Schimmel dekken, wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Schimmel dekken, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 10:43

We hebben een schimmelmerrie, uit lange lijn met schimmels, die we op termijn willen laten dekken.

Omdat de schimmels toch wel wat tumor problemen hebben, zitten we ons af te vragen waarmee we haar zouden kunnen laten dekken, om dat deel gezonder te krijgen.
Overigens, in haar lijnen komen geen tumoren voor.

En hoe groot is de kans dat als we met een paard dat bv zwart is en zwart vererft dat de kansen ook inderdaad kleiner worden.

( we hebben nog nooit gefokt, zijn ons aan het oriënteren, dus graag in lekentaal *D )

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


jumpyhorse
Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:06

Heeft de merrie al melanomen? Er is ook een kans dat ze die niet krijgt. Of pas op late leeftijd, mijn ruin is 21 en heb ze nu pas ontdekt. Als je zo weinig mogelijk kans wilt voor het veulen om melanomen te krijgen zou ik naar een homozygoot zwarte/bruine/vos gaan kijken

zacharyhill
Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:14

Wij hebben onze schimmelmerrie 21 jaar geleden laten dekken door een zwarte hengst. Resultaat een vos veulen. Onze schimmelmerrie is wel als vos geboren volgens het paspoort

[ img ]


[ img ]
hier 21 jaar later

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

Kabayo
Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:15

Met een schimmel ouder altijd 50% kans op schimmel

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Molfre
Berichten: 2630
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:17

Als je merrie uit een lange lijn schimmels komt is de kans groot dat ze homozygoot schimmel is en dan krijg je sowieso een schimmel veulen.

Wat je wel kan doen natuurlijk is zoeken op gezonde lijnen met paarden waarbij melanomen minder of niet voorkomen en dan dekken met een niet schimmel. Dan krijg je (als je merrie homozygoot is) toch een schimmel, maar heb je in ieder geval grotere kans op een gezond veulen zonder gezwellen op latere leeftijd.

EDIT: schimmel is ALTIJD dominant. Dekken met een paard dat niet schimmel is (maakt niet uit welke andere kleur dan wel), is dus voldoende om zeker te weten dat je geen homozygoot schimmel paard krijgt.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Jorex
Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Schimmel dekken, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:19

Ik zou inderdaad eerst onderzoeken of de merrie hetero of homozygoot is voor schimmel. Bij homozygoot is het veulen namelijk 100% een schimmel al zal dat als de vader geen schimmel is een veulen zijn die heterozygoot is voor schimmel.

Alex en Jorie <3

Brainless
Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:22

Een homozygoot schimmel geeft altijd een schimmelveulen.

Een heterozygoot schimmel geeft bij een kleur kruising kans op 50% schimmel, met een andere heterozygote schimmel 75% kans op een schimmel.

Helaas krijgt ca 80% van de schimmels last van melanomen, de overige 20% worden waarschijnlijk niet oud genoeg om er last van te krijgen.

Mijn merrie is nu ruim 19 en begint nu melanomen te krijgen.
De merrie van mijn dochter was ca 23 toen zij een kleinere (amper zichtbaar) bij haar anus kreeg.
Ken ook een schimmel die er al flinke grote had op de leeftijd van 15.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 17:11

Ze heeft nu nog geen melanomen, vader en moeder beiden ook niet, vader is inmiddels 20, moeder een jaar of 12.
Voor zover ik weet zitten er in haar lijnen verder geen tumoren.

Dan zal ik eens uitzoeken of ze homzygoot is of heterozygoot.

Want als ik 2 homozygote ouders doe, heb je dan extra kans op allerlei problemen, omdat het zeg maar knalt, tussen aanhalingstekens?

En als ik dan een dekhengst zoek, maakt het dan nog uit of het haar geboortekleur is, donkerbruin of maakt dat niet zoveel uit?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:36

Homozygoot schimmel maal homozygoot schimmel geeft geen extra kans op melanomen, bij mijn weten. Ik heb zelf een heterozygote schimmel gehad die al op z'n 10e z'n eerste melanomen had. Dus ook hetero- of homozygoot maakt geen verschil uit - gebaseerd op mijn ervaringen iig.

Jouw merrie heeft als basiskleur bruin. Schimmel is een wijzigingsfactor. Als ze heterozygoot is, kan ze dus ook gekleurde kinderen geven, en afhankelijk van of ze dan weer homozygoot voor agouti en/of zwart is (en afhankelijk van de kleur van de hengst) zou ze dan dus ook anders dan bruine veulens kunnen geven.

De basiskleur maakt verder niet uit voor de kans op melanomen voor haarzelf of haar veulens als haar veulens schimmel zijn.

En tenslotte kunnen ook niet-schimmels melanomen krijgen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 17:39

Ik bedoel homozygoot schimmel en homozygoot zwart bv, heb je dan extra kans dat die 2 dominanten met elkaar gaan botsen en voor andere problemen zorgen?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 4412
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:44

A3a1 schreef:
Ik bedoel homozygoot schimmel en homozygoot zwart bv, heb je dan extra kans dat die 2 dominanten met elkaar gaan botsen en voor andere problemen zorgen?

Nee hoor! Dat staat compleet los van elkaar :)

Zijn de ouders allebei schimmel? En heeft de merrie al eens eerder een veulen gehad?
Laatst bijgewerkt door Mariett op 27-05-19 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerPoef
Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:45


Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 17:51

Mariett schreef:
A3a1 schreef:
Ik bedoel homozygoot schimmel en homozygoot zwart bv, heb je dan extra kans dat die 2 dominanten met elkaar gaan botsen en voor andere problemen zorgen?

Nee hoor! Dat staat compleet los van elkaar :)

Zijn de ouders allebei schimmel? En heeft de merrie al eens eerder een veulen gehad?


Beide ouders zijn schimmel, lange lijnen met schimmels.

merrie heeft nog geen veulen gehad.

Edit, kleur maakt me niet uit maar gezondheid wel.
Ik wist niet dat er toch wel wat problemen met schimmels waren, anders had ik er niet voor gekozen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Koper
Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:52

De eerste stap is om uit te zoeken of je merrie homozygoot is. Als dat het geval is maakt de kleur hengst niet uit: je krijgt met een homozygoot schimmel merrie hoe dan ook een schimmelveulen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 4412
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:55

Koper schreef:
De eerste stap is om uit te zoeken of je merrie homozygoot is. Als dat het geval is maakt de kleur hengst niet uit: je krijgt met een homozygoot schimmel merrie hoe dan ook een schimmelveulen.

Precies :)
En als de merrie heterozygoot zou zijn is er met een niet-schimmelhengst (de kleur van de hengst maakt dan helemaal niks uit) 50% kans op een niet-schimmelveulen.


Koper
Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:27

Klopt helemaal wat Mariett zegt :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers