffievos' smokey heeft die je écht niet voor zwart kunt aanzien.

Edit: Oh, ik zie waar jouw verwarring vandaan komt.

Creme heeft minimaal (niet totaal geen!) effect op zwart pigment (eumelanine), dat klopt, maar zwarte paarden maken ook rood pigment (phaeomelanine) aan, en de verdunning daarvan zie je dus aan de buitenkant wel degelijk.
De combinatie van rood en zwart pigment maakt een zwart paard daadwerkelijk zwart, zodra het rode pigment verdund wordt wordt het zwart ook minder verzadigd. En dat zie je.


Dank voor al jullie meedenken en theorieën. Ik had al wel veel gezocht op Smokey black, Mar wat dat dan op de mijne zou zijn/tonen, of gewoon zwart of juist toch valk (of gewoon bruin), dat wist ik daarmee nog niet. Het kan eventueel ook nog zwart zijn met enkel nd1 misschien?

Ibbel, welke kleur denk jij dan dat het mogelijk zou kunnen zijn, idd Smokey die wel toont?

Mocht ik ooit willen testen en een en ander laten vaststellen of uitsluiten. Welke codes met namen adviseren jullie dan te gaan testen?

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:59

Veulen zou ook gewoon schimmel kunnen zijn (gebaseerd op de laatste twee foto's).

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:14

Ik zou in ieder geval agouti (A), cream (Cr) en dun (D). De basis (E) is ook wel handig om te weten.

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:17


If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:26

GvP schreef:
Ibbel, welke kleur denk jij dan dat het mogelijk zou kunnen zijn, idd Smokey die wel toont?

Mocht ik ooit willen testen en een en ander laten vaststellen of uitsluiten. Welke codes met namen adviseren jullie dan te gaan testen?


Ik denk een gewone zwarte, je zou kunnen testen op creme om te kijken of-ie toch smokey is, want de rest is eigenlijk wel duidelijk. Hij is E- (want zwart en niet vos) en aa (want niet bruin).
Schimmel zou je evt nog kunnen testen, maar dat zie je uiteindelijk snel genoeg aan de buitenkant, en ik denk dat het geen schimmel zal blijken te zijn (geen hyperpigmentatie)
Dun zie ik er ook niet in, want grullo (al dan niet smokey) is als veulen al goed zichtbaar.

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 17:27

(Dubbele post)
Laatst bijgewerkt door GvP op 29-06-21 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 17:28

Ik heb moeder nog eens goed bekeken en zij heeft een soort aalstreep wat ik was vergeten te zeggen en soort van vage strepen op de benen. Het zal voor de beoordeling vh veulen weinig meer toevoegen misschien, maar wilde het toch nog even melden. Over een tijdje maar kleurtesten denk ik, omdat ik toch erg benieuwd ben naar wat het veulen nou wel of niet zal zijn. Puur voor mezelf, tenzij hij binnen een maand of vier hard is gaan schimmelen haha. Dan ben ik niet meer zo benieuwd of hij nou zwart, bruin, smokey of donker valk is, met of zonder nd1


[ img ]
[ img ]
[ img ]

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Donkere valk? PRE x onbekend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:33

Moeder heeft countershading, hoeft niet eens nd1 ofzo te zijn. Ik zou veulen laten testen als je het zeker wilt weten, lijkt mij zwart of smokey black

AstridJ
Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:41

Ik denk zwart met nd1, misschien smokey. 100% zeker geen dun maar nd1, moeder draagt ook nd1. Die vage streep en strepen op de benen is zeker nd1 en geen dun. Echt dun heeft andere kenmerken.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 17:45

Kabayo schreef:
Deze is ook smokey Black...
[ [url=m/zbjV9V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edit 1 dag oud
[ [url=m/1UlXTC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaf veulentje. Als 1 dag oud veulen heeft die zo'n zelfde bruinig grijzig, blauwige kleur. Ik krijg het niet goed op de foto telkens. Te donker of overbelicht. Maar het heeft zeker overeenkomsten. Leuk dat je ze deelt!


Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:27

ben benieuwd water er uit komt als je hem laat testen. Mama is bruin en papa onbekend. Als die dubbel creme is zou het vast ook wel en valk kunnen zijn anders iig een smokey black dan (lijkt naar mijn idee net niet licht genoeg rond de ogen/neus voor valk)
Valkjes heb je in zo veel verschillende tinten, de Lusitano van mijn stalgenootje die tevens de mama is van mijn paard is een valk merrie die bijna zwart is om te zien.

yfke77
Berichten: 43
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:26

welke kleur is het veulen geworden??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers