Schimmel of toch andere kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:39

Hengst zou met vos moeder nog een pseudo dubbele verdunning kunnen hebben waar de oogkleur door te verklaren valt, in spaanse rassen komt pearl voor wat in combinatie met 1x creme kan zorgen voor een fenotype dat lijkt op een dubbel creme. Pearl zelf is alleen zichtbaar in homozygote vorm of dus combinatie met creme.
Maar het blijft allemaal speculeren tot TS helder is in welk dier nu welke kleur heeft.



St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 13:15

Xyris schreef:
Oke, een paard is een schimmel of is dat niet. Het is nooit een schimmel drager (dat zou betekenen dat het het gen draagt maar dat deze niet zichtbaar is). Schimmel is ALTIJD zichtbaar, alleen bij hele jonge veulens zie je het niet altijd. Maar heeft een merrie een veulen gehad en die merrie is zichtbaar vos (fenotypisch) dan is het een vos en geen schimmel en ook geen drager van het schimmelgen.

Begrijp ik nou goed dat de merrie, de moeder van jouw hengst een vos is? Want de merrie van jouw veulen is dat iig niet.

Als de moeder van jouw hengst een vos is is jouw hengst sowieso geen dubbel crème, dat is hewoon niet mogelijk. Dat zou betekenen dat er toch schimmel in het spel is en dat een ander gen de blauwe ogen moet verklaren.

Zou je voor ons even alle feiten op een rijtje kunnen zetten?

Kleur vader van jouw hengst:
Kleur moeder van jouw hengst:
Kleur vader van jouw merrie:
Kleur moeder van jouw merrie:



Wat de kleuren zijn van mijn hengst de ouders daarvan weet ik niet. Het enige dat ik voor zo ver weet hem is enkel dat ze hem in Spanje hadden gebruikt voor de fok meer weet ik van zijn herkomst niet buiten de naam van de fokker.

Ik heb een nakomeling van hem nu, dat is dit veulen op de foto's met inderdaad een zwarte merrie.

Er is nog iemand ( vorige eigenaar van de hengst in België) die er ook een veulen van heeft.

De merrie daarvan is een vos van kleur. ( volgens de eigenaar zou deze ook schimmel gen drager zijn maar dat doet er niet toe, zeg enkel wat ik weet)

Het veulen uit die combinatie van de vos met de hengst is = bij geboorte was het de kleur palomino.
Na mate die wat ouder werd, werd die donkerder op de benen en donkerder op het gezicht de rest bleef licht.
Na dien kleurde die weer als een palomino.
Nu is deze 3 jaar en nu toont die donkere manen en staart, donkere benen en donker gezicht.

Van deze nakomeling zet ik hier geen foto's online enkel voor eventueel echt geïnteresseerde wil ik ze nog tonen via privé bericht

Ine23
Berichten: 4239
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:15

TS geeft aan dat de merrie waarmee de hengst een andere nakomeling heeft vos is. Niet dat de moeder van haar hengst vos is.

En die nakomeling is palomino/valk (ze zijn niet zeker?).

Dat is wat ik uit haar verhaal begrijp. Volgens mij geeft ze nergens aan dat de moeder van de hengst vos is.

Edit: TS heeft idd geantwoord wat ik dacht.

TS: Een gekleurd dier kan geen schimmel dragen, dat is een misvatting die veel mensen hebben. Een schimmel kan ofwel zijn gen doorgeven: schimmel veulen OF zijn gen niet doorgeven: gekleurd veulen. Afhankelijk of deze schimmel homozygoot of heterozygoot is, liggen de kansen op een schimmelveulen anders. Maar de vosse merrie draagt dus geen schimmel, ongeacht of er in haar voorouders schimmel voorkomt :)
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 08-06-19 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:17

Een donkere palomino met donkere manen kan ook een sooty palomino zijn, dat hoeft dus geen valk te zijn.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 13:19

En zoals er voor aangegeven is, is er nu geen mogelijkheid om testten te laten doen. Dit kan eventueel in de toekomst wel. Verder hoef ik daarvoor ook geen uitleg te geven. Anders was het simpel en had ik de testen gedaan in plaats van hier eens rond te vragen. :)

NRJ
Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:30

Testen is zeker mogelijk. Misschien niet op sooty, maar op heel veel andere kleurbepalingen wel.
Edit: er zijn zo veel mogelijkheden, dat het niet te verklaren is alleen op zicht zeg maar.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:34

Als dat andere veulen inderdaad een palomino is dan kan je er van uit gaan dat je hengst danwel e/e danwel E/e is. Het huidige veulen is zwart als basiskleur, dus hij is A/n of n/n voor Agouti.

Hij draagt dus sowieso 1x Cr
Met oog op de blauwe ogen zou het volgende mogelijk kunnen zijn:

Cr/Cr
Cr/Prl
Cr/n + een witgen zoals bvb sabino (onwaarschijnlijk gezien het ras).

Mogelijke extra genen:
G/n (sowieso niet homozygoot voor schimmel, want dat was gezien bij het palomino veulen).
Rn/n (sowieso niet homozygoot voor roan want ook dat had je gezien bij het palomino veulen).

Dus:
Extension: E/e of e/e
Agouti: A/n of n/n
CrèmePearl: Cr/Cr, Cr/prl of Cr/n
Grey (schimmel): G/g of g/g
Roan: Rn/n of n/n

Met de huidige informatie denk ik niet dat we veel verder kunnen komen dan dit.
Alle extra informatie mbt ouderdieren of nakomelingen zullen meer dingen uit kunnen sluiten.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:34

NRJ schreef:
Testen is zeker mogelijk. Misschien niet op sooty, maar op heel veel andere kleurbepalingen wel.
Edit: er zijn zo veel mogelijkheden, dat het niet te verklaren is alleen op zicht zeg maar.


Ik denk dat het op dit moment financieel niet mogelijk is, dat ze dat bedoelt.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 13:51

Xyris schreef:
NRJ schreef:
Testen is zeker mogelijk. Misschien niet op sooty, maar op heel veel andere kleurbepalingen wel.
Edit: er zijn zo veel mogelijkheden, dat het niet te verklaren is alleen op zicht zeg maar.


Ik denk dat het op dit moment financieel niet mogelijk is, dat ze dat bedoelt.

Ja klopt

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:04

Naja, het kost gelukkig niet de wereld. Misschien lukt het binnenkort wel, zeker als je gaat dekken met je hengst. Het zal uiteindelijk de waarde van je dekkingen ook omhoog helpen als je zijn genetische profiel kent.

Ik zou zeker ook even contact opnemen met de oude eigenaar van je hengst. Wat meer weten over zijn afstamming is ook echt de moeite waard en ga je ook terug zien in je portemonnee.

En verder, zodra je meer weet over zijn nakomelingen of afstamming, laat het ons weten, we zijn al een eind op weg, meer informatie zal zeker helpen om meer duidelijkheid te krijgen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 16:28

Klein update'tje.

Nee, nee heb ze nog niet kunnen testen op de vacht kleur

Maar misschien voor de geïnteresseerden onder jullie.

Ik vind ze toch terug toveren.

Ze krijgt weer meer "bleke" / bruine haren overal tussen.

Hier de foto's van vandaag. Het spijt me echter van de kwaliteit
[ img ]

[ img ]

[ img ]

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 12:03

Moesten er nog personen interesse hebben in dit onderwerp...
Dan hier een kleine update :

Heb papa Alvino nog niet kunnen testen. Nog geen tijd voor gehad om eerlijk te zijn ( begonnen met opnieuw studeren)

Maar wel hebben we van dezelfde combinatie terug een veulentje.
Deze is op 12 februari 2020 geboren.

Foto's van deze kleine man


[ img ]

[ img ]

Misschien dat dit een beter beeld geeft kwa kleuren?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:10

Uh testen betekent haren uittrekken en op de post doen, als je tijd hebt om te eten kan je dat ook regelen..

xRoossie95
Berichten: 1367
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:45

Geen verstand van kleuren, maar wat een leuke veulens! Kleuren zijn in ieder geval leuk :')

Gavantos B+0 | ✖ Max B+11 L1+9 | Akyra B+8

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:33

Heb je ook nog een foto van dat vorige veulen, zoals die nú is?

Is die uiteindelijk wel of niet gaan schimmelen?

Ik vermoed eigenlijk niet?

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:47

Dat laatste veulen geeft me ook meteen het gevoel schimmel te zijn, dus ik gok dat je hengst schimmel is

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 06:31

Yep, denk ook echt schimmel.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-20 08:39

Ja hoor heb nog foto's van Limi het andere veulen.
Enkel de kwaliteit het is met een gsm maar getrokken en niet met een foto toestel.

Dit was nog in de zomer:
[ img ]

Dit is ze nu in de winter

[ img ]

[ img ]

[ img ]

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:24

Lijkt mij schimmel. Dus ik vermoed dat die cremello/perlino een cremello/perlino geboren schimmel is. Vooral die laatste drie veulen fotos in je OP zijn i.m.o. heel duidelijk schimmel. Jammer. ;)
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 19-02-20 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill
Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:27

Ik denk dat de hengst een perlino geboren schimmel is :j

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 18:15

Hier nog wat foto's van Limi, deze zijn gisteren getrokken en betere kwaliteit dan hierboven [ img ]
[ img ]
[ img ]

Als ik er van uit gaat dat het schimmel is:
- Een veulen met het schimmel-gen is vaak herkenbaar aan een lichtere vacht rond de ogen en de neus.
- De grijze haren zijn het beste zichtbaar op veulens met een donkerdere vacht

Op beiden foto's van Limi als veulen is deze uitspraken echter niet van toepassing

[ img ]

[ img ]

In de zomer verkleurd haar lichaam vaak maar hoofd echter niet, of word niet wit

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hier limi samen spelen met ja een vos roan
[ img ]

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 18:46

Als we dan naar het veulen nu kijken. Het lichte veulen vacht, donkere manen en staart, + donkere aalstreep = zou dit eerder op een valk worden. Maar aangezien valk eigenlijk geen echte aalstreep heeft ( dit kan wel een schaduw zijn = aalstreep) deze streep is bij hem afhankelijk van welke hoek je kijkt donkerder.
Volgens iemand zou er echter uit deze 2 combinaties nooit een valk of een palomino uit kunnen komen. Aangezien mama zwart is.
Ja de kleine toont donkerder aan de ogen maar echt brilletje is het ook niet echt. Ik vermoed dat deze eerder nog enorm donkerder gaat worden en eerder naar het type donkere valk gaat vallen.
[ img ]
[ img ]

Als ik dan naar de vorige eigenaar haar veulen kijk, van dezelfde papa.
Is dit een scoty palomino. Al lijkt het soms wel dat zijn lichaam soms lichter is als zijn hoofd en benen maar dat kan eventueel ook door dat die scoty is?
Van deze nakomeling toon ik echter geen foto's

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:26

Een schimmel veulen is bij geboorte extra intens gekleurd, sommigen krijgen tussen de 3 dagen en 3 weken een brilletje maar niet allemaal. Deze gaat ook vaak weer weg.
Dat je aan dat eerste veulen nog twijfelt vind ik best opvallend. Twijfel je oprecht of wil je liever niet geloven dat je hengst schimmel is?


Exit tweede post verkeerd gelezen.
Veulen twee is zeker een valk, eventueel schimmel. Sooty is vaak even aankijken, dat ontwikkelt zich over enkele jaren. Waren de benen bij geboorte zwart of grijs?


KittyDylan
Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:45

Niet iedere schimmel heeft de duidelijke kenmerken..
[ img ]

Dit is mijn valk geboren schimmel. Geen kringetjes te zien en is toch echt schimmel geworden.

Met 2.5 jaar
[ img ]

Met 3.5
[ img ]

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:56

Knappe Welsh hierboven!

Ik snap de afwegingen van TS wel. Ik blijf het gek vinden dat het hoofd zo donker blijft, het lijf kleurt echt flink na de eerste verharing. Roan zou daar bij kunnen passen, maar daar twijfel ik sterk over. Het brilletje was handig geweest, maar die is niet altijd aanwezig idd.
Blijf naar schimmel neigen, maar 100% overtuigd ben ik ook niet.

Tweede veulen vind ik vrij duidelijk valk, dat zou beteken dat vaders Perlino is of Cremello met agouti natuurlijk.

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers