Welke kleur heeft mijn pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirriejj
Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Welke kleur heeft mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 13:32

Vorig jaar mei kochten we Sjors als 2 jarige appaloosa. Ouders zijn niet bekend.
Nu is hij druk bezig met verharen en krijgt steeds meer witte haren. Kan het zijn dat hij pas op latere leeftijd verschimmelt? Of welke kleur gaat hij zijn?

Mei 2018

[ img ]

Juli 2018

[ img ]

September 2018

[ img ]

[ img ]


Vandaag

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welke kleur heeft mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:09

Dieren die shabrakbont zijn geboren willen nog weleens doorkleuren. Hij blijft dan onder appaloosa vallen, maar krijgt een witter patroon (meer richting marmerbont).


CashNLena
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-02-12

Re: Welke kleur heeft mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:18

Mooi paardje

Struts littleKing

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:41

Op de foto's lijkt ze een grijs "brilletje" te hebben, dit duidt vaak op schimmel. En het ene paard schimmel heel snel, het andere kan er jaren over doen voor ze volledig wit zijn.

Mijn 2 jarige begint ook plots te schimmelen terwijl hij gekocht is zonder echte kenmerken van schimmel.
Nu:
Zelfs op de zwarte benen beginnen witte hartjes te komen.
[ img ]

[ img ]

Pas gekocht in juni vorig jaar, duidelijk minder witte haartjes.
[ img ]

Leef en laat leven.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke kleur heeft mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:54

Onze (grote maat) appaloosa is ook helemaal wit geworden, is als panterbont geboren maar was bij stamboekopname op haar 3e al verkleurd tot few spot en uiteindelijk (pas op haar 15e hoor) helemaal wit. Je kon de vlekken alleen nog maar zien als je haar waste (huid bleef de vlekken natuurlijk gewoon houden)
Het is dus niet raar dat hij nu "pas" begint te verkleuren

Azmay
Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:56

Dit is geen schimmel, dit is het doorkleuren van de sjabrak.
Dus een flaxen(lichtere manen/staart) vos appaloosa, toverballetje <<)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke kleur heeft mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:15


Leef en laat leven.

mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:07

nessinator schreef:
Onze (grote maat) appaloosa is ook helemaal wit geworden, is als panterbont geboren maar was bij stamboekopname op haar 3e al verkleurd tot few spot en uiteindelijk (pas op haar 15e hoor) helemaal wit. Je kon de vlekken alleen nog maar zien als je haar waste (huid bleef de vlekken natuurlijk gewoon houden)
Het is dus niet raar dat hij nu "pas" begint te verkleuren

In jouw geval klinkt het (zonder verdere achtergrond info) juist weer wel als schimmel. Van panterbont naar fewspot is imo niet mogelijk, want dat zijn verschillende gen combinaties.
Echte panterbonten blijven panterbont. Andere appaloosa patronen zoals shabrakbont, marmerbont en snowflake kunnen wel flink toverballen/verkleuren.



nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:39

mooney schreef:
nessinator schreef:
Onze (grote maat) appaloosa is ook helemaal wit geworden, is als panterbont geboren maar was bij stamboekopname op haar 3e al verkleurd tot few spot en uiteindelijk (pas op haar 15e hoor) helemaal wit. Je kon de vlekken alleen nog maar zien als je haar waste (huid bleef de vlekken natuurlijk gewoon houden)
Het is dus niet raar dat hij nu "pas" begint te verkleuren

In jouw geval klinkt het (zonder verdere achtergrond info) juist weer wel als schimmel. Van panterbont naar fewspot is imo niet mogelijk, want dat zijn verschillende gen combinaties.
Echte panterbonten blijven panterbont. Andere appaloosa patronen zoals shabrakbont, marmerbont en snowflake kunnen wel flink toverballen/verkleuren.

Ja dat klopt, ze had inderdaad de schimmelfactor. Had haar vader ook al, ik gebruikte het meer als illustratie: steeds meer vlekken 'verdwenen' waardoor ze uiteindelijk nog maar een paar vlekjes over had (en dus als few spot is opgenomen in het stamboek)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers