Gewoon bruin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mallow
Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-20 17:10

Hoi bokkers!

Ik heb echt 0,0 verstand van kleuren etc. maar vroeg me toch iets af!
Ik heb een bruin bonte tinker ruin met wat aparte verkleuringen op zijn voor en achterbenen. Nu hij zijn winterhaar verliest wordt het weer duidelijker :) ik ben heel benieuwd of dit ‘normaal’ is bij een bruin paard? Ik heb het nooit eerder gezien namelijk :)
Hij wordt ook steeds lichter op z’n hoofd, voornamelijk rond zijn ogen en neus.

[ img ]

[ img ]


LimitedMagic
Berichten: 64
Geregistreerd: 20-03-16
Woonplaats: België

Re: Gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:16

Dat lijkt mij donkerbruin (in het Engels "seal brown"). Dan heeft het paard een lichtere vacht rond de ogen, mond, flanken en onder de ellebogen. Er zijn best veel foto's van te vinden als je op "seal brown" zoekt :)

Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things.
Love never ends.

Mallow
Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-20 17:19

Ja dat had ik inderdaad gezien maar in zijn oksel bij de voorbenen is hij echt heel licht. Meer neigend naar grijs/valk. Hoort dat daar ook bij? :)

Daphneeeej
Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:25

Zou ook nog zoals je zelf vermoed een valk kunnen zijn. Vriendin van me heeft een valkmerrie die zelfde soort kleur heeft als deze oo je foto’s.

LimitedMagic
Berichten: 64
Geregistreerd: 20-03-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:31

Ik ben daarnet wel foto's tegengekomen van seal brown paarden waarbij de oksel ook lichter bruin was, dus dat kan daar prima door komen. Soms is zelfs de hele buik lichter :) Als er echt witte haren tussen het grijs zitten kan het bontpatroon ook nog meespelen.
Valk zou ik niet zo snel zeggen, de lichtbruine vacht ziet er voor mij op deze foto's uit als wat veel "gewone" bruine paarden hebben :) Het kán misschien wel valk zijn, maar dan met wel heel duidelijke sooty. Dan lijkt seal brown mij wat waarschijnlijker.

Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things.
Love never ends.

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:47

Waarschijnlijk Mealy over Agouti heen (Pangare wordt het ook wel genoemd), zie je vrij veel bij de tinker.
Valk lijkt mij zeer stug bij hem overigens.
geef hem een kus van me.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

LimitedMagic
Berichten: 64
Geregistreerd: 20-03-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:20

Is het niet wat te licht voor mealy/pangare/meelsnuit? Die hebben vaak een "gewone" bruine basiskleur met hele lichte neuzen, maar bij dit paard lijken de lichte haren echt gewoon bruin te zijn.
Hoewel, heb je misschien nog een duidelijke foto van de mond en neus van je paard, TS? En misschien ook een foto van het volledige paard? Dat maakt het wat makkelijker om de kleur goed te bekijken :D

Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things.
Love never ends.

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:23

LimitedMagic schreef:
Is het niet wat te licht voor mealy/pangare/meelsnuit? Die hebben vaak een "gewone" bruine basiskleur met hele lichte neuzen, maar bij dit paard lijken de lichte haren echt gewoon bruin te zijn.
Hoewel, heb je misschien nog een duidelijke foto van de mond en neus van je paard, TS? En misschien ook een foto van het volledige paard? Dat maakt het wat makkelijker om de kleur goed te bekijken :D


ben zelf ruim een half jaar eigenaar van dit paard geweest ;) Dus ken hem wel. Hij is in de zomer in zijn basiskleur (dus de vlekken) niet zo heel erg licht, zijn echt koppie en aan onderzijde.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Mallow
Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-20 18:31

Ja hij is in zijn lange ‘afvoerharen’ heel licht, neus en rondom ogen ook. Maar dit in z’n oksel gaat meer richting grijs, vandaar mijn vraag :)


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Zo lastig op een foto vast te leggen. Op de lichte stukken is hij tegen het vos aan, dat is wel gewoon echt bruin :j

Het gaat vooral om dat stukje bij z’n oksel. Dat is niet bruin maar eerder wat grijzig. Of zal dat door het bontpatroon komen?

:wave: Leo! Doe ik :)
Laatst bijgewerkt door Mallow op 08-06-20 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej
Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:34

Weet je wat voor kleur de ouder dieren (en de ouders daarvan) zijn? Als er geen verdunning in de voorgeschiedenis zit kan je bijv valk kleur uitsluiten.

Mallow
Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-20 18:41

Daphneeeej schreef:
Weet je wat voor kleur de ouder dieren (en de ouders daarvan) zijn? Als er geen verdunning in de voorgeschiedenis zit kan je bijv valk kleur uitsluiten.

Nee ik weet niets van zijn ouders. Helaas :)


LimitedMagic
Berichten: 64
Geregistreerd: 20-03-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:51

LimitedMagic schreef:
Is het niet wat te licht voor mealy/pangare/meelsnuit? Die hebben vaak een "gewone" bruine basiskleur met hele lichte neuzen, maar bij dit paard lijken de lichte haren echt gewoon bruin te zijn.

Ik zie nu dat ik een foutje heb gemaakt in mijn verwoording hierboven - ik bedoelde "Is het niet wat te donker voor mealy?" in plaats van te licht. Sorry als dat voor verwarring heeft gezorgd!

Dank je voor de extra foto's TS, dat helpt! Als ik het zo zie zou ik nog steeds zeggen dat hij een seal brown/donkerbruine is, zonder pangaré/meelsnuit. Ik vermoed dat de grijze haren veroorzaakt worden door het bontpatroon (ik zie op de eerste foto van zijn hoofd bijvoorbeeld ook wat "verdwaalde" witte haartjes naast zijn bles en boven zijn oog). Misschien dat andere kleurkenners er nog wat zinnigs over kunnen zeggen :D

Mocht het je verder nog interesseren, ik heb deze artikelen bekeken om alles zo goed mogelijk te vergelijken. Erg interessant, en als ik het goed heb zijn ze geschreven door een Bokker :D
Over bruin: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... ifier.html
Over pangaré: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... ifier.html

Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things.
Love never ends.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers