Witte benen bij paarden zijn minder sterk / maken ongezond.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:51




c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:55

[ img ]


[ img ]


Best hoog wit :D
Hij heeft wel een vrij gevoelige huid, maar dat is overal op het lijf. Niet alleen op de benen.
Hoeven zijn keihard.
Wat hij wel soms kan hebben is dat hij wat in de kootholten (en neus) kan verbranden in de echte felle zon.
Mok had mijn eerste zonder aftekeningen ook regelmatig... dus daar kan ik weinig verschil in zien.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:54

Barbet schreef:
Ik herinner me dat ik een hoefsmid heb gehad die wel eens zei, als ik voor mezelf een paard koop moet ie 4 zwarte benen en hoeven hebben.
Ik neem aan dat hij door zijn ervaring deze conclusie heeft getrokken, maar hoe of wat weet ik verder ook niet :)


Wij hebben een arabo Fries met 4 zwarte benen en die heeft mega slechte hoeven die we maar niet beter krijgen.
Toen we hem net hadden zei mijn smid dat al gelijk, dat wordt een uitdaging...
Dus voor hoeven gaat zwart in ieder geval niet op...

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:23

Ik denk dat pigment echt geen brenger is van kracht!
Huid zonder pigment blanke huid verbrand snel maar ook daar is wel iets aan te doen!
Heb echt paarden in alle soorten,kleuren en maten gehad maar de witte en zwarte benen waren even sterk!

dus ja een broodje aap verhaal!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Toffhee
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:24

Hier 3 paarden met hoge witte benen (1 zelfs tot over de voorknie). Nog nooit problemen mee gehad, geen dag kreupel, mok of andere nare dingen. Witte benen heeft naar mijn mening maar 1 extra nadeel: WASSEN (als je ze een beetje mooi wil houden).
Voordeel is ook nog bij mijn andere paarden met zwarte benen zitten op de benen vaak horseleitjes en de paarden met witte benen nooit. Heb ook nog nooit een horzel zien vliegen bij de witte benen.

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: Witte benen bij paarden zijn minder sterk / maken ongezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:42

ik heb een paard met 4 witte hoeven en een met zwarte hoeven. ze staan bij mij zonder ijzers en de witte hoeven slijten wel sneller met lopen over asfalt. Ook heeft zij een wat dunnere zool waardoor ze ook wat sneller gevoelig loopt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:36

Toffhee schreef:
Hier 3 paarden met hoge witte benen (1 zelfs tot over de voorknie). Nog nooit problemen mee gehad, geen dag kreupel, mok of andere nare dingen. Witte benen heeft naar mijn mening maar 1 extra nadeel: WASSEN (als je ze een beetje mooi wil houden).
Voordeel is ook nog bij mijn andere paarden met zwarte benen zitten op de benen vaak horseleitjes en de paarden met witte benen nooit. Heb ook nog nooit een horzel zien vliegen bij de witte benen.

of je ziet de eitjes gewoon minder goed op witte vacht?
Hier staat mijn vos samen met een bonte met veel wit en op z'n benen echt wel horzeleitjes hoor.
Bij mijn vosroan met witte benen ook horzeleitjes op de benen. Heb ooit een vliegenschimmel gereden en ook bij haar kwamen de horzels echt wel op de benen en manen. Je zag het alleen minder snel.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers