Vlekje op been, vosbont of gewone vos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Vlekje op been, vosbont of gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 12:45

Hoi hoi, daar ben ik weer hoor! Ik ben heel slecht met kleurpatronen, dus ik vroeg me af of Zofia bont is of niet. Ze heeft een licht vlekje op haar achterbeen (zie eerste foto, beetje bovenaan haar been), dat is voor zover ik weet de enige vlek. Ze is een Gelders tuigpaard, volgens mij hebben die vaak hoge sokken. Ze heeft ook een grote bles (zie tweede foto). We hadden net gereden, dus ze is wel een beetje bezweet (ik ook )

[ img ]

[ img ]


Anoniem

Re: Vlekje op been, vosbont of gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:13

Misschien splashed white?

Licor
Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:16

Iig geen bonte.. volgens mij is het een gewone vos.. Het kan wel zijn dat ze het sabino gen heeft.


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Muronia
Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:16

Heeft ze ook een witte vlek op haar onderlip? Zou misschien sabino kunnen zijn, al heeft ze geen hoog oplopende witte benen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:17

Dat is een gewone vos. zo'n klein wit vlekje maakt een paard niet bont. Dat vlekje kan ook zijn ontstaan door een wondje.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:18

Op het been lijkt op de eerste blik een littekentje?

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 13:29

Muronia schreef:
Heeft ze ook een witte vlek op haar onderlip? Zou misschien sabino kunnen zijn, al heeft ze geen hoog oplopende witte benen.


Ja, haar bles lijkt door te lopen op haar onderlip. Ik heb een paar foto's waar je het een beetje kan zien.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 13:29

Sizzle schreef:
Op het been lijkt op de eerste blik een littekentje?


Zou kunnen, ik zal het morgen aan mijn instructrice vragen. Bedankt!

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 13:30

AMCM schreef:
Misschien splashed white?


Zou kunnen, ik kan morgen kijken of ze nog meer vlekjes heeft op andere plekken. Bedankt!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vlekje op been, vosbont of gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:32

Sabino komt vrij veel voor bij deze paarden. Het zou me niet verbazen als ze dat draagt

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 13:36

troi schreef:
Sabino komt vrij veel voor bij deze paarden. Het zou me niet verbazen als ze dat draagt


Dat wist ik niet, bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:36

als ze geschetst is staat het op het papier, vos, bij kenmerken o.a. de vermelding wit vlekje op binnenzijde rechterachterbeen

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:07

troi schreef:
Sabino komt vrij veel voor bij deze paarden. Het zou me niet verbazen als ze dat draagt

Dit. Aangezien de aftekening op de benen ook een hele grillige rand heeft is dit zeer waarschijnlijk.


MCE schreef:
als ze geschetst is staat het op het papier, vos, bij kenmerken o.a. de vermelding wit vlekje op binnenzijde rechterachterbeen

Hoeft niet hoor. Als het een heel klein wit vlekje is kan het als veulen gemakkelijk over het hoofd gezien worden. Zeker op zo'n plek. Mijn paard heeft een wit vlekje bij een hoef die ook niet op papier of schets staat. Was als veulentje waarschijnlijk onzichtbaar.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:35

Roodvos schreef:
troi schreef:
Sabino komt vrij veel voor bij deze paarden. Het zou me niet verbazen als ze dat draagt

Dit. Aangezien de aftekening op de benen ook een hele grillige rand heeft is dit zeer waarschijnlijk.


MCE schreef:
als ze geschetst is staat het op het papier, vos, bij kenmerken o.a. de vermelding wit vlekje op binnenzijde rechterachterbeen

Hoeft niet hoor. Als het een heel klein wit vlekje is kan het als veulen gemakkelijk over het hoofd gezien worden. Zeker op zo'n plek. Mijn paard heeft een wit vlekje bij een hoef die ook niet op papier of schets staat. Was als veulentje waarschijnlijk onzichtbaar.



meestal bij stamboekopname (als het kwpner is andere stamboeken ken ik niet) gecorrigeerd
en soms gewoon ook niet, inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:02

Splashed white hoeven ze niet meerdere witte vlekjes voor te hebben, zo was Gribaldi ook drager van het splashed white gen, en ook Totilas lijkt het aan z'n nakomelingen door te geven.
Het kleurenpatroon kan enorm uiteenlopend zijn, zoek maar eens naar een plaatje.

Alleen weet ik niet of het bij Gelderse paarden voorkomt, want het is ook wel rasgeboden.. dus het kan ook best wat anders zijn :) (zoals inderdaad Sabino)

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Vlekje op been, vosbont of gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:50

Vgm gewoon een vosje hoor. Idd misschien slashed white. Maar het kan ook gewoon een aftekening zijn, ik ken een paard met een vrij grote witte velk op haar buik. En dat is ook geen bonte ofzo.
Je hebt iig geen bont paard :)

Leuk paard heb je trouwens!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:07

Appeltje_1 schreef:
Vgm gewoon een vosje hoor. Idd misschien slashed white. Maar het kan ook gewoon een aftekening zijn, ik ken een paard met een vrij grote witte velk op haar buik. En dat is ook geen bonte ofzo.
Je hebt iig geen bont paard :)

Leuk paard heb je trouwens!


Een buikvlek betekent sabino en das een bontpatroon. Dus dat paard dat je beschrijft is wel degelijk een bonte.

Maar geen tobiano-bont ook wel platenbont genoemd. Dat komt van een ander gen.

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 18:30

Appeltje_1 schreef:
Vgm gewoon een vosje hoor. Idd misschien slashed white. Maar het kan ook gewoon een aftekening zijn, ik ken een paard met een vrij grote witte velk op haar buik. En dat is ook geen bonte ofzo.
Je hebt iig geen bont paard :)

Leuk paard heb je trouwens!


Bedankt! Zofia is een manegepaard, niet mijn eigen, maar ze is echt een schat, ik zou haar zo mee naar huis nemen :)

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 18:31

MCE schreef:
als ze geschetst is staat het op het papier, vos, bij kenmerken o.a. de vermelding wit vlekje op binnenzijde rechterachterbeen


Zofia is een manegepaard dus ik kan niet even in haar paspoort kijken, maar ik zal het morgen vragen, bedankt voor de tip!

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:41

Soms zit er ook bij vossen met veel wit sowieso ergens een vlekje wit zonder dat ze het sabino gen dragen. (Of iig zonder dat het er uit komt bij kleur testen).
Je ziet het vaak op de buik of in de buurt van de liezen.

De mijne had dat ook, grote witte plek in de vorm van een sleutelgat op zijn buik :+


Als je heeeeel goed kijkt kan je het plekje onder zijn buik zien, heb er weinig foto's van merk ik :')
Hij had ook 4 hoge witte benen en het vlekje. Verder ook licht stekelharig.

[ img ]

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-21 09:48

Anananda schreef:
Hoi hoi, daar ben ik weer hoor! Ik ben heel slecht met kleurpatronen, dus ik vroeg me af of Zofia bont is of niet. Ze heeft een licht vlekje op haar achterbeen (zie eerste foto, beetje bovenaan haar been), dat is voor zover ik weet de enige vlek. Ze is een Gelders tuigpaard, volgens mij hebben die vaak hoge sokken. Ze heeft ook een grote bles (zie tweede foto). We hadden net gereden, dus ze is wel een beetje bezweet (ik ook )

[ [url=m/Vc0NS4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mofKX0.jpg]Afbeelding[/url] ]




Nog iets, Zofia is ook stekelharig. Ze is niet heel oud dus ik denk niet dat ze grijs wordt van ouderdom. Stekelharigheid (is dat een woord?) schijnt kenmerkend te zijn voor het sabino-gen, dus ik hou het bij sabino. Bedankt voor alle reacties!

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Vlekje op been, vosbont of gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:18


Anananda
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-21 10:27

Kidde schreef:
Ik heb ook een vos met een witte vlek, ook stekelvarken maar geen sabino verder. Bij hem is het een Birdcatcher spot: https://www.bokt.nl/wiki/Kleurmutatie#Birdcatcher_Spots


Oh dat is ook interessant! Zofia's vlek is niet echt rond, en het is de enige voor zover ik weet, zou het dan zo'n birdcatcher spot kunnen zijn?

kim_1990
Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:57

Met zo'n klein wit vlekje kunnen ze prima als bont aangemerkt worden.
Mijn schetlander is helemaal zwart, heeft witte voetjes en 1 wit vlekje op de kont ter grote van TS haar vlekje op het achterbeen...toch staat mijn pony als bont genoteerd in het paspoort...
Op de foto zie je mijn pony, 3 witte kroonranden, 1 wit voetje en haar iniministippie op de bil...[ img ]

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vlekje op been, vosbont of gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:48

Bij het kwpn/gelders stamboek gaan ze dat niet doen gok ik :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers