Dubbel crème (centraal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:41

Interessant hoor! Ik heb ook een cremello en palomino en weet door de ouders ook zeker dat ze dit zijn, maar van sommige hier in het topic had ik echt gedacht dat ze cremello waren en bleken ze palomino. Grappig hoor!

Mijn palomino - ook beide ouders zijn palomino
[ img ]

En mijn cremello - vader is cremello, moeder is palomino (als ik me niet vergis).
[ img ]

Moeder van mijn cremello
[ img ]


sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:10

gabyfedde schreef:
sanso schreef:
Reuze interessant topic dit! Altijd al een zwak gehad voor dergelijke kleuren maar nooit echt zo diep ingedoken. Staan echt hele fijne leesbare stukken in voor een leek.

Zelf heb ik vanmiddag een cremello merrie gekocht. Ik ga haar laten testen wanneer ik haar thuis heb. Want het zou me niks verbazen als het perlino is.

[ [url=m/HhRVXm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd met je aankoop! Kan ook nog smoky cream zijn. Of dun hebben. Afhankelijk van de ouders. Etc etc. Leuk als je de testresultaten hier deelt.


Doe ik zeker! Testen op rood / zwart met agouti toch? Of kun je nog meer testen? Creme gen?

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:17

Moniquex schreef:
Heel interessant! Wat een verschillen!
Staat hier ook op de planning mijn Cremello en perlino merries te testen.
Is er ook meer wetenschappelijk bewijs voor het zicht van dubbel crème? Mijn beide veulens waren echt "kippig" na de geboorte en de perlino mist soms echt de omheining.


Ik heb er toevallig laatst naar gevraagd bij wat mensen. Die herkenden dat dus wel, minder zicht.
Maar niet bij elke dubbel verdunde, dus zal wel deels ongeluk zijn. Die van mij heeft wel altijd last van de zon. Staat hij enorm te knijpen met zijn ogen.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Moniquex
Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 22:26

Nynkster schreef:
Moniquex schreef:
Heel interessant! Wat een verschillen!
Staat hier ook op de planning mijn Cremello en perlino merries te testen.
Is er ook meer wetenschappelijk bewijs voor het zicht van dubbel crème? Mijn beide veulens waren echt "kippig" na de geboorte en de perlino mist soms echt de omheining.


Ik heb er toevallig laatst naar gevraagd bij wat mensen. Die herkenden dat dus wel, minder zicht.
Maar niet bij elke dubbel verdunde, dus zal wel deels ongeluk zijn. Die van mij heeft wel altijd last van de zon. Staat hij enorm te knijpen met zijn ogen.


Interessant! Is misschien ook weer afhankelijk van hoe ze gehouden/opgegroeid zijn?
Heb zelf ook nog niks kunnen vinden aan wetenschappelijk bewijs. Denk überhaupt dat de één slimmer/voorzichtiger is met zn beperking ;) Bij de cremello heb ik de 1e week de moeder een donkere deken op gedaan voor de contouren, daarna was het gelukkig beter *D
Dat knijpen zie ik vooral als ik ze 's morgens buiten zet.

Jonker's Olivia (Veenstra's Promise x Orchard D'avranche) KEUR-SPORT-IBOB-AA
Aroshoeve's Don Olivius (Heidenhof's Don Diëgo x Veenstra's Promise) GRONINGS KAMPIOEN L1(2016) & L2 (2017) paarden

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:45

[quote="sanso”]Doe ik zeker! Testen op rood / zwart met agouti toch? Of kun je nog meer testen? Creme gen?[/quote]

Dubbel crème is ze, dus dat is niet interessant. Maar naast zwart/rood/agouti kan je bv nog testen op dun, LP, tobiano, schimmel. De dubbel crème kan veel maskeren.

Don't dream your life, live your dreams!

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:13

[ img ]
[ img ]

Voor de kleurengenetica. Smokey Cream bonte dame. Echt helderblauwe ogen EeaaCRCR

Don't dream your life, live your dream!

Cynthia82
Berichten: 9298
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:28

Cynthia82 schreef:
Ok, als dit allemaal echt klopt (en daar ga ik vanuit :) ) dan heb ik niet gezegd dat je het verschil tussen cremello en perlino makkelijk ziet :oo

Doe mij komend voorjaar maar één van de onderste twee uitvoeringen :)
Ik heb 50% kans op dubbel crème. Als dat er uit komt, laat ik het zeker testen en zal ik de foto's + uitkomst test hier plaatsen.

Wat ik me wel afvraag: Dubbel crème ontneemt al het pigment. Hoe kan het dan dat die onderste twee een zwarte neus (lijken te) hebben? En de ogen zijn ook niet helderblauw.


Op 27 maart is Fiore bevallen van een dubbelverdund hengstje. In het begin was ik 'overtuigd' (voor zover je dat zonder test kan zijn) van perlino. Hij heeft een best donkere tint namelijk. Maar inmiddels ga ik steeds meer denken dat hij toch cremello is. Zijn manen en staart zijn net zo licht/bijna wit als mijn palomino hengstveulen uit 2011 namelijk. En hij heeft vier hoge witte benen en een bles. Nu is dat natuurlijk geen bewijs, maar veel wit komt wel vaker voor op vos dan op bruin.

Ik heb zijn haar 30 maart al opgestuurd, maar op de site staat dat ik het resultaat rond 10 mei pas kan verwachten. Denken jullie mee? :D

Dag 1:
[ img ]

en later in week buiten:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:37

Nynkster schreef:
Moniquex schreef:
Heel interessant! Wat een verschillen!
Staat hier ook op de planning mijn Cremello en perlino merries te testen.
Is er ook meer wetenschappelijk bewijs voor het zicht van dubbel crème? Mijn beide veulens waren echt "kippig" na de geboorte en de perlino mist soms echt de omheining.


Ik heb er toevallig laatst naar gevraagd bij wat mensen. Die herkenden dat dus wel, minder zicht.
Maar niet bij elke dubbel verdunde, dus zal wel deels ongeluk zijn. Die van mij heeft wel altijd last van de zon. Staat hij enorm te knijpen met zijn ogen.


Hier ook 1 die altijd veel last van de zon heeft..

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:00

Cynthia82 schreef:
Cynthia82 schreef:
Ok, als dit allemaal echt klopt (en daar ga ik vanuit :) ) dan heb ik niet gezegd dat je het verschil tussen cremello en perlino makkelijk ziet :oo

Doe mij komend voorjaar maar één van de onderste twee uitvoeringen :)
Ik heb 50% kans op dubbel crème. Als dat er uit komt, laat ik het zeker testen en zal ik de foto's + uitkomst test hier plaatsen.

Wat ik me wel afvraag: Dubbel crème ontneemt al het pigment. Hoe kan het dan dat die onderste twee een zwarte neus (lijken te) hebben? En de ogen zijn ook niet helderblauw.


Op 27 maart is Fiore bevallen van een dubbelverdund hengstje. In het begin was ik 'overtuigd' (voor zover je dat zonder test kan zijn) van perlino. Hij heeft een best donkere tint namelijk. Maar inmiddels ga ik steeds meer denken dat hij toch cremello is. Zijn manen en staart zijn net zo licht/bijna wit als mijn palomino hengstveulen uit 2011 namelijk. En hij heeft vier hoge witte benen en een bles. Nu is dat natuurlijk geen bewijs, maar veel wit komt wel vaker voor op vos dan op bruin.

Ik heb zijn haar 30 maart al opgestuurd, maar op de site staat dat ik het resultaat rond 10 mei pas kan verwachten. Denken jullie mee? :D

Dag 1:
[ [url=m/7JKyU4.jpg]Afbeelding[/url] ]

en later in week buiten:

[ [url=m/AJn3Xa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qjAy08.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CxS52B.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aqG0iH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Kg5qwA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Q2hFXj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan het geen palomino met 2 blauwe ogen zijn? Vind het wel echt extreem donker voor dubbele verdunning, prachtig veulen!

Cynthia82
Berichten: 9298
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:05

Dat zou me hoogst verbazen (maar ik snap wel dat je het je afvraagt :) ) Het blauw van zijn ogen is het blauw dat echt bij dubbelverdunde paarden hoort en daarbij zijn de randjes om zijn ogen ook roze (alles is roze).

Bedankt voor je compliment!
Ik vind hem ook prachtig! Hij is precies het plaatje dat ik in mijn hoofd had als perfect veulen qua kleur en aftekeningen. Alleen had ik geen piemel besteld :+
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 13-04-21 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:06

Mijn cremello was ook heel donker van kleur. Die werd dan wel schimmel maar geloof dat het best kan :)

Edit: Bij palomino met blauwe ogen had hij wel gewoon pigment gehad. de bles loopt niet over de ogen heen oid
Laatst bijgewerkt door Nynkster op 13-04-21 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:06

Je hebt van die uitzonderingen, ik zoek wel even een foto van een palomino veulen, zij had wel bruine ogen maar roze huid.

Edit;


[ img ]

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:11

Nynkster schreef:
Mijn cremello was ook heel donker van kleur. Die werd dan wel schimmel maar geloof dat het best kan :)

Edit: Bij palomino met blauwe ogen had hij wel gewoon pigment gehad. de bles loopt niet over de ogen heen oid

Dat hoeft niet perse hè...
(Foto van Google))

[ img ]

Cynthia82
Berichten: 9298
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:16

Maar dat is een hele andere kleur blauw hè.
Ik weet voor 99,9% zeker dat hij dubbel verdund is. De kleur blauw van een dubbelverdunde is zo specifiek. En al zijn huid is roze, alles. Niet alleen om zijn ogen, maar ook waar zijn bles niet zit en alle andere delen waar geen haar zit.

Onwijs knap veulen trouwens die palomino!
Maar palomino’s worden standaard geboren met roze om de ogen alleen trekt dat weg. Heb je ook foto’s van toen ze ouder was?
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 13-04-21 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:25

Ik verwacht ook dat die van jou dubbel is hoor haha, maar zou dan toch naar perlino neigen ipv cremello. Maar dat is altijd speculeren :+ maar als veulen hebben ze idd allemaal een rozige huid, dit verdwijnt idd.

Nee van dat veulen niet, wel van deze, mijn lieveling, deze werd echt donker :+ al heeft ze op de tweede foto wel een beetje olie op de neus en ogen geloof ik? Weet het niet meer

Net geboren

[ img ]

2,5 maand oud (had een beschadiging op het hoornvlies, ze werd ervoor behandeld)

[ img ]

Maar ze hadden veel tinten palominos daar, alleen probeerde ze zo donker mogelijk.

Cynthia82
Berichten: 9298
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:33

Prachtig ook echt! <3
Ja, hou maar op :') Wat ik al zei: ik was echt overtuigd van perlino, maar die hebben vaak een donkerdere staart (en ook manen) en die van hem hebben echt een palominokleurtje. Dus niet spierwit, maar heel hoog blond.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:43

Rennie89 schreef:
Nynkster schreef:
Mijn cremello was ook heel donker van kleur. Die werd dan wel schimmel maar geloof dat het best kan :)

Edit: Bij palomino met blauwe ogen had hij wel gewoon pigment gehad. de bles loopt niet over de ogen heen oid

Dat hoeft niet perse hè...
(Foto van Google))

[ [url=m/XqcELR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja deze heeft toch ook pigment? Ik bedoel als de bles niet over de ogen loopt het niet voor de hand liggend is dat ogen geen pigment hebben.

Heb zelf ook een valk met 1 blauw oog zoals bovenstaand

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:16

Ik denk dat je een perlino, bedoel cremello, hebt Cynthia. Ben erg benieuwd naar de resultaten!

Heb zelf een palomino en een cremello. Mijn cremello was ook donkerder geboren en nu bijna wit met echt een hele zilveren gloed. <3

10 minuten oud
[ img ]

3 weken
[ img ]

En nu, net een jaar. Ze was dus ook een stuk donkerder toen ze geboren was en nu heel licht.
[ img ]

En mijn palomino, 5 maanden
[ img ]

En nu bijna 2 jaar
[ img ]
Laatst bijgewerkt door Lotte_Wessel op 13-04-21 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Cynthia82
Berichten: 9298
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:19

Waarom denk je dat Idris een perlino is?
Zeker aangezien jouw cremello ook donker is geboren, zou je eerder cremello denken toch? :o

Wat was ze prachtig als veulen! Ben benieuwd hoe ze dit jaar in zomervacht is.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:30

Cynthia82 schreef:
Waarom denk je dat Idris een perlino is?
Zeker aangezien jouw cremello ook donker is geboren, zou je eerder cremello denken toch? :o

Wat was ze prachtig als veulen! Ben benieuwd hoe ze dit jaar in zomervacht is.


Sorry ja bedoelde ook cremello. Weet niet waarom ik perlino zei :Y) 8)7 hij lijkt namelijk qua kleur best op de mijne als baby dus zou best goed een cremello kunnen zijn.

Hij is trouwens echt een plaatje om te zien! Is hij voor jezelf om te houden of is hij voor de verkoop?

Cynthia82
Berichten: 9298
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:39

Dat is de moeilijkste vraag die je aan me kan stellen op het moment :+

Normaal gesproken verkoop ik hengstjes altijd.
Vorig jaar heb ik Fiore (moeder van Idris) dr volle zusje verkocht en drie maanden later heb ik haar moeder in moeten laten slapen. Dus ik wilde dolgraag een merrieveulen, zodat ik weer twee merries had om mee te fokken.
Maar ja, Idris besloot om op alle vlakken perfect te zijn (kleur, bouw, aftekeningen, karaktertje <3), maar dan wel met piemel.
En nu moet ik nog steeds vasthouden aan: hengsten gaan weg, een merrie blijft... 8)7

Het lastige is alleen dat ik er geen drie meer wil. Dus als ik Idris hou en Fiore geeft volgend jaar (ze wordt volgende maand weer geinsemineerd) of over een paar jaar wel een merrie, verkoop ik hem dan alsnog? Kan ik het dan niet beter nu gelijk doen? Maar verkocht is verkocht, wachten tot het volgende veulen kan ook. Misschien geeft Fi nooit een merrie...

Hoop heen en weer geslinger tussen gevoel en verstand dus. Maar ik sta wel open voor mensen die oprecht in hem geinteresseerd zijn. Als dat echt goed voelt, kan ik misschien wel de beslissing maken om hem toch te verkopen en te wachten op dat ene merrieveulentje (Fiore dr hengst-merrie score is 3-0)

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:24

Haha je kans op een merrie de volgende keer zou toch wel moeten verbeteren. Elke keer een hengstje, dan moet komend jaar wel een merrie komen! :j maar het is een lastig besluit. Als je de mogelijkheid hebt om hem nu nog wat langer aan te houden, dan waarom niet. Zoals je zelf ook zegt, verkocht is verkocht en wie weet waar hij dan terecht komt. En zo'n knapperd als hij vindt ook wel een huisje volgend jaar of met aantal jaar wanneer je hem niet meer kan behouden. Maar blijft een lastige keuze!

Tinniie
Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:56

Wat soms een duidelijk teken van zwart basis ipv rood basis kan zijn, zijn de oorpuntjes.

Deze was perlino:
[ img ]

En deze een donkere cremello

[ img ]

Mijn gevoel zegt bij Idris ook cremello..

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

Cynthia82
Berichten: 9298
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Dubbel crème (centraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 04:26

Ook als ik zo naar de tint van de vachten kijk, neigt Idris veel meer naar die cremello :j

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

jolandje
Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:25

vraagje , mijn merrie is een valk, homozygoot voor zwart, hoe kan ik daar een smokey cream uit krijgen? of een perlino? ik hou zo van "wit" met blauwe ogen :), dit jaar word ze trouwens gedekt door een bruin -dun bonte splash :)

Sprinkle kindness around like confetti <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tarzan en 24 bezoekers