Kleurtest palomino bont hengstje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Kleurtest palomino bont hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 18:15

Ik wil mijn mini paardje, graag laten tesen op kleur. Ik zou graag een keer een veulentje willen fokken met mijn vos merrie. Hij zelf is palomino bont..? Met een kol en snebje. Ik las ook ergens dat dit bij tobiano niet kon , of..?
Zijn vader is Low positief dus zou zoiezo graag willen weten of hij dat ook Is of niet. Ik neem een kleurtest waar getest word oo verschillende kleuren, vos,agouti,silver etc. Uit zo een test komt toch uit wat hij door zou kunnen geven? En evt of hij homozygoot tobiano is? Wie zou me wat meer duidelijk heid kunnen geven over zo’n test en hoe je eruit komt als je de test met uitslagen ontvangt?

Dit is het hengstje waar het om gaat
Hij heeft ook echt witte manen


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:28

Beide ouders zijn bont dus er is een mogelijkheid dat hij homozygoot is, maar dit kan enkel een kleurtest uitwijzen. Zilver kan hij niet zijn, want beide ouders zijn het niet. Dat hij CR (créme) is is al duidelijk, bont ook (kan homozygoot zijn) en verder kan de test iets over zwart en agouti zeggen. Maar ik geef je wel 1 goede raad: fok alleen als hij goedgekeurd word bij het stamboek op 3 jarige leeftijd, dan heb je tenminste papier (je merrie moet dan ook wel aan de nmprs wetgeving voldoen + veterinair gekeurd worden). Want er zijn al zat kleintjes die niet verkocht geraken..zelf niet eens kwaliteitsvolle dieren met volpapier. Reden? Er word banketstaaf gefokt voor de fun en nadien verkocht aan veel te lage prijzen, waardoor de serieuzere mensen ook moeten dalen in prijs, omdat de dieren anders toch niet verkocht geraken.

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 18:34

Jolynne schreef:
Beide ouders zijn bont dus er is een mogelijkheid dat hij homozygoot is, maar dit kan enkel een kleurtest uitwijzen. Zilver kan hij niet zijn, want beide ouders zijn het niet. Dat hij CR (créme) is is al duidelijk, bont ook (kan homozygoot zijn) en verder kan de test iets over zwart en agouti zeggen. Maar ik geef je wel 1 goede raad: fok alleen als hij goedgekeurd word bij het stamboek op 3 jarige leeftijd, dan heb je tenminste papier (je merrie moet dan ook wel aan de nmprs wetgeving voldoen + veterinair gekeurd worden). Want er zijn al zat kleintjes die niet verkocht geraken..zelf niet eens kwaliteitsvolle dieren met volpapier. Reden? Er word banketstaaf gefokt voor de fun en nadien verkocht aan veel te lage prijzen, waardoor de serieuzere mensen ook moeten dalen in prijs, omdat de dieren anders toch niet verkocht geraken.


Ja, hij word ook gekeurd als hij 3 is hij is nu nog geen eens een jaar. Het heeft dus eigenlijk alleen zin om hem te testen op lwo, en tobiano? En evt vos en agouti. Maar dat is niet belangrijk als ik een veulen met me vos zou willen fokken. Want dat is 50/50 vos of palomino wat eruit komt.

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:36

Vos hoef je ook niet te testen, dat is-ie. Agouti is wel handig om te weten. En aangezien z'n moeder zwart is, draagt-ie sowieso 1x non-agouti.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 09-12-18 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 18:37

Zou mijn vos merrie evt ook lwo+ kunnen zijn?
Of is dat onmogelijk? Anders laat ik hem alleen nu testen op tobiano.

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Re: Kleurtest palomino bont hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 18:38

En sabino of frame 1,2,3 heb ne geloof ik. Maar deze is niet frame. Maar kan wel lwo+ zijn dus frame overo, omdat ze vader dat is

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:43

Donderxx schreef:
Jolynne schreef:
Beide ouders zijn bont dus er is een mogelijkheid dat hij homozygoot is, maar dit kan enkel een kleurtest uitwijzen. Zilver kan hij niet zijn, want beide ouders zijn het niet. Dat hij CR (créme) is is al duidelijk, bont ook (kan homozygoot zijn) en verder kan de test iets over zwart en agouti zeggen. Maar ik geef je wel 1 goede raad: fok alleen als hij goedgekeurd word bij het stamboek op 3 jarige leeftijd, dan heb je tenminste papier (je merrie moet dan ook wel aan de nmprs wetgeving voldoen + veterinair gekeurd worden). Want er zijn al zat kleintjes die niet verkocht geraken..zelf niet eens kwaliteitsvolle dieren met volpapier. Reden? Er word banketstaaf gefokt voor de fun en nadien verkocht aan veel te lage prijzen, waardoor de serieuzere mensen ook moeten dalen in prijs, omdat de dieren anders toch niet verkocht geraken.


Ja, hij word ook gekeurd als hij 3 is hij is nu nog geen eens een jaar. Het heeft dus eigenlijk alleen zin om hem te testen op lwo, en tobiano? En evt vos en agouti. Maar dat is niet belangrijk als ik een veulen met me vos zou willen fokken. Want dat is 50/50 vos of palomino wat eruit komt.


De test van NMPRS kost €80 en test dan op alles. Of het ook LWO test weet ik niet precies.
Wat je merrie draagt ga je ook allemaal moeten testen om het te weten. :)