Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nessie
Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:10

Krem is de andere cremello daar, vind ik vanaf de foto / video persoonlijk aansprekender.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:34

Nessie schreef:
Krem is de andere cremello daar, vind ik vanaf de foto / video persoonlijk aansprekender.

Niet bij Baron. Krem staat bij Meijer. Samen met McJonnas.

Nessie
Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:43

Sorry mijn fout, maar wel ook een om te bekijken of hij aan zou kunnen sluiten bij je merrie naar mijn idee wanneer je een cremello rijpaard zoekt als ik het vanaf de foto / film bekijk :)

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:47

Nessie schreef:
Sorry mijn fout, maar wel ook een om te bekijken of hij aan zou kunnen sluiten bij je merrie naar mijn idee wanneer je een cremello rijpaard zoekt als ik het vanaf de foto / film bekijk :)

Baron is wel echt bewezen. Krem geeft vaak lelijke hoofden heb ik mij laten vertellen.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:51

Als TS geen palomino wil is een cremello nou net níet wat ze zoekt qua hengst.

Nessie
Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:53

TS had aangegeven een palomino ook niet een probleem te vinden, maar wel een voorkeur te hebben voor een smokey / valk :)

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:03

Ibbel schreef:
Als TS geen palomino wil is een cremello nou net níet wat ze zoekt qua hengst.

Ze heeft met Karambay toch ook een valk gekregen. Kan met een Cremello net zo goed. En een palomino verkoopt ook goed. Misschien nog wel beter dan een valk.

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:07

Kambarbay is perlino, hoewel wel vosdrager (EeAACrCr) dus geeft net als de merrie niet gegarandeerd vos door, itt een cremello. Dus de kansen waren met Kambarbay wel beter dan met een cremello.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:03

JoSav schreef:
Kambarbay is perlino, hoewel wel vosdrager (EeAACrCr) dus geeft net als de merrie niet gegarandeerd vos door, itt een cremello. Dus de kansen waren met Kambarbay wel beter dan met een cremello.

Dat is ook weer zo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:04


Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:18

janderegelaa schreef:
En Baron Exactly dan?
https://kinskystable.nl/exactly


Denk het leuke kleurtje erbij weg en je houdt niet veel paard over, maar dat is mijn mening. Met andere woorden, ik vind dit behalve de kleur echt geen bijzonder dier. Jij wel?
Er zal gevraagd worden waarom. Nou vanwege zn platte voorvoeten, zn wat sabelbenige achterbeen, zn wat rechte rug en steile kruis. Lijkt me geen topcombinatie alles bij elkaar.

Earth het reisbureau.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41333
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:27

TS vraagt toch ook niet om een topcombinatie? Ze zoekt een leuke hengst om een veulen met een bepaald kleurtje mee te fokken.

Baron Exactly kan dat kleurtje geven. En anders zijn vader Baron wel (waar ik best gecharmeerd van ben).

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:37

Idd, ik snap het probleem ook niet.

Zelf fok ik ook graag op kleur. Daarnaast verkoopt een veulen met een leuk kleur ook gewoon vlotter en zelfs voor wat meer, dus wat is het probleem dan? Het zal idd een paard met 4 benen worden die in het slechtste geval een leuk recreatiepaardje is met een hele leuke kleur. Zat mensen die zoiets zoeken.

@ TS, verdiep je eens in het crème gen, want zoals iemand reeds zei is smokey Black gewoon zwart voor het oog, crème zie je niet op zwart.

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:54

juval schreef:
ik heb een valk veulen gefokt uit mijn schimmel nrps merrie. grote gok natuurlijk want 50% kans op schimmel natuurlijk. Wij hadden geluk :)
Ik heb de Gelderse hengst Edmundo gebruikt, dat is een palomino. Hij heeft wat extra massa en een superkarakter doorgegeven aan het veulen (is inmiddels een 3jarige).


Die is knap gelukt . Keek even in je profiel
Heb nl ook valk gefokt met Edmundo uit mijn ( zwarte ) ahoy merrie
Beide niet meer van mij

Chasing Dreams ...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:38

Earth schreef:
janderegelaa schreef:
En Baron Exactly dan?
https://kinskystable.nl/exactly


Denk het leuke kleurtje erbij weg en je houdt niet veel paard over, maar dat is mijn mening. Met andere woorden, ik vind dit behalve de kleur echt geen bijzonder dier. Jij wel?
Er zal gevraagd worden waarom. Nou vanwege zn platte voorvoeten, zn wat sabelbenige achterbeen, zn wat rechte rug en steile kruis. Lijkt me geen topcombinatie alles bij elkaar.

Ben ik toch maar eens naar zijn foto's gaan kijken maar wijs eens aan dan?

Ik zie geen platte voorvoeten, een achterbeen wat je echt niet sabelbenig kan noemen, een doodnormale rug en geen schuin kruis maar zeker geen recht kruis. Eigenlijk ook een gewoon kruis dus...

[ img ]

[ img ]

juval
Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:51

Cayenne schreef:
juval schreef:
ik heb een valk veulen gefokt uit mijn schimmel nrps merrie. grote gok natuurlijk want 50% kans op schimmel natuurlijk. Wij hadden geluk :)
Ik heb de Gelderse hengst Edmundo gebruikt, dat is een palomino. Hij heeft wat extra massa en een superkarakter doorgegeven aan het veulen (is inmiddels een 3jarige).


Is jouw valk kleur getest? Want de valk in je profiel lijkt eerder op een langzaam verkleurende schimmel.
Hij is wel leuk overigens.


bedankt, hij is ook leuk, en vooral erg lief.
Ik heb niet getest, want het is inmiddels een ruin en heeft dus geen fokwaarde meer. Ook kan je er toch niets meer aan veranderen, wat de kleur ook is. De kans dat TS een schimmel krijgt is natuurlijk heeeeel erg klein :)

Ik weet niet of hij schimmel gaat worden. over zijn lijf is hij nog steeds mooi valk, maar het hoofd wordt wel wat lichter nu. We zullen zien.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:49

Wat mij zou tegenhouden bij sommige "kleur" hengsten is dat je helemaal niets weet over de gezondheid. Je hebt er natuurlijk niets aan om een leuk paard te fokken met een leuk kleurtje die al jong ingeslapen kan worden wegens erfelijke beenproblemen.
Ik zou in ieder geval voor een hengst gaan waarvan daar wat meer over bekend is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:52

In geval van een kleur Akhal Teke zouden erfelijke beengebreken nou wel het laatste zijn waar ik me zorgen om zou maken :)) Als er íets een hard ras is, is het dat wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:12

Ibbel schreef:
In geval van een kleur Akhal Teke zouden erfelijke beengebreken nou wel het laatste zijn waar ik me zorgen om zou maken :)) Als er íets een hard ras is, is het dat wel.

Omgevingsfactoren en voeding spelen ook een rol. Volbloeden zijn ook hard maar de OCD komt wel daarvandaan.

flyfly
Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:25

Nessie schreef:
Ik heb gefokt met Don Cremello du Bois, daar dat een kwalitatieve pony met kleur is. Hij wordt vaker gebruikt in combinatie met rijpaard merries. De nakomeling is helaas op jonge leeftijd overleden.

Je hebt wel ook kans op een palomino, maar wel garantie op een ‘kleur’. Tenzij je fokt met een schimmel drager, dan kunnen ze ook uiteindelijk schimmel worden :j



Wij hebben 20 juni ook een veulen gekregen van Don Cremello du Bois. Een valk-merrie. Net wat ik graag wilde. De merrie is van Sandreo. Ik hoop hier een iets kleiner paardje mee te fokken die straks leuk voor de kar lopen kan en in de sport uit gebracht kan worden door een buurmeisje. Het veulen is erg op mensen gericht en laat zich graag knuffelen door iedereen. En je wordt constant begroet met gehinnik.

Geboren op 20 juni 2020----- Penny Lane Utopia----- van Don Cremello du Bois!!!!!

Diddykong
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:00

Ik kwam net de hengst Goedhart tegen op facebook. Die is zelf Valk. Alleen heb je dan maar 50% kans op een kleurtje. Wel een dressuurhengst. Misschien vind je het wat.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:51

Ik heb 2x gefokt met een ponyhengst van du Bois x rijpaard.
De 1e was een merrie van Don Carino en uitgegroeid tot een palomino van 1.65m.
De 2e een merrie van Cassanova en uitgegroeid tot een valk van nu 1.63m, daar komt nog wel wat bij, zij is 3. De Cassanova heeft zeer goede bewegingen!

Ik las Edmundo, voor dit jaar is ook de Gelderse palomino hengst Marquis beschikbaar. Volgend jaar afhankelijk van de verrichting.

sandyjorgen
Berichten: 812
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 17:57

Dankjulliewel. Ik zet ze op mijn lijstje voor onderzoek erbij :)

jade Z1+16 bedankt voor de wijze lessen
zoë: M2+6, endurance 277 km's op de wedstrijdteller, K2 +1
fhaisa S (uphill x san remo): L2+5
Bellie (Wup x conto) Z1

inamulder
Berichten: 188
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:10


Maddy_Paola
Berichten: 1325
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Welke hengsten zijn er om valk of smokey black te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:39

Ligt eraan wat je wil verbeteren, als arabier optie is en kans op palomino ook goed kan je ook nog kijken naar de hengst Fizz Silver Fame. Maar dat is ook weer past dat bij je merrie?

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers