Warmbloed x RMHA

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oakland1990
Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Warmbloed x RMHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 12:27

Puur theoretisch gezien want ik heb voorlopig geen plannen om deze uitkomst te fokken. Dit is dus volledig hypothetisch.

Zijn er kruisingen bekend tussen een warmbloed (kwpn, oldenburger, hannoveraan enz) x Rocky Mountain?

Wat geeft dit qua kleur en model, waar zijn ze geschikt voor en tempert het het hete van de moderne sportpaarden, welke je als 1 van
de 2 ouders zou gebruiken? Hoe zit het met de vierde gang en de aanleg hiervoor? Is er een bestaand ras wat deze twee verenigt of benaderd?

Brand los!


tamary
Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Warmbloed x RMHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:41

Ik zou qua kansen gang en maat paard (groot en gang gaat dacht ik niet goed samen) eerder naar een draver met gangaanleg kijken om mee te kruisen. Ivm veiligheid merrie (ruimte bekkenkanaal) is het beter als hengst de kleinere is en die zijn meestal rond de 1.50m. en je genoemde warmbloeden tikken al snel de 1.65-1.70 aan.

Er is destijds wel een poging gedaan grotere gangenpaarden te fokken uit kruisingen IJslander en paso, aegidienberger heten die ( https://www.bokt.nl/wiki/Aegidienberger ). Al zijn ze door het groter worden van de Ijslanders qua fokdoel vrij snel ingehaald.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:46

Als je een groot formaat gangenpaard wilt, is een Tennessee Walker ook een optie. Een TWH is een warmbloed met een koel karakter, en kan ook makkelijk boven de 1.60 worden, tot 1.70 aan toe. Is wat lastiger zoeken, maar ze zijn er wel, zelfs in Europa.

Qua kleur neem ik aan dat je specifiek zilver bedoelt. Homozygoot zilver wordt niet gefokt wegens oogproblemen, dus je hebt bij een kruising altijd 50% op zilver omdat - als het goed is - er alleen heterozygoot zilver hengsten zijn.

Qua gang: het gen dat 'gang' bepaalt is bekend. Als de hengst daar heterozygoot voor is heb je ook weer 50% kans op een veulen met gangaanleg. En bij homozygoot heb je 100% op aanleg, maar dat wil niet zeggen dat je die tölt er dan ook uit krijgt.
Of alle Rockies homozygoot zijn voor gang is me niet bekend. IJslanders in ieder geval niet, anders had je geen 3-gangers ;)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-09-20 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Oakland1990
Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Warmbloed x RMHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 12:48

Op een agouti zou je dus geen oogproblemen mee fokken. Het doorfokken vd 4e gang zou geen pre zijn. Voornamelijk karakter en kleur.

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:50

Oakland1990 schreef:
Op een agouti zou je dus geen oogproblemen mee fokken. Het doorfokken vd 4e gang zou geen pre zijn. Voornamelijk karakter en kleur.


Hoezo niet? Agouti heeft niets met dubbel zilver en dus oogproblemen te maken.

Dat je zilver niet ziet op vos wil niet zeggen dat het niet aanwezig.

Maar als jij een non-zilver warmbloed door een zilver-hengst laat dekken heb je sowieso geen oogproblemen.

Oakland1990
Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Warmbloed x RMHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 12:54

Heterozygoot silverdapple x agouti kan dus geen oogproblemen doorfokken? Dat das mijn aanname

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Warmbloed x RMHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:56

Homozygoot zilver (die er dus als het goed is niet zijn) x warmbloed ook niet, want het veulen is altijd heterozygoot.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:27


He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Delaja
Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:55

tamary schreef:
Ik zou qua kansen gang en maat paard (groot en gang gaat dacht ik niet goed samen) eerder naar een draver met gangaanleg kijken om mee te kruisen. Ivm veiligheid merrie (ruimte bekkenkanaal) is het beter als hengst de kleinere is en die zijn meestal rond de 1.50m. en je genoemde warmbloeden tikken al snel de 1.65-1.70 aan.

Er is destijds wel een poging gedaan grotere gangenpaarden te fokken uit kruisingen IJslander en paso, aegidienberger heten die ( https://www.bokt.nl/wiki/Aegidienberger ). Al zijn ze door het groter worden van de Ijslanders qua fokdoel vrij snel ingehaald.



Iemand hier op bokt heeft een tijdje met een Rocky mountain horse gefokt, in ieder geval één combi met een draver (de moeder van mijn overleden draver). De draver was een vijfganger, de kruising toonde dacht ik ook goede aanleg voor de gangen. Bleef alleen wel klein...

Thioro
Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:24

Ik ken een fokster die wat aanrommelt op basis van Rocky Mountain horses.
Ze heeft een paar goede merries, allen zilver (alhoewel nu ook een andere kleur) en zet daar ofwel haar Arabische hengsten (vos en bruin) of haar pre (zwart) op.
90% van de veulens wordt zilver. De extra gang gaat er bijna altijd uit en qua karakter is het wisselend. De merries zijn heel relax en zen dus vaak geven ze dat door aan hun veulens, maar soms zitten er wel zenuwpezen tussen.
Meer maat fokt ze niet.
Ze fokt dus vooral een leuk kleurtje.
Geen idee hoe die veulens verder uitgroeien, ze verkopen vrij vlot.

Oakland1990
Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 14:59

Thioro schreef:
Ik ken een fokster die wat aanrommelt op basis van Rocky Mountain horses.
Ze heeft een paar goede merries, allen zilver (alhoewel nu ook een andere kleur) en zet daar ofwel haar Arabische hengsten (vos en bruin) of haar pre (zwart) op.
90% van de veulens wordt zilver. De extra gang gaat er bijna altijd uit en qua karakter is het wisselend. De merries zijn heel relax en zen dus vaak geven ze dat door aan hun veulens, maar soms zitten er wel zenuwpezen tussen.
Meer maat fokt ze niet.
Ze fokt dus vooral een leuk kleurtje.
Geen idee hoe die veulens verder uitgroeien, ze verkopen vrij vlot.


Zijn daar beelden van en worden ze dan als recreatie paard verkocht of meer richting sport?

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:08

Ibbel schreef:
Homozygoot zilver (die er dus als het goed is niet zijn) x warmbloed ook niet, want het veulen is altijd heterozygoot.



Homozygoot silvers zijn er wel degelijk. Ik ken er wel een paar.

Ik geloof ook dat het niet zozeer zit in de homozygote vorm zit maar wel gelinkt is aan het zilver gen. Maar ik houd me er al tijdje niet meer mee bezig. Heb er eerder wel mee gefokt ook.

Thioro
Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:11

Geen idee of ze een site of fb heeft. Ze heeft haar eigen netwerk en tot voor de coronacrisis geen enkel probleem om ze vlot te verkopen.
Ik vermoed dat ze vooral recreatie gericht zijn, of voor de liefhebber.

Ik vind de kruisingen niet heel typisch Arabisch of PRE qua bouw maar je moet ook geen grand prix warmbloed verwachten. Gewoon simpele, vrij correct gebouwde paardjes, vrij klein en een fancy kleurtje er op.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:48

Ibbel schreef:
Homozygoot zilver (die er dus als het goed is niet zijn) x warmbloed ook niet, want het veulen is altijd heterozygoot.


Er zijn ook warmbloeden die zilverdrager zijn. Bij de Gelderse in iedergeval zeker. (Danser en Imposant zijn dragers van het zilver gen)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Set_Elkol
Berichten: 14844
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:51

Zamora schreef:
Ibbel schreef:
Homozygoot zilver (die er dus als het goed is niet zijn) x warmbloed ook niet, want het veulen is altijd heterozygoot.



Homozygoot silvers zijn er wel degelijk. Ik ken er wel een paar.

Ik geloof ook dat het niet zozeer zit in de homozygote vorm zit maar wel gelinkt is aan het zilver gen. Maar ik houd me er al tijdje niet meer mee bezig. Heb er eerder wel mee gefokt ook.


Vader van mijn ruin bleek achteraf ook homozygoot zilver ipv homozygoot zwart, maar is inderdaad wel een risico met oogproblemen.
Ik heb zelf een Arabier x RMH gefokt, hij heeft geen extra gang.

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:52

Ik weet dat er wel homozygote zilvers zijn (en ook dat het KWPN ze kent), net als dat er ook homozygote roans zijn, oa bij de TWH - waar men geen enkel probleem heeft met die homozygote roans, waar ze bij andere rassen niet levensvatbaar zijn. Dus wie weet is er wel een rasverschil.
Bij mijn weten zijn er in NL en DLD geen homozygote zilver RMH dekhengsten en wordt iig in NL vermeden homozygoot te fokken. Dus TS heeft op z'n hoogst 50% kans op zilver, als ze een non-zilver warmbloedmerrie (waar ik maar even van uit ga, want waarom anders de vraag?) kruist met een zilver RMH hengst uit NL of DLD. Ook weer even aannemend dat ze geen sperma van ver weg gaat halen.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:43

In Duitsland was er in elk geval wel een maar geloof dat die is verkocht.
Frankrijk heeft er sowieso 1 en ken in Frankrijk en Duitsland meerdere homozygote merries.

Set_Elkol. Die hengst is van mij geweest en bleek homozygoot silver ipv heterozygoot silver. Misschien dat je dat bedoelde.
Deze hengst is nu geruind begreep ik.

Set_Elkol
Berichten: 14844
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:17

Zamora schreef:
In Duitsland was er in elk geval wel een maar geloof dat die is verkocht.
Frankrijk heeft er sowieso 1 en ken in Frankrijk en Duitsland meerdere homozygote merries.

Set_Elkol. Die hengst is van mij geweest en bleek homozygoot silver ipv heterozygoot silver. Misschien dat je dat bedoelde.
Deze hengst is nu geruind begreep ik.

Ja ik weet dat hij van jou is geweest. Hij werd in 2014 nog geadverteerd als EE aa NZ NCr en pas later ineens als Ee aa ZZ NCr.
Ik weet niet of hij geruind is maar ik zie hem inderdaad al een paar jaar niet meer ter dekking.

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Warmbloed x RMHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:02

Sam is idd geruind.

Ik ken ook meerdere rockies die homozygoot zilver zijn, ook van fokkers die er 'gewoon niet zo moeilijk over doen'. Het is een keuze. Ik zou never nooit het risico nemen.

Je moet je bij een kruising met een warmbloed denk ik afvragen waarom je dit zou willen. Zoals bij elke combi, het is 50/50 van mama en 50/50 van papa. Kort door de bocht. Er is geen garantie op gangen, geen garantie dat een nuchter karakter vererft, etc. Ook op je vraag is er een ras wat die twee verenigd is geen antwoord te geven zonder te weten naar welke eigenschappen je op zoek bent. Wil je voor jezelf een leuk veulentje fokken met je eigen liefste merrie en vindt je de rocky gewoon gaaf? Dan is het misschien best een leuk experiment. Wil je extra gangen en een nuchter karakter (wat je merrie niet heeft?)? Dan zou ik het er niet op gokken en iets kopen wat naar wens is.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Oakland1990
Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Warmbloed x RMHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-20 11:31

Er vanuit gaand dat we het over mijn eigen merrie gaat. Extra gang zou niet echt hoeven. Vooral nuchter karakter, mensgericht en een wat matiger temperament.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freddydeshet, shadowstar en 20 bezoekers