gekocht als palomino maar we twijfelen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:36

Lijkt mij een schimmel. Maar dat zie je toch op de veulenfoto al?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: gekocht als palomino maar we twijfelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:59

Hoe zie jij dat al op de veulenfoto want ik zie daar nog geen weggevers eigenlijk?

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:15

Ik zie op de veulen foto's ook al een grijze waas, bij die in de OP vooral naast de bles en op die met de moeder over zijn hele lijf

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:21

Ik denk dat het wel een palomino is. Zelf ook een palomino die zo veranderlijk is als het weer. Heel licht geboren, daarna bijna chocolade en nu wisselt ze van grijs, naar geel, naar chocolade.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:38

Sorry dat ik misschien onduidelijk was, maar ik bedoel ook die foto met zijn moeder. De eerste foto in de openingspost vind ik niet zo duidelijk. Op de foto met zijn moeder heeft hij naar mijn idee duidelijk geen gewone palominokleur. Hij is te donker, maar tegelijkertijd heeft hij heel weinig kleur. Zijn hoofd is daar ook al erg licht. Qua kleur zou je misschien nog aan sooty kunnen denken, maar voor zover ik weet geeft dat vaak een minder egaal beeld en blijf je daarmee de aftekeningen ook gewoon zien. Natuurlijk weet je het pas zeker als je test, maar als we een wedje doen zet ik mijn geld in op schimmel.

_PantaRhei
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-05-18

Re: gekocht als palomino maar we twijfelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:05

Ik ben stiekem wel benieuwd wat een test zou uitwijzen. Veranderlijke palomino's zouden ook wat mij betreft niks nieuws zijn, maar wat goeroe zegt over die schimmelwaas herken ik ook wel.

Maar ik vraag me af TS, omdat je zegt dat je hem kocht als palomino en ik de foto uit OP ook niet heel duidelijk vind, was die schimmelwaas er eerst nog niet? En is hij als palomino beoordeeld door een kenner? Het lijkt mij best lastig dat direct met zekerheid te zeggen als de moeder schimmel is en de vader onbekend. (Ben zelf heel nieuw wat kleurgenetica betreft, maar vind het wel erg interessant en ben zodoende ook gewoon nieuwsgierig naar zo'n beoordeling op zichzelf.)

xMiniJarig
Berichten: 126
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 15:47

_PantaRhei schreef:
Ik ben stiekem wel benieuwd wat een test zou uitwijzen. Veranderlijke palomino's zouden ook wat mij betreft niks nieuws zijn, maar wat goeroe zegt over die schimmelwaas herken ik ook wel.

Maar ik vraag me af TS, omdat je zegt dat je hem kocht als palomino en ik de foto uit OP ook niet heel duidelijk vind, was die schimmelwaas er eerst nog niet? En is hij als palomino beoordeeld door een kenner? Het lijkt mij best lastig dat direct met zekerheid te zeggen als de moeder schimmel is en de vader onbekend. (Ben zelf heel nieuw wat kleurgenetica betreft, maar vind het wel erg interessant en ben zodoende ook gewoon nieuwsgierig naar zo'n beoordeling op zichzelf.)


ik weet dus niet of hij officieel op kleur getest is of dat dit door eennl da is vastgesteld.


hier nog een veulen foto
Afbeelding



zelf zie ik wel een andere kleur als palomino maar ik weet zelf niet goed wat ik er wel aan moet zien.

nu die donker wordt trekt dat op vanaf zn benen zo naar zn buik.
zn hals begint ook al met een hele donkere streep.

is dit normaal dan voor een schimmel dat die eerst helemaal donker wordt?

sorry hoor voor de vele vragen ik ben totaal niet thuis in dit soort dingen.

ik heb altijd fjorden gehad en die waren bij de geboorten gelijk isabel of rood

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:33

Schimmels met vos basis worden vaak eerst donker ja, deels tenminste. Dat zie je ook goed bij de jouwe, de benen worden juist donkergrijs en regio rond de rug en buik worden juist lichtgrijs.

Ik vind hem vooral op latere foto's ook als veulen duidelijk schimmel. Sooty kan gekke dingen doen met kleur, maar dat verspreid anders dan schimmel. Je ziet hier duidelijk de intensiteit van de kleur wegebben, terwijl het bij sooty verduistert maar even ' intens' blijft.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:34

Dierenartsen hebben vaak maar weinig verstand van kleuren, dus daar zou ik sowieso niet op vertrouwen. Ik heb hier zelfs wel eens een veulenschetser gehad die zich nauwelijks kon voorstellen dat mijn schimmel een schimmel was, maar als ik het dan toch zo zeker wist wilde hij het wel noteren... En dat was duidelijk zat. Schimmels verkleuren allemaal in hun eigen tempo, maar vaak worden ze inderdaad eerst donkerder en minder 'rood'. Dit is mijn kudde schimmeltjes (het veulen is verkocht):

Afbeelding

Achteraan de witste, maar die is dan ook al 20 jaar. Rechts staan haar twee nakomelingen, volle broer en zus, maar verkleuren totaal anders. Het veulen zal volgend jaar denk ik al vrijwel wit zijn, terwijl de jaarling rechts waarschijnlijk alle tijd neemt. Allebei zijn ze bruin geboren. De pony links kwam als vosje ter wereld, maar werd eerst ook heel donker. Die is van 2014 en is voorlopig ook nog lang niet helemaal wit.

Het schimmelgen lijkt me de meest logische verklaring voor de kleur van jouw veulen TS. Als de moeder schimmel is weet je dat die kans nou eenmaal behoorlijk groot (minimaal 50%) is. In combinatie met de manier waarop je veulen verkleurt is het een kwestie van 1+1=2. Als ik jou was zou ik er niet rouwig om zijn hoor. Er gaat niets boven schimmel. <3

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:06

Schimmel op palomino doet het kleur eerst erg donker maken met veel 'zwart' erdoor. Uiteindelijk wordt het paard toch wit.

Dit is een foto reeks van een palomino schimmel …. van veulen tot volwassen paard.
Het veulen toont al vroeg het chimmel zijn.
Afbeelding

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:19

goeroe schreef:
Dierenartsen hebben vaak maar weinig verstand van kleuren, dus daar zou ik sowieso niet op vertrouwen. Ik heb hier zelfs wel eens een veulenschetser gehad die zich nauwelijks kon voorstellen dat mijn schimmel een schimmel was, maar als ik het dan toch zo zeker wist wilde hij het wel noteren... En dat was duidelijk zat. Schimmels verkleuren allemaal in hun eigen tempo, maar vaak worden ze inderdaad eerst donkerder en minder 'rood'. Dit is mijn kudde schimmeltjes (het veulen is verkocht):

[ [url=m/feIb2Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achteraan de witste, maar die is dan ook al 20 jaar. Rechts staan haar twee nakomelingen, volle broer en zus, maar verkleuren totaal anders. Het veulen zal volgend jaar denk ik al vrijwel wit zijn, terwijl de jaarling rechts waarschijnlijk alle tijd neemt. Allebei zijn ze bruin geboren. De pony links kwam als vosje ter wereld, maar werd eerst ook heel donker. Die is van 2014 en is voorlopig ook nog lang niet helemaal wit.

Het schimmelgen lijkt me de meest logische verklaring voor de kleur van jouw veulen TS. Als de moeder schimmel is weet je dat die kans nou eenmaal behoorlijk groot (minimaal 50%) is. In combinatie met de manier waarop je veulen verkleurt is het een kwestie van 1+1=2. Als ik jou was zou ik er niet rouwig om zijn hoor. Er gaat niets boven schimmel. <3


Heel herkenbaar, dat veulenschetsers en dierenartsen het vaak zelf ook niet weten. Mijn pony stond bij aankoop ook nog als schimmel geregistreerd. Ze was toen 5 jaar en verre van schimmel. Nu kon ik dit nog wel begrijpen want moeders was een schimmel en ze is zelf een hele lichte vos met veel grijs door haar manen, dus vandaar dat ze waarschijnlijk dachten dat ze een schimmel zou worden. Later hebben we ook nog bij een veulen gehad dat de schetser vond dat ze een kolletje had, nou dat kolletje is na 2 jaar nog steeds nergens te bekennen. Maarja volgens hem had ze tot echt een kolletje dusja :+

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: gekocht als palomino maar we twijfelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:05

Ik ga ook voor palomino schimmel.

Mijn vos schimmel is van een diep rode vos verkleurd naar peper en zout kleurig (vos, zwart en wit door elkaar heen) naar echt (donker) grijs(zwart en wit), en daarna al lichter tot hij al witter werd. Er is niets vossigs meer aan geweest vanaf dat hij 1,5 jaar was. Het is dat ik hem geboren heb zien worden anders zou je niet geloven dat hij vos geboren was, maar zou je denken dat hij zwart geboren was.