Is mijn paardje "alleen" vosbont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Is mijn paardje "alleen" vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 23:52

Hoi, ik ben benieuwd wat jullie van mijn NMPRS merrietje verwachten qua kleur. Op papier is ze vosbont. Vader is Astra van Alana, pintaloosa. Moeder is sjabrakbont. Ze heeft een gestippelde neus, oogleden en geslachtsdeel, mensenoog. Met name op de achterhand heeft ze enorm veel grijs/wit door het bruin heen. Op de schouder/overloop van voorheen naar schouder en hals is de kleur bruin anders, donkerder/blauwiger richting hoofd. De maantop is buitenom helemaal grijswit en het bruine gedeelte van de manen is ook tweekleurig. Net een oud omaatje, 'maar ze wordt mei 2017 pas 2. Wat witte haren hier en daar op haar hoofd en een wit klein kolletje. Geen streephoefjes. Ik heb in die dikke teddyberenvacht geen vlekkenpatroon kunnen ontdekken en heb haar pas een maand of twee.

Onze Sally

Als jaarling
[ img ]

Op de wei deze zomer bij de vorige eigenaar
[ img ]

Als teddybeer bij ons
[ img ]

Vader
[ img ]

Moeder
[ img ]

Van de manen en achterhand met veel wit haar er doorheen vind ik zo even geen duidelijke foto's. Benieuwd wat jullie idee is qua kleur. Zelf denk (en hoop) ik dat ze nog wat zal doorkleuren, maar wat voor kleur noem je dat dan? Marmerbont/varnish/roan?


KittyDylan
Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:05

Op de foto met de Fjord meen ik inderdaar de Appaloosa kenmerken te zien. Ik denk dat ze appie is :j

En roan is geen vorm van appaloosa trouwens.... ;)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

MDJ
Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Is mijn paardje "alleen" vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:07

Ze heeft sowieso wel appie kenmerken (mensenoog, spikkels rondom ogen/mond) ze lijkt ook roan(?). Maar er zijn hier veel betere kleurenkenners die vast nog gaan reageren. Gok wel dat ze nog gaat doorkleuren. :)

Brainless
Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:09

Stippels om oog/mond maakt nog geen appaloosa.
Citaat:
Appaloosa’s hebben nog drie kenmerken waar ze aan te herkennen zijn: gevlekte geslachtsdelen en mond, verticaal gestreepte hoeven en een witte rand om de iris, net als ogen van mensen. Dit is vanaf ongeveer vijf meter afstand zien.


De arabier van mijn dochter heeft ook stippels rondom haar ogen en lippen; maar is echt geen appaloosa.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

pillow
Berichten: 7777
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Is mijn paardje "alleen" vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:17

Ze is geen vos maar bruin. Ik denk dat ze de wat schimmelige kleur van pa gaat krijgen

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

mooneyJarig
Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:38

Brainless schreef:
Stippels om oog/mond maakt nog geen appaloosa.
Citaat:
Appaloosa’s hebben nog drie kenmerken waar ze aan te herkennen zijn: gevlekte geslachtsdelen en mond, verticaal gestreepte hoeven en een witte rand om de iris, net als ogen van mensen. Dit is vanaf ongeveer vijf meter afstand zien.


De arabier van mijn dochter heeft ook stippels rondom haar ogen en lippen; maar is echt geen appaloosa.

Die van mij ook, maar dat is een specifieke mutatie die in de Arabieren zit. Toevallig Aswan ergens in de lijn?

Met een dier met appaloosa ouders en zulke kenmerken is de kans wel vrij groot dat het om appaloosa gaat. De gestreepte hoeven zijn waarschijnlijk weggevallen door het bontpatroon. Waarschijnlijk als het een appaloosa is dus inderdaad marmerbont (in het engels varnish roan, wat dus niet hetzelfde is als 'gewoon' roan) . Mocht je het zeker willen weten kan je uiteraard testen op LP, het doorkleuren kan heel variabel zijn qua snelheid. Sommigen hebben er een jaartje of 2 voor nodig, maar heb ook wel eens een geval gezien dat na 15 jaar nog niet helemaal klaar was met doorkleuren.


Brainless
Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:43

Heel ver terug aanbeide zijde 5 generaties terug. (althans een Aswan uit 1958)
Maar zij is een vliegenschimmel, dus heeft wel stipjes :+

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 00:44


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:48

MDJ schreef:
Ze heeft sowieso wel appie kenmerken (mensenoog, spikkels rondom ogen/mond) ze lijkt ook roan(?). Maar er zijn hier veel betere kleurenkenners die vast nog gaan reageren. Gok wel dat ze nog gaat doorkleuren. :)

Die 'Roan' die je denkt te zien is volgens mij gewoon appaloosa.
Volgens mij is dit gewoon een appie, en dan in mijn ogen niet de mooiste vorm, namelijk de marmer, die dieren worden vaak een vorm van lelijk vies wit met enge ogen :P Sorry TS.

mooneyJarig
Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:49

@Brainless: Dat is de Aswan inderdaad :j bij die van mij zit hij 4 en 5 generaties terug. Maar dat is een bekende vererver van de stippelhuid bij Arabieren. Hier ook een vliegenschimmel, gelukkig niet heel veel vliegjes want ik ben niet zo'n vliegenschimmel fan haha.


GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 01:42

mooney schreef:
Brainless schreef:
Met een dier met appaloosa ouders en zulke kenmerken is de kans wel vrij groot dat het om appaloosa gaat. De gestreepte hoeven zijn waarschijnlijk weggevallen door het bontpatroon. Waarschijnlijk als het een appaloosa is dus inderdaad marmerbont (in het engels varnish roan, wat dus niet hetzelfde is als 'gewoon' roan) . Mocht je het zeker willen weten kan je uiteraard testen op LP, het doorkleuren kan heel variabel zijn qua snelheid. Sommigen hebben er een jaartje of 2 voor nodig, maar heb ook wel eens een geval gezien dat na 15 jaar nog niet helemaal klaar was met doorkleuren.


Zijn er ook (of juist?) marmerbonte dieren zónder stippen? Ik heb nog niets gezien, maar zie er naar uit dat die ca. 9 cm lange vacht er helemaal af is. Met testen op LP weet ik alleen of ze appaloosa is toch, niet welk patroon toch? Daar zegt PATN1 en 2 weer meer over als ik het goed begrepen heb? (Maar zal wel niet omdat er geen dekentje danwel stippen te zien zijn? Ik ben een nieuwkomer op appie gebied, dus vandaar alle vragen).

En mocht ik tzt testen op LP, wordt dat bij alle bekende instituten gedaan of op een specifieke plek? En testen ze daar ook evt. (nacht)blindheid of dat in haar genen zit zoals vaak bij appies voor komt?

* Ik vind marmerbont ook een mooie variatie overigens, maar kwam vanwege haar nuchtere kindvriendelijke karakter uit op dit paardje, dat als therapiepaardje voor dochter v 7 fungeert.

mooneyJarig
Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:56

Testen op LP geeft alleen aan of ze appaloosa is inderdaad. Verder kan er getest worden op patn1, dat geeft het panterbont patroon maar de kans dat ze daar positief voor is is klein. Patn2 is puur theoretisch nog en kan dus niet op getest worden.
Met de lp test heb je ook gelijk uitslag voor de nachtblindheid die gekoppeld is aan appaloosa, dat zijn namelijk de homozygote lp dieren. Gevoelsmatig neig ik vaak naar animal genetics als lab, maar ik zou gewoon even rekenen wie het goedkoopste is.

Een marmerbonte kan zo goed als stipvrij zijn tot 'near leopard' wat genetisch gezien een marmerbonte is met veel stippen. Een leuk verrassingspakket dus.


GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Is mijn paardje "alleen" vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 02:42

Dank jullie wel voor jullie berichten

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-16 13:13

Ik zie geen knopje edit, dus maar een nieuw berichtje met foto's van haar manen en wolharige rug ;-). En ook gedeeltelijk donkerdere haren op oa rechteroor


[ img ]
[ img ]
[ img ]

GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 21:25

Vandaag geschoren, weer een beetje een verrassing: twee witte stippen gevonden en een donkere ronde stip aan de andere kant. Let niet op de zooi op de foto ...

Hoe heet dit dan officieel? Iemand een idee nu er weer meer zichtbaar is? Marmerbont (varnish) of hoort daar de benaming fewspot bij of juist niet? Die ronde duidelijke donkere vlek afkomstig van het bontpatroon, of ??

[ img ]

[ img ]

[ img ]

mooneyJarig
Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Is mijn paardje "alleen" vosbont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:38

De stippen kunnen ook goed komen van het tobiano, ze zijn redelijk rond maar het komt voor. Zo ziet het er wel uit in mijn ogen in ieder geval.
De benaming blijft in ieder geval marmerbont/varnish appaloosa, alle rare uitzonderingen niet meegenomen is een fewspot veel witter. Het kan wel een homozygote varnish zijn, maar daar is geen speciale naam voor.


Rivendell
Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:47

Dit is toch gewoon pintaloosa?

mooneyJarig
Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:52

Rivendell schreef:
Dit is toch gewoon pintaloosa?

Pintaloosa is een hele brede verzamelnaam. Het is inderdaad pintaloosa maar dat zegt nog relatief weinig.


GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 21:04

En dit is een kleurenupdate. Ik heb net terug zitten kijken in dit topic, en ze is aardig veranderd van kleur. Ze wordt idd steeds witter zoals een aantal van jullie al dachten, het begint achteraan en bovenop.

Ze is gedekt door de bruinbonte amha
Hengst (met zilvergen) Silver raindrops of Dolisa en bijna uitgerekend. Ik ben erg benieuwd wat eruit komt qua kleur. Ook al is gezondheid van beiden het belangrijkst.

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers