Het dun gen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Het dun gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-20 20:08

Hoi iedereen,

Ik kom er niet zo wijs uit. Als ik de info online opzoek.

Ik lees dat het dun gen. Altijd dominant is
D.

Dus stel je zet een red dun hengst op een bruine merrie of vos merrie maakt niet uit.
Krijg je dan altijd een veulen eruit met een verdunning ?

Even bijkomend: nee ik wil niet fokken zelf. Maar ik wil graag meer te weten komen over kleuren. Ik vind het ontzettend interessant.


troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Het dun gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:12

Als ze het dun gen doorgeven dan zal je het altijd zien in het veulen. Maar die garantie heb je alleen als (minstens 1) ouder homozygoot is. Een heterozygote zal in de helft vd gevallen het dun gen doorgeven.

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:13

Nee, je krijgt er geen paard met een verdunning uit, want verdunning (palomino, valk, smokey) wordt door het creme-gen veroorzaakt. Dat als eerste.

Dun = wildkleur. Het is dominant, dat betekent dat 1 gen voldoende is om de kleur zichtbaar te maken.

Paarden hebben echter twee exemplaren van hetzelfde gen, en bij de voortplanting wordt maar 1 van de 2 doorgegeven (anders zou het veulen 4 exemplaren hebben, en daar een veulen van zou 8 exemplaren van hetzelfde gen hebben etc, en dat is niet de bedoeling).
Dus een paard met 1 dun gen en 1 niet-dun gen ziet er aan de buitenkant als dun (wildkleur) uit, maar geeft 1 van de 2 keer z'n niet-dun gen door, en dan krijg je een niet-dun veulen als je met een niet-dun kruist.

Paarden die wél 2 dun genen hebben geven wel altijd dat dun gen door (ze kunnen niets anders doorgeven) - zulke paarden heten homozygoot (of fokzuiver voor die kleur) en hun veulens hebben dus altijd 1 dun gen, wat voldoende is om wildkleurig te zijn.

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:33

Ibbel schreef:
Nee, je krijgt er geen paard met een verdunning uit, want verdunning (palomino, valk, smokey) wordt door het creme-gen veroorzaakt. Dat als eerste.

Dun = wildkleur. Het is dominant, dat betekent dat 1 gen voldoende is om de kleur zichtbaar te maken.

Paarden hebben echter twee exemplaren van hetzelfde gen, en bij de voortplanting wordt maar 1 van de 2 doorgegeven (anders zou het veulen 4 exemplaren hebben, en daar een veulen van zou 8 exemplaren van hetzelfde gen hebben etc, en dat is niet de bedoeling).
Dus een paard met 1 dun gen en 1 niet-dun gen ziet er aan de buitenkant als dun (wildkleur) uit, maar geeft 1 van de 2 keer z'n niet-dun gen door, en dan krijg je een niet-dun veulen als je met een niet-dun kruist.

Paarden die wél 2 dun genen hebben geven wel altijd dat dun gen door (ze kunnen niets anders doorgeven) - zulke paarden heten homozygoot (of fokzuiver voor die kleur) en hun veulens hebben dus altijd 1 dun gen, wat voldoende is om wildkleurig te zijn.


volgens mij is dit bijna correct. Behale dat dun en creme 2 verschillende genen zijn. Creme geeft palomino valk en smokey black met 1 gen, en dus 50% kans dat het paard het doorgeeft. en cremello perlino en smokey cream als het paard 2 genen heeeft. fok je daarmee met een niet creme paard heb je altijd palomino valk of smokey black.

Dun is wildkleur en is altijd zichtbaar maar of het paard 1 of 2 dungenen heeft is aan de buitenkant niet zichtbaar. 1 en 2 dungenen geven dezelfde kleur paard.

dus nee met een dun en een niet dun fokken geeft alleen zeker een dun kleurig veulen als de dun ouder zelf 2 dungenen heeft. Anders is de kans op dun 50%

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:42

Sas_Mon schreef:
volgens mij is dit bijna correct. Behale dat dun en creme 2 verschillende genen zijn. Creme geeft palomino valk en smokey black met 1 gen, en dus 50% kans dat het paard het doorgeeft. en cremello perlino en smokey cream als het paard 2 genen heeeft. fok je daarmee met een niet creme paard heb je altijd palomino valk of smokey black.


Ik heb het niet over creme gehad, ik heb alleen gemeld dat dun niet hetzelfde is als verdunning, omdat die spraakverwarring wel vaker voorkomt op bokt :+

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het dun gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:50

Als je wil leren over kleuren is het spel horse reality iets voor je. Er loopt ook een topic over op bokt

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:04

Moeder grullo (+ roan), veulen zwartroan.

[ img ]

Dus nee, niet dominant.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 6624
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Het dun gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:14

Er is een verschil tussen een dominant gen en een homozygoot gen.

Een dominant gen betekent dat het altijd toont, áls het aanwezig is. Daar tegenover staat het recessieve gen. Van een recessief gen zijn 2 versies nodig om tot uiting te komen.

Homzogyoot betekent dat het paard 2x het "actieve" gen (bijvoorbeeld D/D) bezit en het daardoor ook altijd zal doorgeven. Daar weer tegenover staat heterozygoot, wat betekent dat het "actieve" gen maar 1x aanwezig is (bijvoorbeeld D/nd). De kans op doorgeven is dan 50%.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:37

Het feit dat een veulen niet de (bijzondere) kleur van één van de ouders heeft geërfd betekent niet dat dat (bijzondere) gen niet dominant is.

Dominant betekent NIET dat het altijd vererfd wordt.
Dominant betekent dat het áls het gen aanwezig is, het altijd tot uiting komt.

Nog een keer: alle genen bij dieren zijn dubbel aanwezig, zodat bij de voortplanting één van beide exemplaren in de eicel en één van beide exemplaren in de spermacel terecht kan komen, zodat het embryp weer een compleet setje dubbele genen heeft.

Een dominant gen hoeft maar 1x aanwezig te zijn om zichtbaar te zijn.
Een paard met 1 exemplaar van dat dominante gen heeft dus ook nog de niet-dominante tegenhanger van dat gen aan boord.
In de helft van de eicellen of spermacellen zit het dominante gen, in de andere helft het niet- dominante (dat niet voor een bijzonder kleurtje zorgt) gen. Dat betekent dat bij een paard dat maar 1 exemplaar van het bijzondere kleurgen heeft, er in de helft van de gevallen een 'gewoon' gekleurd kind uit komt.

Heeft een paard 2 exemplaren van het dominante gen, dan hebben alle eicellen of spermacellen de dominante versie (en dus het bijzondere kleurtje). Dat betekent dat het kind áltijd 1 exemplaar van het gen krijgt, ongeacht wat de andere ouder meebrengt, en dat het kind dus áltijd het bijzondere kleurtje krijgt.

Dit geldt voor dun, voor schimmel, voor roan, voor champagne, voor tobiano, voor overo, en het geldt ook voor agouti en extension (zwart), maar die hebben een wisselwerking op elkaar dus dan wordt het al iets ingewikkelder.

Tinniie
Berichten: 4683
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Het dun gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:26

Idd ‘dominant’ wordt gewoon door heel veel mensen verkeerd geïnterpreteerd.. daar loopt het mis denk ik.

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

DubbelFun
Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:56

Sas_Mon schreef:
Dun is wildkleur en is altijd zichtbaar maar of het paard 1 of 2 dungenen heeft is aan de buitenkant niet zichtbaar. 1 en 2 dungenen geven dezelfde kleur paard.

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens.
Een homozygote dun kan een veel lichtere kleur hebben als zijn heterozygote 'broer'...
Moeder bay
[ img ]

Zoon uit een grullo vader en bovenstaande moeder, getest en geen creme-gen aanwezig

[ img ]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers