Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ICH
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-04-20

Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 10:56

Ik heb gisteren een gokje gewaagd. Ik heb een hengst van foto gekocht.
Beide ouders zijn palomino. (Shambo opa).
Hij wordt in de zomer 2 jaar. Ik heb enkel 2 foto's van hem.
Over een paar weken komt hij pas naar mij en kan ik kleur gaan testen.
Wat denken jullie? Alleen vos of zit er meer in?
[ img ]

[ img ]


Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:58

De foto’s zijn erg klein.
Als ik de tint nu zie lijkt het vos maar een grotere foto is echt nodig.

ICH
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-04-20

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 11:00

ja ik zie het, erg klein. Ze zijn 250kb. Ik weet niet hoe ik de foto's groter kan laten zien

Dorus
Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:04

Als je geen grotere foto’s hebt dan zal dat niet lukken. Je moet betere kwaliteit foto’s te pakken zien te krijgen.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:09

Gaat om de pixels, niet per se om de kbs. Dus de afmetingen van de foto zelf, niet de grootte van het bestand. Het lijkt erop dat je de thumbnails gepost hebt.

Maar qua kleur: bij een 2-jarige hoort de staart gewoon spierwit te zijn, en moet het lijf echt vernamelijk geel van kleur zijn. Ik zie hier een donkere staart (wel 'flaxen' manen) en een oranje body, dus mijn gok is ook gewoon vos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:12

Lijkt mij idd gewoon een vos.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

tamary
Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:13

Palomino is verdunning op vos. Uit 2 palomino ouders kan zeker een vos komen als beide ouders vos gen doorgeven en dat lijkt hier het geval te zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:19

Gewoon een vos. Dun komt nagenoeg niet voor bij Tinkers. Ik denk dat hij flaxen is, dat komt wel voor.

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:22

Caily schreef:
Gewoon een vos. Dun komt nagenoeg niet voor bij Tinkers. Ik denk dat hij flaxen is, dat komt wel voor.

Palomino wordt door creme veroorzaakt, niet door dun. Creme komt gewoon voor bij Tinkers.

mairead
Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:22

tamary schreef:
Palomino is verdunning op vos. Uit 2 palomino ouders kan zeker een vos komen als beide ouders vos gen doorgeven en dat lijkt hier het geval te zijn.

Het is net iets anders: Palomino is Vos met 1 verdunning (Cream).
Als je met een Palomino gaat fokken dan geeft hij in 50% van de gevallen de verdunning mee.
De basiskleur Vos wordt sowieso mee gegeven. De vraag is dus of het veulen ook Cream mee krijgt.
Met 2 Palomino ouders hebben beiden dus 50% kans om hun verdunning door te geven. Geeft 1 ouder het wél door en de ander niet, dan krijg je een Palomino veulen. Geven beide ouders hun verdunning door dan heb je een Cremello. Geven géén van beiden hun verdunning door dan heb je gewoon een Vos.

In dit geval lijkt het om een Vos te gaan, maar de fotos zijn erg klein.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:31

Ibbel schreef:
Caily schreef:
Gewoon een vos. Dun komt nagenoeg niet voor bij Tinkers. Ik denk dat hij flaxen is, dat komt wel voor.

Palomino wordt door creme veroorzaakt, niet door dun. Creme komt gewoon voor bij Tinkers.



Goh. Maar TS vraagt naar dun. Denk dat elke Tinker liefhebber wel kan zien dat dit geen palomino is. Zeker als je weet dat het om een shambo lijn gaat.

Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:32

Waar vraagt TS naar dun?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:47

idd,zoals hierboven gezegd,op de foto's af gewoon vos.
als hij creme zou dragen zou je dat toch echt wel duidelijk zien(ook op zo'n kleine foto's)

eerlijk snap ik niet waarom je toch ergens denkt(en hoopt) om een creme gekocht te hebben?
zoiets zie je toch duidelijk?

ICH
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 13:28

tengeltje11 schreef:
idd,zoals hierboven gezegd,op de foto's af gewoon vos.
als hij creme zou dragen zou je dat toch echt wel duidelijk zien(ook op zo'n kleine foto's)

eerlijk snap ik niet waarom je toch ergens denkt(en hoopt) om een creme gekocht te hebben?
zoiets zie je toch duidelijk?


Ik denk dat er een kleine kans is dat hij pearl of Champagne in zich heeft. Voor nu lijkt het op een vos die een mooie glans heeft. Ik moet nog een paar weken wachten totdat hij bij mij is, dan pas kan ik gaan testen. Ik zie wel verdunning, lichtere kleur bij zijn mond en tussen de voorbenen. Geen idee of dat normaal is voor vos.
Ik heb ook eens een vos gehad met het zilver gen. Die manen verkleurde met 2 jaar naar heel licht, wit.
Ik ben gewoon nieuwsgierig wat jullie denken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:29

Als hij pearl of champagne zou hebben, dan zouden de ouders dat toch ook moeten tonen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Femke_Tweety
Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:35

Caily schreef:
Goh. Maar TS vraagt naar dun. Denk dat elke Tinker liefhebber wel kan zien dat dit geen palomino is. Zeker als je weet dat het om een shambo lijn gaat.



Ik denk dat jouw verwarring zit in dun vs verdunning.

Dun is in dit geval wildkleur. Daar vraagt TS niet naar.

Verdunning is een verzamelnaam voor verschillende genetische mogelijkheden om de basiskleur (vos in dit geval) lichter te maken.
Cream is er zo 1.
Die geeft (op vos) palomino of cremello.

Pearl, champagne ook.
En dun wordt er vaak ook bij gerekend.



In dit geval gaat het dus met name om cream verdunning.

ICH
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 13:37

Ik heb nog geen fotos van de ouders. Ik weet dat er palomino's zijn die het pearl gen hebben zonder dat de eigenaar dit weet. Deze fokker test zijn palomino's niet op kleur. Ik weet niet veel van deze aparte kleuren, als ik op internet afbeeldingen bekijk, lijkt hij best wel op een golden champagne, hihi.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:41

tengeltje11 schreef:
idd,zoals hierboven gezegd,op de foto's af gewoon vos.
als hij creme zou dragen zou je dat toch echt wel duidelijk zien(ook op zo'n kleine foto's)

eerlijk snap ik niet waarom je toch ergens denkt(en hoopt) om een creme gekocht te hebben?
zoiets zie je toch duidelijk?

Gek, mijn palomino zou op die grootte nl. ook die tint hebben. :D En die is toch echt 100% zeker palomino.

Dus nee, ik zou niet zomaar zeggen dat dit een vos is op die foto als beide ouders palomino's zouden zijn.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:44

ICH schreef:
Ik heb nog geen fotos van de ouders. Ik weet dat er palomino's zijn die het pearl gen hebben zonder dat de eigenaar dit weet. Deze fokker test zijn palomino's niet op kleur. Ik weet niet veel van deze aparte kleuren, als ik op internet afbeeldingen bekijk, lijkt hij best wel op een golden champagne, hihi.


Voor zover ik weet hebben champagne's goudkleurige/gele ogen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gewoon vos of is er een verdunning aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:45

Kun je de foto's trouwens niet op normale grootte plaatsen ipv postzegelformaat? :P

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:46

Champagne komt zover ik weet niet voor bij tinkers, dus dat lijkt me niet. (er was wel een tinker waarvan om een of andere reden werd gedacht dat hij champagne was, maar dit was gewoon een lichte valk) Champagne is een gen wat voorkomt bij Amerikaanse rassen, of rassen die beïnvloedt zijn door amerikaanse rassen. Denk aan Quarter horses, tennessee walkers, American cream draft, enz. Dus dan moet je tinker een kruising zijn ipv tinker.
Daarbij is Champagne dominant dus dan was een van de ouders inderdaad champagne geweest.

Pearl komt wel voor in tinkers, en is normaal gesproken natuurlijk recessief, maar in combinatie met een creme allel toont pearl wel gewoon. Dus dan zouden de ouders geen palomino-kleur hebben. Eerder een kleur die vergelijkbaar is met perlino, cremello, of een paard wat zowel cream als champagne draagt.
Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je paard pearl of champagne bij zich heeft.
(En dat die vos haar manen verkleurde kwam niet door het zilvergen, want zilver toont niet vos)

De foto is te klein om echt conclusies uit te trekken, dus ik sluit palomino niet uit, maar het zou net zo goed gewoon een vos kunnen zijn. Dus mocht je het echt zeker willen weten kun je altijd nog een kleurtest uitvoeren

ICH
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 13:49

Cayenne schreef:
Kun je de foto's trouwens niet op normale grootte plaatsen ipv postzegelformaat? :P


Ik ben sinds vandaag nieuw hier, ik weet niet hoe ik de fotos groter geplaatst krijg.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:50

[ img ]

Ik vond deze foto als ik op op Google zoek

Geen palomino. Of er nog iets anders over het vos heen zit zou ik zo niet kunnen zien.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 25-04-20 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:51

ICH schreef:
Ik heb nog geen fotos van de ouders. Ik weet dat er palomino's zijn die het pearl gen hebben zonder dat de eigenaar dit weet. Deze fokker test zijn palomino's niet op kleur. Ik weet niet veel van deze aparte kleuren, als ik op internet afbeeldingen bekijk, lijkt hij best wel op een golden champagne, hihi.


Hier heb ik een bruine merrie die pearl draagt. Had ze echter ook crème gehad was ze valk pearl en dat zie je direct.
Palomino pearl is ook goed zichtbaar, vooral aan de oogkleur (groen). Dus als 1 vd ouders pearl droeg op hun palomino vacht was dat zichtbaar.
Zoals ik kan zien op het plaatje is dit een vos.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

ICH
Berichten: 16
Geregistreerd: 25-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-20 13:52

NatasjavE schreef:
[ [url=m/tYERgG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vond deze foto als ik op op Google zoek

Geen palomino.


YESSS! dat is m! Dank Je


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers