Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 19:01

Hallo allemaal!

Allereerst mocht dit topic niet goed staan, mag dit uiteraard verplaatst worden. Maar aangezien dit niet om een veulen gaat, denk ik dat ik hier goed zit? :Y)

Wij hebben nu een klein jaar onze grote vriend Karel de Grote ;)
Hij is echt geweldig en zal hier nooit meer weg gaan! *\o/*

Ik heb het er wel eens over, maar ik zou toch echt niet weten welke kleur hij nu precies heeft.
En als er een groep met mensen is die meer weten over kleuren dan zou dat hier toch moeten zijn?

Nou hier dan de foto's van onze Karel;

Zijn hoofd aan de voorzijde:
[ img ]

Zijn manen, mooi grijs:
[ img ]

Zijn manen 2:
[ img ]

Zijn vacht van iets dichterbij, hij lijkt wel wat stekelharig er zitten soms wat witte haren in:
[ img ]

Zijn lies:
[ img ]

Zijn onderbeen:
[ img ]

Tijdens een riddershow:
[ img ]

Dit jaar toen het sneeuwde:
[ img ]

Iets meer wintervacht:
[ img ]

Dit is afgelopen zomer:
[ img ]

Tijdens een demonstratie afgelopen zomer:
[ img ]

Heeft iemand een idee? Of kent iemand iemand die iets zou kunnen weten? Ben voornamelijk nieuwsgierig wat jullie denken :)
En als er meer foto's nodig zijn hoor ik het natuurlijk graag!!

Alvast bedankt!!

We always try to do our best for our horses :)


RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:46

Omdat de vraag over kleurgenetica gaat verplaats ik het topic naar KG (kleurgenetica).

"Een draver, is gaver" :D

Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-19 08:00

RianneH schreef:
Omdat de vraag over kleurgenetica gaat verplaats ik het topic naar KG (kleurgenetica).


Dank je wel! En nu hopen dat iemand het weet! :)

We always try to do our best for our horses :)

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:40

hij heeft net zon kleur als mijn welsh merrie :)
En die van mij staat op papier als een koffievos.

Eigenlijk gewoon een vos met grijze manen, dat komt wel vaker voor :)

[ img ]
[ img ]
[ img ]

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:46

Mooie kleur, maar een koffievos? Dat waag ik te betwijfelen.

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:54

Zo heeft de schetser/chipper het in het paspoort gezet.
Je hebt zoveel verschillende kleuren vos..

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:58

Lijkt gewoon standaard alezan Comtois, die willen nog wel een beetje funky zijn in de manenkleur. Geen idee hoe je dat in kleurgenetica zou noemen. Alezan crins lavés is populairder, maar dit soort manen komen ook gewoon vaak voor.

Dit zegt de Franse wiki over Comtois kleuren:
Le cheval Comtois possède une robe baie avec des crins noirs à l'origine, qui forme quasiment l'unique couleur de robe de la race jusqu'à l'époque de la Seconde Guerre mondiale64. La robe est désormais différente, caractérisée par une crinière et une queue de couleur jaune-argentée claire, ainsi que des fanons clairs qui remontent au niveau des tendons. La robe de ces chevaux, dite (à tort) « alezan crins lavés » (la majorité des chevaux Comtois étant, à l'origine, bais), est due à l'introduction du gène silver par un unique étalon nommé Questeur, qui dans les années 1950 s'est imposé comme étalon reproducteur. Le gène silver étant dominant, une immense majorité de chevaux Comtois arborent désormais cette robe, même si le bai reste autorisé par le standard de la race. La robe dite alezan brulé est interdite[réf. nécessaire].
Cette robe est devenue si fréquente chez le Comtois que d'autres chevaux de robe baie silver sont venus à être décrits comme des « alezans comtois ». Les éleveurs ont peut-être tenté d'éliminer volontairement la robe baie parce qu'elle leur rappelle les croisements effectués avec l'Ardennais, race de robe baie, et pour fixer cette caractéristique originale presque unique chez les races de trait. La robe élégante du Comtois est pour beaucoup dans son succès comme cheval de loisir, et dans le phénomène de mode qui l'accompagne.
Les marques blanches doivent être limitées selon le standard de race. Ainsi, les listes plus larges que la moitié du chanfrein et les balzanes qui dépassent la mi-canon sont interdites, tout comme les robes aux crins roux ou mélangées de blanc.

=> met andere woorden: veel paarden dragen nog ergens het silvergen en koffievos is eigenlijk verboden. Rode manen of rood met lichtere manen zijn ook niet gewenst.

Onze merrie (wel vol papier Comtois) heeft ook zo'n gekke kleur in de manen. 't is een soort peper en zout. Voor de rest is ze stekelharig vos.
[ img ]

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:38

De meeste Comtoises dragen het Silvergen. Jullie merrie heeft bv het Silvergen Hoppit, zonder het Silvergen zou ze gewoon donkerbruin zijn geweest.

Denk dat Karel het donkerbruine van de Comtois heeft meegekregen maar zonder het Silvergen. Daarnaast is hij ook mealy/pangare (Haflingers/Fjorden).

Ben je een Bokker of een Jokker....


Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:41

Ods schreef:
De meeste Comtoises dragen het Silvergen. Jullie merrie heeft bv het Silvergen Hoppit, zonder het Silvergen zou ze gewoon donkerbruin zijn geweest.


Oh tof om te weten, geen idee hoe die kleuren juist allemaal op elkaar inspelen :)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:49

Als je het specifiek wilt weten en vooral zeket wilt weten kan je toch een genetische kleurtest laten doen? Weet je zeker of ie zilver heeft en wat nog meer meespeelt.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Mariett
Berichten: 4377
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:52

Het zou een sooty (flaxen) vos kunnen zijn :) Maar ook een bruine met zilvergen. Tof beest in ieder geval!

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:53

Bij Gironde twijfel ik aan het silvergen, zij heeft nagenoeg geen grijsachtig aan haar benen zoals bv bij die prachtige merrie van jullie. Ook is haar kleur niet zo veranderlijk en erg vos. Eros in Limburg bv laat ook zo prachtig het Silvergen zien.

Karel heeft zeker geen Silvergen, daar is hij veel te bruin voor, Silver laat zwart 'verbergen' voor het oog.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-19 14:13

Nynkster schreef:
hij heeft net zon kleur als mijn welsh merrie :)
En die van mij staat op papier als een koffievos.

Eigenlijk gewoon een vos met grijze manen, dat komt wel vaker voor :)

[ [url=m/7rl3t7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RB70WZ.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21ePDF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank voor je antwoord, al vind ik hem qua kleur niet lijken. Hij heeft echt zilvergrijze manen. :)


Hoppit schreef:
Lijkt gewoon standaard alezan Comtois, die willen nog wel een beetje funky zijn in de manenkleur. Geen idee hoe je dat in kleurgenetica zou noemen. Alezan crins lavés is populairder, maar dit soort manen komen ook gewoon vaak voor.

Dit zegt de Franse wiki over Comtois kleuren:
Le cheval Comtois possède une robe baie avec des crins noirs à l'origine, qui forme quasiment l'unique couleur de robe de la race jusqu'à l'époque de la Seconde Guerre mondiale64. La robe est désormais différente, caractérisée par une crinière et une queue de couleur jaune-argentée claire, ainsi que des fanons clairs qui remontent au niveau des tendons. La robe de ces chevaux, dite (à tort) « alezan crins lavés » (la majorité des chevaux Comtois étant, à l'origine, bais), est due à l'introduction du gène silver par un unique étalon nommé Questeur, qui dans les années 1950 s'est imposé comme étalon reproducteur. Le gène silver étant dominant, une immense majorité de chevaux Comtois arborent désormais cette robe, même si le bai reste autorisé par le standard de la race. La robe dite alezan brulé est interdite[réf. nécessaire].
Cette robe est devenue si fréquente chez le Comtois que d'autres chevaux de robe baie silver sont venus à être décrits comme des « alezans comtois ». Les éleveurs ont peut-être tenté d'éliminer volontairement la robe baie parce qu'elle leur rappelle les croisements effectués avec l'Ardennais, race de robe baie, et pour fixer cette caractéristique originale presque unique chez les races de trait. La robe élégante du Comtois est pour beaucoup dans son succès comme cheval de loisir, et dans le phénomène de mode qui l'accompagne.
Les marques blanches doivent être limitées selon le standard de race. Ainsi, les listes plus larges que la moitié du chanfrein et les balzanes qui dépassent la mi-canon sont interdites, tout comme les robes aux crins roux ou mélangées de blanc.

=> met andere woorden: veel paarden dragen nog ergens het silvergen en koffievos is eigenlijk verboden. Rode manen of rood met lichtere manen zijn ook niet gewenst.

Onze merrie (wel vol papier Comtois) heeft ook zo'n gekke kleur in de manen. 't is een soort peper en zout. Voor de rest is ze stekelharig vos.
[ [url=m/zusubx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Blij dat je het Franse deel samen gevat hebt! :') ik ben namelijk echt niet goed in Frans :P
Z’n manen zijn echt zilver grijs, dat is dan het enige verschil denk ik?


Ods schreef:
De meeste Comtoises dragen het Silvergen. Jullie merrie heeft bv het Silvergen Hoppit, zonder het Silvergen zou ze gewoon donkerbruin zijn geweest.

Denk dat Karel het donkerbruine van de Comtois heeft meegekregen maar zonder het Silvergen. Daarnaast is hij ook mealy/pangare (Haflingers/Fjorden).

Vind hem zelf niet echt bruin en er zitten ook wel witte haren (beetje stekelharig) in z’n vacht. Kan dat dan in combinatie? En dat zijn manen echt zilver grijs zijn betekend dus niet dat hij het silvergen heeft?
(Sorry hoor, kleuren genetica is helemaal mijn ding niet 8)7 )


Sas_Mon schreef:
Als je het specifiek wilt weten en vooral zeket wilt weten kan je toch een genetische kleurtest laten doen? Weet je zeker of ie zilver heeft en wat nog meer meespeelt.


Hij is een ruin en er is niet mee te fokken, dus een dure test er voor doen is niet de bedoeling :+
Dacht als mensen een idee hebben is dat altijd interessant :)


Mariett schreef:
Het zou een sooty (flaxen) vos kunnen zijn :) Maar ook een bruine met zilvergen. Tof beest in ieder geval!

Karel is geweldig! Pakte alles zo op qua ‘rare’ dingen. (Boogschieten en ridderspelen)
We zijn echt ontzettend blij met hem!


Ods schreef:
Bij Gironde twijfel ik aan het silvergen, zij heeft nagenoeg geen grijsachtig aan haar benen zoals bv bij die prachtige merrie van jullie. Ook is haar kleur niet zo veranderlijk en erg vos. Eros in Limburg bv laat ook zo prachtig het Silvergen zien.

Karel heeft zeker geen Silvergen, daar is hij veel te bruin voor, Silver laat zwart 'verbergen' voor het oog.


Maar zijn grijze manen dan? Zo (donker)bruin vinden wij hem zelf niet namelijk. Daarom weten we het ook echt niet :')

Iedereen bedankt alvast voor het meedenken! Vind het wel mega interessant!

We always try to do our best for our horses :)

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:23

Dat vergat ik gewoon helemaal mee... Jullie Karel is een KANJER!

Silvergen zou de indruk geven dat je paard silver is of grijs maar google er anders eens op.

Hij heeft vrij lichte benen, dat lichte zie je ook terug bij het mealy/pangare gen, en bij bruine paarden zie je vaak ook verschil in de hoogte van het zwart op de benen. Het bruine heb je ook in veel variaties, ook het Mealy/Pangaregen zorgt voor een 'verlichting' van die bruine kleur, kijk maar eens naar de kleurvariaties bij Haflingers en Fjorden.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:28

Ik denk ook zilver op bruin. Zilver heeft alleen effect op zwart pigment. Hier kan je meer vinden over het zilvergen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:30

Hoe de verdeling is aan kleuren in de betreffende rassen weet ik niet. Maar even om te ontkrachten dat alleen zilver grijze manen kan geven:
100% vos zonder zilver
[ img ]

Excuses voor de vreemde foto, maar met korte manen valt het grijze minder op.

Kan in jouw geval nog best zilver zijn, maar dat kan je niet alleen op de manen baseren


Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:06

Ah ja, Caia heeft dezelfde kleur als Kirs :) Maar ik hou het ook kort dus het lijkt bijna zwart

Edit : Staart is ook wit&grijs met vos erdoor

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:22

Ik vind Karel een twijfelgeval. Zilver bruin is een optie, en dacht ik eerst ook aan, maar als ik beter ging kijken neigde ik meer naar Zweetvos met Sooty:
Zijn manen zijn eigenlijk iets te licht om bruin te zijn zonder verdunning. Dus óf hij is Zilver bruin mealy, of (sooty) zweetvos, en ik denk zelf geen bruin zonder verdunning. Er is een kleine kans, maar ik betwijfel het. Dus dan moet je kijken naar verdere hints dat hij zilver bruin is: Echter heeft hij geen witte wimpers, die je vaak ziet bij zilver paarden. Ook enorm blonde benen en snuit. Dat kan, in combinatie met mealy, maar is niet heel gewoon. Bij Zilver zijn ze vaak zwart of brons. Daarbij lijken de oorpuntjes op de foto voskleurig, en niet zwart of bronskleurig. Bij zilver(bruin) paarden zijn de oorpuntjes brons, zilver of zwart, en niet heel vaak dezelfde kleur als de rest van de vacht. Dus bruin is ie dan niet, (die hebben zwartere oorpuntjes) en zilver bruin gok ik ook niet.

Ik neig dan vooral naar Zweetvos met sooty. Sooty kan de donkere plekken op zijn benen verklaren, en de donkere manen. Zweetvos omdat zijn manen meer grijs zijn dan donkerbruin, dus ik gok dat deze een blondere basis hebben. Verder passen lichtere benen en snuit heel mooi in dat plaatje van flaxen. (Sinds het nog onbekend is of mealy-effect ook door flaxen veroorzaakt kan worden, of mealy gen gewoon vaak in combinatie met flaxen is, enz) Bij zweetvos kunnen voskleurige wimpers ook voorkomen.

Met testen (op vos en zilver) is uiteraard meer zekerheid, maar ik snap best dat je bij een ruin geen dure test gaat kopen.

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Vlaams Paard x Comtois, Welke kleur is hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:42

Is Karel zijn vacht een beetje zoals dit?
[ img ]
Dan heeft hij het van de Comtois kant :)
En dit is hoe vaag de manen zijn. Veel Fransen vinden het lelijk, ik vind gemêleerde manen wel mooi. Net zoals die grijze van Karel :) het heeft wel wat :)
[ img ]

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-19 17:29

Hoppit schreef:
Is Karel zijn vacht een beetje zoals dit?
[ [url=m/HQoZIW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dan heeft hij het van de Comtois kant :)
En dit is hoe vaag de manen zijn. Veel Fransen vinden het lelijk, ik vind gemêleerde manen wel mooi. Net zoals die grijze van Karel :) het heeft wel wat :)
[ [url=m/J7B2mh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja precies zo! (Als je mij zou vertellen dat is karel, zou ik het geloven :+ :Y) Wij vinden hem prachtig! :D Heel speciaal juist met die grijze manen zo :)

En hij is geweldig met alles, ja soms wat lomp. Maar vind bijna alles goed :D

We always try to do our best for our horses :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers