Roan x Roan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xLaraaj
Berichten: 3679
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 14:13

Hey !

Omdat ik er alleen topic's over vind van jaren geleden wil ik opnieuw de vraag stellen:

Mag een merrie roan gedekt worden met roan hengst ?

Hopelijk heeft iemand hier nieuwere informatie :)

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:42

Het mag sowieso, wat jij bedoelt is of er problemen zijn met lethaal homozygoot denk ik.

Daar is nog steeds geen eenduidig antwoord op. Er lijken indicaties te zijn dat het embryo niet levenvatbaar is bij homozygoot roan, er zijn ook indicaties dat er toch homozygoten rondlopen. Dan kan het zo zijn dat er verschillende vormen zijn, waarvan sommigen wel homozygoot levensvatbaar zijn en anderen niet. Het kan ook zijn dat eerdere observaties niet kloppen. Wat het precies is weet ik niet.

Volgens mij is het in het geval dat het verkeerd gaat al in vroeg stadium (correct me if i'm wrong, ik zit niet heel diep in de roan materie), wat je zou kunnen doen als je graag een roanxroan combi wil is vroeg beginnen en als het na 2x niet pakt overschakelen op een niet-roan hengst. Maar dat lukt natuurlijk alleen als het echt in de eerste 1/2 weken al fout gaat bij de ontwikkeling.


Ibbel
Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:20

Binnen de Belgische trekpaarden is er bij mijn weten geen probleem met roan x roan, en ook niet binnen de Tennessee Walkers. Als het bij andere rassen wél fout gaat zou daar dus een ander gen/variant bij moeten voorkomen.

Molfre
Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:33

Er zijn ook een aantal quarters die homozygoot roan zijn en er is ook onderzoek naar gedaan bij wilde dieren.

Het verhaal van de homozygous lethality lijkt voor roan dus niet op te gaan, hier raken ook steeds meer wetenschappers van overtuigd.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

xLaraaj
Berichten: 3679
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 16:39

Ok, Bedankt iedereen !

Je leest zoveel tegensprekende dingen en ik vond alleen topics enz van al enkele jaren geleden. Bedankt ! :D

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

DubbelFun
Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:54

Het blijft een tegenstrijdig iets en er zouden idd verschillende genen kunnen zijn die Roan-gelijkende kleuren geven maar naar mijn weten is daar geen wetenschappelijk onderzoek over gepubliceerd.

Maar een hoop van de zgn homozygote Roans zijn Rabicano's. Die zijn te herkennen aan de zgn Coon-tail ofwel de lichte pluk haren aan het begin van de staart.

Als je beslist een Roan wilt fokken heb je idd de meeste kans op wat Mooney zegt.

Roodvos
Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:08

Een deel van de onduidelijkheid word volgens mij veroorzaakt doordat men in het Engels alles wat witte haren in de vacht heeft 'roaning' noemt. In het Nederlands gebruiken we daarvoor onder ander de termen stekelharig en gemarmerd. En we de term roan alleen gebruiken voor die specifieke kleur die je o.a. veel bij de trekpaarden ziet.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:11

Als er zoveel onduidelijkheid is dan zou ik persoonlijk liever het zekere voor het onzekere nemen en voor een andere hengst gaan. Er zijn zat hengsten om uit te kiezen..

DubbelFun
Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:19

Roodvos schreef:
EEn we de term roan alleen gebruiken voor die specifieke kleur die je o.a. veel bij de trekpaarden ziet.
En ook die zijn niet allemaal Roan, maar er zit veel Rabicano tussen ;)

DubbelFun
Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:25

En Roan en Rabicano ken beide plaatsvinden. Dit versterkt de witte haren op het lichaam, een beetje zoals dubbel creme dat doet in cremello's etc.

[ img ]

Tinniie
Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:40

Er zijn veel homozygote roans, in Duitsland staan 2 halfbroers ter dekking, uit zelfde homozygote papa, die bijna 400 veulens geregistreerd heeft bij AQHA, allemaal roan. Zou toch niet realistisch zijn als hij niet écht homozygoot was he.

Kennis van me heeft ook 2 homozygote grullo roan merries, die hebben beide ook elk jaar echt duidelijke roan veulens uit niet roan hengsten.

Coontail hebben ze altijd toch wel (in meer of mindere mate) zeker als ze volwassen zijn, hoort dat niet gewoon bij roan? Zelfs mijn red roan en bay roan shetjes hadden dat. En bij trekpaarden etc zie je dat toch ook altijd.

En hoe moeilijk kan het nu eigenlijk zijn om dat gen te vinden en testen? :P Ze weten toch al dat het op KIT zit?

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

xLaraaj
Berichten: 3679
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 16:33

Inderdaad stom dat het nog niet te testen is. En mijn merrie heeft ook witte haren in het begin van haar staart en 1 sliert volledig wit/grijs

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

DubbelFun
Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:38

Zonder goede test is er dus niets te zeggen of dit Roan is c.q. welke vorm van Roan.
Net als RedDun die bestaat tegenwoordig ook uit meerdere 'soorten' terwijl er maar één de echte Dun is.

Tinniie
Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:19

Ja vroeg of laat zullen we het hopelijk wel weten, als ze weten waar het gen zit is het toch een kwestie van tijd voor ze dit kunnen testen? Of denk ik nu te simpel, @Mooney? Jij hebt meer zicht op die praktijk denk ik.

Voor Jade heb ik 1 van de broertjes ook al wel een tijdje op het lijstje. Zoiezo (smoky) blue roan veulentje lijkt me wel leuk :)

Volg onze knappe hengsten op Facebook en Instagram! GP Mister Dual Jac - EMH Top Dun Chex - Double Dun Gallo Gun
[KS-MK] 2 Paint veulentjes verwacht in 2024

mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:12

Ze weten de regio van het gen ongeveer, maar met zo'n zygosity test zoals ze nu doen testen ze (in dit geval) 2 markers die dichtbij liggen. Als die aanwezig zijn dan is de kans groot dat het roan gen ook aanwezig is, vandaar dat een zygosity test ook iets minder nauwkeurig is.

Of het gauw of uberhaupt beschikbaar komt ligt erg aan de reden waarom het nu nog met zygosity test wordt gedaan. Is het gebrek aan financiering of tijd dan komt het inderdaad op zijn tijd wel. Is het zoals met dun dat er variaties zijn dan kost het even tijd maar komt het ook wel.
Nu ga ik even op onzeker territorium. Ik heb zelf onderzoek gedaan naar vormen van Borrelia (veroorzaker van Lyme), daar deden we ook genetische analyse op om erachter te komen welk type het was. Als ik het goed heb onthouden (tijdje terug en toen kwam ik erachter dat ik waardeloos was in het praktische werk van DNA analyse :+ dus nooit meer gedaan daarna) keken we daar naar de lengte van de betreffende marker. Dus als je een mutatie hebt die een basepaar verwisseld ipv toevoegt/verwijderd dan zou je een probleem hebben. Ik weet niet of ze op dit moment voor kleurtesten dezelfde methode gebruiken, maar mocht er zo'n probleem zijn bij roan dan is het dus minder simpel dan een kwestie van tijd.
Ik verwacht dat het niet zo simpel is in ieder geval, want de ongeveer locatie van roan is in 1998 al gevonden en ze hebben nog steeds de specifieke mutatie niet kunnen vinden. Dus ik verwacht dat er iets ingewikkelds in het gen zit wat roet in het eten gooit voor een exacte test.
UC Davis geeft trouwens wel aan dat ze met de zygosity test wel kunnen voorspellen of een dier homozygoot is. Maar het geeft dus geen 100% zekerheid.



DubbelFun
Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Roan x Roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:40

Daarom denk ik ook dat Roan en Rabicano dichtbij elkaar liggen óf dat er meerdere Roan-soorten zijn, maar dat één soort in homozygote vorm in de 1e 3 maanden een abortus geeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers