[FOTO] kleur geteste paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:12

pp is dat niet pearl?
dat draagt hij dus dan ook niet

voor de rest ga ik met Bowo mee

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:33

p zou inderdaad prl kunnen zijn. g staat voor Grey (schimmel), maar het is een kleine letter, er is dus geen schimmelgen aanwezig. Je hebt een (prachtige) valk.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:56

CubaLibre schreef:
Ik kan er ook weer eentje bijvoegen, kleine note erbij is dat ik vanmorgen nog maar even n extra testformulier en haren opgestuurd heb naar AG omdat ik n beetje (eigenlijk veel!) flabbergasted ben :D

[ [url=m/sTbJkD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZkyIGM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ee Aa nd1/nd1 SW1

even papa en mama erbij kwa genen ;)

Ee Aa CRcr Dd n/w20 (GP MISTER DUAL JAC)
EE aa n/w20 (DG DRY JILL)


Vandaag de testuitslag van mn 2e test binnen gekregen en ze is dus inderdaad Ee Aa nd1/nd1 n/sw1!

Mama is dus EE aa n/nd1 n/w20 n/sw1


Me happy!

@Fotsy Arany is dus D/nd1 want anders kan Frosty geen nd1/nd1 zijn ;)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:36

Leuke bijdrage Cl en leuk om weten. Nu wil ik toch wel eens weten wat verschil is tussen D/nd1 en D/nd2 maar dat zal ik even vragen in andere topic.
Geen W20 dan? Want arany draagt die op zen kleine e

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 09:52

Fotsy schreef:
Leuke bijdrage Cl en leuk om weten. Nu wil ik toch wel eens weten wat verschil is tussen D/nd1 en D/nd2 maar dat zal ik even vragen in andere topic.
Geen W20 dan? Want arany draagt die op zen kleine e

Met crossovers kan je niet zeggen dat het met zekerheid meekomt met de e ;)

D/nd1 en D/nd2 is op het oog niet te onderscheiden. Vroeger werden nd1 en nd2 ook samen als d weergegeven/ getest.
Zonder D erbij kan je ze van elkaar onderscheiden omdat nd1 wel primitieve kenmerken heeft maar nd2 niet. Met D heb je natuurlijk sowieso verdunning en primitieve kenmerken dus valt er verder niets speciaals te zien.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:55

Nope, geen w20....

Dus Frosty is 1 van de 8% waarbij de w20 niet over vererft is, zij is dus n crossover...

Verschil tussen D/nd1 en D/nd2 weer ik ook niet precies, weet alleen dat nd2 helemaal niets doet (waarom daar dan n naam aangeven maar goed ;) ) en dat nd1 dus wel de kenmerken geeft maar niet de vacht verkleurd.

Is er nog n kleurengenetica topic ergens? Zal eens gaan zoeken dan :)

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:00

D --> Dun --> geeft de bekende wildkleur aftekeningen.

nd1 --> NonDun1 (niet Dun versie 1) --> geen dun, maar soms wel wat primitieve markings.


nd2 --> NonDun2 (niet Dun versie 2) --> geeft totaal geen primitieve markings, niets zichtbaar dus.



Vandaar ook de naam, @CubaLibre.




Dit is wel een leuk topic:

[KG] Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:27

Toch eigenaardig dan als nd2 niks zegt waarom ze dit dan vermelden. Men merrie is D/nd2 getest maar eigenlijk is Dd net hetzelfde

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:30

Ja idd mij lijkt het ook logischer als ze nd2 gewoon d hadden gelaten...

Hier zijn de resultaten van mijn veulentje pending... altijd zo spannend he, en maar refreshen :')

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:14

Dat nd1 anders is en dus wel vermeld word snap ik, dit gen doet ook daadwerkelijk iets (primitieve markings) maar als n gen zoals nd2 niets doet snap ik iig niet waarom het dan vermeld word.
Dan is D/n of Dd handiger om te gebruiken en krijg je ook alleen Dd, DD of D/nd1 en nd1/nd1.

Anders zit je weer met het stukje: mijn paard is geen DD of Dd maar heeft wel de primitieve markeringen en die markeringen vallen dus onder D en onder nd1....

Maar dat zal mijn simpele gedachtegang wel zijn, soms snap ik niets van genetica ;)

@Tinnie: frustrerend hè, zo heb ik tot gisteravond ook gezeten dus weet hoe je je voelt ;)

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:12

Ik vind het juist volkomen logisch...

Grappig

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:07

Ik niet :') dus even ter verduidelijking en Mooney als het hier niet past kunnen we misschien naar ander topic maar paard zonder dun wordt toch wel aangeduid met dd de 2de op de pagina is een test van eentje toen de nd1 en nd2 al bestond dus moet het toch iets zijn met die nd2?

Afbeelding

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 18:19

Ik vind het ook heel logisch dat ze voor nd 1 en 2 zijn gegaan. Ik zie daar twee redenen voor:
1. De oude 'd' was alles wat niet wildkleur was. Als je dan ontdekt dat het twee allelen zijn ipv 1 en je verandert de naam niet dan krijg je onduidelijkheid. Want is een d paard voor de nieuwe test getest en dus mogelijk toch nd1 (indien je idd nd2 gewoon d zou blijven noemen) of is het een nd2 die nieuw getest is? d is nu heel helder 'oud' getest en dus of nd1 of nd2.
Voor het maken van datasets en doen van onderzoek is het veel praktischer om er na zo'n ontdekking een nieuwe naam aan te plakken.
2. Met de mogelijke primitieve kenmerken van nd1 is het heel makkelijk om leken wijs te maken dat het een wildkleur is die donker uitvalt. Door de benaming naar nd te verschuiven is het helder dat het een niet wildkleur/non dun is.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:42

Ok Mooney.
Dus in mensentaal nu :') de echte verdunning is nog steeds aangeduid als D, de primitieve markeringen zonder verdunning is nd1 en als ze niks hebben nd2 dan? Dus ieder dd paard van vroeger is nu nd2/nd2 tenzij ze primitieve markeringen hebben dan zijn ze nd1/nd2 of homozygoot natuurlijk.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:55

Mensen gaan er denk ik vaak -foutief- uit dat er per gen maar twee mogelijkheden zijn.


Je hebt ieder gen 2x.
Je kunt dan twee dezelfde (homozygoot) of twee verschillende (heterozygoot) allelen hebben.

Maar er zijn vaak meer dan 2 verschillende allel opties voor dat genenpaar.

Er zijn genen waar meer dan 15 verschillende allelen bekend zijn.
Voor het wildkleurgen zijn dat er dus 3.
Ik vind het heel logisch om die ieder een eigen naam te geven.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:08

Je krijgt toch 1 gen van vader en 1 van moeder? Dus logisch dat ik dat zo zie en tuurlijk zijn er verschillende opties maar ze zitten waarschijnlijk op zelfde locus dus kan je niet een paard hebben dat en homozygoot dun is en homozygoot nd1 ofwel?

Maar zeg het dan eens in mensentaal hoe het echt is want je geeft geen duidelijke uitleg hoe het dan wel zit.
Want als nd2 niks is of doet dan hoef je het toch niet te benoemen dan zet je gewoon n of nd zoals alle andere met n aangeduid worden als niet aanwezig zijn.
Ik dacht dat ik het snapte maar nu weer niet meer tweety :')

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:16

Idd dan had ik een n ook logischer gevonden, bij crème zetten ze toch ook een n en zijn er ook 3 mogelijk..

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:20

Er zitten inderdaad maar 2 allelen op 1 gen, de locus is simpelweg een ander woord voor locatie. Een paard kan dus nooit 3 verschillende gegevens op zo'n gen hebben staan, het zijn er altijd maar hooguit twee, 1 van de hengst en 1 van de merrie. Maar in sommige gevallen zoals dus dun, kunnen er meerdere opties zijn, maar de uitkomst is altijd maximaal 2.

En soms is het ook afhankelijk van het bedrijf waar de test is uitgevonden hoe ze het vernoemen. Meestal is het n als het allel leeg is, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar het schimmelgen (Grey) dan is het G/g voor heterozygoot schimmel. g is dan een leeg allel.

Dat is tenminste wat ik begrepen heb, correct me if i'm wrong Mooney!
Mooney is de echte kenner hier :p.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:30

Dacht ik dus ook xyris. Begon al serieus te twijfelen aan mezelf nu. En ik heb ook niet gezegd dat er geen andere opties zijn.

Klopt van de g maar waarom dan andere naam no dun 2 dus wil precies zeggen dat er wel een dun 2 is toch? Dat is dan zoals ik hierboven al zei de D of de nd1 waarschijnlijk maar das toch belachelijk voor woorden. Dus als ze dun hebben zeg je D en als ze geen dun hebben zeg je nd2 slaat toch nergens op.

Mooney help eens even.
Kan je ons de opties eens geven en zeggen wat het wil zeggen dan kan ik zien of ik het juist zie.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:41

Dun (D) is de dominante vorm. En geeft wildkleur.

Daarnaast zijn er 2 die recessief zijn ten opzichte van Dun.

Nietdun1, die dus enigzins tekent
En nietdun2 die helemaal niets laat zien.


Soms wordt een allel dat weinig lat zien met n aangegeven.
Voor mij is dat volkomen onlogisch, omdat er wel degelijk een allel is. Met een naam.
De laboratoria doen dat waarschijnlijk (gok ik) om het simpel te houden voor mensen die weinig met genetica hebben.
Het geteste allel is er, óf niet.


Overigens is dat echt alleen bij de bijzondere kleurtjes.

Iedereen in dit topic vindt het logisch om

Ee te zien staan...
Of
Gg




Ik ben zo bekend met de hoofdletter kleine letter constructie dat ik heel erg heb moeten wennen aan de uitslagen hier, waar een n stond. De eerste paar keer kon ik die nauwelijks lezen...

Ik ben gewend dat beide allelen bij naam genoemd worden, en niet 1xWel en verder niets Wn

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:51

Ik heb wat weten los te maken :')

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:56

Ok kan ik nog inkomen en er zijn labs die het wel met kleine letter omschrijven maar waarom het dan andere naam geven?

Nu heb ik nog steeds geen antwoord op men vraag dus doe ik het zelf dan.

Dus je hebt paarden die
-DD zijn homozygoot dun en vermits ze op zelfde locus zitten kan er daar maar 1 zitten op die plaats dus kan je paard nooit nd1 tegelijk met D zijn want je hebt toch al primitieve markeringen ook.
-D/nd1 zijn verdund en markeringen
-D/nd2 zijn dus verdund en ook markeringen :')
-nd1/nd2 zijn enkel markeringen geen verdunning
-nd1/nd1 zijn markeringen geen verdunning
-nd2/nd2 zijn afwezigheid van verdunning en markeringen dus non dun van de 2 varianten

Is het zo dan?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:07

Even een vergelijking.
Je hebt verschillende locaties (locussen). Je hebt locatie fruit, locatie groenten locatie vlees....
op locatie fruit kan je het algemeen stellen. afwezig nn, 1 stuk fruit aanwezig Fn of Ff (afhankelijk van voorstellen). Of 2 stukken fruit aanwezig. (Of dit grote of kleine letter zijn is afhankelijk van of het dominant of recessief gen is).
Nu kan je het ook specifieker zeggen zoals bij het dun het geval is.
Fappel. F peer of F banaan bijvoorbeeld.

Hoe specifiek het is hangt van de meettechnieken van het labo af. Maar als je de soort weet (appel bijvoorbeeld) dan weet je meer dan als je enkel weet dat er fruit aanwezig is.

Ik hoor dat dit het wat verduidelijkt voor degene voor wie genen iets vaags is.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:08

Ja het klopt inderdaad wat je zegt, maar hopelijk helpt dit ter verduidelijking:

D = Dun, dus een verdunning (verandering van vachtkleur) + primitieve markeringen.

Destijds was dus de n dat er niks anders op het allel stond.

Echter waren er toch vaak paarden MET primitieve markeringen maar ZONDER de verdunning. Hier zijn ze onderzoek naar gaan doen en toen kwam er naar voren dat er dus nog een gen in het spel is, maar deze geeft alleen de markeringen en niet de verdunning. Zo is nd1 (en dus nd2) ontstaan omdat n niet meer afdoende was (en dus verwarring zou brengen als het nog gebruikt zou worden).

Je moet D en nd1 dus compleet los van elkaar zien.
D geeft verdunning en markeringen
nd1 geeft geen verdunning maar wel markeringen.
Dit doen ze met elkaar en los van elkaar, maar omdat D dominant is zal het de vacht van een nd1 wel verdunnen.

Maw, ik denk dat je er wat te moeilijk over nadenkt (wat ik heel goed begrijp).

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 20:08

Ik heb een vergelijkbare achtergrond als Femke, denk dat we daarom op dezelfde lijn zitten. Ik kan/kon me ook dood ergeren aan die stomme n, maar voor de meeste mensen is het inderdaad makkelijker. Verder komt het gebruik van de n weg van de testen op erfelijke gebreken, waar ze de n dus gebruiken als aanduider van vrij van de afwijking. Dat is bij veel plaatsen de oorsprong geweest van het DNA testen en daarna een beetje doorgelopen in de kleurtjes.

Ik zal jullie een beetje uit de brand helpen, hier komt precies het probleem aan de orde van het versimpelen om het helder te houden waardoor je bij dieper ingaan op de zaken juist verwarring krijgt. Voor het gemak wordt er op het internet en naar 'leken' vaak gepraat over genen terwijl we allelen bedoelen. Even heel schools de definitie van de twee:
Een gen is een stukje DNA dat codeert voor één eigenschap. Een allel is een bepaalde variant van een gen.
Dus het wildkleur gen is het stukje DNA dat wat 'vertelt' over de wildkleur status van het paard. Technisch gezien heeft ieder paard het wildkleur GEN, want dat stukje zit er even goed bij niet-wildkleur paarden alleen staat er dan dat ze niet wildkleur zijn :+ . Het wildkleur gen heeft 3 mogelijke variaties, oftewel allelen.
Waar nu de verwarring vandaan komt: een gen kan dus heel veel allelen hebben. Maar elk individu heeft 2 allelen per gen in zich zitten. Dus heeft een gen meer dan 2 allelen, dan kan je nooit alle allelen dragen.

En dan kom je inderdaad uit op je onderstaande schema. De mogelijke opties in een individu zijn inderdaad DD, Dnd1, Dnd2, nd1nd1, nd1nd2 of nd2nd2