Schimmel of toch andere kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:04

Men in plaats van mijn is ook in Belgie gewoon dialect (voornamelijk West Vlaams als ik het goed begrepen heb) en grammaticaal incorrect, dus een schrijffout. In Nederland wordt 'men paard' alleen gebruikt door luie mensen. :)

Als de hengst gewoon in jouw bezit is, waarom hem dan niet op kleur laten testen? Dan weet je meteen of het veulen schimmel kan zijn en wat voor kleuren je veulen nog meer meegekregen kan hebben.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:10

Dan schrijft men het als 'M'n paard' :P

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:15

St_alfje schreef:
.
Zelf heb ik ook wel een vos roan hengstje staan dus dus weet wat roan is.


Zeker weten dat die niet gewoon even bij je merrie is langs geweest? :')

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 20:15

Ailill schreef:
Ik dacht ook gelijk aan roan, maar dat moet dan bij de merrie vandaan komen. Wat betreft de hengst, qua kleur krijg je van beide ouders een gen mee, voor cremello is een dubbel dun gen, dan moeten zijn beide ouders minstens een zo'n gen hebben en als hij deze kleur heeft, twee dubbele 'dun' genen en een heeft hij dan overgedragen.

Schimmel kan, al denk ik o.b.v. de foto's niet en als het toch zo is, dan komt het bij de merrie vandaan.

Merrie heeft echter geen schimmel in haar verdere ouders.

Ik dacht inderdaad dat bij een cremello de beide ouders een dun gen moeten doorgeven voor echter een cremello of een prelino te verkrijgen... Dus verwacht ik niet dat zijn ouders direct een schimmel zou zijn. Voor zo ver ik ook zelf weet is schimmel gen dominant.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 20:16

horsiegek schreef:
St_alfje schreef:
.
Zelf heb ik ook wel een vos roan hengstje staan dus dus weet wat roan is.


Zeker weten dat die niet gewoon even bij je merrie is langs geweest? :')

Haha was dat maar waar maar neen, hij is pas een jaar geworden en deze hadden we net 2 maand voor ze bevallen is aangekocht dus dat is niet mogelijk.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:20

Schimmel en crème zitten op twee verschillende plekken in het genoom, oftewel een paard kan zowel crème als schimmel hebben. Het klopt wel dat ze dan uiteindelijk wit worden door het schimmelgen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:34

Ailill schreef:
Ik dacht ook gelijk aan roan, maar dat moet dan bij de merrie vandaan komen. Wat betreft de hengst, qua kleur krijg je van beide ouders een gen mee, voor cremello is een dubbel dun gen, dan moeten zijn beide ouders minstens een zo'n gen hebben en als hij deze kleur heeft, twee dubbele 'dun' genen en een heeft hij dan overgedragen.

Schimmel kan, al denk ik o.b.v. de foto's niet en als het toch zo is, dan komt het bij de merrie vandaan.

Waarom zou het bij de merrie vandaan moeten komen?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:37

Ine23 schreef:
Ik meen mij een topic/topics te herinneren waarbij er een aantal bokkers in hetzelfde jaar een veulen hadden van een cremello/perlino welsh hengstje die allemaal schimmel waren. Dat kwam dus van de vader af, maar dat zag je écht niet aan de hengst. Op dubbel verdunde vacht zie je het gewoon niet altijd, die ‘crème’ glans leek gewoon aanwezig.

Edit: Ik gok dat dat van deze bokker was: Fotografie91 @ [ITP] Mijn knappe welsh mannen groeien goed inmiddels 2 jaar!

Edit 2: [KS-ITP] Welsh hengstje veulentje maxie laat zich zien!!

Ik zou je hengst laten testen op kleur en je veulen meteen ook. Ik zou veel te nieuwsgierig zijn :+ .



Klopt hoor! Bungie was een schimmel maar door de dubbele verdunning zag je dat niet.
Ik heb ook zon pony staan, ook cremello maar draagt schimmel

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:41

St_alfje schreef:
Merrie heeft echter geen schimmel in haar verdere ouders.

Ik dacht inderdaad dat bij een cremello de beide ouders een dun gen moeten doorgeven voor echter een cremello of een prelino te verkrijgen... Dus verwacht ik niet dat zijn ouders direct een schimmel zou zijn. Voor zo ver ik ook zelf weet is schimmel gen dominant.


Cremello moet van beiden ouders het creme gen meekrijgen, niet het dun gen (totaal andere gen).
Maar ... cremello/perlino/smokey cream kunnen ook schimmel of roan dragen onder deze kleur ... dus cremello-schimmel of cremello-roan zijn bijvoorbeeld.

Het veulen heeft als basis kleur zwart ... plus 1x creme gen (uitgaande dat de vader dubbel-creme is) en heeft, niet van moeder, van vader ook roan meegekregen.

In 99% van de gevallen verkleurd een schimmel eerst op het gezicht en dan de rest van zijn lijf.
Zeldom verkleuren 'schimmel' veulens als bij de eerste vacht wissel.
Bij roans gebeurt de verkleuring eerst over het lijf en nauwelijks of niet over het gezicht.
'Roan' veulens tonen al verkleuring meestal bij de eerste vacht wissel.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 21:40

xyzutu2 schreef:
Men in plaats van mijn is ook in Belgie gewoon dialect (voornamelijk West Vlaams als ik het goed begrepen heb) en grammaticaal incorrect, dus een schrijffout. In Nederland wordt 'men paard' alleen gebruikt door luie mensen. :)

Als de hengst gewoon in jouw bezit is, waarom hem dan niet op kleur laten testen? Dan weet je meteen of het veulen schimmel kan zijn en wat voor kleuren je veulen nog meer meegekregen kan hebben.

Is inderdaad dialect en niet speciaal van West Vlaams, maar ook in andere dialecten komt dit bij ons voor

Laten testen tja, ja kan intressant zijn maar op dit moment past dat niet in plaatje, dat zou mogelijk zijn in de toekomst.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:20

Schimmel zou in theorie werken op alle kleuren.. Maar het ding met schimmel is dat het de pigment van de vacht verminderd tot je dus een wit paard krijgt. Dubbel creams hebben echter al zo weinig pigment dat je dit vrijwel niet opmerkt. Dan worden ze gewoon helemaal wit ipv nog een beetje pigment over en daardoor bijna wit maar ook wat gelig. Daarbij blijft de huid van een Schimmel zwart. Gevolg is dat deze zwartgrijze kleur doorschijnt door de vacht, dan krijg je dus dat het paard misschien zelfs grijzig toont, zeker wanneer ie niet compleet geschimmeld is. Dubbel creams hebben echter minder pigment in hun huid, en daardoor een roze huid. Gevolg is dus een schimmel met roze huid. Deze roze huid blijft gewoon door de vacht heenschijnen, dus krijg je al meer een dubbelcream effect op de vacht, en deze kun je dus ook niet echt onderscheiden van Dubbel Creams.
Roan zie je ook vrijwel niet, want witte haren vermengd door een al bijna witte vacht.. tsja.

In principe zou de hengst beide kunnen zijn. Al vind ik hem nog best.. creme-kleurig voor een schimmel, maar dit kan ook gewoon de natuurlijke camouflage van het paard zijn :p Of weerkaatsing van het gras.
Roan komt niet voor bij PRE's en Lusitano's, maar als de vader 'slechts' een spaans paard is, kan ie ook gekruist zijn met een ander ras die toevallig wel roan heeft.

Nu verkleurt het veulen vooral op het lichaam, niet op het hoofd en benen. Terwijl bij schimmels het hoofd vaak juist als eerste kleurt. Het kan echter ook een wat minder typische manier van schimmelen zijn. Je weet het zeker als je test, maar je kan ook gewoon een aantal maanden of jaren wachten (als je het veulen wil houden) en kijken hoe de vachtkleur zich verder ontwikkelt.

Ikzelf gok dat de hengst dus roan draagt, en dit heeft doorgegeven aan het veulen, maar zeker kun je het nog niet zeggen.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 22:34

ApoCowlypsee schreef:
Schimmel zou in theorie werken op alle kleuren.. Maar het ding met schimmel is dat het de pigment van de vacht verminderd tot je dus een wit paard krijgt. Dubbel creams hebben echter al zo weinig pigment dat je dit vrijwel niet opmerkt. Dan worden ze gewoon helemaal wit ipv nog een beetje pigment over en daardoor bijna wit maar ook wat gelig. Daarbij blijft de huid van een Schimmel zwart. Gevolg is dat deze zwartgrijze kleur doorschijnt door de vacht, dan krijg je dus dat het paard misschien zelfs grijzig toont, zeker wanneer ie niet compleet geschimmeld is. Dubbel creams hebben echter minder pigment in hun huid, en daardoor een roze huid. Gevolg is dus een schimmel met roze huid. Deze roze huid blijft gewoon door de vacht heenschijnen, dus krijg je al meer een dubbelcream effect op de vacht, en deze kun je dus ook niet echt onderscheiden van Dubbel Creams.
Roan zie je ook vrijwel niet, want witte haren vermengd door een al bijna witte vacht.. tsja.

In principe zou de hengst beide kunnen zijn. Al vind ik hem nog best.. creme-kleurig voor een schimmel, maar dit kan ook gewoon de natuurlijke camouflage van het paard zijn :p Of weerkaatsing van het gras.
Roan komt niet voor bij PRE's en Lusitano's, maar als de vader 'slechts' een spaans paard is, kan ie ook gekruist zijn met een ander ras die toevallig wel roan heeft.

Nu verkleurt het veulen vooral op het lichaam, niet op het hoofd en benen. Terwijl bij schimmels het hoofd vaak juist als eerste kleurt. Het kan echter ook een wat minder typische manier van schimmelen zijn. Je weet het zeker als je test, maar je kan ook gewoon een aantal maanden of jaren wachten (als je het veulen wil houden) en kijken hoe de vachtkleur zich verder ontwikkelt.

Ikzelf gok dat de hengst dus roan draagt, en dit heeft doorgegeven aan het veulen, maar zeker kun je het nog niet zeggen.


Van mijn hengst weet ik jammer genoeg niet meer dan wie de fokker was, en dat hij van Spanje komt.

Zolang het gaat, houden we ze lekker bij ons.

Maar is dan nog altijd de mogelijkheid dat er een verdunde gen dan ook nog altijd aan het veulen mee doorgegeven word?
Waarschijnlijk wel dan.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:42

Dat hangt er vanaf of jouw hengst echt een dubbele verdunning heeft of dat hij zo licht lijkt omdat ie mogelijk schimmel is.
Als je je hengst aanbiedt voor de fok zou ik zeker testen op kleur, ookal is het op kleine schaal, omdat er een verwachting is die mogelijk totaal anders uitpakt door een ‘verstopte’ extra witte factor.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 23:16

RianneH schreef:
Dat hangt er vanaf of jouw hengst echt een dubbele verdunning heeft of dat hij zo licht lijkt omdat ie mogelijk schimmel is.
Als je je hengst aanbiedt voor de fok zou ik zeker testen op kleur, ookal is het op kleine schaal, omdat er een verwachting is die mogelijk totaal anders uitpakt door een ‘verstopte’ extra witte factor.

Hij heeft nog een ander veulen dat ik "ken" deze is geboren als palomino echter kleurt die nu jaarlijks anders dat men eerst toch denkt aan palomino maar de andere keer aan valk. Foto's van dat paardje toon ik echter hier niet online.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:44

Ik denk dat je eindeloos kan blijven gokken. Zeker met dit soort genen zou ik je hengst testen, als je ermee wilt fokken al helemaal. Kleur is toch wel een dingetje vandaag de dag en veel mensen willen het ook erg graag weten of er schimmel gaande is (lang niet altijd even populair) of toch echt homozygoot crème, wat wel erg populair is. Heb je er roan bij dan maakt dat hem nog interessanter.

Maw: Als je wilt fokken dan help je de prijs en dekkansen omhoog als je kleurtesten doet: http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorhorse.php

Test op:
Red factor & agouti
Cream
Grey
Roan

Meen dat de Coat Color Panel de goedkoopste combi is dan en dan moet je los even de Roan test laten doen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:45

Hengst heeft blauwe ogen toch?


Dat, in combi met de lichte oogkleur van het veulen, ook op wat latere foto's, maakt dat ik voor de hengst wel uit ga van dubbel cream. En het veulen 1x op zwart.

Smokey black dus.

Maar dan Smokey black met?
Grey? (Schimmel)
Roan? (Donker hoofd, lichaam veel witte haren)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:48

Crème met blauwe ogen idd hoogst waarschijnlijk homozygoot crème, maar voor hetzelfde geld is er nog een ander witpatroon gaande (sabino bvb) dat blauwe ogen veroorzaakt.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:49

Jup.

Maar dat vermoed ik niet.

Wel interessant om te weten.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:51

Nee, ik denk het ook niet hoor, gezien de afstamming. Maar omdat ze hem ter dekking wilt zetten is het wel van belang dat er duidelijkheid is, al is het maar om hem interessanter te maken.

St_alfje
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-19

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 00:27

Nou heb ik effjes een gesprek gehad met de eigenaar van de andere nakomeling van hem en haar reactie is als volgt :

Wel ons merrie is een vosse . En ze draagt schimmel . Dus als hij dat ook had dan zou tiamo een schimmel moeten zijn, en dat is hij niet . Dus daardoor denk ik dat hij roan draagt

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 02:38

Schimmel is niet altijd te onderscheiden op een dubbele verdunning ;) dus die aanname kan je niet maken.
Testen=weten
Nu blijft het gokken

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:48

St_alfje schreef:
Nou heb ik effjes een gesprek gehad met de eigenaar van de andere nakomeling van hem en haar reactie is als volgt :

Wel ons merrie is een vosse . En ze draagt schimmel . Dus als hij dat ook had dan zou tiamo een schimmel moeten zijn, en dat is hij niet . Dus daardoor denk ik dat hij roan draagt


Dus de merrie is een vos? Of een schimmel die als vos geboren is?
Want het schimmel gen toont altijd. Toch kan het zijn dat een nakomeling niet schimmel is hoor. Als beide ouders Gg zijn en de g aan hun nakomeling doorgeven, dan krijg je gg en dus geen drager van het schimmel gen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:48

Maar als een nakomeling van de hengst vos is, kán de hengst niet dubbel cream zijn....

Dan had dat palomino geweest.



Maar ik heb de indruk dat er heel veel mensen net niet de goede kleur in hun hoofd hebben, her en der.



Of is er een eerdere nakomeling van de merrie vos? En gaat het niet over de hengst?
Dat kan wel, dan is de merrie gewoon Ee.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:53

Femke_Tweety schreef:
Maar als een nakomeling van de hengst vos is, kán de hengst niet dubbel cream zijn....

Dan had dat palomino geweest.



Maar ik heb de indruk dat er heel veel mensen net niet de goede kleur in hun hoofd hebben, her en der.



Of is er een eerdere nakomeling van de merrie vos? En gaat het niet over de hengst?
Dat kan wel, dan is de merrie gewoon Ee.


Volgens mij is de merrie vos en het veulen palomino of valk, als ik het goed begrijp.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Schimmel of toch andere kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:40

Oke, een paard is een schimmel of is dat niet. Het is nooit een schimmel drager (dat zou betekenen dat het het gen draagt maar dat deze niet zichtbaar is). Schimmel is ALTIJD zichtbaar, alleen bij hele jonge veulens zie je het niet altijd. Maar heeft een merrie een veulen gehad en die merrie is zichtbaar vos (fenotypisch) dan is het een vos en geen schimmel en ook geen drager van het schimmelgen.

Begrijp ik nou goed dat de merrie, de moeder van jouw hengst een vos is? Want de merrie van jouw veulen is dat iig niet.

Als de moeder van jouw hengst een vos is is jouw hengst sowieso geen dubbel crème, dat is hewoon niet mogelijk. Dat zou betekenen dat er toch schimmel in het spel is en dat een ander gen de blauwe ogen moet verklaren.

Zou je voor ons even alle feiten op een rijtje kunnen zetten?

Kleur vader van jouw hengst:
Kleur moeder van jouw hengst:
Kleur vader van jouw merrie:
Kleur moeder van jouw merrie: